Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
De auto stond op slot Bas dus lijkt me dat de verwarming niet aan stond. Maar zeker weten doe ik dat niet, mocht het nog een keer gebeuren dan kan ik dat checken, dank.
Op het gevaar af dat ik iets zeg dat voor jou triviaal is: laden begint altijd heel langzaam en gaat dan steeds sneller. Kán het zijn dat je, door de problemen die je nu hebt, wat eerder dan normaal bent gaan kijken of je auto wel goed laadde en daardoor dit nu voor het eerst opgemerkt hebt?
 
Volgens Tesla is het typisch toegevoegde bereik bij het thuisladen op 11kW ongeveer 65km/h.
Oplaadinstallatie voor thuis

Nu kreeg ik laatst via de app de volgende meldingen:
  • Laden gestart om 2:19 op 119km
  • Laden gestopt om 5:01 op 336km
Dit is 217 km geladen in 2h42min wat volgens mij neerkomt op 80km/h. Dit is in één week al 3 keer voorgekomen.
Zijn de tijdsmeldingen uit de app zo onnauwkeurig of is het toegevoegde bereik inderdaad zo hoog?
 
Volgens Tesla is het typisch toegevoegde bereik bij het thuisladen op 11kW ongeveer 65km/h.
Oplaadinstallatie voor thuis

Nu kreeg ik laatst via de app de volgende meldingen:
  • Laden gestart om 2:19 op 119km
  • Laden gestopt om 5:01 op 336km
Dit is 217 km geladen in 2h42min wat volgens mij neerkomt op 80km/h. Dit is in één week al 3 keer voorgekomen.
Zijn de tijdsmeldingen uit de app zo onnauwkeurig of is het toegevoegde bereik inderdaad zo hoog?
Zou het kunnen zijn dat hier WLTP (meldingen) en EPA bereik (laadsnelheid) door elkaar gehaald worden?
 
Doordat onze ev box niet werkt heb ik de gewone kabel die in het normale stopcontact gaat in gebruik. Gister heb ik de m3 wat extra bijgeladen bij fastned en vanmorgen met de kabel thuis wilde de 3 nauwelijks laden (2 km/h). Bij de x werkte de kabel wel als normaal (11 km/h). Ik had het forum al geopend om hulp te vragen en bedacht dat ik eerst nog wel een reset kon proberen. En zowaar nu laadt de 3 weer met 19 km/h. Iemand een idee waar dat door kan komen, heeft dat wellicht te maken met laden bij fastned?

Kan het zijn dat de stekker er niet helemaal lekker in zat of wast smerig was? Als de auto een te grote terugval in voltage bemerkt (bijvoorbeeld door slechte of te dunnen bekabeling) zal ie de laadstroom beperken.
 
Kan het zijn dat de stekker er niet helemaal lekker in zat of wast smerig was? Als de auto een te grote terugval in voltage bemerkt (bijvoorbeeld door slechte of te dunnen bekabeling) zal ie de laadstroom beperken.
zou kunnen, dat heb ik niet gecheckt omdat het laden bij de x wel goed ging (zonder iets aan het stopcontact te doen). Reset van m3 had wel effect. Dit is 2 keer gebeurt. Op dit moment is de electricien de tesla lader aan het ophangen dus hopelijk vandaag weer een goed functionerende wall charger
 
Kan het zijn dat de stekker er niet helemaal lekker in zat of wast smerig was? Als de auto een te grote terugval in voltage bemerkt (bijvoorbeeld door slechte of te dunnen bekabeling) zal ie de laadstroom beperken.
Weinig waarschijnlijk. De stekker is zo gemaakt dat wanneer die niet voldoende diep in de laadpoort zit, de communicatie tussen voertuig en laadpunt niet mogelijk is en het laden gewoon niet zou starten.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Inderdaad, de vrouwelijke stekker heeft een "langere nek" dan een socket van een laadstation en daardoor maken de CP's van twee laadkabels geen contact meer. En dan heb je mensen die de nek afzagen, een cm inkorten, om toch twee laadkabels met elkaar te kunnen koppelen.
 
Vraagje wat betreft te calculeren bedrag voor calculatie: moet ik uitkomst van aantal kWh x prijs kWh (bestaande uit drie elementen basisprijs + energiebelasting + opslag duurzame energie etc.) op einde maal 1,21 doen i.v.m. BTW?

Op de jaarrekening van Essent staat wel dat het incl. BTW is, maar ik zie in de opbouw nergens de 21% langskomen. Apart. Weet dus ook niet helemaal zeker of ik die moet verwerken in bij baas te declareren bedrag. Bij voorbaat dank voor de hulp.
 
Vraagje wat betreft te calculeren bedrag voor calculatie: moet ik uitkomst van aantal kWh x prijs kWh (bestaande uit drie elementen basisprijs + energiebelasting + opslag duurzame energie etc.) op einde maal 1,21 doen i.v.m. BTW?

Op de jaarrekening van Essent staat wel dat het incl. BTW is, maar ik zie in de opbouw nergens de 21% langskomen. Apart. Weet dus ook niet helemaal zeker of ik die moet verwerken in bij baas te declareren bedrag. Bij voorbaat dank voor de hulp.
Btw betaal je inderdaad ook over alle belastingen. Dus gewoon 21% in vooraftrek mogelijk. Waar je ook rekening mee mag houden is de lagere energiebelasting en opslag duurzame energie boven de 10.000kWh.
 
Btw betaal je inderdaad ook over alle belastingen. Dus gewoon 21% in vooraftrek mogelijk. Waar je ook rekening mee mag houden is de lagere energiebelasting en opslag duurzame energie boven de 10.000kWh.

Dank je.

Wat betreft lagere belastingen en opslagen boven 10.000kWh: zag het ja. Neem aan en hoop onder de 10k te blijven want dat scheelt wat rekenwerk..
 
Dank je.

Wat betreft lagere belastingen en opslagen boven 10.000kWh: zag het ja. Neem aan en hoop onder de 10k te blijven want dat scheelt wat rekenwerk..

Net even gebeld met Essent, mijn energieleverancier. De BTW zit enkel en alleen op de kWh basisprijs, en dus niet -en dat is ook enigszins logisch al weet je het nooit met belastingen- op de componenten energiebelasting en toeslag opslag duurzame energie.

En voor de goede orde: die kWh basisprijs is dus incl. de BTW.
 
Net even gebeld met Essent, mijn energieleverancier. De BTW zit enkel en alleen op de kWh basisprijs, en dus niet -en dat is ook enigszins logisch al weet je het nooit met belastingen- op de componenten energiebelasting en toeslag opslag duurzame energie.

En voor de goede orde: die kWh basisprijs is dus incl. de BTW.
Je rekent je rijk. BTW wordt ook over de energiebelasting en ODE berekend. Belasting op belasting, zo doet de overheid dat.
 
  • Like
Reactions: Bas.
Je rekent je rijk. BTW wordt ook over de energiebelasting en ODE berekend. Belasting op belasting, zo doet de overheid dat.
Inderdaad, al blijft het vreemd. Vroeger hadden we de BVB (de bijzondere verbruiksbelasting). Dat was de voorloper van de huidige BPM. Daar werd ook BTW over berekend. Dat mocht niet van 'Europa'. Daarom is de BVB indertijd vervangen door een hogere BPM (maar dan zonder dat je er BTW over moest betalen) zodat je per saldo nog net zoveel belasting betaalde. Hoewel, dat zal waarschijnlijk wel meer zijn geweest en niet net zo veel.

(vraag me overigens af of de ODE toeslag strikt genomen wel een belasting is, maar dat terzijde)
 
Inderdaad, al blijft het vreemd. Vroeger hadden we de BVB (de bijzondere verbruiksbelasting). Dat was de voorloper van de huidige BPM. Daar werd ook BTW over berekend. Dat mocht niet van 'Europa'. Daarom is de BVB indertijd vervangen door een hogere BPM (maar dan zonder dat je er BTW over moest betalen) zodat je per saldo nog net zoveel belasting betaalde. Hoewel, dat zal waarschijnlijk wel meer zijn geweest en niet net zo veel.

(vraag me overigens af of de ODE toeslag strikt genomen wel een belasting is, maar dat terzijde)
ODE, Opslag Duurzame Energie, is door de overheid opgelegd. M.i. gewoon een belasting, zeker nu er ook BTW over geheven wordt.
 
ODE, Opslag Duurzame Energie, is door de overheid opgelegd. M.i. gewoon een belasting, zeker nu er ook BTW over geheven wordt.

Dat het door de overheid is opgelegd, zegt niet zoveel. Ook de afvalbeheersbijdrage is opgelegd, maar geen belasting. Een belasting moet altijd op basis van een formele wet worden geheven en dat is bij de ode ook het geval.

De btw wordt overigens niet over alle belastingen geheven, waaronder de bpm en toeristenbelasting.