Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ben nu ook begonnen aan de opfrissing van de garage en dus de plaatsing van een 16A-stopcontact. Maar stelde vast dat op een groepje van 3 beschikbare zekeringen de Neutraal niet is gezekerd. (installatie is van 1978) Is dit normaal? Of steek ik zelf ook nog best een zekering op de Neutraal?
 
Ik ben bezig met het plannen van onze autorondreis Bronwyn die vanuit Hoek van Holland, door Engeland, Wales, Ierland en Schotland weer terug gaat naar IJmuiden. Nu is het vinden van de laadpunten niet heel moeilijk.
Ik vind veel laadpunten met 22 kW, 3 fase, mennekes aansluiting. Maar ook 32 A, 1 fase AC, mennekes 2, weet iemand of je hier met je normale Nederlandse laadkabel kan laden? Zo ja, hoelang duurt het voordat ie opgeladen is, ook gewoon 4,5/5 uur als ie bijna leeg is? Heb je nog andere adapters nodig om de auto te kunnen laden in Engeland?

Het is best wel spannend en leuk op zoiets te plannen. Het is een reis van ruim 2000 km in 21 dagen. Ik ben in samenwerking met BuroScanBrit bezig om te kijken of we de reis zo kunnen maken, dat je onderweg 's nachts altijd kan laden. Dit zou het mooiste zijn, omdat je dan niets merkt van het feit dat je een elektrische auto heb. De onderlinge afstanden zijn 200/250 per keer dat je moet reizen, dus is geen enkel probleem om in een lading van A naar B te komen.
 
Ben nu ook begonnen aan de opfrissing van de garage en dus de plaatsing van een 16A-stopcontact. Maar stelde vast dat op een groepje van 3 beschikbare zekeringen de Neutraal niet is gezekerd. (installatie is van 1978) Is dit normaal? Of steek ik zelf ook nog best een zekering op de Neutraal?

Toch nog even mijn vraag een kick geven...
 
Ben nu ook begonnen aan de opfrissing van de garage en dus de plaatsing van een 16A-stopcontact. Maar stelde vast dat op een groepje van 3 beschikbare zekeringen de Neutraal niet is gezekerd. (installatie is van 1978) Is dit normaal? Of steek ik zelf ook nog best een zekering op de Neutraal?

Een nul kan je niet zekeren. Wat een 4 polig automaat doet is ook de nul als extra veiligheid schakelen, meer niet.

Je kan het dus nog doen, tegenwoordig gaat dat standaard wel.
 
Een nul kan je niet zekeren. Wat een 4 polig automaat doet is ook de nul als extra veiligheid schakelen, meer niet.

Je kan het dus nog doen, tegenwoordig gaat dat standaard wel.

Dat dach ik ook, maar ik ben beginnen twijfelen omdat alle andere 1-fase-aansluitingen wel een zekering op de fase EN de neutraal hebben...
 
Dat dach ik ook, maar ik ben beginnen twijfelen omdat alle andere 1-fase-aansluitingen wel een zekering op de fase EN de neutraal hebben...
Ja, de nul wordt mee geschakeld, zo voorkom je een probleem wanneer iemand de nul en fase om heeft gewisseld.

Opzich hoef je de nul niet te schakelen, maar het kan nooit kwaad. De nieuwe NEN richtlijnen schrijven het overigens wel voor.
 
Ik schakel eventjes in met een vraag rond oplaad voor de armen onder ons die geen toegang hebben tot 3x400V. Ik zit vast met 3x230V en kan er niets aan veranderen. Wat bestaan er als opties, behalve de niet heel aantrekkelijke mogelijkheid om mijn TMS op een gewone 220V stekker te laten opladen voor k'weet niet hoe lang ? Sorry als dit al eerder gevraagd werd, ik kon het niet onmiddelijk terug vinden.
 
Ik schakel eventjes in met een vraag rond oplaad voor de armen onder ons die geen toegang hebben tot 3x400V. Ik zit vast met 3x230V en kan er niets aan veranderen. Wat bestaan er als opties, behalve de niet heel aantrekkelijke mogelijkheid om mijn TMS op een gewone 220V stekker te laten opladen voor k'weet niet hoe lang ? Sorry als dit al eerder gevraagd werd, ik kon het niet onmiddelijk terug vinden.
Zo ver ik weet kunnen de laders van de Model S een voltage van 90 tot 265V binnen halen.

Jij hebt denk ik dus tussen de Nul en Fase 120V en tussen een Fase en Fase 230V?

Als de lader dan op 32A gaat laden pakt hij 3x 120V 32A maximaal. Je laad dan met ongeveer 10 ~ 11kW. Dat is nog steeds een hele boel vermogen, vergis je daar niet in. De gemiddelde EV rijder in een Leaf of Roadster is daar héél jalours op.
 
Ik schakel eventjes in met een vraag rond oplaad voor de armen onder ons die geen toegang hebben tot 3x400V. Ik zit vast met 3x230V en kan er niets aan veranderen. Wat bestaan er als opties, behalve de niet heel aantrekkelijke mogelijkheid om mijn TMS op een gewone 220V stekker te laten opladen voor k'weet niet hoe lang ? Sorry als dit al eerder gevraagd werd, ik kon het niet onmiddelijk terug vinden.
Netbeheerder in Brussel is Sibelga? Een standaardaansluiting is volgens hun website : monofase 230V - 40A. Maar je kan er ook 3x230V aan 32A krijgen.
http://www.sibelga.be/nl/aansluitingen-en-meters/wijzigen-vermogen-elektriciteits-meter

Als je monofase hebt ga je beperkt blijven tot het stopcontact. Je kan eventueel nog een stopcontact op 16A laten plaatsen --> 3.6 kWh.
bvb. http://www.legrandservices.nl/e-catalog.aspx/052003

Correct me if I'm wrong. Want Wido aanvullen lijkt me een gewaagde onderneming ;-)
 
Hartelijk dank voor de reacties.
Ik heb dus wel 3x230V. Wat voor een stekker moet ik dan door mijn electricien laten plaatsen, en welke Tesla-adapter zal ik moeten gebruiken ? Degene die door Tesla standaard geleverd wordt voor 3x400V, of een andere ? 11 kW=8u om de 85kW te laten opladen, is goed genoeg. Wordt de oplaadtijd gehalveerd als ik de Twin Charger optie neem ?

Ik vind het wel opmerkelijk dat alles wat te maken heeft met de TMS super duidelijk door Tesla uitgelegd wordt, maar dat antwoorden op vragen van deze stijl wel opvallend vaag blijven...

- - - Updated - - -

Sorry, bedoelde wel "stopcontact" ipv "stekker". Nederlands is mijn moedertaal niet, begrip voor fouten uiterst welkom! :)
 
Netbeheerder in Brussel is Sibelga? Een standaardaansluiting is volgens hun website : monofase 230V - 40A. Maar je kan er ook 3x230V aan 32A krijgen.
http://www.sibelga.be/nl/aansluitingen-en-meters/wijzigen-vermogen-elektriciteits-meter
Ik zie dat het gewoon 3x400V kan zijn? Het springt bij mij dan naar Driefasig.

Als je monofase hebt ga je beperkt blijven tot het stopcontact. Je kan eventueel nog een stopcontact op 16A laten plaatsen --> 3.6 kWh.
bvb. http://www.legrandservices.nl/e-catalog.aspx/052003
Mocht je 1x40A hebben dan is een 32A aansluiting nog altijd te overwegen. Dat is toch nog 7kW

Correct me if I'm wrong. Want Wido aanvullen lijkt me een gewaagde onderneming ;-)
Zo érg is het ook niet.

Hartelijk dank voor de reacties.
Ik heb dus wel 3x230V. Wat voor een stekker moet ik dan door mijn electricien laten plaatsen, en welke Tesla-adapter zal ik moeten gebruiken ? Degene die door Tesla standaard geleverd wordt voor 3x400V, of een andere ? 11 kW=8u om de 85kW te laten opladen, is goed genoeg. Wordt de oplaadtijd gehalveerd als ik de Twin Charger optie neem ?
Is het zeker weten geen 400V? Ben je daar écht overtuigd van? Want alleen heele oude aansluitingen zijn nog 3x230V, de rest is allemaal 3x400V.

Het gaat dit geval om de stroomsterkte, dus als je met 32A wil laden heb je Twin-Charger nodig en ook een Type 2 laadstation. De Tesla adapter gaat tot maximaal 3x16A Rode CEE.

32A of 16A staat los van het feit of het 3x230V of 3x400V is.

Ik vind het wel opmerkelijk dat alles wat te maken heeft met de TMS super duidelijk door Tesla uitgelegd wordt, maar dat antwoorden op vragen van deze stijl wel opvallend vaag blijven...
Dat valt mij ook op. Officieël is deze informatie niet goed beschikbaar.

Sorry, bedoelde wel "stopcontact" ipv "stekker". Nederlands is mijn moedertaal niet, begrip voor fouten uiterst welkom! :)
Geen probleem!
 
Ik heb hier ook 3 x 230V. Ik plaats thuis een type 2 stopcontact achter een transfootje dat van 230 400V maakt; dat is dus 3 x 400 aan 16 A. Daartussen ook nog een teller zodat ik mijn bedrijf kan factureren voor het verbruik van de auto, en dat daar dan aan 120% aftrekken.

Weet overigens iemand wanneer je de bijgeleverde Tesla-lader gebruikt (ja, aan een gewoon stopcontact heb ik begrepen), en wanneer een type2 => type 2 kabel ?