Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Dan moet je ook een slimme meter hebben. Hebben we niet en willen we niet (pand ligt vol met panelen) zolang het kan.

Zoek dus iets met klemmen (maxem kan dat), en dan palen die de load kunnen verdelen vanaf een paal naar de andere.
New motion was destijds een slimme oplossing, nu dus niet meer.
 
Ik heb net een laadpaal thuis laten installeren, maar wat gebruiken jullie als bedrag voor verrekening met jezelf? Dus van zakelijk naar prive? Hoeveel cent per kWh?
Ik heb mij laten vertellen dat het hier gaat om een onbelaste vergoeding van gemaakte kosten. Het moet dus gebaseerd zijn op de realistische kosten die je thuis betaald. Hier kun je wellicht voor de zekerheid een kleine marge in houden, maar ik denk dat 30ct vragen op den duur problemen gaat geven als je een controle krijgt.
 
Heb thuis 1 x 40A en omdat ik met een jaar of zo ga verkassen wil ik dat niet meer gaan verzwaren. Met 's nachts op 1 fase opladen zal ik het meestal wel redden. Voor het gemak heb ik wel een TWC gekocht, die kan straks mooi meeverhuizen. Als ik die aan m'n bestaande elektra in de schuur laat knopen, doe ik er dan nog verstandig aan er een aparte aardlekschakelaar tussen te laten zetten? Heb ik ander draadje al gekeken voor advies, maar daar sloeg men elkaar met tegenstrijdige geluiden om de oren.
 
Die moet op een eigen groep, die mag je niet op een groep met andere spullen combineren. Ook moet die dan een Type B aardlekschakelaar krijgen. Het advies is simpel: trek een nieuwe kabel. Leg een nieuwe groep aan en sluit hem daar op aan. Of gebruik de UMC, die mag wel op een bestaand stopcontact worden aangesloten (maar wel beperken tot max 13 A anders krijg je een gesmolten stopcontact).
 
Incorrect. In Nederland is sinds 2017 een Type B voor enkel-, twee- en driefase laders verplicht (niet al te lang geleden uitgevonden) want de voorwaarde voor 3 fase is uit de betreffende teksten gehaald. Je hoeft alleen geen type B te hebben als er of al een type B in de laadpaal zit of als er een zogenaamde 6 mA verklaring voor de lader is. Dat laatste heeft @fivari nu dus blijkbaar in zijn lader ingebouwd.

Nederland wijkt blijkbaar af van Belgie.

Zie [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen - Verkeer & Vervoer - GoT voor onderbouwing.​
 
Die moet op een eigen groep, die mag je niet op een groep met andere spullen combineren. Ook moet die dan een Type B aardlekschakelaar krijgen. Het advies is simpel: trek een nieuwe kabel. Leg een nieuwe groep aan en sluit hem daar op aan. Of gebruik de UMC, die mag wel op een bestaand stopcontact worden aangesloten (maar wel beperken tot max 13 A anders krijg je een gesmolten stopcontact).
Om mijn onwetendheid nog wat te onderstrepen: heeft een TWC ingesteld op 1 fase en max 13 A ook echt andere karakteristieken dan de UMC, of is de noodzaak voor een andere behandeling er dan alleen nog vanuit regelgeving?
 
Heb thuis 1 x 40A en omdat ik met een jaar of zo ga verkassen wil ik dat niet meer gaan verzwaren. Met 's nachts op 1 fase opladen zal ik het meestal wel redden. Voor het gemak heb ik wel een TWC gekocht, die kan straks mooi meeverhuizen. Als ik die aan m'n bestaande elektra in de schuur laat knopen, doe ik er dan nog verstandig aan er een aparte aardlekschakelaar tussen te laten zetten? Heb ik ander draadje al gekeken voor advies, maar daar sloeg men elkaar met tegenstrijdige geluiden om de oren.

Verwacht je nou echt dat we het hier allemaal met elkaar eens zijn? :)

Volgens mij is het zo samen te vatten: bij een 1 fase lader is een type B aardlek technisch niet nodig, maar wel voorgeschreven.

Om mijn onwetendheid nog wat te onderstrepen: heeft een TWC ingesteld op 1 fase en max 13 A ook echt andere karakteristieken dan de UMC, of is de noodzaak voor een andere behandeling er dan alleen nog vanuit regelgeving?

Dat is toch wel een verrekt goede vraag. Technisch is er geen verschil, maar voor zover ik weet geld het voorschrift (NEN 1010) alleen voor vast aangelegde installaties wat de UMC niet is. Maar zeker weet ik het niet want vreemd genoeg moeten we betalen om de regels in NEN1010 te kunnen lezen.
 
Technisch is er wel degelijk verschil. Een UMC bevat de noodzakelijke technieken onder andere om de stroom door het stopcontact te beperken. Een TWC niet. Zoals je zelf al terecht opmerkt is er ook een verschil tussen vast aangelegde installaties en niet-vast aangelegde installaties.
 
Technisch is er wel degelijk verschil. Een UMC bevat de noodzakelijke technieken onder andere om de stroom door het stopcontact te beperken. Een TWC niet. Zoals je zelf al terecht opmerkt is er ook een verschil tussen vast aangelegde installaties en niet-vast aangelegde installaties.
Hoezo niet? Een TWC maximaliseert toch net zo goed de maximale laadstroom die de auto af mag nemen via PWM?

Zelf denk ik dart het zo zou kunnen zitten:

Bij een station bedoeld voor vaste aansluiting op het net (zoals de TWC) heb je controle over de infrastructuur die achter die vaste aansluiting zit (want die is van jou en elke keer hetzelfde). En kun je er dus zelf voor zorgen dat er een type B achter zit.

Bij een mobiele EVSE (zoals een UMC) heb je geen controle over de infrastructuur die achter het stopcontact zit, want dat stopcontact is wellicht niet van jou en wellicht elke keer een andere.

Ik zou denken / hopen dat om die reden een UMC (of andere mobiele EVSE) is voorzien / moet zijn voorzien van een inwendige type B aardlek en dus zichzelf af zal schakelen bij een DC lekstroom.

Als je een TWC mobiel maakt heb je dan potentieel een probleem, natuurlijk.

Ik kan me niet zo goed voorstellen waarom je technisch gezien bij 1 fase laden geen type B nodig hebt en bij 3 fase wel. Kan gebrek aan kennis zijn hoor. Maar toch.

Vraag me wel eens af of de techniek / regelgeving verschillend is voor mobiel / vast, maar dat dat vaak ten onrechte uitgelegd wordt als verschil tussen 1 fase / 3 fasen, omdat een (moderne) UMC nu eenmaal 1 fase is en een TWC 3 fasen.