Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Vind ik toch wel kritisch. Want dan heb je rekentechnisch maar 15% marge in laadtijd of laadvermogen. En we weten allemaal dat laatste kWh laden, als batterij bijna vol is, veel meer tijd kost.
Nou zal een 100% lading bijna nooit voorkomen, maar toch. Ik wil wel naar 90%.
Heb bovendien een 3x25A aansluiting en al een TWC.
11 kW laden gaat makkelijk door tot ongeveer 93%. Daarna zakt het snel, vanaf 96% 4 kW.

Tot 90% haal je sowieso met 'vol vermogen' met een AC-lader.
Omdat ik gisteren toch aan de SuC stond na een rit naar het besneeuwde Limburg, heb ik de proef op de som kunnen nemen. Het laadvermogen bereikte de genoemde 11 kW pas bij 96%. Dat was dus bij temperatuur net boven nul, met een vijf jaar oude 85 kWh batterij.

De mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest.
 
  • Like
Reactions: Steven
Omdat ik gisteren toch aan de SuC stond na een rit naar het besneeuwde Limburg, heb ik de proef op de som kunnen nemen. Het laadvermogen bereikte de genoemde 11 kW pas bij 96%. Dat was dus bij temperatuur net boven nul, met een vijf jaar oude 85 kWh batterij.

De mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest.

Ja, hetzelfde zie ik ook. Laatst bij de SuC in Horst wat langer gestaan (dineren), volgens TeslaFi zat bij 95% nog op 10kW.
Thuis AC laden zit ik met 95% op 4 kW. Voordeel van het 'overslaan' van de interne lader, ofzo :D
 
Kun je ook een Type 2 aansluiting installeren zonder dat je een soort laadpaal hebt?
Dus buiten alleen de stekker en binnen de ander elektronica?
En dan wel een soort kant-en-klaar pakket. Niet wat al in een andere post voorbij kwam van een persoon die de vergelijking maakt tussen rode 16A CEE en Type 2 en dit zelf heeft gemaakt.

Ik heb buiten liever geen bak aan de muur met 2,5 of 7,5 kabel.
 
Kun je ook een Type 2 aansluiting installeren zonder dat je een soort laadpaal hebt?
Dus buiten alleen de stekker en binnen de ander elektronica?
En dan wel een soort kant-en-klaar pakket. Niet wat al in een andere post voorbij kwam van een persoon die de vergelijking maakt tussen rode 16A CEE en Type 2 en dit zelf heeft gemaakt.

Ik heb buiten liever geen bak aan de muur met 2,5 of 7,5 kabel.
Daar kan ik je wel mee helpen. Pm me maar indien interesse.
 
Kan je niet zo algemeen stellen. Dat hangt namelijk af van je gebruik.
Ik maak aantal keer per week ritten van 300-350 km, ook in de winter, met weinig / geen laadmogelijkheid tussendoor. Dat kan net met een M3 LR. Ben dan regelmatig maar 8 uur thuis. Dan heb ik wel laadsnelheid nodig.


350 km is met een 11kW charger maar een paar uurtjes. Je geeft aan dat je regelmatig maar 8 uur thuis bent. Niet dat het me verder interesseert maar blijkbaar slaap je niet heel veel?
 
Hallo, na heel veel draadjes doorgelezen te hebben mis ik helaas toch nog wat informatie om een Tesla Wall Connector aan te gaan sluiten. De stand van de dipswitch en de regelaar heb ik al wel gevonden maar het ontbreekt mij aan het volgende: ik heb een 3x 25a aansluiting en ben benieuwd naar het type kabel wat ik moet gaan trekken naar de TWC. Is dat 5x 4mm^ of 5x 6mm^?

Ik zal de draden los door een kabelgoot gaan halen en geen ymvk kabel omdat ik die simpelweg niet door de kabelgoot krijg.

Alvast dank voor de info
Hangt van het soort kabel af en hoe die geïnstalleerd is maar volgens nen1010 mag je in veel gevallen 25A door een 4mm2 leiden. 6mm2 is natuurlijk beter, minder warmte minder verlies. Bij korte kabels geen probleem, bij lange des te meer.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Iemand ervaring met EVBox? Iemand ervaring met 2 laadpalen thuis? Iemand ervaring met Maxem? En zo ja op tenminste 1 van de drie, wat is die ervaring?

Achtergrond: 1 van beide auto's moet worden voorzien van een EVBox aansluiting (zakelijk), de andere kunnen we zelf kiezen, maar ik probeer overbelasting te voorkomen (3x25A) en te voorkomen dat we naar 3x35A moeten.
Op de zaak ervaring met Maxem icm 3 EV-boxen. Heeft een poosje aardig gewerkt maar nu alleen maar ellende, al meer dan een jaar lang degelijks storingen met de EV-boxen. Ben behoorlijk gefrustreerd over ons laadplein(tje) op kantoor. Niet laden, steeds stoppen met laden, niet opschalen van vermogen terwijl er ruim voldoende voorhanden is. Heb een 3x80A aansluiting.
Thuis een Maxem icm een TWC. Werkt nagenoeg probleemloos. Kan alleen niet met gasten verrekenen. Wel zakelijk want ik heb er een aparte meter tussen zitten. Het verbruik declareer ik 1x per jaar.
 
  • Like
Reactions: Michel3