Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Alles hangt af van de hoeveelheid energie die je tijdens de daluren wil bijladen.
Voor een M3 met maximaal laadvermogen van 11kW (3x16A) kan het, mits wat opletten, wel zonder load balancing. Wil je de 16,5 kW (3x24A) van de MS of MX af en toe benutten, dan lijkt het me een must.
 
Alles hangt af van de hoeveelheid energie die je tijdens de daluren wil bijladen.
Voor een M3 met maximaal laadvermogen van 11kW (3x16A) kan het, mits wat opletten, wel zonder load balancing. Wil je de 16,5 kW (3x24A) van de MS of MX af en toe benutten, dan lijkt het me een must.
En als je toch graag DLB wil, dan kan @fivari dat ook voor je regelen zonder dat er een ABO aan vast zit. Toch? :)

Ik heb een oplossing op basis van dezelfde componenten en dat werkt prima.
 
Ik wil niet persee Dynamic Load Balancing, maar vooral geen abonnement :). En helaas komen de TWC en de New Motion alleen door de WAF. ;)

Ik ben niet technisch genoeg om te kunnen bepalen of ik wel of geen load balancing nodig heb en ben dus op zoek naar ervaringen en mensen die wel de kennis hebben.
 
Is loadbalancen echt noodzakelijk als je een 3X25A aansluiting hebt?
Ik zit met dezelfde vragen als Deanioni.
De keuze bij mij ligt nu tussen een TWC met Maxem of een New Motion Advanced. In beide gevallen zit ik met een abonnement waar ik niet op zit te wachten.
De goedkoopste en mooiste oplossing vind ik alleen een TWC.

Ik wil het laden toch snachts gaan schedulen, alleen in het weekend kan het een keer voorkomen dat er overdag geladen moet gaan worden. Maar de kans dat dan zowel de wasmachine, wasdroger, inductie kookplaat en een oven aanstaan is te verwaarlozen.

Wij hebben thuis meerdere flinke stroom verbruikers en een flinke onvoorspelbare piek op 3 fasen maar tot nu toe geen problemen met 3 x 25a. Moet wel zeggen dat ie vanaf 23:00 uur ingesteld staat en meestal maar op 8-10A omdat dat genoeg tijd geeft tot de volgende ochtend 7:00 uur.
 
Is loadbalancen echt noodzakelijk als je een 3X25A aansluiting hebt?
Ik zit met dezelfde vragen als Deanioni.
De keuze bij mij ligt nu tussen een TWC met Maxem of een New Motion Advanced. In beide gevallen zit ik met een abonnement waar ik niet op zit te wachten.
De goedkoopste en mooiste oplossing vind ik alleen een TWC.

Ik wil het laden toch snachts gaan schedulen, alleen in het weekend kan het een keer voorkomen dat er overdag geladen moet gaan worden. Maar de kans dat dan zowel de wasmachine, wasdroger, inductie kookplaat en een oven aanstaan is te verwaarlozen.
ligt er maar net aan hoe lastig je het vindt als de hoofdschakelaar er een keer uitspingt ;). bij mij is hij er al een paar keer uitgeklapt toen ik nog bezig was om mijn eigen laadpaal te knutselen op basis van smartevse. De auto trekt standaard 16A op elke fase. als je dan de wasmachine ook aan hebt (bij mij thuis trekt die 5 minuten 9A), dan zit je al aan de max.
Gedurende 5min mag je wel even over de max heen (ca 1.3x to 1.6x, zie de uitschakelkarakteristieken), maar mijn ervaring is dus dat dit dus wel makkelijker te halen is dan je misschien denkt.
Een oplossing is dan inderdaad zoals hierboven al geschreven om de stroom in de auto te beperken. Ik heb hem toen tijdelijk op 8A gezet, en geen problemen meer gehad.
Met loadbalancing haal je echter het maximale uit je aansluiting, en dan heb je er geen omkijken meer naar.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Is loadbalancen echt noodzakelijk als je een 3X25A aansluiting hebt?
Ik zit met dezelfde vragen als Deanioni.
De keuze bij mij ligt nu tussen een TWC met Maxem of een New Motion Advanced. In beide gevallen zit ik met een abonnement waar ik niet op zit te wachten.
De goedkoopste en mooiste oplossing vind ik alleen een TWC.

Ik wil het laden toch snachts gaan schedulen, alleen in het weekend kan het een keer voorkomen dat er overdag geladen moet gaan worden. Maar de kans dat dan zowel de wasmachine, wasdroger, inductie kookplaat en een oven aanstaan is te verwaarlozen.

Ik heb een TWC en laad meestal ‘s nachts op en steeds zonder problemen. Via de programmatie Laat ik het laden starten tussen 2u en 4u, afhankelijk van de SoC bij het thuiskomen. Indien ik overdag eens (bij)laad -uiterst zelden- dan let ik erop dat er geen wasmachine of droogkast op dat moment actief is. Een load balancer is dan niet nodig.
 
Ik heb een TWC en laad meestal ‘s nachts op en steeds zonder problemen. Via de programmatie Laat ik het laden starten tussen 2u en 4u, afhankelijk van de SoC bij het thuiskomen. Indien ik overdag eens (bij)laad -uiterst zelden- dan let ik erop dat er geen wasmachine of droogkast op dat moment actief is. Een load balancer is dan niet nodig.


Precies zo als ik het ook ga inrichten. :D
 
Ik heb een TWC en laad meestal ‘s nachts op en steeds zonder problemen. Via de programmatie Laat ik het laden starten tussen 2u en 4u, afhankelijk van de SoC bij het thuiskomen. Indien ik overdag eens (bij)laad -uiterst zelden- dan let ik erop dat er geen wasmachine of droogkast op dat moment actief is. Een load balancer is dan niet nodig.

Kijk programmeren kan ik wel. Mag ik vragen hoe je dat doet? Of wat je er voor gebruikt?
 
Is loadbalancen echt noodzakelijk als je een 3X25A aansluiting hebt?
Ik zit met dezelfde vragen als Deanioni.
De keuze bij mij ligt nu tussen een TWC met Maxem of een New Motion Advanced. In beide gevallen zit ik met een abonnement waar ik niet op zit te wachten.
De goedkoopste en mooiste oplossing vind ik alleen een TWC.

Ik wil het laden toch snachts gaan schedulen, alleen in het weekend kan het een keer voorkomen dat er overdag geladen moet gaan worden. Maar de kans dat dan zowel de wasmachine, wasdroger, inductie kookplaat en een oven aanstaan is te verwaarlozen.

Volgens mij kun je als je 3-fase gaat laden ook gewoon een limiet zetten op zeg 10A en er vanuit gaan dat je zelfs met andere apparaten binnen de marge blijft. Dan gaat het laden dus alleen wel langzamer. Ik heb zelf thuis de New Motion Advanced waar inderdaad een abonnement bij zit (van een paar euro per maand, dus ik geloof het wel) waardoor het laadpunt automatisch schaalt met het verbruik in huis tot max 20A per fase meen ik.

Er zullen vast goedkopere oplossingen zijn, maar voor mij was het goedkoop genoeg voor het gemak. Bij TNM krijg ik naast die load balancing ook automatisch een factuur voor de verbruikte kosten naar m'n bedrijf en een creditfactuur incl storting naar prive.

Die paar euro per maand heb ik er graag voor over dat alles geregeld wordt (en werkt)
 
Hier ook een 3x25a aansluiting maar ik heb toch wel een Dynamic Load Balancing erbij besteld. Gewoon inpluggen en geen omkijken spreekt me wel aan. Zeker als ik thuis ben en straks het salderen eraf is m.b.t. de panelen. Dan wil je zo veel mogelijk kWh als de zon schijnt in de auto "pompen"...
 
Hier ook een 3x25a aansluiting maar ik heb toch wel een Dynamic Load Balancing erbij besteld. Gewoon inpluggen en geen omkijken spreekt me wel aan. Zeker als ik thuis ben en straks het salderen eraf is m.b.t. de panelen. Dan wil je zo veel mogelijk kWh als de zon schijnt in de auto "pompen"...
Dat “pompen” gaat natuurlijk alleen als je 11KW van je dak krijgt. Als dit minder is kan je beter lager instellen zodat alles van je panelen naar de auto gaat gedurende langere tijd.