Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Dus is er geen plaats voor de Tesla‘s over, daarom heb ik gebeld naar netwerkbeheerder, en die geeft aan om er een aansluiting van 3 × 35 A van te kunnen maken. Echter kost mij dit aan vastrecht € 750 per jaar Extra, plus eenmalig € 340 voor de installatie.

In het kader van de energietransitie en de nieuwe klimaatwet (meer belasting op gas; minder op elektriciteit) vind ik dat dat vastrecht op 3x35A (en op 3x50A) wel een stukje omlaag mag. Een warmtepomp, elektrisch koken, EV, sauna en klein grut gaat snel knellen op 3x25A.

Ik heb van m'n netbeheerder gehoord dat dat vastrechttarief jaarlijks door de ACM wordt vastgesteld, dus heb ik de ACM maar eens een briefje gestuurd. Misschien moeten meer mensen bij de ACM aankaarten dat €750/jaar vastrecht niet strookt met een transitie weg van gas en naar elektra.
 
  • Like
Reactions: is3 and HWS
Voor een lader van een auto moet je eigenlijk een type B hebben als het goed is

Dat lees ik ook in de NEN. Maar doet iemand dat echt?! (Als Liander meeleest: Grapje! Natuurlijk doe ik dat!) Het schijnt voor een (oude?) Renault Zoe, iets aan meerwaarde te leveren, maar het laadcircuit is intern in de Tesla gescheiden, volgens mij doet de TWC meerdere checks, en dan een A-type ALS in m'n meterkast... Daar moet wel heel veel tegelijk fout gaan om tot problemen te leiden. Toch?
 
Dat lees ik ook in de NEN. Maar doet iemand dat echt?! (Als Liander meeleest: Grapje! Natuurlijk doe ik dat!) Het schijnt voor een (oude?) Renault Zoe, iets aan meerwaarde te leveren, maar het laadcircuit is intern in de Tesla gescheiden, volgens mij doet de TWC meerdere checks, en dan een A-type ALS in m'n meterkast... Daar moet wel heel veel tegelijk fout gaan om tot problemen te leiden. Toch?
Tja, mijn lader hangt aan de zaak dus ik wil het risico niet lopen op een storing, als de zaak een paar uur plat ligt kost het me veel meer dan die investering van een paar honderd euro in een type B
 
Dat het met een ZOE vaak mis gaat met de aarde komt waarschijnlijk omdat deze de in Frankrijk gebruikelijke TN aarde (Weerstand tussen T= aarde en N= Nul is dan 0 Ohm.) verwacht terwijl wij een TT aarde hebben. In de TWC kan je dit ook omzetten en er wordt ook voor gewaarschuwd voor problemen bij een foutieve instelling.
 
In het kader van de energietransitie en de nieuwe klimaatwet (meer belasting op gas; minder op elektriciteit) vind ik dat dat vastrecht op 3x35A (en op 3x50A) wel een stukje omlaag mag. Een warmtepomp, elektrisch koken, EV, sauna en klein grut gaat snel knellen op 3x25A.

Ik heb van m'n netbeheerder gehoord dat dat vastrechttarief jaarlijks door de ACM wordt vastgesteld, dus heb ik de ACM maar eens een briefje gestuurd. Misschien moeten meer mensen bij de ACM aankaarten dat €750/jaar vastrecht niet strookt met een transitie weg van gas en naar elektra.
In het kader van de energietransitie is het niet zinvol om grootverbruikers te belonen met een laag vastrecht. Nu worden verbruikers nog gestimuleerd hun verbruik te beperken. Bij lagere vastrecht kosten is die stimulans geringer en moedigt mensen juist aan om nog meer elektriciteit verbruikende apparatuur aan te schaffen.
 
Uiteraard is het 'praten voor eigen parochie' maar het zou inderdaad onlogisch zijn om een verzwaring qua prijs aantrekkelijker te maken. Vrijwel alle laadpunten van tegenwoordig ondersteunen dynamic load balancing (inclusief tesla, zij het met Maxem). Dit zal met warmtepompen een zelfde trend gaan volgen.

Naar ons idee is intelligentie en aansturing op huisniveau is zelfs essentieel voor de energietransitie. Waar vroeger energiecentrales een oncontroleerbare vraag (consumenten & gebouwde omgeving) konden compenseren, zal het omdraaien in de toekomst. Beperkt controleerbare levering (windmolens & zonne-energie) zal moeten worden gecompenseerd met flexibele vraag. Prijsprikkels zorgen voor deze flexibiliteit. Een lagere prijs voor een 3x25A aansluiting is er één van.
 
  • Like
Reactions: Nogo1966
Uiteraard is het 'praten voor eigen parochie' maar het zou inderdaad onlogisch zijn om een verzwaring qua prijs aantrekkelijker te maken. Vrijwel alle laadpunten van tegenwoordig ondersteunen dynamic load balancing (inclusief tesla, zij het met Maxem). Dit zal met warmtepompen een zelfde trend gaan volgen.

Naar ons idee is intelligentie en aansturing op huisniveau is zelfs essentieel voor de energietransitie. Waar vroeger energiecentrales een oncontroleerbare vraag (consumenten & gebouwde omgeving) konden compenseren, zal het omdraaien in de toekomst. Beperkt controleerbare levering (windmolens & zonne-energie) zal moeten worden gecompenseerd met flexibele vraag. Prijsprikkels zorgen voor deze flexibiliteit. Een lagere prijs voor een 3x25A aansluiting is er één van.

In de toekomst zal de prijs van energie per minuut worden berekend. Zowel verbruik als terugleveren. Op dit moment al kost elektriciteit tussen 0 en 7 ct per kWh qua opwekking. Uiteraard voor verbruikers met een variabel tarief en afrekenen tegen inkoopprijzen.
Het is denkbaar dat deze prijsfluctuaties nog veel groter worden, precies als in de VS.

Dan wordt het rendabel om te investeren in accu's en hard- en software om zowel in huis als in bedrijven het verbruik en terugleveren optimaal te sturen. Ik weet dat die software al wordt aangeboden maar het moet uiteraard vanuit de netbeheerder worden geregeld.

En dan krijg je goede situatie dat niet meer grote kolencentrales een hoge baseload staan op te wekken, maar lokaal opgewekte stroom goed herverdeeld wordt.
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Maar anderzijds is het voor energie aanbieder goedkoper om zo een battery packs te consolideren en zo stabiliteit op het netwerk te krijgen, en een stabiele prijs te kunnen vragen aan zijn klanten.

Een grote industriële Tesla installatie is per kWh goedkoper dan iedereen die elk een Tesla Wall steekt.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik laad thuis op met krachtstroom. maar krijg nu telkens foutmelding. ben bang dat men Tesla UMC kapot is? Opladen bij SC gaat gewoon goed. Ik heb nog wel een type 2 mennekes kabel liggen. Zou ik die via verloopstuk aan de krachtstroom kunnen hangen? Of heb ik per se die Tesla UMC nodig?
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
Ik laad thuis op met krachtstroom. maar krijg nu telkens foutmelding. ben bang dat men Tesla UMC kapot is? Opladen bij SC gaat gewoon goed. Ik heb nog wel een type 2 mennekes kabel liggen. Zou ik die via verloopstuk aan de krachtstroom kunnen hangen? Of heb ik per se die Tesla UMC nodig?
Probeer een publieke laadpaal. Als dat wel werkt is het mogelijk je UMC. Anders zou het je lader kunnen zijn.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Inderdaad publieke laadpaal proberen, en probeer ook eens de UMC op normaal 220V stopcontact. Dan laad je namelijk maar op 1 fase, heb ooit een kapotte interne lader gehad (2 vd 3 fasen kapot), iedere laadpaal in storing, maar met 10A thuis of superchargen ging wel
 
Ik laad nooit op 220. ooit in het begin eens geprobeerd en weet dat er iets is met de bekabeling. Alles wat ik probeer geeft een foutmelding met rode lampjes. Dus anders dan de melding dat er geen spanning is, die ik op krachtstroom krijg. Op krachtstroom geeft het kastje aan de kabel van de UMC ook een groen licht (zoals normaal) en op 220 rood. Heb de stekker omgedraaid, maar iedere combi geeft rood licht op 220. Moet weer ff uitzoeken hoe dat nu weer zat met de kabeltjes.
 
Ik laad nooit op 220. ooit in het begin eens geprobeerd en weet dat er iets is met de bekabeling. Alles wat ik probeer geeft een foutmelding met rode lampjes. Dus anders dan de melding dat er geen spanning is, die ik op krachtstroom krijg. Op krachtstroom geeft het kastje aan de kabel van de UMC ook een groen licht (zoals normaal) en op 220 rood. Heb de stekker omgedraaid, maar iedere combi geeft rood licht op 220. Moet weer ff uitzoeken hoe dat nu weer zat met de kabeltjes.
Als ik zou weten waar je woont en is dat toevallig in mijn buurt, dan zouden we het razendsnel kunnen uitzoeken.
Maar ... the Nederlands... kan overal zijn :(
 
Sinds 2 weken is ons thuis oplaadpunt ook operationeel, dus altijd leuk om dat even te showen ;)
Ook wil ik met deze post mijn dank uiten aan Filip @fivari voor de inspiratie die ik gehaald hebt uit zijn laders alsook het geven van enkele tips. Hij heeft me zelfs geholpen met het leveren van enkele onderdelen wat me bestellingen bij 3 losse winkels heeft bespaard. Nogmaals bedankt!

Mijn vader is gepensioneerd electricien en geinspireerd door de Fivari-combi heb ik hem aan het werk gezet. En het ging hem redelijk makkelijk af. Wel hadden ook wij een discussie over het wel of niet gebruiken van een type-B aardlek. Hij had nog een non-type B aardlekautomaat liggen (automaat en aardlek in 1) en dat leek hem handiger. Dan hoefden we ook niet de groepenkast uit te breiden.
Uiteindelijk heb ik toch maar de Chint type B besteld zoals door iedereen hier wel bekend, het zal maar net gebeuren dat jouw (afgebrand) huis de krant haalt :p

d.jpg

De SMART sensorbox heb natuurlijk daar maar even voor de foto gehangen. Ligt normaal naast die automaat in de kast.

b.jpg

c.jpg


a.jpg


Gekozen voor een mobiele variant (dus met CEE 32A stekker en Type2 socket) om hem enkele keer per jaar mee te nemen met een roadtrip ergens in Europa, over een maandje de eerste naar Zweden, Noorwegen.

Het SMART laden werkt fantastisch. We hebben nog een "ouderwetse" model S met een duolader, en meestal staat ie op 20A te laden. Als dat savonds laat is hoeft de SMART controler eigenlijk nooit in te grijpen door langzamer te laden. Maar ik heb hem ook al getest op 24A (woon in Nederland, dus dan blijft er op iedere fase nog 1A(!) over voor andere gebruikers) en dan laadt ie tot voorbij de 70km per uur. Even een wasje draaien? en ja, de lader sprint terug naar 3x16A. Na een half uurtje, als het waswater op temperatuur is en de wasmachine ook minder verbruikt dus zie ik de lader het amperage weer omhoog bijstellen.
Zeer content mee. Nu nog straks op reis uitgebreid testen met de adapters die we hebben gemaakt.
 
Naar ons idee is intelligentie en aansturing op huisniveau is zelfs essentieel voor de energietransitie. [...] Beperkt controleerbare levering (windmolens & zonne-energie) zal moeten worden gecompenseerd met flexibele vraag. Prijsprikkels zorgen voor deze flexibiliteit. Een lagere prijs voor een 3x25A aansluiting is er één van.

Als iedereen z'n steentje bijdraagt (lokale optimalisatie) lijkt dat handig. Maar uiteindelijk moet er een globaal (nationaal) probleem worden opgelost - het balanceren van vraag en aanbod - en lokale optimalisatie is volgens mij dan niet het antwoord.

Als ik m'n auto wil opladen en m'n huis wil verwarmen terwijl de buren op vakantie zijn en hun zonnepanelen stroom liggen op te wekken, dan is het op wijk-niveau beter wanneer ik niet thuis optimaliseer (bijv. auto langzamer laden), maar ik lekker de stroom van de buren optimaal benut. (Mijn buren hebben toevallig 40 kW aan zonnepanelen liggen...)

Daarnaast is breed (wijk, stad, provincie, ...) optimaliseren vaak goedkoper dan lokaal optimaliseren, net als je goedkoper in het groot batterijen neer kunt zetten dan zelf een powerwall op te hangen.

Een sterk variërende kWh-prijs kan wel een onderdeel zijn (een "driver" zijn) van globaal optimaliseren, maar dan zou je deze prijs tot op wijk-niveau moeten gaan bepalen. Of dat in NL ooit gaat gebeuren...

(ik ben op dit vlak slechts een goedwillende hobbyist)
 
  • Like
Reactions: PaulusdB