Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
En dan een nieuwe vraag rond thuisladen. Binnen enkele maanden gaan we verhuizen en gaan we EINDELIJK een laadpaal kunnen installeren! Dus nu wil ik graag weten hoe dat in zijn werk gaat, wat we moeten hebben en wie dat best kan doen.

Ik ken niets van elektriciteit, maar als je het eenvoudig uitlegt, kan ik best veel begrijpen
clip_image001.png
:D

De situatie:
Er ligt 3 fase elektriciteit. We hebben een model X en binnen wie weet hoeveel tijd een model 3 en voorlopig nog een phev. Er is een oprit, waar de twee auto's zouden moeten staan en (meestal afwisselend) opladen. En die oprit ligt aan de garage, waar de meterkast staat. Ik wil graag een Tesla wall charger, omdat die stijlvol is en een vaste laadkabel heeft. Twee Tesla wall chargers gaan niet nodig zijn en vind ik ook wat teveel om te hangen, maar er zou wel een tweede laadmogelijkheid moeten zijn (van het genre 'gewoon stopcontact', maar dan wel veilig genoeg).

Hoe kunnen we dat best regelen? Is dat gewoon een kabel van de meterkast naar buiten leggen en daar de TMC aanhangen? Of ligt zo'n 3 fase elektriciteit nog niet tot aan de meterkast en moeten er grotere werken gebeuren? Is dat iets dat elke elektricien kan of bestaan er speciale laadpaalinstallateurs? Zijn er goede installateurs in België? Kan je een veilig genoeg buitenstopcontact aanleggen om een auto aan op te laden? En kan je twee auto's tegelijkertijd aansluiten (één via de TWC en één via een gewoon stopcontact) of springt de zekering dan? Of kunnen we dan zo'n slim ding installeren dat regelt dat dat de zekering niet springt, of is dan niet combineerbaar met een TWC?

Nog tips of ideeën? Dingen waar ik zeker aan moet denken?
 
Op de stekker staat inderdaad de maximale stroom, bij een normale, losse, kabel is dat meestal 10A, bij een oprolkabel ook, maar dan moet hij wel helemaal uitgerold zijn!

Het gaat om blauwe of rode stekkers, type CEE. Blauw is maximaal 16 of 32 A enkelfase, rood is 16 of 32A 3 fase.

Niet om reclame te maken (heb helemaal niets met die webshop van doen) hier zie je voorbeelden: CEE stekkers 3P blauw 230V 16A 32A | Elektroshop
 
Waarom een Type 2 laadstation en geen Rode CEE voor een Model S? – Widodh
Ik wist ook niks van stroom maar heb een hoop bijgeleerd de afgelopen 5 jaar. Op de site van @widodh zullen je meeste vragen al wel beantwoord worden denk ik.
Daarnaast staat er ook veel info op de site van @Hans Noordsij TeslaVragen - Opladen

Dankjewel!
Dat is heel erg interessant en ook duidelijk voor elke idioot die niets van elektriciteit kent en toch met een Tesla wil rijden :D
En blij te horen dat ik niet de enige ben die niets wist van elektriciteit, het lijkt hier soms wel anders :oops:

En weet er dan ook iemand wat de gevolgen kunnen zijn van met een rode CEE te laden die langzaamaan verslijt? Wat is het 'compleet fout' gaan? Een gesmolten kabel, brand, een Tesla die ontploft? Want 'iemand die ik ken' laadt elke dag met die rode stekker van de UMC op het werk en ik heb al van in het begin gezegd dat een laadpaal veel beter is, maar hij wil mij niet geloven :rolleyes: En ik wist wel het argument van constant onder spanning staan, maar op een werkplek, waar ook andere dingen in een rood stopcontact zitten en er geen kinderen zijn, is dat natuurlijk niet zo'n overtuigend argument.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Zijn argumentatie is overigens niet heel sterk... Dat heb ik ergens anders ook al betoogd. Daar kwam ook een gesmolten stekker aan de orde, maar zoals ik al gokte was dat inferieure kwaliteit stekker. Mennekes wel te verstaan. Dat bleek verderop in het draadje. Daarna werd het stil... Alles valt of staat met kwaliteit en binnen de specificaties blijven.
 
Zijn argumentatie is overigens niet heel sterk... Dat heb ik ergens anders ook al betoogd. Daar kwam ook een gesmolten stekker aan de orde, maar zoals ik al gokte was dat inferieure kwaliteit stekker. Mennekes wel te verstaan. Dat bleek verderop in het draadje. Daarna werd het stil... Alles valt of staat met kwaliteit en binnen de specificaties blijven.

Jamaar, als jullie het hier niet eens zijn over zo'n dingen, hoe kan ik dan weten wat ik moet doen???? o_O
Valt het volgens jou dan wel binnen de juiste kwaliteit en specificaties van de Tesla UMC om heel vaak te laden met de rode UMC stekker?
 
Duurzaam denken ben ik helemaal voor! De vraag is echter waar het kantelpunt ligt, wanneer je de supercharger verkiest boven thuisladen. Of je ervan kan uitgaan dat een supercharger duurzaam(er) is, weet ik ook niet.

Ik vind dat (als thuislader) een rare vraag... ik ga toch niet speciaal naar een locatie rijden om daar te laden (en te zitten wachten) als ik dat thuis kan doen terwijl ik lekker in bed lig of zoals nu op de bank te zit? Dat heb ik nu juist achter mij gelaten na 40 jaar fossiel rijden!
En om het nu om die paar centen te doen?.. kom op zeg, heb net een ton aan een auto uitgegeven...
 
  • Like
Reactions: Michel3 and Hbrink
Het gemak van de TWC voor thuisladen + de UMC altijd bij je hebben voor noodgevallen is die 540 euro extra gewoon waard. Ongeacht of het nou veilig of mogelijk minder veilig is.
+1
Toen ik mijn 400V rode CEE-16 wandcontactdoos liet aanleggen in 2013 waren de laadkastjes nog veel duurder en nog dommer ook. Heb in z'n hele bestaan daarmee de UMC permanent gebruikt in de parkeerkelder en die misschien 15 keer in en uit het wandcontract gehad.
Toch zal ik bij mijn volgende woning twee Tesla Wall Connectors laten aansluiten, met een onderlinge verbinding voor load balancing. Ze komen ook her en der voorbij met een vieze grijze kras erop voor ongeveer 400 piek. Niet te lang over nadenken.
 
Het gemak van de TWC voor thuisladen + de UMC altijd bij je hebben voor noodgevallen is die 540 euro extra gewoon waard. Ongeacht of het nou veilig of mogelijk minder veilig is.
Heb daarom nu al een Black Signature TWC gekocht voor € 400, terwijl ik mijn Model 3 nog moet bestellen (al kan dat nu veel eerder dan ik dacht).
Alls ik zo veel geld uit geef, dan geef ik liever nog wat meer uit om echt goede spullen te kopen. Ook aan mijn Model 3.
 
Niets mis met laden over een CEE 16 stekker. Enige is dat indien deze vaak in/uit wordt gestoken de contact snel slijten. Indien je dit vaak doet zou ik liever een TWC of ander laadpunt te hebben.

Trouwens, je Mennekes kabel heeft hetzelfde euvel bij door het inpluggen. Na verloop is er ook veel slijtage zichtbaar en moet vervangen worden. Regelmatig even een visuele inspectie uitvoeren is aan te raden.

Was het niet ook @widodh die ook een probleem had met een kabel?
 
hier ook een keer een defecte type 2 kabel gehad, had het idee dat pilot signaal weg viel. Keurig opgelost trouwens door leverancier/fabrikant (had gelukkignog een kabel liggen voor in de tussentijd en naast mijn laadpaal zit ook een rode stekker voor noodgevallen.
 
Mag ik jullie vragen eens mee te denken.

Heb M3 besteld en woon in appartementengebouw met eigen parkeergarage. In die garage heeft iedere bewoner een specifieke eigen parkeerplaats.

Er is op dit moment nog een andere bewoner die ook elektrisch kaden in deze garage wil hebben. VVE heeft voorlopig beleid dat aanleg laadmogelijkheden op eigen kosten prima is, totdat er veel vraag komt, pas dan wordt het een gemeenschappelijke vraag.

Ik zit me nu in te lezen en heb de volgende redenering: het gebouw heeft een grote electrische capaciteit die ‘s nachts nauwelijks gebruikt wordt. Smart laden zou dus betekenen dat er serieus vermogen gebruikt kan worden voor laden ‘s nachts.
Vraag me nu af wat voor soort oplossingen er zijn om dit vorm te gaan geven, waarbij aan een smart oplossing in eerste instantie twee laadpalen komen, doorgroeiend naar meer in de toekomst. Die laadpalen moeten op verschillende plekken in de garage komen, omdat iedere bewoner aangewezen parkeerplek heeft.

Meten van verbruik van de verschillende palen is nodig voor doorbelasten van het electriciteitgebruik naar de desbetreffende bewoner. Mogelijkheid voor gastgebruik zou natuurlijk mooi zijn.

Ben dit soort oplossingen hier nog niet tegengekomen. Heeft iemand een idee hoe dit te doen zou zijn, of misschien een goede tip waar ik verder kan zoeken?
 
Er zijn zat laadpalen die een eigen, geijkte kWh meter hebben. Sterker nog, veel laadpalen moeten dat ook hebben omdat thuis de doorbelasting naar de werkgever gaat (hier gaat dat gebeuren bijvoorbeeld). Die laadpalen hebben over het algemeen een backend connectie waar direct het gebruik wordt doorgegeven, vaak ook met mogelijkheid voor gastgebruik (daar hangen van belastingwege wel voorwaarden aan!). Volgens mij een prima oplossing ook voor jullie situatie? Alle grote merken hebben deze mogelijkheid.

Aansluiten op eigen meterkast wil in sommige gevallen ook wel een mogelijkheid zijn.
 
Er zijn zat laadpalen die een eigen, geijkte kWh meter hebben. Sterker nog, veel laadpalen moeten dat ook hebben omdat thuis de doorbelasting naar de werkgever gaat (hier gaat dat gebeuren bijvoorbeeld). Die laadpalen hebben over het algemeen een backend connectie waar direct het gebruik wordt doorgegeven, vaak ook met mogelijkheid voor gastgebruik (daar hangen van belastingwege wel voorwaarden aan!). Volgens mij een prima oplossing ook voor jullie situatie? Alle grote merken hebben deze mogelijkheid.

Aansluiten op eigen meterkast wil in sommige gevallen ook wel een mogelijkheid zijn.
Hi, dank voor meedenken. Zit met de vraag hoe ik dan kom van één meterkast, via een smart laad functionaliteit naar meerdere laadpalen.
 
Dat zit over het algemeen in de laadpalen, die kunnen met elkaar communiceren. Kijk maar eens naar de rij laadpalen bij bedrijven. Het zijn over het algemeen geen low cost of doe-het-zelf oplossingen, daarvoor zijn de vermogens te groot.