Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla adviseert in handleidingen enz. om de auto zo veel mogelijk aan de lader te laten hangen als hij opgeladen is.
Nu staat mijn auto vaak dagenlang op het erf voor mn huis (ik weet het, het is een speeltje), maar ik laat het laden thuis altijd pas starten na elf uur ‘s avonds i.v.m. Nachttarief. Het grootste deel van de 24 uur staat hij dus wel aan de kabel, maar te wachten tot hij weer mag. Ik denk zelfs dat hij direct na de start van het laden tot de conlusie komt dat hij vol is (80% ingesteld) en dan meteen weer in de wacht gaat.
Is het dan nog wel nuttig om hem aan de kabel te laten hangen?
Is er nog een bepaalde reden dat je voor 80% kiest?
 
Tesla adviseert in handleidingen enz. om de auto zo veel mogelijk aan de lader te laten hangen als hij opgeladen is.
Nu staat mijn auto vaak dagenlang op het erf voor mn huis (ik weet het, het is een speeltje), maar ik laat het laden thuis altijd pas starten na elf uur ‘s avonds i.v.m. Nachttarief. Het grootste deel van de 24 uur staat hij dus wel aan de kabel, maar te wachten tot hij weer mag. Ik denk zelfs dat hij direct na de start van het laden tot de conlusie komt dat hij vol is (80% ingesteld) en dan meteen weer in de wacht gaat.
Is het dan nog wel nuttig om hem aan de kabel te laten hangen?
Nog beter is te laden tussen 30 en 70%. Ik laad zelfs maar tot maximaal 50% als er geen lange trip aankomt.
De kabel blijft eruit tot ik weer onder de 100 km lading kom.
 
  • Informative
Reactions: vdvoorde
Toen ik mijn S ophaalde werd verteld: a charging Tesla is a happy Tesla... En 90% werd aangeraden.

Dus zodra ik thuis kom: aan de lader
Exact dat. Ik doe dit al 5 jaar en 230.000km met mijn S85 en laad bij 100% nog steeds tot 377km waar 400km nieuw was.

"A plugged in Tesla is a happy Tesla"

Ofwel, maak het jezelf niet té moeilijk, zet die slider gewoon op 90% en laad hem elke dag op. Die van mij begint elke dag om 23:15 met laden en zo heb ik elke ochtend een volle accu :)
 
Exact dat. Ik doe dit al 5 jaar en 230.000km met mijn S85 en laad bij 100% nog steeds tot 377km waar 400km nieuw was.

"A plugged in Tesla is a happy Tesla"

Ofwel, maak het jezelf niet té moeilijk, zet die slider gewoon op 90% en laad hem elke dag op. Die van mij begint elke dag om 23:15 met laden en zo heb ik elke ochtend een volle accu :)
Mag ik even terug naar de essentie van mijn vraag/opmerking: als je sceduled charging aan heb staan en de auto niet gebruikt, wat is dan het nut om hem aan de lader te laten staan. Immers om 23:15 begint het laden en na enkele minuten komt hij tot de conclusie dat de accu vol (90%) is en dan stopt het laden en gaat hij staan wachten tot de volgende avond 23:15.
M.a.w. Bij scheduled charging en geen gebruik overdag hangt de auto maar een paar minuten per dag aan de lader. Of zie ik dit verkeerd?
 
Mag ik even terug naar de essentie van mijn vraag/opmerking: als je sceduled charging aan heb staan en de auto niet gebruikt, wat is dan het nut om hem aan de lader te laten staan. Immers om 23:15 begint het laden en na enkele minuten komt hij tot de conclusie dat de accu vol (90%) is en dan stopt het laden en gaat hij staan wachten tot de volgende avond 23:15.
M.a.w. Bij scheduled charging en geen gebruik overdag hangt de auto maar een paar minuten per dag aan de lader. Of zie ik dit verkeerd?
Je hebt geen vampire-drain dan. Alle stroomverbruik haalt hij dan van de charger.
 
Is mij eerder opgevallen dat de auto in zo'n situatie zelf "beslist" om bij te laden op bepaalde momenten - ongeacht hoe ik het in schedule had staan. Was gedurende een week afwezigheid dit voorjaar. Max op 70% SoC gezet. Ik herinner mij ook gelezen te hebben dat dit geadviseerd wordt door Tesla - aansluiten en "vergeten". Gaf mij wel veilig gevoel - systeem houdt zichzelf actief. Auto hangt dus altijd aan de lader - laden is alleen periodiek en kort. Is het nodig? - Nee. kan het kwaad - nee.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Mag ik even terug naar de essentie van mijn vraag/opmerking: als je sceduled charging aan heb staan en de auto niet gebruikt, wat is dan het nut om hem aan de lader te laten staan. Immers om 23:15 begint het laden en na enkele minuten komt hij tot de conclusie dat de accu vol (90%) is en dan stopt het laden en gaat hij staan wachten tot de volgende avond 23:15.
M.a.w. Bij scheduled charging en geen gebruik overdag hangt de auto maar een paar minuten per dag aan de lader. Of zie ik dit verkeerd?

Ook bij stilstaan gebruiken de systemen van de auto energie. Wanneer dit verbruik een bepaalde drempelwaarde overschrijdt, zal hij om 23:15 even bijladen.
Een paar dagen niet aan de lader is niet erg.
Als je de auto via de app benadert, is het wel handig dat hij aan de lader staat.
Bij warmte kun je dan de airco aanzetten, bij koude kun je een half uur voor vertrek de verwarming aanzetten en de batterijen wat bijladen. Daarbij gebruik je dan de energie uit je laadpaal en behouden de batterijen hun volledige lading. Allemaal niet relevant als je maar 100km per dag rijdt
 
Welzeker. De auto gaat niet dagelijks de vampire drain aanvullen door te gaan laden. Hij moet echt onder een bepaalde drempel komen wil het laden gaan starten. En sowieso komt alle stroom te allen tijde van de charger ;)
Vampire-drain misschien niet dan, maar cabin-heating etc. haalt ie wel degelijk indien aangesloten direct uit de charger en niet direct uit de accu, zoals Edi99 hierboven ook al aangaf.
 
Zeker, maar je had het over vampire drain en die komt per definitie uit de accu bij langer stilstaan, wel of niet aangesloten aan de lader.
Precies. Uit de 12V accu om precies te zijn. Die dan weer een of meermaals per dag wordt bijgeladen uit de hoofdaccu. En de hoofdaccu wordt vervolgens eens in de zoveel tijd bijgeladen door de walstroom. Bij de S en X werkt het zo.
De Model 3 heeft een permanent 12V circuit op de hoofdaccu, wat natuurlijk een veel elegantere oplossing is.
 
  • Informative
Reactions: Alain13
Zo wil ik het inderdaad gaan doen. De HPWC binnen, dan een kabel onder de grond van ca 10 m, en die dan vastmaken aan de originele 7,5m kabel met de handle/stekker die in de auto gaat.

Wat Widoh zegt zou wel eens zo kunnen zijn, uiteindelijk kom ik inderdaad aan een totaal lengte van 17,5meter. De Pilot/communicatie kabel is een dun kabeltje (0,75m2 dik). Zou ik dan niet beter voor de zekerheid een standaard 5G6 (5x6mm2) kabel kunnen gebruiken voor de laadstroom en er een losse 1,5mm2 schakeldraad naast kunnen leggen? Alle kabels liggen stil in de grond en lopen totaan binnen in huis naar de HPWC.
(De pilotwire in een J1772 handle is ook al 1,3mm2 dik las ik).
Ik denk dat die afstand geen probleem oplevert. Uiteindelijk is het geen stroomvoerende geleider, maar wordt een 12V PWM-signaal geplaatst tussen de aarde en deze pilot. Weerstand is dan niet zo belangrijk en zelf mocht er toch een kleine spanningsval optreden, dan nog is PWM van die aard dat niet het spanningsniveau maar het % high de info doorgeeft.
De signaalkabel die ik voor mijn SMART gebruik is 4x0.6. Die geeft het signaal probleemloos door over de afstand van een volledige rol van 100m, getest om zeker te zijn.
 
  • Informative
Reactions: Nowyony and FVO
75A710BE-C48F-4CB4-86E4-E4DA98B6D75A.jpeg
Ik heb thuis mijn meterkast laten upgraden naar 3 x 25A. Een installateur heeft een TWC aangesloten. Mijn laadsnelheid is naar mijn mening aan de lage kant...Hij geeft aan dat er 16A naar de TWC toe gaat. Iemand een idee?
 
View attachment 330693 Ik heb thuis mijn meterkast laten upgraden naar 3 x 25A. Een installateur heeft een TWC aangesloten. Mijn laadsnelheid is naar mijn mening aan de lage kant...Hij geeft aan dat er 16A naar de TWC toe gaat. Iemand een idee?

In een standaard 3x25A aansluiting zijn alle groepen gezekerd op maximaal 16A, dus ook de TWC. Hogere waarden haal je alleen met load-balancing.