Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Het voordeel van een Tesla is dat je de laadstroom zelf kunt instellen. Volgens mij heeft geen enkel ander merk deze mogelijkheid. Nu moet er nog een applicatie komen die dit gaat managen. Dan heb je pas echt loadbalancing.
Volgens mij heeft elke (PH)EV een instelbare laadlimiet en is deze limiet op afstand via een applicatie te managen. Die applicatie zit in je laadpaal. Bij sommige kapellen gebeurt dat wat slimmer, bij anderen wat minder slim. Maar waarom zou je dat aan instellingen in de auto over willen laten?

Ik zie eigenlijk zo 123 maar één toepassing: als je met je UMC op de camping staat en je hebt maar 6 a beschikbaar. Voor mijn PHEV had ik een evse die op 6 a instelbaar was. Werkt ook prima.
 
Volgens mij heeft elke (PH)EV een instelbare laadlimiet en is deze limiet op afstand via een applicatie te managen. Die applicatie zit in je laadpaal. Bij sommige kapellen gebeurt dat wat slimmer, bij anderen wat minder slim. Maar waarom zou je dat aan instellingen in de auto over willen laten?

Ik zie eigenlijk zo 123 maar één toepassing: als je met je UMC op de camping staat en je hebt maar 6 a beschikbaar. Voor mijn PHEV had ik een evse die op 6 a instelbaar was. Werkt ook prima.
Misschien wil ik helemaal geen laadpaal. Ik verwonder mij er over dat mensen daar enorme bedragen bij aanleg en vervolgens per maand voor neertellen. Voordeel kan inderdaad zijn dat je via de app de stroomsterkte in kunt stellen. De mogelijkheid tot instellen is volgens mij helemaal niet vanzelfsprekend voor iedere Ev zeker niet zoals je zegt als deze in de laadpaal zit. Als je een beperkte opbrengst uit je zonnepanelen hebt zou die instelling ook goed in de auto kunnen plaatsvinden zodat je op die manier deksteen begrenst. En vergeet niet de situatie waarin je zolang je laadt tegen een bepaald tarief een laadpaal mag benutten. Dan smeer je de laadtijd mooi uit over de periode dat je daar wil staan.
 
Misschien wil ik helemaal geen laadpaal. Ik verwonder mij er over dat mensen daar enorme bedragen bij aanleg en vervolgens per maand voor neertellen. Voordeel kan inderdaad zijn dat je via de app de stroomsterkte in kunt stellen. De mogelijkheid tot instellen is volgens mij helemaal niet vanzelfsprekend voor iedere Ev zeker niet zoals je zegt als deze in de laadpaal zit. Als je een beperkte opbrengst uit je zonnepanelen hebt zou die instelling ook goed in de auto kunnen plaatsvinden zodat je op die manier deksteen begrenst. En vergeet niet de situatie waarin je zolang je laadt tegen een bepaald tarief een laadpaal mag benutten. Dan smeer je de laadtijd mooi uit over de periode dat je daar wil staan.
Het zou niet zo best zijn als er EVs waren die zich niet confirmeerden aan de door de paal (of EVSE) geadverteerde maximale laadstroom. Want dat zou.betekenen dat de eigenaar van de paal of het stopcontact voor de EVSE zijn zekeringen niet zeker zou zijn. Ik verwacht daarom dan ook niet dat jij zo'n EV kunt vinden. Of het niet er eentje zijn die sowieso op max 6 ampere laadt. Maar dan zijn die instellingen weer overbodig.

De relatie tussen auto en paal (of auto en zonnepanelen) is een grote variabele. Enerzijds omdat de auto op meerdere plekken op kan laden, anderzijds omdat meerdere auto's op dezelfde plek kunnen opladen.
De relatie tussen zonnepanelen en de paal is daarentegen vast. Altijd dezelfde panelen gekoppeld dezelfde paal. Dan is het toch veel logischer om begrenzingen die te maken hebben met de panelen in te stellen in de paal dan in de auto(s). Want als je het in de paal doet ben je in een keer klaar.

Ik heb het niet over jouw specifieke situatie maar in zijn algemeenheid.

Dat laatste punt, dat zit wat in. Maar is wel een beetje een immoreel argumen als je het mij vraagt. Mss moeten we maar blij zijn dat de meeste auto's die soort misbruik niet ondersteunen ;)
 
Is loadbalancen echt noodzakelijk als je een 3X25A aansluiting hebt?
Ik zit met dezelfde vragen als Deanioni.
De keuze bij mij ligt nu tussen een TWC met Maxem of een New Motion Advanced. In beide gevallen zit ik met een abonnement waar ik niet op zit te wachten.
De goedkoopste en mooiste oplossing vind ik alleen een TWC.

Ik wil het laden toch snachts gaan schedulen, alleen in het weekend kan het een keer voorkomen dat er overdag geladen moet gaan worden. Maar de kans dat dan zowel de wasmachine, wasdroger, inductie kookplaat en een oven aanstaan is te verwaarlozen.
Ik heb het wel gedaan wegens bora kookplaat die max bijna 7kw kan pakken en hooffzekering vervangen ook aantikt. Alleen heb nu problemen met de dlb module icm toon op de p1 poort. Lees dat dit vaker niet goed gaat. Als ik TOON kabel eruit haal en dbl module opnieuw opstart werkt opladen wel goed op 16a. Met toon erbij schiet dlb module in 6a stand...
 
Mijn laadpaal paste niet goed aan de juiste kant op de muur in lijn met oplaadkant auto. Dus wil de kabel op de grond langs muur leggen en daar vast klikken anders moet ik elke keer voorlangs de auto lopen en deze staat wat dicht tegen de pui. Iemand ervaring met een:
Stekker houder type 2
Die houder heb ik ook. Alleen heb ik er nog een gaatje geboord onderaan. Bleef soms wat water in staan, en kan nu er gewoon uitlopen. 1,5 jaar in gebruik nu.
 
wat dacht je van zoiets:

Hornbach

weet niet of je hol zijn van binnen dat zou helemaal mooi zijn kan je de kabel wegwerken.

Bedankt, die is absoluut interessant want op zo’n vlak oppervlak is het makkelijk monteren. En een gat voor de stroomtoevoer is zo gemaakt. Die paal is zeker hol. En een mooie prijs. Met 2,70 meter moet er wel wat afgezaagd worden :D
 
Bedankt, die is absoluut interessant want op zo’n vlak oppervlak is het makkelijk monteren. En een gat voor de stroomtoevoer is zo gemaakt. Die paal is zeker hol. En een mooie prijs. Met 2,70 meter moet er wel wat afgezaagd worden :D

Je kan de paal ruim anderhalve meter de grond in werken haha. Ik heb nog wel een grondboor te leen. Heb je ook minder risico dat de paal gestolen word. :D
 
  • Funny
Reactions: Right_Said_Fred