Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
HJK,

Voor als je wat handiger bent (of iemand kent die je daar wel mee wil helpen, het is geen hogere wiskunde als je nabouwt van een ander)
Er komen langzaam aan steeds meer opensource oplossingen ook hiervoor die een extreem stuk goedkoper zijn dan sommige "lock-in" grappen met service en onderhoudt contracten op een stopcontact :crying:

Een heel goed artikel over laden van Widodh:
Alles over laadtijden, bereik en accus - Groen7
Alles over laadtijden, bereik en accu Deel 2 - Groen7


Zelf ben ik al wat aan het brouwen met hulp en input uit dit draadje en mede forum leden.
Hieronder wat links naar andere oplossingen van mede forum members of projecten die er al lopen:

Open Electric Vehicle Supply Equipment (EVSE) https://code.google.com/p/open-evse/
Hieruit heeft Widodh zijn eigen systeem gemaakt:
* Widodh How I built my 3-phase Open EVSE
* Automatisch stroom aanpassing opstelling op video (errug stoer)

FuzzyLogic ook een systeem gefabriekt dat er ook imposant uit ziet:
Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure - Page 31

Wxll (ondergetekende) heb inmiddels voor elkaar om het gebruikte vermogen per fase in huis te kunnen meten zonder een nieuwe meter heb hoeven te installeren in de meterkast:
Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure - Page 104
Dit is stap 1, en verder kijk ik naar de KeBa om die aan te schaffen omdat deze ( bepaalde modellen ) ook de stroom regelbaar is via het netwerk (ook al snappen de leveranciers niet waar je het over hebt)
Dat idee heb ik gevonden op deze Blog van iemand die het al aan de praat heeft en nauw samen werkt met KeBa voor deze oplossing:
edl Software | smart-electric (drive)

Wat mij niet aanstaat in zijn oplossing is het gebruik van een nogal specifieke meter die dan in de kast geïnstalleerd moet worden, vandaar dat ik bezig ben geweest met CT klemmen om de stroom te meten.
NU is het nog wachten op mijn KeBa dat die geleverd wordt.

De EV-box zou het ook kunnen maar daar zit een heel abonoment aanvast (lees lock-in) waarvoor je per maand mag betalen om maar iets met je paal te kunnen doen. Ik heb teminste nog niet gehoord dat je ook zelf die paal kan aansturen vanuit eigen software.

Ook is er een plan al geweest voor een kleine workshop voor zelfbouwen van een LaadPunt,
Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure - Page 97
En dat zou natuurlijk ook super zijn voor de leden hier. Hopelijk kan ik tegen die tijd dan ook wat concreets kan laten zien al.


Dit even alle nuttige links omtrent dit onderwerp die ik zelf verzameld heb over dit onderwerp ter vermaak en inspiratie :cool:
Er staat zo veel kennis in deze thread het is wat dat betreft jammer dat het zo lastig zoeken is vaak.


Grz,
Wxll

Thanks voor je snelle antwoord! Inderdaad 's nachts laden. Tsja, weinig verbruik denk ik. Electrische boiler inde keuken.. wat PC's..
Wel een aantal pubers in huis, en die zijn wel eens onvoorspelbaar in hun verbruik... ook 's nachts :tongue:
Ik denk dat het ook een kwestie van wennen is wat wel en niet kan en daar je gebruik op afstemmen. Een soort learning curve dus.
Maar als het netwerk-bedrijf iedere maand langs moet komen voor het vervangen van de hoofdzekering ivm die learning curve schiet het ook niet op :wink:
 
Last edited:
Aanvullende informative

Liander plaatst speciale (DSMR2.2) slimme meters voor de lolo van The New Motion voor smart EV laden.
Vanaf 1-1-2014 worden slimme meters geplaatst (DSMR4) die per fase via de P1 poort uitgelezen kunnen worden. http://www.netbeheernederland.nl/DecosDocument/Download/?fileName=wmXuGHCI0xLKJtASnVYt4YOSZ0ZlYrJ3Sia3wJY4lL_C14WJvYCeABD1-CxrrMA-YpbQAMrsUAlePlObyOwcfBeYd8ww91SRpvwtKbGdfq0&name=20130901&iid=&sectionName=&log=False
Ik wil zelf met deze nieuwe meter werken, met als logica mijn domitica/huis/smartgrid controller en een EV Charge Control van Phoenix Contact die eerder in deze thread is genoemd.
In eerste instatie slim laden (load beveiliging op netaansluiting) en later energieprijzen per kwartier en slimmer laden afhankelijk van gebruik EV en energieverlies beperken.
 
Mbt die 'workshop' om de andere forumleden wat op weg te helpen bij (deels) zelfbouw: wordt het niet eens tijd om een datum en lokatie daarvoor te prikken?
Ja, dat moeten we maar eens gaan doen. In Oktober zou ik weekend van de 13e en 20e kunnen.

Aanvullende informative

Liander plaatst speciale (DSMR2.2) slimme meters voor de lolo van The New Motion voor smart EV laden.
Vanaf 1-1-2014 worden slimme meters geplaatst (DSMR4) die per fase via de P1 poort uitgelezen kunnen worden. http://www.netbeheernederland.nl/DecosDocument/Download/?fileName=wmXuGHCI0xLKJtASnVYt4YOSZ0ZlYrJ3Sia3wJY4lL_C14WJvYCeABD1-CxrrMA-YpbQAMrsUAlePlObyOwcfBeYd8ww91SRpvwtKbGdfq0&name=20130901&iid=§ionName=&log=False
Ik wil zelf met deze nieuwe meter werken, met als logica mijn domitica/huis/smartgrid controller en een EV Charge Control van Phoenix Contact die eerder in deze thread is genoemd.
In eerste instatie slim laden (load beveiliging op netaansluiting) en later energieprijzen per kwartier en slimmer laden afhankelijk van gebruik EV en energieverlies beperken.
Wat een toeval!

Ik las vanmorgen de spec van de slimme meter nog eens en dacht toen: Hé, dat is raar, je kan ineens per fase uitlezen?

Leuk dat het nu dus wel kan. Toch maar eens Delta vragen om een slimme meter hier te plaatsen met die nieuwe standaard.
 
Vandaag heeft Cohere ons laadpunt gemonteerd, hier het resultaat:

IMG_2722.jpg


Ik vond de 'zilveren' paal niet zo mooi, dus heb zelf dit in elkaar gezet. Twee hardhouten palen van 2,40 lang, en daarop voor en achter plankjes van 30 cm geschroefd. Jammer dat ze de kabel van het laadpunt bovenin hebben gemonteerd, dat kan ook van achteren. Misschien zelf nog eens even aanpassen.

IMG_2723.jpg


De stekker steekt me teveel uit. Op de achtergrond het andere laadstation (voor een Ampera), met overigens een veel handiger krulkabel.

IMG_2724.jpg


En een stukje erbij in de meterkast. Linksonder een 16A groep + kWh meter voor Ampera, rechts de 3 x 16A + een kWh meter en boven een extra groep voor extra zonnepanelen. Aansluiting is 3 x 25, gelijk laden van twee auto's gaat niet. Idee is om dat vooralsnog zo te plannen dat ze na elkaar laden.
 
Gents & Ladies,

Ik was vandaag bij een klant met - jawel! - een heuse laadpaal van Greenflux. Zag er stoer uit. Ik heb even gekeken op de site van Greenflux maar het lijkt alsof deze laadpalen alleen met een pas van Greenflux te bedienen zijn. Weet iemand om ook de wat meer gangbare passen door Greenflux geaccepteerd worden?
 
@Widodh 13, 20 oktober prima :)

@ Nulwoning,
Dank je voor de aanvulling! Dat is goed nieuws van die 3 fase meters die je uit kan lezen, daarmee zou je dus in een klap meer generiek kunnen zijn ook met smart laden thuis.
Ik denk als ik tzt een werkend prototype heb ik ga kijken of ik er een echte print van kan laten bakken in China. Kost geen drol meer om daar printplaten te laten maken voor een paar euro krijg je print een paar weken later weer in de bus.

@Wiebe
Die box lijkt een whitelabel te zijn van een Menkens box. Kan me niet voorstellen dat ze hun eigenbox gemaakt hebben (al zijn e op dit forum ook al aardig op weg :biggrin:)
(( beetje vreemd Deja Vue gevoel, dacht deze al gepost te hebben en hij is er niet meer)

@Rutger Ziet er goed uit!!
 
Last edited:
@Wxl en Widoh,
Ik kan net een gloeilamp verwisselen (bestaan die nog??). Die workshop is dus echt te hoog gegrepen voor mij. Laat ik graag aan jullie over. Desondanks heb ik wel heel veel aan de achtergrondinformatie. Kan ik de installateur in ieder geval vertellen wat ik wil :biggrin:
Goeie tip van Widoh over die fase-verdeling. Daar ga ik zeker op letten bij de aanleg van 3x25A.

Heb ik nog een vraagje voor de heren techneuten hier.... ik zal af en toe "bij" laden op een normaal stopcontact verwacht ik. Ik weet het. dat schiet niet echt op (230 x 16A, ca. 10km/uur toch??). Maar het is toch 120km in een avond en nacht :cool: Nog tips waar ik op moet letten?
 
Een mooi en uitgebreid overzicht van allerlei EVSE's in een Duits forum:
http://www.goingelectric.de/forum/l...er-ladeboxen-und-iccb-ladeloesungen-t392.html

TOP!!!!! Dit is voor het eerst dat ik zo'n verzameling bij elkaar zie! dank je wel..

Deze kwam uit onze vriend Google vallen vandaag:
Bosch catalog - Wallbox Service
Als je op Ok drukt dat je een dealer bent krijg je de hele verzameling KeBa producten te zien.

Wxll

- - - Updated - - -

@Wxll
Zoek alleen nog naar de meest praktische manier om P1 slimme meter te koppelen naar mijn domotica controller Modbus/TCP, KNX
Ik zou eens een posting doen op het forum van www.openenergymonitor.org daar zitten alle energy/hobby mannen bij elkaar. Ik zal eens kijken of ze mijn meter ook meteen kunnen upgraden als ik toch mijn kast laat aanpakken.
UPDATE:
Hier vond ik iemand die het gelukt is met een DSMR P1 poort uit te lezen met een RaspberryPI de uit te lezen:
gejanssen.com - Uitlezen slimme meter met Raspberry Pi

- - - Updated - - -

@Wxl en Widoh,
Ik kan net een gloeilamp verwisselen (bestaan die nog??). Die workshop is dus echt te hoog gegrepen voor mij. Laat ik graag aan jullie over. Desondanks heb ik wel heel veel aan de achtergrondinformatie. Kan ik de installateur in ieder geval vertellen wat ik wil :biggrin:
Goeie tip van Widoh over die fase-verdeling. Daar ga ik zeker op letten bij de aanleg van 3x25A.

Heb ik nog een vraagje voor de heren techneuten hier.... ik zal af en toe "bij" laden op een normaal stopcontact verwacht ik. Ik weet het. dat schiet niet echt op (230 x 16A, ca. 10km/uur toch??). Maar het is toch 120km in een avond en nacht :cool: Nog tips waar ik op moet letten?
HJK, laat je niet afschrikken door het techneuten geweld. Ik denk dat zo'n workshop als het je interesseert wellicht erg goed is voor het begrip wat er nu allemaal gebeurt. En dan afgezien van het hard-core deel van bouwen en ontwikkelen.. Deze thread heeft mij al super veel gebracht wat iedereen deeld. Voor mij was het ook van 0 af aan beginnen. Zo van Ok.. ik snap hoe ik mijn telefoon op kan laden maaaruee hoe werkt dat nu bij zo'n auto ?

W.b.t. het bijladen. Ik denk dat als je een 3 fasen stekker in je meter kast ( of buiten als dat kan ) laat monteren kan je op 3x 16A laden en dat gaat al 3x zo snel dan op een enkel stopcontact. Zo;n stekker doos kost rond 20 euro, en dan een stukje draad erbij ( is wel dik draad) al met al zal dat niet echt schokkende bedragen zijn. Echter weet wel wat er allemaal in je huis draait. Als je zware machines hebt draaien en je gaat dan ook op 3x 16A laden dan loop je een risico met je stop zoals al eerder gemeld.
En je kan ook je auto opdracht geven maar een maximaal vermogen af te nemen. Dus als je het niet vertrouwd zou je i.p.v. 3x 16A ook 3x 10A kunnen laden. Dan hou je nog 3x 15A over voor je huis. Dat is bijna 3500 wat per fase.. Dat is flink stoken om dat te verbruiken dan ben je toch met een magnetron & over bezig op 1 fase wil je daar aan komen aan zo'n wattage.

Succes!

Wxll
 
Last edited:
Een aantal posts terug hebben we het hier gehad over de aardlekschakelaar, die volgens sommige installateurs type B moet zijn (veel duurder dan type A), ivm gelijkstroom beveiliging. Kan iemand bevestigen of het nodig is een type B aardlekschakelaar te installeren?
Als ik (hopelijk binnekort) gewoon op een rode 16A 3F stopcontact ga laden met de standaard kabel van Tesla, zit er normaal ook geen type b aardlekschakelaar voor, dus waarom voor een laadstation dan wel?
 
JanMW,
Ik ga daar zelf niet aan beginnen (als NL-er, leek vooral iets dat in Belgie speelde), ik schaf een gecombineerde aardlek schakelaar met automaat aan met aardlek type A en automaat type B ( ik denk dat hier ook een stuk verwarring in zit of het type B nu de automaat is of de aardlek). Ik ga zelf voor de KeBa en in die handleiding staat ook heel duidelijk type A aardlek en type B automaat.

Hier is zo'n lijstje van die aardlek_combi_automaten:
https://www.elektroschakelmateriaal...kautomaten_haco/aardlekautomaat_haco_3pn.html
Ik ga dan in eerste instantie voor de 16A en als ik smart charging goed onder de knie ga dan mogelijk een andere erin ;-)

Ik denk dat je echt even met je eigen lokale instalateur moet praten wat er bij jullie wetgeving is hiervoor.. persoonlijk zelf kon ik geen goede rede vinden waarom dat zou zou moeten met een auto waar je wisselstroom in gooit of een laadstation die op wisselstroom werkt.


Wxll

Een aantal posts terug hebben we het hier gehad over de aardlekschakelaar, die volgens sommige installateurs type B moet zijn (veel duurder dan type A), ivm gelijkstroom beveiliging. Kan iemand bevestigen of het nodig is een type B aardlekschakelaar te installeren?
Als ik (hopelijk binnekort) gewoon op een rode 16A 3F stopcontact ga laden met de standaard kabel van Tesla, zit er normaal ook geen type b aardlekschakelaar voor, dus waarom voor een laadstation dan wel?

Hier staat wat over Belgie, de hoofd aardlek:
Aardlekschakelaar - Wikipedia
 
Last edited:
Telegraaf over het supercharger netwerk:
"Het netwerk is vooral bedoeld voor de Model S met 85 kWh accupakket. Die auto heeft namelijk een range van 480 kilometer. De snellader kan die auto binnen 20 minuten halfvol maken, wat dus weer goed is voor 240 kilometer. Het is dus wel te hopen dat de volgende supercharger dan weer binnen 240 kilometer staat..."

Tja, of je laadt iets langer dan 20 minuten.... Vreemde berichtgeving weet.
 
Achja news == entertainment je moet als journalist wel iets schrijven waar mensen het over kunnen hebben anders verkoopt je nieuws niet ;-)
Maar idd enige pragmatisme mist.

Wxll
Telegraaf over het supercharger netwerk:
"Het netwerk is vooral bedoeld voor de Model S met 85 kWh accupakket. Die auto heeft namelijk een range van 480 kilometer. De snellader kan die auto binnen 20 minuten halfvol maken, wat dus weer goed is voor 240 kilometer. Het is dus wel te hopen dat de volgende supercharger dan weer binnen 240 kilometer staat..."

Tja, of je laadt iets langer dan 20 minuten.... Vreemde berichtgeving weet.