Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
De wagen zal het vermogen moeten aanpassen aan de vertrektijd, bij gepland vertrek, (zo laag mogelijk vermogen om de gewenste SoC te halen), waar hij nu de starttijd van het laden berekent.
Nadeel is dan weer dat laden met lager vermogen, meer verliezen oplevert en dus weer slechter is voor het milieu.
Ik begrijp best dat een netbeheerder stabiliteit wil. Maar dit lijkt net een net zo slecht resultaat te geven als het per kilo afrekenen van je huisvuil. Dan stort je het gewoon ergens langs de weg. Ik denk dat het goed is dat hier nog eens goed over nagedacht wordt. Het zou juist wel goed kunnen zijn als een EV met hogere stroom kan worden aangestuurd door de netbeheerder om overschotten weg te laten vloeien naar ladende auto’s.
 
Het gaat misschien wel wat ver bij een discussie over thuisladen, maar onderstaande youtube raakt het wel.
Waarschuwing: het is een pittig verhaal, maar geeft aan hoe er op het ogenblik naar gekeken wordt door een aantal slimme mensen bij Tesla:


Het laat ook zien dat Tesla véél meer wordt dan een autofabrikant.
 
Ja, na tijden van best na middernacht laden komt er nu een periode dat je je lader moet afregelen zodat ie niet over een piek gaat gaan.

Ik heb op zich geen probleem met het betalen voor een piek, maar vind niks bijster slim aan een slimme teller die een piek van 15 minuten als maandelijkse piek registreert. Ja, als ik 11kW vraag is dat een belasting op het netwerk, maar als ik dit op een zondagavond na mijn verlof doe om op 5 uren van 10% naar 90% te laden, de buur rechts van me continu 5kW trekt overdag en de overbuur een paar keren per maand 's avonds piekt aan 11kW, lijkt het me niet alsof het net uitgerust moet zijn voor 28kW continue vraag en we daar ook zo voor moeten betalen.

Met een slimme lader ben je nog wat geholpen, maar 1) wie heeft een slimme lader, en 2) kunnen alle EV's eenvoudig in hun laadvermogen geknepen worden om accidentjes te vermijden? Een TWC kopen en laten installeren lijkt nu erg zonde, als je er financieel best aan doet om niet harder te laden dan wat je TMC op stopcontact aan kan.

Nogal een geluk dat ik zelf mijn TMC heb aangesloten, en ik ga met een Rasbperry Pi wat knutselen om toch vanop afstand het vermogen te kunnen regelen en plannen.

Tesla Owner Hacks The Tesla Wall Connector To Charge On Sunshine

dracoventions/TWCManager

@widodh doe jij er nog wat mee?

Tegelijk is verbruik berekenen aan een prijs per minuut blijkbaar geen probleem in het buitenland?
Nee, ik doe er eigenlijk niets mee.

Ik heb thuis gewoon twee TWC's hangen in Master<>Slave modus. Maximaal 16A ingesteld en dat werkt voor nu voldoende voor mij.

Als ik eens tijd kan en wil maken ga ik er eens mee spelen, maar het staat laag op de prioriteiten lijst.
 
Op tijd.be
view
 
Ziehier mijn energiebalans op een typische dag. Ik heb zonnepanelen, 20kWh Li-ion batterij storage en een Model S.
Bovenste grafiek is het verbruik. Je ziet dat vanaf 10u 's morgens de panelen genoeg leveren om geen rode kleur te hebben (rood = netto netafname). Vanaf 18u kicken de batterijen in en die kunnen meehelpen tot iets na 22u wanneer de Tesla begint te laden. Dan is het snel voorbij en wordt alles rood (16.5kW laden met model S via TWC).
In de onderste grafiek zie je de wat er gebeurt als er energie gemaakt wordt met de panelen. Groen is direct verbruik, oranje is het opladen van de batterij en geel is als het systeem niet kan volgende en dus dumpt in net (batterij vol of te veel zonne-energie om allemaal in de batterijen te kunnen).
Schermafdruk 2020-08-24 12.43.17.png
 
Conclusie: met zon alleen kom ik er niet. Zelfs als ik naar max. zonneinstallatie ga (10kW inverter en circa 13kWp panelen) heb ik nog veel te kort. En dan zijn we nu nog in de zomer.

De enige oplossing is een generator koppelen aan mijn batterij inverter (die ondersteunt dat). Zodanig als de batterij bijna leeg is slaat de generator (vb. 6kW) aan. Er wordt direct verbruikt wat kan en de onverschot gaat in de batterijen (tot die bijna vol zijn).

Vraag is hoe milieuvriendelijk dit alles is ????
Als ik daarmee alle pieken kan afvlakken brengt me dit wel >1.000 € per jaar op.
 
En dit is het verhaal als ik de Tesla begrens tot 5kW:View attachment 580039

Bedankt om dit te posten, bijzonder interessant. Al was het maar omdat ik een batterij als een mogelijke oplossing zou zien voor die piek-gebaseerde tarieven, waar jouw data me doen inzien dat dit geen nut heeft in combinatie met een EV (voor dat doel).

Het wordt afwachten wat de uiteindelijke formule wordt in België. Ik kan me voorstellen dat er nog wel aan gesleuteld zal worden. Hopelijk komt het nooit zover dat ze ook pieken voor stroomopwekking gaan aanrekenen, want dan gaan er heel wat modulerende slimme airco's gekocht worden.
 
Bedankt om dit te posten, bijzonder interessant. Al was het maar omdat ik een batterij als een mogelijke oplossing zou zien voor die piek-gebaseerde tarieven, waar jouw data me doen inzien dat dit geen nut heeft in combinatie met een EV (voor dat doel).

Het wordt afwachten wat de uiteindelijke formule wordt in België. Ik kan me voorstellen dat er nog wel aan gesleuteld zal worden. Hopelijk komt het nooit zover dat ze ook pieken voor stroomopwekking gaan aanrekenen, want dan gaan er heel wat modulerende slimme airco's gekocht worden.

Meten is weten :)

Hopelijk krijgen we geen wetgeving zoals in Duitsland: daar is het verboden om energie te injecteren in het net. Dat zou pas een bom zijn in België.
 
Meten is weten :)

Hopelijk krijgen we geen wetgeving zoals in Duitsland: daar is het verboden om energie te injecteren in het net. Dat zou pas een bom zijn in België.

???
Duitsland is juist het land waar de teuggave het best is geregeld.

Zie bijv.:
Erneuerbare-Energien-Gesetz – Wikipedia

Anschluss- und Abnahmepflicht

Ungeachtet ihres Bedarfs müssen die Betreiber öffentlicher Netze allen Strom, der von in Deutschland <. . .> gewonnen wird mit Vorrang vor solchem Strom abnehmen, der aus anderen Energiequellen erzeugt wird, vor allem aus fossilen Brennstoffen und Kernkraft. Gleichrangig mit dem Strom aus erneuerbaren Energien ist jedoch der mit Kraft-Wärme-Kopplungsanlagen erzeugte Strom einzuspeisen.
Die Netzbetreiber sind verpflichtet, ihre Netze jeweils ausreichend auszubauen, so dass sie den bevorrechtigten Strom aufnehmen können, <. . .>. Eine Verletzung dieser Pflicht macht schadensersatzpflichtig. <. . .>
Für den eingespeisten Strom hat der Netzbetreiber dem Anlagenbetreiber die im Gesetz festgesetzten Vergütungssätze zu zahlen. Die Vergütungssätze unterscheiden sich je nach der bei der Stromerzeugung eingesetzten Energieart erheblich; mutmaßlich teurere Stromerzeugungsformen werden höher vergütet als günstigere. Die Vergütungen sind in dieser Höhe auf die Dauer von 20 Kalenderjahren zuzüglich des Inbetriebnahmejahres zu zahlen.
 
Last edited:
De wagen zal het vermogen moeten aanpassen aan de vertrektijd, bij gepland vertrek, (zo laag mogelijk vermogen om de gewenste SoC te halen), waar hij nu de starttijd van het laden berekent.
Nadeel is dan weer dat laden met lager vermogen, meer verliezen oplevert en dus weer slechter is voor het milieu.

Huh, lager vermogen meer verliezen?

Ik dacht juist het omgekeerde. Lager vermogen, minder warmte, minder verliezen.

Heb ergens grafiekjes gezien dat laden op 10A minder verlies geeft dan laden op 16A?
 
Conclusie: met zon alleen kom ik er niet. Zelfs als ik naar max. zonneinstallatie ga (10kW inverter en circa 13kWp panelen) heb ik nog veel te kort. En dan zijn we nu nog in de zomer.

De enige oplossing is een generator koppelen aan mijn batterij inverter (die ondersteunt dat). Zodanig als de batterij bijna leeg is slaat de generator (vb. 6kW) aan. Er wordt direct verbruikt wat kan en de onverschot gaat in de batterijen (tot die bijna vol zijn).

Vraag is hoe milieuvriendelijk dit alles is ????
Als ik daarmee alle pieken kan afvlakken brengt me dit wel >1.000 € per jaar op.
In de ideale wereld laad je je auto overdag op door je zonnepanelen. Maar in de ideale wereld waarbij je overdag thuis kan zitten, heb je bijna ook geen auto nodig.

Punt blijft dat het voorstel een piekbelasting is, die niet kijkt naar wanneer die piek valt. Dus wordt het het doel om je piek zo laag mogelijk te houden, dwz zo traag mogelijk laden vs je benodigde rijbereik, en te vermijden dat je een piek genereert door tegelijk je auto te laden en een oven of andere veelverbruiker langer dan een kwartier te gebruiken.

Of iets programmeren dat 10 minuten lang aan 11kW kan laden en dan 5 minuten lang het laden onderbreekt? VREG beweert namelijk dat ze de pieken per kwartier meten ;)

Maar inderdaad, kans bestaat er inderdaad in dat als je veel verbruikt, maar pieken kan vermijden, dat het wel goedkoper kan worden.
 
Ik begrijp best dat een netbeheerder stabiliteit wil. Maar dit lijkt net een net zo slecht resultaat te geven als het per kilo afrekenen van je huisvuil
Nee, dit is belast worden op je zwaarste zak huisvuil per maand.

Dus ga je je huisvuil thuis opsparen om de zwaarte te spreiden, en ervoor zorgen dat je elke week een quasi lege zak huisvuil hebt in plaats van enkel de goed gevulde zakken 1 keer per maand voor de deur te zetten.
 
  • Like
Reactions: Larss