Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Is het zeker weten geen 400V? Ben je daar écht overtuigd van? Want alleen heele oude aansluitingen zijn nog 3x230V, de rest is allemaal 3x400V.

Het gaat dit geval om de stroomsterkte, dus als je met 32A wil laden heb je Twin-Charger nodig en ook een Type 2 laadstation. De Tesla adapter gaat tot maximaal 3x16A Rode CEE.

32A of 16A staat los van het feit of het 3x230V of 3x400V is.
Het is 3x230V met 100% zekerheid, ik heb het bij Sibelga laten checken, en in mijn buurt bieden zij geen mogelijkheid aan om naar 3x400V te schakelen (mijn huis dateert van 1930).
Kortom moet ik dus de Twin-Charger bestellen om de mogelijkheid te hebben om mijn TMS wat sneller dan 14u te laten opladen. En wat is een Type 2 laadstation, kan jij mij eventueel een link geven naar zo'n laadstation ? Ik had er een paar op http://www.conrad.nl/ce/nl/overview/0809062/ gezien maar weet niet of er een geschikt is voor mijn aansluiting ?
 
Wido > Ik heb 3x230v, het is 100% zeker want ik heb het juist bij de beheerder laten bevestigen (mijn huis dateert van 1938).
Kortom, stel dat ik wat sneller dan 14u mijn 85 kW wil opladen, dan heb ik de optie Twin Charger nodig, en een Type 2 laadstation. Dan krijg ik zo'n 11kW/h.
Zou jij misschien een link naar zo'n station kunnen geven ? Ik heb er een paar op http://www.conrad.nl/ce/nl/overview/0809062/ gezien maar heb geen flauw idee of die geschikt zijn voor mijn aansluiting ?

Mik > kan jij een idee geven van de prijs van je type 2 stopcontact en je transfo, en misschien links ? En hoeveel kost het om een aparte teller te laten installeren ?
 
Ik heb hier ook 3 x 230V. Ik plaats thuis een type 2 stopcontact achter een transfootje dat van 230 400V maakt; dat is dus 3 x 400 aan 16 A. Daartussen ook nog een teller zodat ik mijn bedrijf kan factureren voor het verbruik van de auto, en dat daar dan aan 120% aftrekken.
Wat is het voordeel van 230 naar 400V te gaan? Je hebt dan juist verlies, ik zou het gewoon op 230V laten en dan met de Twin-Charger 32A trekken.

Je hebt dan wel een laadstation nodig, van bijvoorbeeld Keba.

Weet overigens iemand wanneer je de bijgeleverde Tesla-lader gebruikt (ja, aan een gewoon stopcontact heb ik begrepen), en wanneer een type2 => type 2 kabel ?
Zoals JoeNe al zegt, je hebt een Type 2 kabel nodig voor een Type 2 station.

De Tesla Mobile Connector (het is geen lader) gebruik je voor een regulier stopcontact of een Rode CEE.

Het is 3x230V met 100% zekerheid, ik heb het bij Sibelga laten checken, en in mijn buurt bieden zij geen mogelijkheid aan om naar 3x400V te schakelen (mijn huis dateert van 1930).
Kortom moet ik dus de Twin-Charger bestellen om de mogelijkheid te hebben om mijn TMS wat sneller dan 14u te laten opladen. En wat is een Type 2 laadstation, kan jij mij eventueel een link geven naar zo'n laadstation ? Ik had er een paar op http://www.conrad.nl/ce/nl/overview/0809062/ gezien maar weet niet of er een geschikt is voor mijn aansluiting ?
Ja, dan is het logisch.

Voor 32A heb je dus de Twin-Charger nodig. De laadstations van Keba schijnen goed te zijn.

Let op! Je hebt een 22kW / 32A model nodig. In de specificaties gaan ze allemaal uit van 400V, maar jij hebt 230V, dus bij 32A heb je 11kW.

+ nog vraagje voor Mik - kan jij mij link/referenties/prijs van transfo + stopcontact geven ? En hoeveel kost het om een aparte teller te laten installeren want dit zou ook op mijn bedrijf gefactureerd worden ?
Zoek bij Conrad maar eens op kWh meter. Een 63A 3-fase model kost rond de 200 euro.
 
100% zeker ? Want ik zie nu dat het 400V vermeldt ...
Voltage doet er niet toe. Het laadstation wordt qua bekabeling en zekeringen gedimensioneerd op de stroomsterkte. Die is in jouw geval gewoon 32A, alleen het voltage is lager.

Het laadstation doet niets met dat voltage.

Omdat ik als ik 32A trek, er maar 8A overblijft voor wasmachine, vaatwasser, droogkast, espresso etc... Moet nu al switchen tussen stoomoven, sauna en auto
Als je 230V om zet naar 400V heb je aan de "230V kant" wel de dubbele stroomsterkte.

Dus 400V 16A staat gelijk aan 230V 32A. Die omvormer kan geen vermogen naar boven toveren.

Je moet eigenlijk het aantal kW berekenen. 400V 16A is 11kW, om het zelfde te bereiken heb je 230V 32A nodig.

De exacte berekening is: voltage x amperage x 1.73

Je bereikt er dus niets mee om van 230V naar 400V te gaan, je verliest er alleen maar vermogen mee, want bij die conversie treed verlies op.
 
Moeten we nog eens zien of we voor zo'n Keba of Mennekes Home Comfort een group buy kunnen proberen - met wat meer korting dat de meeste installateurs geven (de mijne komt bij TU niet verder dan 10%) ?

ik ga zelf denk ik die Mennekes C22 of zo met vaste kabel doen - EUR 1.041+ btw
 
Kijk gerust de hele thread terug - met een stopcontact kan je instellen via de meegeleverde kabel wat je wil / kan handlen als maximale laadstroom - maar nooit meer dan 3 x 16 A terwijl je om op de volle mep met dual chargers te laden 3 x 32 A wil hebbben. Daarvoor MOET je een laadstation gebruiken...

Widodh zal me ongetwijfeld corrigeren maar anders is dit denk ik wel waar...
 
Ik zit zelf te denken aan het gebruiken van de Tesla kabel. Daar zit een knopje op waarmee je de laadpoort kunt openen. Anders moet je dit vanaf het touchscreen doen. Ik heb tot nu toe niet gelezen dat je het klepje kunt openen met de keyfob.

dat vind ik dus een echt nadeel van het gebruik van een separaat laadstation.
 
I don't mean to abuse, but :wink: kan iemand mij uitleggen waarom ik een laadstation nodig heb ipv een speciale stopcontact te laten installeren ? Wat is het technisch verschil tussen de twee ?

Die vraag is door mezelf en door nog een aantal anderen al een aantal keren gesteld.
In mijn ogen is er geen verschil. Ik laat gewoon mijn laadkabel thuis in de 3x16A-stekker zitten (tenzij ik natuurlijk zeker weet dat ik overdag tussentijds eens moet bijladen), terwijl er anderen zijn die de laadkabel juist standaard altijd in de auto laten liggen. Ook voor 3x32A geldt hetzelfde.
 
Die vraag is door mezelf en door nog een aantal anderen al een aantal keren gesteld.
In mijn ogen is er geen verschil. Ik laat gewoon mijn laadkabel thuis in de 3x16A-stekker zitten (tenzij ik natuurlijk zeker weet dat ik overdag tussentijds eens moet bijladen), terwijl er anderen zijn die de laadkabel juist standaard altijd in de auto laten liggen. Ook voor 3x32A geldt hetzelfde.

Voor mij toch wel. We hebben een Ampera, en die een tijdje gewoon met de meegeleverde kabel aan het stopcontact geladen. Het is in praktijk echt een nadeel dat je 's ochtends eerst de natte kabel moet inrollen en in de achterbak gooit terwijl je je overhemd wit probeert te houden. Een vaste kabel is echt veel makkelijker. Verder is een laadstation wat veiliger, hij geeft pas stroom nadat ie met de auto onderhandelt heeft. Voor mij thuis met de kinderhandjes een argument, maar dat zal niet iedereen gelden. Je kunt natuurlijk ook starten met een krachtstroomaansluiting, als het niet bevalt zet je er een laadkast voor in de plaats. De kosten voor het krachtstroom stopcontact zullen wel meevallen, de rest van de infra is gelijk denk ik.
 
Kijk gerust de hele thread terug - met een stopcontact kan je instellen via de meegeleverde kabel wat je wil / kan handlen als maximale laadstroom - maar nooit meer dan 3 x 16 A terwijl je om op de volle mep met dual chargers te laden 3 x 32 A wil hebbben. Daarvoor MOET je een laadstation gebruiken...

Widodh zal me ongetwijfeld corrigeren maar anders is dit denk ik wel waar...
Nee, ik hoef je niet te corrigeren, je hebt gelijk :)

Die vraag is door mezelf en door nog een aantal anderen al een aantal keren gesteld.
In mijn ogen is er geen verschil. Ik laat gewoon mijn laadkabel thuis in de 3x16A-stekker zitten (tenzij ik natuurlijk zeker weet dat ik overdag tussentijds eens moet bijladen), terwijl er anderen zijn die de laadkabel juist standaard altijd in de auto laten liggen. Ook voor 3x32A geldt hetzelfde.
Met de UMC van Tesla kan je NOOIT boven de 3x16A laden, ook niet met de Duo-Charger.

t/m 3x16A kan met de UMC, alles daar boven (tot 3x32A) moet met een vast Type 2 laadstation.

Ik zou zeker altijd voor een laadstation kiezen, zoals hier boven wordt aangegeven, zeker met kinderen. Er staat geen spanning op de pinnen danwel kabel totdat er een auto aan wordt gekoppeld. Gewoon een stukje veiliger.
 
Voltage doet er niet toe. Het laadstation wordt qua bekabeling en zekeringen gedimensioneerd op de stroomsterkte. Die is in jouw geval gewoon 32A, alleen het voltage is lager.

Het laadstation doet niets met dat voltage.

Als je 230V om zet naar 400V heb je aan de "230V kant" wel de dubbele stroomsterkte.

Dus 400V 16A staat gelijk aan 230V 32A. Die omvormer kan geen vermogen naar boven toveren.

Je moet eigenlijk het aantal kW berekenen. 400V 16A is 11kW, om het zelfde te bereiken heb je 230V 32A nodig.

De exacte berekening is: voltage x amperage x 1.73

Je bereikt er dus niets mee om van 230V naar 400V te gaan, je verliest er alleen maar vermogen mee, want bij die conversie treed verlies op.

Het laadstation zal wel aangepast moeten worden omdat de elektronica en relais (in mij ouder type Keba) gevoed word tussen de N en L1. Als je geen N hebt (in het geval van 3x230V), zal dit aangepast moeten worden naar L1 en L2.