Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Heb je de vraag wel goed gelezen?
De M3 moet verrekend worden met werkgever. Ik zie bij de Zappi geen OCPP....
Dat klopt inderdaad, maar zoals aangegeven wil hij liever geen backoffice abonnementskosten.
Hier adviseren wij altijd om dit in overleg te doen met de werkgever, vaak kan dit ook op normale wijze
worden gedeclareerd. In de app is een goed overzicht met hoeveel er met welke sessie precies word opgeladen.
Overigens zijn ze wel bezig met ocpp ondersteuning te verkrijgen.

Andere manier is met bijvoorbeeld een Wallbox pulsar of copper, deze zijn er met ocpp te verkrijgen en krijgen
in de aankomende kwartalen ondersteuning voor opladen via zonnepanelen.
 
Dat is inderdaad wel een belangrijke voorwaarde :)

Vandaar dat ik benieuwd ben: zijn er ook laadpalen met RFID leesmogelijkheid zonder abonnementsvorm.

Helaas niet, veel in combinatie met een E-Flux abonnement, ongeveer 4 euro per maand ex btw.
Als je wel hiermee wil werken zijn er vele aanbieders voor laadunits.

Helaas werkt zappi hier nog niet mee.
Verwachting is eind van het jaar dat zij ook OCPP hebben op de 3 fase laders.
 
  • Like
Reactions: SR89
Goedemorgen,

Hier nog een kleine update. Na de reacties op mijn post heb ik alles nog eens helemaal nagelopen. Alle contacten goed aangedraaid en gezocht naar hotspot. Omdat ik niets kon vinden toch van de week de automaat B 16A omgewisseld voor een C 16A

Tot nu toe geen rare klachten.

nu moet ik wel zeggen dat in het kleine jaar dat ik de B 16A had hangen deze er misschien 5/6 x uit is gegaan.
 
Ik merk dat de spanning hier in huis wel erg hard terugvalt wanneer ik de wagen oplaad.

Op het laadscherm van de Tesla (en in de app zie ik)
235 V bij 1kW
220 V bij 5kW
212 V bij 7kW​

Laadpaal van 7.4kW staat ongeveer 20m verwijderd van de kast, aangesloten met 6mm² kabel.

Nu weet ik dat enige spanningsval wel begrijpelijk is, maar ik vind dit toch redelijk veel. Hoofdzekering is hier ook al twee keer 'geklapt'. Ik heb ondertussen de andere verbruikers beter over de verschillende fasen verdeeld, maar vanochtend zakte ik naar 213V bij 7kW terwijl er verder geen enkele andere grote verbruiker aangesloten was.

Ik heb een 3x32A+N aansluiting, dus in theorie meer dan voldoende vermogen.

Heel de elektrische kast na het aansluiten van de laadpaal gekeurd, dus die is in orde.

Dus twee vragen, die spanningsweergave, is dat normaal? En iemand een idee van een verklaring?
 
Je zou ergens anders in huis moeten gaan meten. In laad momenteel via de UMC en zit al op 220V bij 13 Amp dus 2,8 KW. Op een stopcontact in de woonkamer meet ik nog steeds ongeveer 230V. Dus het moet kabelverlies zijn.
De afstand van de meterkast naar het stopcontact is ook ruim 20m.
Dat wordt minder dan 8m wanneer ik een TWC ga installeren op dezelfde plek.:)
 
kabelweerstand voor 6mm2 is ongeveer 0,3 Ohm per 100m. De spanningsval van 23V bij een stroom van 32A krijg je pas bij 300 m kabel.
Uiteraard wek je die extra stroom op in heel de kabel vanaf de stroombron, maar omdat de sectie voor de meter snel groter wordt, zal dat wel niet veel invloed hebben.
Je zou, zoals Camelroel schrijft, tijdens het laden de spanning elders eens kunnen meten. Als die niet inzakt dan zit het verlies hoofdzakelijk op de lijn naar je lader. Ik gok dan toch op een minder goed overgangscontact ergens in dat circuit.
Je totale verlies bedraagt toch 700W waarvan slechts een fractie in de kabel, dat zou moeten leiden tot voelbare warmte.
 
kabelweerstand voor 6mm2 is ongeveer 0,3 Ohm per 100m. De spanningsval van 23V bij een stroom van 32A krijg je pas bij 300 m kabel.
Uiteraard wek je die extra stroom op in heel de kabel vanaf de stroombron, maar omdat de sectie voor de meter snel groter wordt, zal dat wel niet veel invloed hebben.
Je zou, zoals Camelroel schrijft, tijdens het laden de spanning elders eens kunnen meten. Als die niet inzakt dan zit het verlies hoofdzakelijk op de lijn naar je lader. Ik gok dan toch op een minder goed overgangscontact ergens in dat circuit.
Je totale verlies bedraagt toch 700W waarvan slechts een fractie in de kabel, dat zou moeten leiden tot voelbare warmte.
Ik zal de voltmeter eens zoeken. Ik had me ook voorgenomen om eens 10 kW aan 'andere' verbruikers in huis op te zetten (Oven, microgolf-oven, kookplaat, friteuse, droogmachine, verfdroger en haardroger)

Dan weet ik alvast waar het probleem zit...
Bedankt (@fivari en @Camelroel )
 
Even gecontroleerd. Spanning op een gewoon stopcontact is 235 V terwijl de wagen buiten 222V aangeeft
Ik heb wel één kring van stopcontacten op F2 gevonden waar de spanning 5V lager is, dat moet ik ook eens nakijken, dat is een klusje voor 't week-end.

Ik neem contact op met de leasemaatschappij, zij mogen het probleem van de laadpaal komen oplossen.
 
Zonet weer gemeten:
Voor het laden
In woonkamer 227V
In stopcontact naast UMC 227V

Tijdens laden:
In woonkamer 224.5V
In stopcontact naast UMC 218.7 V Tesla app zegt 219 V bij 13A

Ik heb een 40A enkelfase systeem.

227V bij idle is al aardig laag trouwens.

Een voltage drop van 1.5V op de hoofdaansluiting is niet echt schokkend.

Ik zou maar eens de verbindingen na lopen. Even het circuit uitschakelen en met een schroevendraaier alle klemmen aanzetten in de meterkast en de lader.


Edit:

Hier een overzicht bij mij van de voltage de afgelopen 24 uur op mijn aansluiting:

upload_2021-2-10_9-44-24.png
 
227V bij idle is al aardig laag trouwens.

Een voltage drop van 1.5V op de hoofdaansluiting is niet echt schokkend.

Ik zou maar eens de verbindingen na lopen. Even het circuit uitschakelen en met een schroevendraaier alle klemmen aanzetten in de meterkast en de lader.


Edit:

Hier een overzicht bij mij van de voltage de afgelopen 24 uur op mijn aansluiting:

View attachment 635520

Duidelijk te zien wanneer iedereen hier in de wijk slaapt :)
 
Ik vond de spanning ook laag. Tegen 12 uur was hij in de woonkamer ook alweer 227 tijdens laden. Alle wasmachines in de buurt zullen de opwarmfase wel achter de rug gehad hebben.:)

En de Tesla app schommelde tussen 220 en 222V.

Nu is de spanning in mijn woonkamer 230V.
 
Ik ga verhuizen. De Tesla Wall Connector met 7,5 m kabel en stekker, zal op haar nieuwe plek eenvoudig door onverlaten kunnen worden benaderd.
Mijn vraag: heeft iemand al een slimme oplossing gevonden waardoor, als de TWC onbeheerd staat, de stekker niet meer uit de houder in de TWC kan worden genomen én de lussen van de opgerolde kabel niet meer los komen van de TWC?
 
Ik ga verhuizen. De Tesla Wall Connector met 7,5 m kabel en stekker, zal op haar nieuwe plek eenvoudig door onverlaten kunnen worden benaderd.
Mijn vraag: heeft iemand al een slimme oplossing gevonden waardoor, als de TWC onbeheerd staat, de stekker niet meer uit de houder in de TWC kan worden genomen én de lussen van de opgerolde kabel niet meer los komen van de TWC?
1B45FF5D-DB84-492A-97E4-167BC3F780A5.jpeg 08297F19-E75B-4006-AE8C-E19403ADEC25.jpeg E56ECA7C-3C67-4A7D-9692-9B00E4C36256.jpeg F4F0C99E-0A32-4D57-950C-8C3BE95E1FAB.jpeg