Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Los van de oorzaak van het probleem: bij tweefasig laden, dus met een gesimuleerde N, is de indicatie in de auto niet helemaal correct.
Check toch even de aansluiting. als je niet L1, L2 en N aansluit maar bijvoorbeeld L1, L3 en N dan loopt het mis. Het kan ook zijn dat de aansluiting op de lader wel correct is maar dat er intern in de lader een faseverwisseling gebeurd is. Dat maakt bij driefasig laden geen verschil, maar bij tweefasig laden dus wel. Dat zou je met een voltmeter kunnen nameten: of er doorgang is tussen de aansluiting in de lader en de stekker van de laadkabel. Dat de andere Tesla maar aan 6A laadt, zou daaraan kunnen liggen. Dat jouw Tesla niet laadt, kan ik niet verklaren.
Om na te gaan of er met de lader in de auto iets fout loopt, zou je kunnen proberen om enkelfasig te laden, dus enkel L1 en N aan te sluiten.
Ik ga ervan uit dat de stroomsturing niet de oorzaak van het probleem is. Die bijsturing gebeurt typisch op een moment dat de stroom oploopt, maar zover geraak je dus niet.
 
Last edited:
Tot voor kort was dit draadje sticky. Maar lees dit bericht er nog even op na:
Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem
De stromen bij een driefasig netwerk zonder neuter in de geleiders zijn trouwens de volgende en bij tweefasig laden zal de grootste stroom zich voordoen in de gesimuleerde N. Vermits de parallelle laders bij een M3 beperkt zijn tot 16A, krijg je dan evengoed 7,4 kW of 2x16Ax230V, maar ipv twee keer 32A en een keer 0A in de drie geleiders heb je 16A, 16 en 27,7A in de geleiders. Bij een MS of MX met drie 24A-laders in parallel kan het maximale laadvermogen verder oplopen tot 8,5kW als in de gesimuleerde N 32A loopt, je hebt dan 18,5A, 18,5A en 32A in de geleiders.
: View attachment 616558
 
Ik zou bij de lader zelf de spanning controleren/meten. (ipv in meterkast)

In een uitzonderlijk geval kan er sprake zijn van een slechte/zwevende nul -> de spanning kan dan oplopen naar de ca. 260 Volt.
Dat gebeurd dan bij zware belasting van de "zwevende nul" (geen belasting -> spanning zakt weer terug naar normale waarden)
Dit komt niet vaak voor maar kan voor enorme schade zorgen bij vele verbruikers welke aangesloten zijn op je meterkast!!!
Hoe kan ik dit testen? En vooral, oplossen indien het idd hierdoor is?
Wat zou de verklaring zijn dat de Model S die we geprobeerd hebben hier dan geen fout op aangeeft?
 
Los van de oorzaak van het probleem: bij tweefasig laden, dus met een gesimuleerde N, is de indicatie in de auto niet helemaal correct.
Check toch even de aansluiting. als je niet L1, L2 en N aansluit maar bijvoorbeeld L1, L3 en N dan loopt het mis. Het kan ook zijn dat de aansluiting op de lader wel correct is maar dat er intern in de lader een faseverwisseling gebeurd is. Dat maakt bij driefasig laden geen verschil, maar bij tweefasig laden dus wel. Dat zou je met een voltmeter kunnen nameten: of er doorgang is tussen de aansluiting in de lader en de stekker van de laadkabel. Dat de andere Tesla maar aan 6A laadt, zou daaraan kunnen liggen. Dat jouw Tesla niet laadt, kan ik niet verklaren.
Om na te gaan of er met de lader in de auto iets fout loopt, zou je kunnen proberen om enkelfasig te laden, dus enkel L1 en N aan te sluiten.
Ik ga ervan uit dat de stroomsturing niet de oorzaak van het probleem is. Die bijsturing gebeurt typisch op een moment dat de stroom oploopt, maar zover geraak je dus niet.
Dus als ik het goed begrijp stel je voor om de lader eens opnieuw aan te sluiten maar nu slechts als enkelfase en zien of dit werkt. Hierin zou hij dus perfect naar 16A moeten gaan (aangezien dat het maximale is)?
 
Hoe kan ik dit testen? En vooral, oplossen indien het idd hierdoor is?
Wat zou de verklaring zijn dat de Model S die we geprobeerd hebben hier dan geen fout op aangeeft?

Dit probleem begint te spelen indien de belasting toeneemt. Bij ons thuis zat er achter het verzegelde (!) gedeelte in de meterkast een slecht contact bij de nul. Om de zoveel tijd ging er iets kapot -> een lamp, een airco, de elektrische garagedeur, etc. Op het moment dat de spanning gecontroleerd werd was er weinig aan de hand omdat er op dat moment (te) weinig verbruikers actief waren. Via de logging van de zonnepanelen bleek echter dat de AC-spanning zo af en toe ontoelaatbaar hoog was. (tot 260-270 Volt gemeten tussen een fase en de nul) Op dat moment heel veel verbruikers ingeschakeld en we zagen de spanning opeens oplopen -> de "zwevende nul". Op dat moment met een warmtecamera rondgelopen om een slecht contact te detecteren. Dit bleek dus achter het verzegelde gedeelte van de meterkast te zitten. (dit deel van de meterkast was aan de buitenzijde al rond de 100 Gr.C.!)

Antwoord op je vragen:
  • Hoe testen -> spanning meten over de 3 fases en kijken of deze oploopt als je de meterkast/groepen heel zwaar gaat belasten.
  • Waarom een MS geen probleem -> misschien dat er op dat moment geen andere verbruikers ingeschakeld waren (probleem kan plotseling gaan opspelen/verergeren bij een toenemend aantal grote verbruikers)

De oorzaak kan ergens anders liggen maar het is goed om het probleem van een "zwevende nul" wel goed in het achterhoofd te houden! Kan enorm veel schade aanrichten en ook brand veroorzaken.

Een ervaren elektricien kan ea. snel opsporen.
Desnoods een datalogger aansluiten om de zwevende nul uit te sluiten.
 
  • Informative
Reactions: Bas.
Dus als ik het goed begrijp stel je voor om de lader eens opnieuw aan te sluiten maar nu slechts als enkelfase en zien of dit werkt. Hierin zou hij dus perfect naar 16A moeten gaan (aangezien dat het maximale is)?
Dat is mijn voorstel, enkelfasig aansluiten. De maximale stroom zou trouwens 32A zijn, dus als dat werkt dan is het verschil met tweefasig laden niet zo groot en misschien zelfs niet de moeite om verder te zoeken.
En/of de fasen controleren.
 
doet het probleem zich voor zonder dat de Zoe is aangesloten? Of wanneer de laadstroom zich opbouwt?
Ik kan me niet voorstellen dat de spanning zonder belasting,dus als het laden nog niet gestart is, zo buiten het normale gebied ligt dat er een foutmelding komt.
Is het niet het fameuze neuterprobleem?
Inderdaad het neuterprobleem. Had ik uitgesloten omdat ik ten onrechte dacht dat dit slechts regionaal was in bepaalde streken. Mijn dochter woont maar paar straten van ons verwijderd en bij ons werkt het.
 
Gisteren werd hier bij mij thuis de Powerdale Nexxtender Home geinstalleerd. De aansluiting werd gedaan volgens volgend diagram

View attachment 616556

De wallcharger zegt dat alles ok is en wanneer ik mijn Tesla Model 3 aan de lader hang begint hij te chargen. De stroom blijft echter 0/20A (eerder de charger eens ingesteld op 6A en dan was het 0/6A). Na enkele seconden loopt de spanning (in de wagen) op van 230V naar 260-270V. Hierdoor geeft de wagen een biep met de melding dat de spanning te hoog is. Vervolgens gaat de spanning terug naar 230V. Dit gebeurt een 5 tal keer gedurende een minuut. Dan stopt de Tesla met laden en bijhorend rood lampje aan de laadpoort.

Wanneer tijdens het laden de spanning aan de zekering gemeten wordt, blijft deze ten alle tijde +-230V

Er werd al eens geprobeerd om een andere Tesla te laden (Model S). Hier laadt de wagen wel op maar slechts aan 6/20A. Het pieken van de spanning is hier niet zichtbaar in de wagen.

iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn of dergelijke ervaring?

Probleem opgelost!
Na heel de Powerdale website af te zoeken heb ik een powerpoint gevonden die gebruikt wordt om installateurs op te leiden.
Hierin kon ik volgende tekening terugvinden
upload_2020-12-11_16-10-39.png
Dit is uiteraard een andere manier van aansluiten (L3 ipv L2 en andere kabel die N is)
Door deze manier te gebruiken werkt het wel. De wagen is nu aan het opladen met 20/20A en geeft aan 8kWh

bedankt voor de feedback iedereen
 
  • Like
Reactions: fivari and wooter
Dat is wat ik schreef: voor tweefasig laden verwacht de tesla stroomvoerders op N, L1 en L2. Blijkbaar verbindt de Powerdale de geleiders op een andere manier door zodat niet moeten worden aangesloten op N, L1, en L2 van de lader maar op N, L1 en L3. (volgorde van de fase kant net speelt geen rol)
Dat is op zich wel gek en leidt tot vergissingen. Eigenlijk is het bijna een fout. Ik vraag me af wat daarvoor de reden is.
 
Vraagje: Mijn vrouw heeft sinds gisteren een Fiat 500E (La Prima) Ik heb een M3P met TWC.

Nu wil het laden van de Fiat 500 E niet lukken met deze TWC. Op een int.Tesla site vond ik dit:

"You need to check the dipswitches and ensure they are not set to Tesla car only"

In the TWC manual kan ik hierover niets vinden, welke settings moet ik precies aanpassen? Iemand enig idee?
 
Vraagje: Mijn vrouw heeft sinds gisteren een Fiat 500E (La Prima) Ik heb een M3P met TWC.

Nu wil het laden van de Fiat 500 E niet lukken met deze TWC. Op een int.Tesla site vond ik dit:

"You need to check the dipswitches and ensure they are not set to Tesla car only"

In the TWC manual kan ik hierover niets vinden, welke settings moet ik precies aanpassen? Iemand enig idee?

De rechtse dipswitch (nr 2) naar beneden (ipv naar boven)
dit staat idd niet expliciet in de handleiding.

Edit: let op, wel eerst de spanning eraf voordat je switch omzet!
 
Werkt!, Je bent een held. SparkyM3LR4W . Ogenschijnlijk zo'n kleine setting, zo'n groot verschil. Mooi dit blog.

Voor de mensen na mij, Zie foto met de DIP switches. Het gaat dus om de rode switch op de foto. Beide beide witte schuifschakelaars moeten naar beneden staan. Dat staan ze niet, gewoonlijk staat de linker inderdaad naar beneden maar de rechter staat standaard omhoog. Die moet dus ook naar beneden.
twc.jpg
 
Dag allen,

Ik heb nu iets langer dan een jaar een TWC aan de muur hangen en 95% van de tijd werkt dit prima en laad ik met 11kw maar af en toe klapt de groep eruit.... Valt mij op dat dit eigenlijk alleen gebeurd als ik gepland vertrek heb ingesteld.

Ik heb mijn TWC 3 fase aangesloten op de volgende manier; vanaf de hoofdschakelaar een 6mm harde kern naar een chint aardlek en dan naar een 3 fase Eaton (zie foto). Vanaf daar gaat een 6mm 1,5m flexibele kabel door de muur naar de TWC. De Eaton klapt er af en toe uit. Nu begin ik toch wel te twijfelen of ik de juiste Eaton heb geplaatst?

Iemand een idee?

IMG_8255.JPG
 
Dag allen,

Ik heb nu iets langer dan een jaar een TWC aan de muur hangen en 95% van de tijd werkt dit prima en laad ik met 11kw maar af en toe klapt de groep eruit.... Valt mij op dat dit eigenlijk alleen gebeurd als ik gepland vertrek heb ingesteld.

Ik heb mijn TWC 3 fase aangesloten op de volgende manier; vanaf de hoofdschakelaar een 6mm harde kern naar een chint aardlek en dan naar een 3 fase Eaton (zie foto). Vanaf daar gaat een 6mm 1,5m flexibele kabel door de muur naar de TWC. De Eaton klapt er af en toe uit. Nu begin ik toch wel te twijfelen of ik de juiste Eaton heb geplaatst?

Iemand een idee?

View attachment 625730

Staat de TWC middels de schakelaar ingesteld op 16 ampère of heb je in de auto hem teruggezet naar 16?