Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Testen of automaat er ook uitklapt als de auto begrenst is op 14 of 15A via scherm?
(ik neem aan dat de automaat eruit klapt en niet de aardlek)
Met een datalogger op de groep zou de oorzaak snel gevonden moeten kunnen worden.

zou ik voorlopig kunnen doen. Wat ik wel soms zie is dat het in auto niet altijd 16a staat ook wel eens 12a of 13a.

logger beschik ik helaas niet over.
 
zou ik voorlopig kunnen doen. Wat ik wel soms zie is dat het in auto niet altijd 16a staat ook wel eens 12a of 13a.

logger beschik ik helaas niet over.

Als het setpoint in de auto op 16A staat en het laden wordt beperkt tot 12A/13A dan lijkt het alsof er een slecht contact in de meterkast en/of aansluiting zit. Je bekabeling is meer dan dik genoeg voor de beperkte kabellengte dus daar kan het niet aan liggen. Na een paar uur laden een rondje lopen met een warmtecamera en je komt wellicht tot verrassende ontdekkingen -> ik verwacht dat er ergens een hotspot zit door een slechte verbinding of slecht contact.
 
16A achter een 16A automaat zou gewoon moeten kunnen. Denk ook aan het aanhaalmoment van de schroefjes op de automaat. Die moeten best strak.

Overigens heb ik een tijdje een vergelijkbaar probleem gehad, maar dat had te maken met de inrush current van de trafo lader (die maakt van 2X16A 1X32A voor onze Kia). Ik heb de automaat vervangen door karakteristiek C en sindsdien gaat het goed.

Let bij het toepassen van karakteristiek C wel op maximale kabellengtes, maar zo te zien zit je goed:
https://www.wezelbv.nl/wp-content/uploads/2018/01/5.Maximale-lengte-van-leidingen.pdf
 
Goedemorgen. Ik heb een nieuw huis die net afgebouwd is. De infrastructuur voor de wallconnector al laten aanleggen. Ik hem em alleen nogh niet gekocht. Nu meen ik dat de versie 3 een jaartje uit is. Is er toevallig enig zicht op een nieuwe versie? Ik hoef de wall connector nog niet direct aan te schaffen.
Dank!
 
Goedemorgen. Ik heb een nieuw huis die net afgebouwd is. De infrastructuur voor de wallconnector al laten aanleggen. Ik hem em alleen nogh niet gekocht. Nu meen ik dat de versie 3 een jaartje uit is. Is er toevallig enig zicht op een nieuwe versie? Ik hoef de wall connector nog niet direct aan te schaffen.
Dank!
Versie drie van de wall connector is nog niet uit. Wel aangekondigd Je verwart met de superlader.
Enige nuance: in de VS is de 3e generatie van de Tesla Wall Charger al uit. Die kan met wifi overweg, maar er zijn nog geen toepassingen bekend waarmee je via wifi dat ding kan aansturen.

In Europa wordt de 2e generatie nog altijd geleverd. Dat is een domme lader, maar kan je wel load balancing met 3 andere TWC's opzetten (of zelfbouw via RS-485 aansluiting).

In alle geval, voor de prijs is de TWC een erg interessanter thuislader, die tot 22kW kan leveren.
 
Ik zou voor een slimme lader gaan. Die geeft veel gebruikscomfort: maximaal instellen zonder risico op overbelasting. Veel hangt uiteraard af van de andere gebruikers in huis en de beschikbare aansluiting.
Bij een enkelfasige aansluiting is het zeker een aanrader. Stel, je hebt 1x35A dan kan je met een slimme lader toch op 32A instellen en gedurende grote delen van de dag aan die snelheid laden. Met een domme lader kan je niet veel hoger dan 20A instellen, dan houdt je maar 3,5 kW over voor de rest.
Maar waarschijnlijk heb je 3x25A.Dan zou je een driefasig ladende auto nog, mits wat opletten, aan 3x16A (het maximum voor de M3 en voor heel wat andere driefasig ladende auto's) kunnen laden, want je houdt per fase 2 kW over hetgeen bij een goede verdeling van de gebruikers moet volstaan. Maar als je ooit een enkelfasig ladende auto (van vrienden of toekomstige (2de) auto van een ander merk) wil laden dan moet je een buffer voorzien en kan je in de praktijk evenmin veel hoger dan 16A instellen. En 1f16A is traag. Met een slimme lader zou je dan toch op 25A kunnen instellen zonder risico op overbelasting.
 
Hoi,

Vandaag ging de m3 op thuislader (via pasje lm geactiveerd) uurtje of 12 nadat auto tot ingestelde 90 % opgeladen was weer bijladen 10 min. Is dit nieuw? Misschien kwam dit door de kou en bewakings modus aan stond en paar km had afgesnoept?

Thanks!


Nee, dit is niet nieuw al is 10 minuten wel erg vlot. Ik heb even gekeken naar m'n laatste sessie en ik zie dat elke 1 a 1.5 uur een hele korte sessie is.

Natuurlijk, de kou en sentry mode zorgt voor meer drain dus er zal sneller bijgeladen worden.
 
  • Informative
Reactions: M3rik
Door de vele laadpaalaanbieders zie ik soms niet meer de bomen door het bos. Hebben jullie nog een goede tip voor een laadpaal, gegeven mijn situatie:

- Ik laat een nieuwbouwhuis bouwen.
- Achter in de tuin komt een parkeerplek met schuurtje, met aansluiting op elektriciteit. Daar komt de laadpaal. Kabel (3 fase) wordt door de tuin gelegd.
- Wil mijn M3 (leaseauto) opladen met laadpas van werkgever. Moet dus sowieso een RFID mogelijkheid hebben.
- Maar wil ook de mogelijkheid hebben om met dezelfde paal op eigen kosten te laden (2e elektrische auto in privé)
- Zo mogelijk geen abonnementskosten
- Op het dak komen zonnepanelen. Ik zou zo veel mogelijk willen opladen met zonne-energie.

Mijn vraag aan jullie:
Welke laadpaal zouden jullie aanraden, op basis van huidige aanbod? Verder nog tips/tricks om op te letten?