Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Thuis laden heeft een groot voordeel. Absoluut. SuC zijn onderweg prettig voor de doorreis en daarvoor moet je ze ook gebruiken.
Wel vraag ik me het volgende af:

Zojuist gelezen dat Eneco de energie 3 ct/ kwh duurder maakt volgend jaar. Dan kom je op 23 ct/kwh. Bij welk kantelpunt gaan mensen dan toch vaker naar en langer bij de supercharger dan thuis?
 
Thuis laden heeft een groot voordeel. Absoluut. SuC zijn onderweg prettig voor de doorreis en daarvoor moet je ze ook gebruiken.
Wel vraag ik me het volgende af:

Zojuist gelezen dat Eneco de energie 3 ct/ kwh duurder maakt volgend jaar. Dan kom je op 23 ct/kwh. Bij welk kantelpunt gaan mensen dan toch vaker naar en langer bij de supercharger dan thuis?
Je kan ook een andere energieleverancier kiezen.
Een groene bijvoorbeeld, als je toch bezig bent.
 
Thuis laden heeft een groot voordeel. Absoluut. SuC zijn onderweg prettig voor de doorreis en daarvoor moet je ze ook gebruiken.
Wel vraag ik me het volgende af:

Zojuist gelezen dat Eneco de energie 3 ct/ kwh duurder maakt volgend jaar. Dan kom je op 23 ct/kwh. Bij welk kantelpunt gaan mensen dan toch vaker naar en langer bij de supercharger dan thuis?
Kies een 100% groene energieleverancier. Die hoeft niet duurder te zijn, want je betaalt minder belasting.
Bovendien is de kans groot dat als alle elektra tarieven in NL omhoog gaan, de SuC tarieven dat ook doen.
 
Ranking duurzaamheid stroomleveranciers 2018 voor consumenten

Thermometer-consumentenmarkt-v7-2018.jpg
 
Zojuist gelezen dat Eneco de energie 3 ct/ kwh duurder maakt volgend jaar. Dan kom je op 23 ct/kwh. Bij welk kantelpunt gaan mensen dan toch vaker naar en langer bij de supercharger dan thuis?

Dan is het nog steeds super veel goedkoper dan diesel en benzine. Wat vraagt Eneco dan, 24 cent?

Dat is 3 cent per kWh. Niemand laad 100%, dus wellicht gemiddeld 50% bij een 100D? Dat is 1.50, nou, voor die 1.50 ga ik ECHT niet m'n kostbare tijd verspillen om specifiek naar de SuC te rijden om goedkoop te laden.

Zoals anderen aangeven, denk duurzaam. Als je wilt besparen isoleer dan je huis beter, koop zonnepanelen voor op je dak of bij een collectief, etc. daar verspil je je tijd niet mee en levert (uiteindelijk) ook wat op en deze aardkloot is dan ook blij met je.
 
Dan is het nog steeds super veel goedkoper dan diesel en benzine. Wat vraagt Eneco dan, 24 cent?

Dat is 3 cent per kWh. Niemand laad 100%, dus wellicht gemiddeld 50% bij een 100D? Dat is 1.50, nou, voor die 1.50 ga ik ECHT niet m'n kostbare tijd verspillen om specifiek naar de SuC te rijden om goedkoop te laden.

Zoals anderen aangeven, denk duurzaam. Als je wilt besparen isoleer dan je huis beter, koop zonnepanelen voor op je dak of bij een collectief, etc. daar verspil je je tijd niet mee en levert (uiteindelijk) ook wat op en deze aardkloot is dan ook blij met je.
Duurzaam denken ben ik helemaal voor! De vraag is echter waar het kantelpunt ligt, wanneer je de supercharger verkiest boven thuisladen. Of je ervan kan uitgaan dat een supercharger duurzaam(er) is, weet ik ook niet.
 
Laden bij een SuC, zelfs al is die in de buurt, kost altijd extra tijd. Je moet er heen rijden, inpluggen, wachten tot er voldoende geladen is, en weer wegrijden.

Bij thuis laden speelt dit allemaal niet. Gewoon naar huis rijden, inpluggen en van je avond genieten. De volgende dag met verse lading en desgewenst opgewarmd weer vertrekken. Geen wachttijd.

Dus als je de mogelijkheid hebt, zou ik altijd kiezen voor (deugdelijke) laadinfrastructuur thuis. Het gemak en comfort is vele malen hoger.

Het idee van “gratis” laden is kennelijk aantrekkelijk, zeker voor Nederlanders, maar de stroomkosten zijn sowieso al erg laag (minder dan 5ct per km), dus dat is volgens mij nauwelijks een argument. Ik laad 95% thuis en ben per maand ca. 100 euro kwijt. Dat is net zoveel als vroeger één tank benzine, dus waar praten we over? Anders gezegd: de meeste mensen die in een Tesla rijden, kunnen de besparing door het laden bij de SuC niet terugverdienen in de tijd die het extra kost: d.w.z. de besparing is veel lager dan het ‘verlies’ door de wachttijd, aannemende dat je die wachttijd niet echt productief kan gebruiken.
Dus een kwestie van ‘penny wise, pound foolish'.
OK, ik geef toe dat ik de kosten van de laadpaal nog niet heb meegerekend, maar dat is een eenmalige investering waar je daarna vele jaren plezier van kan hebben.

Als veel te grote ervaringsdeskundige -wegens het niet thuis kunnen laden- kan ik alleen maar beamen dat gaan superchargen een gigantisch tijdsverlies is en dat het gratis zijn echt niet opweegt tegen alle voordelen van het thuis kunnen laden en ondertussen kunnen doen wat je maar wil. Het plezier om met een Tesla te rijden weegt dan wel weer op tegen al het tijdsverlies en de ergernissen van het superchargen, dus spijt hebben we nog niet gehad van onze Model X, maar het blijft toch heel vervelend om niet thuis te kunnen laden en veel plannen om te weten waar en wanneer we moeten gaan laden om ergens te geraken.
 
Als veel te grote ervaringsdeskundige -wegens het niet thuis kunnen laden- kan ik alleen maar beamen dat gaan superchargen een gigantisch tijdsverlies is en dat het gratis zijn echt niet opweegt tegen alle voordelen van het thuis kunnen laden en ondertussen kunnen doen wat je maar wil. Het plezier om met een Tesla te rijden weegt dan wel weer op tegen al het tijdsverlies en de ergernissen van het superchargen, dus spijt hebben we nog niet gehad van onze Model X, maar het blijft toch heel vervelend om niet thuis te kunnen laden en veel plannen om te weten waar en wanneer we moeten gaan laden om ergens te geraken.

Eens, momenteel combineer ik thuisladen en superchargen omdat ik nu maar op 1 fase kan laden. Zodra de wall connector binnen is, en de installateur de 3 fase heeft aangelegd, zullen de SuC bezoeken drastisch afnemen. Nu moet ik wel bijladen.. anders ruim 20 uur geduld hebben. Kan je ook niet (alvast) op 1 fase laden?
 
Eens, momenteel combineer ik thuisladen en superchargen omdat ik nu maar op 1 fase kan laden. Zodra de wall connector binnen is, en de installateur de 3 fase heeft aangelegd, zullen de SuC bezoeken drastisch afnemen. Nu moet ik wel bijladen.. anders ruim 20 uur geduld hebben. Kan je ook niet (alvast) op 1 fase laden?

We kunnen op één fase laden, als we onze auto achteraan parkeren voor de garage van onze buren en dan met een 20 meter lange verlengkabel naar ons tuinhuis gaan en dan niet teveel verbruiken in huis, anders springt de plon heel de tijd. Maar omdat onze buurman dat niet zo graag heeft en we eens een verbrande verlengkabel hebben gehad, doe ik dat niet zo graag ;)

Voor alle duidelijkheid, mijn man kan elke dag dat hij op het werk is daar laden, maar dat alleen is niet genoeg, in het weekend komen we niet toe en soms ook niet op weekdagen en als hij niet naar zijn werk moet ook niet dus. En we komen veel vaker niet toe dan dat we oorspronkelijk gedacht hadden, omdat die 400 km range in het dagelijkse leven veel minder is dan we gedacht hadden.
En wij wonen in België, publieke laadpalen zijn hier een zeldzaamheid, dus dat is ook niet meteen een optie.

Moesten we op een veilige manier altijd 1 fase kunnen laden, dan zouden we wel ongeveer altijd toekomen, want met een nacht 1 fase laden heb je ook weeral snel meer dan 100 km range erbij. En in het weekend staat de auto nog meer stil, dus dan zou hij nog meer kunnen laden. Maar dat is dus spijtig genoeg nog niet mogelijk.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Let op dat je speciale verlengkabels nodig hebt om op 16A of nog hoger te laden (en je hebt al ervaring met verbrande kabels, die was dus vast en zeker, of moet ik zeker en vast schrijven? ;) . Vooral ook de stekkers moeten andere dan Schuko zijn, de meeste daarvan zijn niet geschikt voor stromen groter dan 10A. Let ook op de lengte, die heeft ook invloed op de maximaal toegestane stroom.
 
Let op dat je speciale verlengkabels nodig hebt om op 16A of nog hoger te laden (en je hebt al ervaring met verbrande kabels, die was dus vast en zeker, of moet ik zeker en vast schrijven? ;) . Vooral ook de stekkers moeten andere dan Schuko zijn, de meeste daarvan zijn niet geschikt voor stromen groter dan 10A. Let ook op de lengte, die heeft ook invloed op de maximaal toegestane stroom.

Ja, ondertussen weet ik ook wel dat je speciale verlengkabels nodig hebt :p Maar dat stond niet in de Tesla handleiding en dat hadden ze me ook niet gezegd. En ik ken absoluut niets van elektriciteit, dus was ik zo slim geweest te denken dat mijn man -die burgerlijk ingenieur gestudeerd heeft- het wel zou weten, maar ondertussen weet ik wel beter :rolleyes: Maar daarna heb ik aan mijn vader gevraagd om een 'speciale verlengkabel voor zware langdurige belasting en voor buitengebruik' te gaan halen, dus ondanks dat al die getallen mij niets zeggen, denk ik dat het nu wel ok is. Ik heb hier dan ook eens gelezen dat je moet voelen of de stekker niet te warm wordt en dat is toch altijd ok. Waar kan ik die getallen controleren? Staat dat op de stekker? Staat daar dan 16A op? En hoe zien 'stekkers andere dan schuko' er dan uit?
 
  • Funny
Reactions: Maurice1