Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Maar zeg je hier nu mee dat wat ik zei niet klopt? Want nu volg ik het niet meer helemaal :cool:

Of zeg je dat de Type B nu juist tegen deze DC lekstroom kan die er altijd is en er voor zorgt dat als het nodig is hij er nog steeds uit kan klappen en dat dus de spoelen niet verzadigen?
 
Maar zeg je hier nu mee dat wat ik zei niet klopt? Want nu volg ik het niet meer helemaal :cool:

Of zeg je dat de Type B nu juist tegen deze DC lekstroom kan die er altijd is en er voor zorgt dat als het nodig is hij er nog steeds uit kan klappen en dat dus de spoelen niet verzadigen?

Een type B klapt er ook bij een DC lekstroom uit.
De andere aardlekschakelaars raken verzadigd bij een DC stroom en reageren niet meer bij een DC spanning.
 
Inmiddels doet ie t met even 2 kabeltjes omdraaien.

Dank voor de adviezen!!
 

Attachments

  • 0E77430E-2623-40C6-B84F-567C2E0CB9B0.jpeg
    0E77430E-2623-40C6-B84F-567C2E0CB9B0.jpeg
    981.1 KB · Views: 75
  • Like
Reactions: PaulusdB
Hoi,

Ik heb thuis een klassieke, enkelfasige 40A aansluiting op een oud 3x230v net zonder neuter.
Ik heb een SmartEVSE lader, aangesloten op een 32A zekering, afgesteld op 32A.

Mijn model S wil echter thuis niet meer laden dan aan 25A. Praktisch gezien geeft dit niet echt problemen maar ik ben wel benieuwd waarom dit zo is.

Meest voor de hand liggend is dat mijn netspanning aardig naar beneden gaat als het laden begint. Voor het laden is deze rond de 220V, maar deze zakt naar rond 210V als het laden bezig is. Ik heb het nagemeten en er is maar enkele V verschil tussen de spanning bij mijn lader in de garage en deze aan het aansluitpunt in mijn huis. De spannigsval is er wellicht omdat ik aan het einde van een oud bovengronds net ben aangesloten. Mijn huis is effectief het laatste dat daarop is aangesloten.

Wat echter raar is, op een zonnige dag, met de zonnepanelen in actie doet mijn tesla dat ook. Dan blijft de spanning netjes op 230V tijdens het laden, maar ook dan gaat het laden niet sneller dan aan 25A.

Indien de lader merkt dat de spanning zakt, lijkt het me niet onlogisch dat de laadstroom beperkt wordt, maar ik snap niet waarom deze dit blijft doen indien de spanning op peil blijft.

Iemand een idee?
 
Hoi,

Ik heb thuis een klassieke, enkelfasige 40A aansluiting op een oud 3x230v net zonder neuter.
Ik heb een SmartEVSE lader, aangesloten op een 32A zekering, afgesteld op 32A.

Mijn model S wil echter thuis niet meer laden dan aan 25A. Praktisch gezien geeft dit niet echt problemen maar ik ben wel benieuwd waarom dit zo is.

Meest voor de hand liggend is dat mijn netspanning aardig naar beneden gaat als het laden begint. Voor het laden is deze rond de 220V, maar deze zakt naar rond 210V als het laden bezig is. Ik heb het nagemeten en er is maar enkele V verschil tussen de spanning bij mijn lader in de garage en deze aan het aansluitpunt in mijn huis. De spannigsval is er wellicht omdat ik aan het einde van een oud bovengronds net ben aangesloten. Mijn huis is effectief het laatste dat daarop is aangesloten.

Wat echter raar is, op een zonnige dag, met de zonnepanelen in actie doet mijn tesla dat ook. Dan blijft de spanning netjes op 230V tijdens het laden, maar ook dan gaat het laden niet sneller dan aan 25A.

Indien de lader merkt dat de spanning zakt, lijkt het me niet onlogisch dat de laadstroom beperkt wordt, maar ik snap niet waarom deze dit blijft doen indien de spanning op peil blijft.

Iemand een idee?
Als je geen "classic" Tesla MS hebt met een dual charger, kan je Tesla maximaal 3x24A laden. (17,5kW)
 
Enkelfasig laden zou moeten kunnen aan 32A, dual charger, single charger of de actueel ingebouwde 24A charger.
De Tesla heeft immers 3 parallelle enkelfasige laders. Bij driefasig laden werken ze elk tussen een van de fases en de neuter. De som in de neuter is dan trouwens 0 vanwege de onderlinge faseverschuiving.
Bij enkelfasig laden wordt de stroom opgesplitst over de drie parallelle laders. Je zou dan in de ene geleider van de toevoerkabel 32A krijgen, in elk van de laders (32/3)A en in de andere geleider van de toevoerkabel opnieuw 32A.
Voorwaarde is wel dat de gebruikte kabel een 32A-kabel is. Dat kan je nameten door de weerstand tussen aarde en PP op te meten. Voor een 32A kabel moet die 220 Ohm zijn.
Op een driefasig netwerk zonder neuter (niet jouw geval omdat je een enkelfasige aansluiting hebt) kan je trouwens ook tweefasig laden. De stroom is dat wat beter verdeeld Je moet dan de verbinding als volgt maken:
L1 ==> L1
L2 ==> L2
L3 ==> N
Aarde ==> Aarde
 
  • Informative
Reactions: Nogo1966 and Steven
Volgens mij beperken de zekering en de kabel de stroom niet.
Als ze niet geschikt zijn zal de zekeriing springen en de kabel warm worden.
Klopt maar ging me erom dat je niet van alles aan het uitzoeken bent en dat er daarna alsnog problemen zijn met de zekering.

Vraag van laadpaal blijft openstaan. Als deze op maximaal 25 ampère ingesteld staat zal hij nooit meer geven ongeacht de hoofdaansluiting, zonnestroom of 32 ampère laadkabel
 
Hoi,

Klopt, de smartEVSE staat idd op 32A ingesteld.
Ik gebruik een evchargeking T2 male/female kabel 3F 32 A - met dus effectief 220 ohm tss aarde en PP.
Mijn meegeleverde Tesla/mennekes laadkabel is precies hetzelfde - ook 3F 32A, 220 ohm weerstand, maar nooit hoger dan 25A thuis.

De laadstroom in de tesla zelf kan ik nooit hoger instellen dan 25A - al dikwijls geprobeerd.