Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Het is of 1 fase (die je dan dubbel aansluit) of 3 fase, Een 2 fase huisaansluiting bestaat niet.
Dat bedoelde ik ook niet maar dat hoef ik jou niet uit te leggen ;) Met 2-fase aansluiten wordt bedoeld dat een huisaansluiting met 1 fase (doorgaans 35 of 40 ampere) wordt voorzien van een installatieautomaat met 2 groepen van 16 ampere. Die 2 fasen gaan dan naar je Tesla.
 
Dat bedoelde ik ook niet maar dat hoef ik jou niet uit te leggen ;) Met 2-fase aansluiten wordt bedoeld dat een huisaansluiting met 1 fase (doorgaans 35 of 40 ampere) wordt voorzien van een installatieautomaat met 2 groepen van 16 ampere. Die 2 fasen gaan dan naar je Tesla.
Waarom zou je dat doen? Het is niet standaard dus je moet het aanleggen, dan kun je toch makkelijker een 32 Amp zekering in je meterkast zetten. Dat heb ik en met de blauwe stekker op de UMC kan ik 32Amp laden. Ik laad meestal met 25 Amp omdat ik zo nergens rekening mee moet houden.
 
En het Belgisch systeem met 1 fase van +115 en 1 fase van -115 (230V samen dus), is dat geen 2 fase? Zie draadje over het neuterprobleem.
Klopt, maar als je 3 fasen hebt zonder Neuter, kan je ervoor kiezen om 2 fases aan te sluiten om te gebruiken en de 3e als zogezegde Neuter. Enkel Tesla staat dit toe momenteel (voor zover ik weet). Voordeel van deze setup, die ik zelf gebruik, is dat je 7a8kW over 2 fases hebt. Dus 1 fase is zo niet belast aan 32A maar slechts aan 16A (je kan zelfs tot 19).
 
Nee, dat is geen 2 fase, maar 1 fase. Je mag dat geen losse fasen noemen.

Toelichting: 2 fasen zijn 270 graden verschoven ten opzichte van elkaar, dat zal dus nooit de genoemde getallen opleveren.
Toch 2 fasen van 110, als je ze met een neuter zou verbinden. Bij 400 heb je drie fases van 230. Maar goed. Ben geen nolenclatuuspecialist. Ik leg er mij bij neer.
 
Dat bedoelde ik ook niet maar dat hoef ik jou niet uit te leggen ;) Met 2-fase aansluiten wordt bedoeld dat een huisaansluiting met 1 fase (doorgaans 35 of 40 ampere) wordt voorzien van een installatieautomaat met 2 groepen van 16 ampere. Die 2 fasen gaan dan naar je Tesla.

Dit gaat niet werken bij een elektrische auto, want die heeft echt een verschillende fase nodig wil hij ze allebei kunnen gebruiken. Je kunt wel met 1-fase dan gewoon op meer ampere laden, wat een Tesla model 3 kan op maximaal 32A op 1 fase.

Waar jij op doelt is een kookgroep maar die worden in de kookplaat ook als losse fase behandeld. Dit kan in een elektrische auto niet.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dit gaat niet werken bij een elektrische auto, want die heeft echt een verschillende fase nodig wil hij ze allebei kunnen gebruiken. Je kunt wel met 1-fase dan gewoon op meer ampere laden, wat een Tesla model 3 kan op maximaal 32A op 1 fase.

Waar jij op doelt is een kookgroep maar die worden in de kookplaat ook als losse fase behandeld. Dit kan in een elektrische auto niet.
Wel handig voor je kookplaat
 
  • Like
Reactions: adjego
Dit gaat niet werken bij een elektrische auto, want die heeft echt een verschillende fase nodig wil hij ze allebei kunnen gebruiken. Je kunt wel met 1-fase dan gewoon op meer ampere laden, wat een Tesla model 3 kan op maximaal 32A op 1 fase.

Waar jij op doelt is een kookgroep maar die worden in de kookplaat ook als losse fase behandeld. Dit kan in een elektrische auto niet.
Weer wat geleerd, ik wist niet dat een M3 de stroom zelf verdeelde over de fases. Maakt het allemaal weer wat eenvoudiger.
 
Dit gaat niet werken bij een elektrische auto, want die heeft echt een verschillende fase nodig wil hij ze allebei kunnen gebruiken. Je kunt wel met 1-fase dan gewoon op meer ampere laden, wat een Tesla model 3 kan op maximaal 32A op 1 fase.

Waar jij op doelt is een kookgroep maar die worden in de kookplaat ook als losse fase behandeld. Dit kan in een elektrische auto niet.
En toch is dat precies wat Tesla doet: 16 A per fase/groep en dan combineren. ;) Vandaar de 32 A.
 
En toch is dat precies wat Tesla doet: 16 A per fase/groep en dan combineren. ;) Vandaar de 32 A.
Als ik nu een SmartEVSE of TWC zou moeten aansluiten op een 1-fase installatie voor een willekeurige Tesla wordt dit dan met 1 groep van 32 A gedaan (en dus met 1 fase naar de auto) of met 2 groepen van 16 A (zog. kookgroep) en dan L1 en L2? Het het zelf nooit aan hoeven leggen maar ben nu wel benieuwd.
 
Mensen gaan er vanuit dat iedereen maar een eigen parkeerplaats heeft. Ik laad nu in de straat met m'n eigen punt. Ik probeer dagelijks te laden tot 60 of 70%.

Hier maakt 17kW echt wel een verschil. Nu gooi ik vaak om ongeveer 21:00 de kabel over de stoep. Die zit er vervolgens meestal 1 a 2 uur in. In 2 uur tijd 34kWu er bij is voor mij RUIM voldoende. Echter, afgelopen weekend tot 2% leeggereden en gedurende de nacht de kabel over de stoep.

Ik wil gewoon gezeik voorkomen en zo kort mogelijk m'n auto aan de stekker hebben.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Mensen gaan er vanuit dat iedereen maar een eigen parkeerplaats heeft.
Inderdaad. Wordt een ramp in België na de aankondiging van de ‘move’ voor bedrijfswagens. Ik heb a. Van 2 mmensen uit Gent de vraag gekregen of ik een oplossing ken voor hun laadprobleem.
de eerste woont in een rijhuis, krijgt wel een laadkaart van t werk, maar de openbare laadmogelijkheden in Gent zijn een ramp.
Bij de 2e nog erger. Krijgt een TM3 en geen laadkaart. Bedrijf betaalt enkel laadbeurten van de Tesla SeC omdat facturatie eenvoudig is en nog goedkoop ook.
Beide zijn consulting bedrijven en personeel zit hoofdzakelijk bij de klant. Laden bij het eigen bedrijf is dus ook niet direct een oplossing.
Groene imago verwerven door EV’s als bedrijfwagen te geven en dan op een paar centiemen zien voor het laden.
De wetgever zou hier moeten optreden.
 
Als ik nu een SmartEVSE of TWC zou moeten aansluiten op een 1-fase installatie voor een willekeurige Tesla wordt dit dan met 1 groep van 32 A gedaan (en dus met 1 fase naar de auto) of met 2 groepen van 16 A (zog. kookgroep) en dan L1 en L2? Het het zelf nooit aan hoeven leggen maar ben nu wel benieuwd.
1 fase a 32A. Een Tesla kan niet van twee losse fases 1 fase maken. Je kunt dit niet eens aansluiten in een Tesla, want bij zo’n kookgroep heb je ook 2 keer een nul.
 
  • Helpful
Reactions: cousin_IT
Ik weet volgens mij aardig hoe het werkt. Ik zeg alleen maar dat je de auto niet twee fases kunt aanbieden via een kookgroep, omdat je dan je tweede nul nergens op kunt aansluiten op de type 2 socket. Als je huis een 1-fase aansluiting heeft, kun je de auto niet twee keer dezelfde fase aanbieden naar mijn idee.