Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo allemaal,

Voor een collega moet bij hem thuis een lader aangesloten gaan worden. Huis uit 1978.
Als jullie deze foto's zien, klopt dan mijn conclusie dat, ondanks 3 'sub-lekschakelaar' naast de hoofdschakelaar, dit toch een ouderwetse 1 x 40A aansluiting is? Want ieder van die 3 automaten geeft 40A aan?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Het telwerk is 3-fasig (ik heb dezelfde hier), lijkt me dat er 3-fase binnenkomt.
 
Toen ik een aantal jaren geleden een laadpunt moest aanleggen, heb ik gekozen voor een extra aansluiting.
Dat leek op dat moment financieel aantrekkelijker dan het verzwaren van de bestaande aansluiting.
Had ook het voordeel dat bij een extra aansluiting de eerste 25 meter vanaf de weg bij de prijs in zit.
Toen enige tijd daarna de mogelijkheid kwam om het 'gebalanceerd' op de bestaande elektriciteitsvoorziening van een woning aan te sluiten, had ik een tijdje het gevoel: "Jammer, nadeel van de early adopter".
Maar.... dankzij dit onvolprezen forum (volgens mij was het @widodh die er het eerst over schreef) gebruik gemaakt van de regeling van verlaagd belastingtarief van een aansluiting die slechts voor het laden van een auto gebruikt wordt, via GreenChoice.
Net de jaarafrekening gekregen, € 0.06382 incl. BTW energiebelasting per kWh. :)
Scheelt een heeele flinke slok op een borrel!
 
Toen ik een aantal jaren geleden een laadpunt moest aanleggen, heb ik gekozen voor een extra aansluiting.
Dat leek op dat moment financieel aantrekkelijker dan het verzwaren van de bestaande aansluiting.
Had ook het voordeel dat bij een extra aansluiting de eerste 25 meter vanaf de weg bij de prijs in zit.
Toen enige tijd daarna de mogelijkheid kwam om het 'gebalanceerd' op de bestaande elektriciteitsvoorziening van een woning aan te sluiten, had ik een tijdje het gevoel: "Jammer, nadeel van de early adopter".
Maar.... dankzij dit onvolprezen forum (volgens mij was het @widodh die er het eerst over schreef) gebruik gemaakt van de regeling van verlaagd belastingtarief van een aansluiting die slechts voor het laden van een auto gebruikt wordt, via GreenChoice.
Net de jaarafrekening gekregen, € 0.06382 incl. BTW energiebelasting per kWh. :)
Scheelt een heeele flinke slok op een borrel!
Dat klopt uiteraard Maarten. Maar dit voordeel gaat ook op voor al die mensen die hun huis verwarmen met een warmtepomp.
Die zitten allemaal boven de 10.000 kWh en dan geniet je ook van datzelfde lagere energiebelasting tarief. En dan ook nog zonder dat een tweede aansluiting nodig is.
 
Dat klopt uiteraard Maarten. Maar dit voordeel gaat ook op voor al die mensen die hun huis verwarmen met een warmtepomp.
Die zitten allemaal boven de 10.000 kWh en dan geniet je ook van datzelfde lagere energiebelasting tarief. En dan ook nog zonder dat een tweede aansluiting nodig is.
Er is altijd een baas boven baas Wim.
Maar wellicht kunnen sommige nieuwe lezers op het forum met bovenstaande hun voordeel doen. :)
 
Er is altijd een baas boven baas Wim.
Maar wellicht kunnen sommige nieuwe lezers op het forum met bovenstaande hun voordeel doen. :)
Dat is zo Maarten, maar moet je dan niet twee keer capaciteitstarief, transportkosten, meterhuur en periodieke aansluitvergoeding betalen?
Dat is ook 230 euro per jaar. Tenslotte moet je de aanleg van een 3 x 25A aansluiting van rond 800 euro meenemen.
Het eerste jaar kost dit alles 1030 euro. Als je daarmee bereikt dat je 6 ct per kWh energiebelasting minder moet betalen, dan moet je wel 17.200 kWh afnemen voor je het eerste jaar quitte speelt. En oops, 17.200 kWh is 68.600 km.

Ik denk dat nieuwkomers, op extreme grootverbruikers na, beter een Maxem kunnen aanschaffen. Dan blijft alles bij het oude en de prijs is met éénmalig 249 euro schappelijk. Bij EnergieDirect kan het nog 100 euro goedkoper, maar ja die mannen staan op de duurzaamheidsladder met een 4,6 in de rode lijst.
 
Dat klopt uiteraard Maarten. Maar dit voordeel gaat ook op voor al die mensen die hun huis verwarmen met een warmtepomp.
Die zitten allemaal boven de 10.000 kWh en dan geniet je ook van datzelfde lagere energiebelasting tarief. En dan ook nog zonder dat een tweede aansluiting nodig is.
Uhm is het tarief boven de 10.000kWh niet circa 11ct all in? @Maarten heeft het over 6ct all in... (niet over 6ct besparing of lees ik het nu verkeerd?) edit: ja ik lees het verkeerd.

Ik denk dat ieder voor zich het rekensommetje moet maken wat voor hem/haar het gunstigst is, afhankelijk van:
- hoeveelheid thuisladen
- hoe de huidige aansluiting gebruikt wordt (warmtepomp op 1 fase betekent in de winter veel langzamer laden, ondanks Maxem)
- afstand vanaf meterkast (stel je moet tientallen meters graven vanaf je huismeterkast, dan kun je dat afwegen tegen de installatiekosten van een extra aansluiting op de juiste plek waarbij het graafwerk niet op jouw kosten is).
- in hoeverre het totale verbruik boven de 10.000kWh/jaar uitkomt
enz.

Extra aansluiting kost (los van de installatiekosten) per jaar circa 230 euro aan vaste lasten, oftewel break even bij circa 1770kWh 3000kWh per jaar. Laad je thuis meer dan dat, én komen de installatiekosten van een nieuwe aansluiting niet significant boven de installatiekosten bij gebruik huisaansluiting dan is het interessant om die extra aansluiting te nemen (zelfs wanneer je boven de 10.000kWh/jaar zou komen op je huisaansluiting). edit: als je huisaansluiting boven de 10.000kWh/jaar komt dan is een extra aansluiting niet interessant tenzij je huisaansluiting al flink belast is waardoor je niet snel kunt laden.
 
Last edited:
Uhm is het tarief boven de 10.000kWh niet circa 11ct all in? @Maarten heeft het over 6ct all in... (niet over 6ct besparing of lees ik het nu verkeerd?)

Ik denk dat ieder voor zich het rekensommetje moet maken wat voor hem/haar het gunstigst is, afhankelijk van:
- hoeveelheid thuisladen
- hoe de huidige aansluiting gebruikt wordt (warmtepomp op 1 fase betekent in de winter veel langzamer laden, ondanks Maxem)
- afstand vanaf meterkast (stel je moet tientallen meters graven vanaf je huismeterkast, dan kun je dat afwegen tegen de installatiekosten van een extra aansluiting op de juiste plek waarbij het graafwerk niet op jouw kosten is).
- in hoeverre het totale verbruik boven de 10.000kWh/jaar uitkomt
enz.

Extra aansluiting kost (los van de installatiekosten) per jaar circa 230 euro aan vaste lasten, oftewel break even bij circa 1770kWh per jaar. Laad je thuis meer dan dat, én komen de installatiekosten van een nieuwe aansluiting niet significant boven de installatiekosten bij gebruik huisaansluiting dan is het interessant om die extra aansluiting te nemen (zelfs wanneer je boven de 10.000kWh/jaar zou komen op je huisaansluiting).
De energiebelasting tot 10.000 kWh is voor 2018 12,56 cent all in.
 
Last edited:
Uhm is het tarief boven de 10.000kWh niet circa 11ct all in? @Maarten heeft het over 6ct all in... (niet over 6ct besparing of lees ik het nu verkeerd?)

Ik denk dat ieder voor zich het rekensommetje moet maken wat voor hem/haar het gunstigst is, afhankelijk van:
- hoeveelheid thuisladen
- hoe de huidige aansluiting gebruikt wordt (warmtepomp op 1 fase betekent in de winter veel langzamer laden, ondanks Maxem)
- afstand vanaf meterkast (stel je moet tientallen meters graven vanaf je huismeterkast, dan kun je dat afwegen tegen de installatiekosten van een extra aansluiting op de juiste plek waarbij het graafwerk niet op jouw kosten is).
- in hoeverre het totale verbruik boven de 10.000kWh/jaar uitkomt
enz.

Extra aansluiting kost (los van de installatiekosten) per jaar circa 230 euro aan vaste lasten, oftewel break even bij circa 1770kWh per jaar. Laad je thuis meer dan dat, én komen de installatiekosten van een nieuwe aansluiting niet significant boven de installatiekosten bij gebruik huisaansluiting dan is het interessant om die extra aansluiting te nemen (zelfs wanneer je boven de 10.000kWh/jaar zou komen op je huisaansluiting).

Bas, helemaal met je eens.
Iedereen die begint met het plannen van een laadpunt kan het beste even Excel opstarten en alles meenemend dat sommetje voor zichzelf maken.
NB het tarief dat ik noemde was slechts het belastingtarief per kWh. Wou het niet te ingewikkeld maken.
 
Beste Allemaal,

Ik ben sinds kort eigenaar van een model S. Ik heb een vraagje en misschien is deze al een keer gesteld.
Kunnen jullie mij dan naar het juiste draadje linken?

Ik heb een lolo 2 laadpaal thuis. Deze paal laadt met een slakkengang de Tesla op.
Ik wil graag sneller laden. Wat is een goed idee?
De wall connector van Tesla?
De paal weg laten halen en vervangen door een rode stekker en gebruik maken van een juich booster?
Een andere oplossing?

Alvast bedankt voor moeite!

Gr Rob
 
  • Like
Reactions: Xfrank
Beste Allemaal,

Ik ben sinds kort eigenaar van een model S. Ik heb een vraagje en misschien is deze al een keer gesteld.
Kunnen jullie mij dan naar het juiste draadje linken?

Ik heb een lolo 2 laadpaal thuis. Deze paal laadt met een slakkengang de Tesla op.
Ik wil graag sneller laden. Wat is een goed idee?
De wall connector van Tesla?
De paal weg laten halen en vervangen door een rode stekker en gebruik maken van een juich booster?
Een andere oplossing?

Alvast bedankt voor moeite!

Gr Rob
Welke kabels heb je ernaartoe lopen? Als dit 3x2,5mm2 is zit je op je plafond en moet je ook nieuwe kabels trekken.

Als buitentoepassing zou ik persoonlijk een vaste lader (zoals de tesla W.C.) aanraden.
 
Beste Allemaal,

Ik ben sinds kort eigenaar van een model S. Ik heb een vraagje en misschien is deze al een keer gesteld.
Kunnen jullie mij dan naar het juiste draadje linken?

Ik heb een lolo 2 laadpaal thuis. Deze paal laadt met een slakkengang de Tesla op.
Ik wil graag sneller laden. Wat is een goed idee?
De wall connector van Tesla?
De paal weg laten halen en vervangen door een rode stekker en gebruik maken van een juich booster?
Een andere oplossing?

Alvast bedankt voor moeite!

Gr Rob
Beste Rob,
Belangrijk om te weten is de netaansluiting die je hebt. Als dit nu 1fase is...zal het niet veel sneller worden.
 
Rob - al deze factoren zijn van belang. Je hebt hoe dan ook een andere lader nodig - de genoemde Tesla Wall Connector (TWC) is een prima optie. Alternatieven zijn er ook - die kun je vinden als je dit draadje terugleest. Ik zou een betrouwbare elektricien de specs van de TWC laten zien en vragen wat er gedaan moet worden om deze te kunnen gebruiken op 11kW. Dan weet je direct wat het moet gaan kosten.

BTW - heb je voorheen wellicht een plugin hybride gereden? die hebben doorgaans een 3,7 kW lader aan boord - bij een Tesla varieert dat: 11kW, 16,5kW of 22kW