Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ondertussen in de handleiding van de TMC gevonden dat deze inderdaad alleen geschikt is voor Tesla modellen en niet voor andere merken.

Mijn TWC levert momenteel 16A op 1 fase dus dat klopt dan wel met jouw ervaring.
De TWC is geschikt voor enkel Tesla als hij zo staat ingesteld. Hij kan worden vrijgegeven door de dip-switch om te zetten op universeel. Dan kunnen andere merken ook geladen worden.
Hij had het over de TMC (M van mobile), niet over de TWC (W van wall).

Wij hebben een Zoe van 2014. Laadt inderdaad niet aan de TMC. Aan de TWC laadt hij wel, maar laden stopt gemiddeld 1 keer per laadbeurt. Herinpluggen lost dit meestal op.
Ik zie / zag toch echt dit voorbij komen :eek:
 
exact wat ik bedoel. TMC niet, TWC wel. Dipswitch staat standaard op ‘alle merken’.
Klopt, tegenwoordig wel ja. Ik heb mijn TWC in Nov 2019 gekocht en de dipswitch stond idd standaard al op universeel. In de recente
Nou zeg, dat krijg je dan als je het een keer goedbedoeld voor iemand opneemt ... :p
Niks van aantrekken :cool:. Mijn vraag is iig beantwoord. De TMC is niet geschikt voor andere merken, de TWC dan weer wel (met de dipswitch op de juiste stand) :rolleyes:
 
  • Funny
Reactions: DutchTM3
Klopt, tegenwoordig wel ja. Ik heb mijn TWC in Nov 2019 gekocht en de dipswitch stond idd standaard al op universeel. In de recente

Niks van aantrekken :cool:. Mijn vraag is iig beantwoord. De TMC is niet geschikt voor andere merken, de TWC dan weer wel (met de dipswitch op de juiste stand) :rolleyes:
Ik denk dat de conclusie moet zijn: de TMC is niet geschikt voor Zoe's.
 
Ik denk dat de conclusie moet zijn: de TMC is niet geschikt voor Zoe's.
Dat de vorige generatie Zoe's nogal kieskeurig was m.b.t. laders wist ik al. Maar ik had gehoopt dat de nieuwste generatie met een standaard CCS poort daar minder last van heeft. Jammer genoeg blijkt dat dus niet zo te zijn.

Verwarrend daarbij is dat in de handleiding van de TMC toch duidelijk staat:

Attentie: De mobiele connector is uitsluitend ontwikkeld voor het opladen van een Tesla (excl.
Tesla Roadster). Gebruik de connector niet voor andere doeleinden of voor andere auto's of
apparaten. De mobiele connector is alleen bestemd voor auto's die niet gekoeld hoeven te
worden tijdens het opladen.


terwijl er toch leden zijn die de TMC met succes voor het opladen van andere merken gebruikt hebben (i-Pace en Kona).
 
Dat de vorige generatie Zoe's nogal kieskeurig was m.b.t. laders wist ik al. Maar ik had gehoopt dat de nieuwste generatie met een standaard CCS poort daar minder last van heeft. Jammer genoeg blijkt dat dus niet zo te zijn.

Verwarrend daarbij is dat in de handleiding van de TMC toch duidelijk staat:

Attentie: De mobiele connector is uitsluitend ontwikkeld voor het opladen van een Tesla (excl.
Tesla Roadster). Gebruik de connector niet voor andere doeleinden of voor andere auto's of
apparaten. De mobiele connector is alleen bestemd voor auto's die niet gekoeld hoeven te
worden tijdens het opladen.


terwijl er toch leden zijn die de TMC met succes voor het opladen van andere merken gebruikt hebben (i-Pace en Kona).
Ik vermoed dat het laden van de Zoë generaties exact hetzelfde werkt via de inverter van de motor. Alleen de batterij en maximale gelijkstroom zijn geüpgraded. Verder technisch weinig aangepast. Het geluid tijdens laden is ook hetzelfde heb ik begrepen.
 
Een vraagje.
Ik heb nu een zware monofase-aansluiting (1x63A) thuis, ook mijn eigen kast is 1 x 63A.

Ik ga ook zonnepanelen (laten) leggen, een installatie die mijn verbruik inclusief dat voor de Model 3 zou produceren kan ook nog monofasig aangesloten worden.

Een driefasige aansluiting zou hier dus alleen van tel zijn om de model 3 op te laden aan 11kW ipv 7kW. Met mijn huidige aansluiting heb ik wel altijd 32A op die fase ter beschikking voor de Tesla (en niet direct loadbalancing nodig).

In theorie moet ik dagelijks kunnen laden voor 120 km (op die enkele uitzonderingen na), dus lijkt 32A/7kW me echt wel OK...

Maar dus nu de vraag. Wat indien het eens echt koud is? Is dat vermogen dan ook voldoende om de accu voldoende warm te krijgen en op te laden?
 
Een vraagje.
Ik heb nu een zware monofase-aansluiting (1x63A) thuis, ook mijn eigen kast is 1 x 63A.

Ik ga ook zonnepanelen (laten) leggen, een installatie die mijn verbruik inclusief dat voor de Model 3 zou produceren kan ook nog monofasig aangesloten worden.

Een driefasige aansluiting zou hier dus alleen van tel zijn om de model 3 op te laden aan 11kW ipv 7kW. Met mijn huidige aansluiting heb ik wel altijd 32A op die fase ter beschikking voor de Tesla (en niet direct loadbalancing nodig).

In theorie moet ik dagelijks kunnen laden voor 120 km (op die enkele uitzonderingen na), dus lijkt 32A/7kW me echt wel OK...

Maar dus nu de vraag. Wat indien het eens echt koud is? Is dat vermogen dan ook voldoende om de accu voldoende warm te krijgen en op te laden?

Met ca. 3 uur laden (à 40 km/uur in dit specifieke geval) kun je de gewenste 120 km per dag aanvullen. Met deze snelheid kun je zelfs een geheel lege accu weer vol krijgen in een nacht. Ik weet niet welke auto/accu je hebt maar ik zou me geen zorgen maken :)

Wat voorverwarmen van accu en/of interieur betreft -> ook dat moet makkelijk lukken met deze aansluiting. :rolleyes:
 
Een vraagje.
Ik heb nu een zware monofase-aansluiting (1x63A) thuis, ook mijn eigen kast is 1 x 63A.

Ik ga ook zonnepanelen (laten) leggen, een installatie die mijn verbruik inclusief dat voor de Model 3 zou produceren kan ook nog monofasig aangesloten worden.

Een driefasige aansluiting zou hier dus alleen van tel zijn om de model 3 op te laden aan 11kW ipv 7kW. Met mijn huidige aansluiting heb ik wel altijd 32A op die fase ter beschikking voor de Tesla (en niet direct loadbalancing nodig).

In theorie moet ik dagelijks kunnen laden voor 120 km (op die enkele uitzonderingen na), dus lijkt 32A/7kW me echt wel OK...

Maar dus nu de vraag. Wat indien het eens echt koud is? Is dat vermogen dan ook voldoende om de accu voldoende warm te krijgen en op te laden?
Ik zou lekker je 1 fase installatie houden en jezelf niet onnodig op kosten jagen.
Ik heb ook jaren gezegd dat een EV een driefasen lader zou moeten hebben maar ik kom daar toch enigszins op terug.
Door de tegenomen efficiency laad je met Model 3 op 1x32A in een uur er ong 44 km bereik bij, mijn oude Model S had na een uur op 3F16 laden er weer 50km bij, amper verschil dus.
 
  • Like
Reactions: adjego
In de Tesla store vertelde me zonet dan weer dat max laden bij de Model 3 16A is...
Met wat ik hier boven lees, is het dus toch 32A :p
Je moet een beetje tussen door de regels door lezen, bij Tesla (Oplaadinstallatie voor thuis):

upload_2020-1-31_17-19-20.png


Typisch is een 7.4 kW laadpunt 1 x 32 A. En niet 3 x 10.5 A of zo. En daarmee laadt de auto dus 44 km (oftewel omgerekend 7.4 kW).
 
  • Helpful
Reactions: Hippogrief
Doordat onze ev box niet werkt heb ik de gewone kabel die in het normale stopcontact gaat in gebruik. Gister heb ik de m3 wat extra bijgeladen bij fastned en vanmorgen met de kabel thuis wilde de 3 nauwelijks laden (2 km/h). Bij de x werkte de kabel wel als normaal (11 km/h). Ik had het forum al geopend om hulp te vragen en bedacht dat ik eerst nog wel een reset kon proberen. En zowaar nu laadt de 3 weer met 19 km/h. Iemand een idee waar dat door kan komen, heeft dat wellicht te maken met laden bij fastned?
 
Doordat onze ev box niet werkt heb ik de gewone kabel die in het normale stopcontact gaat in gebruik. Gister heb ik de m3 wat extra bijgeladen bij fastned en vanmorgen met de kabel thuis wilde de 3 nauwelijks laden (2 km/h). Bij de x werkte de kabel wel als normaal (11 km/h). Ik had het forum al geopend om hulp te vragen en bedacht dat ik eerst nog wel een reset kon proberen. En zowaar nu laadt de 3 weer met 19 km/h. Iemand een idee waar dat door kan komen, heeft dat wellicht te maken met laden bij fastned?
Als je in de auto blijft zitten blijft de verwarming aan. Zolang de auto aangesloten is zal hij de verwarming uit het net pakken. Als dat 3,3kW is blijft er 0,4kW over om te laden. Dat komt neer op 2km/h
 
  • Informative
Reactions: Astrid and horta