Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag 2 mannen op bezoek gehad vanwege problemen met mijn laadpaal.
Volgens mijn vrouw (die de mannen gesproken heeft) komt er op 2 feb een update van Tesla en dan gaat het laadvermogen van 13A weer naar 16A.
Iemand hier iets van gehoord?
"twee mannen", dat klinkt wel heel cryptisch :biggrin:. Hadden ze zwarte pakken en brillen, en zo'n stokje waarmee ze je alles laten vergeten? :cool:
 
VRAAG over downsizen

Ik heb in de garage een dedicated 3x 35A aansluiting (incl. slimme meter) met een Mennekes Compact 3x 32A laadstation.
(Er zijn dus geen andere stroomgebruikers op deze installatie)
Nu wil ik de aansluiting laten verlichten naar 3x 25A. Ik heb immers geen zin om ruim € 700 per jaar meer aan vastrecht te betalen als ik daarvoor 3x 26A ipv 3x 25A kan laden. (Met dank aan Tesla die 3x 32A verkoopt en 3x 26A levert)
Als ik de Tesla charger handmatig instel op max 3x 5A (75) kan ik dat dan veilig doen? (Dus zonder doorslaan van de 3x 25A hoofdzekering)
Of gooit de Mennekeslader roet in het eten door electronisch door te geven dat er een vraag aan komt van 3x 32A, waarna de slimme meter oid antwoordt 'vergeet dat maar bij deze 3x 25A aansluiting'?

Je kunt de vraag ook zo formuleren: Kan de Mennekes Compact (3x 32A) ook met een lager amperage werken?

Hoor graag,
Frank
Je kunt de Keba middels dip switches instellen op een max amperage. Die van mij (ook de 32A variant) staat bijvoorbeeld op 20A ingesteld. Meer zal hij dan niet geven/afnemen. 25A is ook mogelijk.

- - - Updated - - -

"twee mannen", dat klinkt wel heel cryptisch :biggrin:. Hadden ze zwarte pakken en brillen, en zo'n stokje waarmee ze je alles laten vergeten? :cool:
LOL
 
Vandaag 2 mannen op bezoek gehad vanwege problemen met mijn laadpaal.
Volgens mijn vrouw (die de mannen gesproken heeft) komt er op 2 feb een update van Tesla en dan gaat het laadvermogen van 13A weer naar 16A.
Iemand hier iets van gehoord?
Hmm, dat zou dan Firmware 6.0 zijn waar ik op zit te wachten!

Ik stelde die vraag vanmorgen hier al: Model S Software/Firmware wishlist - Page 57

Ga binnenkort road trippen en dan is die 32A wel welkom!
 
VRAAG over downsizen

Ik heb in de garage een dedicated 3x 35A aansluiting (incl. slimme meter) met een Mennekes Compact 3x 32A laadstation.
(Er zijn dus geen andere stroomgebruikers op deze installatie)
Nu wil ik de aansluiting laten verlichten naar 3x 25A. Ik heb immers geen zin om ruim € 700 per jaar meer aan vastrecht te betalen als ik daarvoor 3x 26A ipv 3x 25A kan laden. (Met dank aan Tesla die 3x 32A verkoopt en 3x 26A levert)
Als ik de Tesla charger handmatig instel op max 3x 5A (75) kan ik dat dan veilig doen? (Dus zonder doorslaan van de 3x 25A hoofdzekering)
Of gooit de Mennekeslader roet in het eten door electronisch door te geven dat er een vraag aan komt van 3x 32A, waarna de slimme meter oid antwoordt 'vergeet dat maar bij deze 3x 25A aansluiting'?

Je kunt de vraag ook zo formuleren: Kan de Mennekes Compact (3x 32A) ook met een lager amperage werken?

Hoor graag,
Frank

Als ik het goed begrijp heb je een Mennekes en geen Keba. Weet niet zeker welk type dat is. De Mennekes die ik heb - Comfort 22 C2 - heef geen switches. Ik werk op dezelfde manier op basis van 3x25A. Ik heb (eenmalig) de auto op 16A ingesteld en dat werkt inmiddels al vier maanden prima. Oorspronkelijk dacht ik tzt nog wel naar 32A (en dus een zwaardere netaansluiting over te zullen aan) maar zie dat voorlopig niet gebeuren.
 
Heb ik ook gehoord via Cohere. Dat dus Tesla met een update komt. Probleem is ook met een EVBOX laad maar op 14A ipv 16A.
Tesla had aangegeven in Januari met deze update te komen. Dat heb ik toen ook aan Cohere door gegeven.

Nu horen we dus een datum van 2 Februari.. Ik ben heel benieuwd. Begin maart ga ik een rit maken waar ik meerdere 3x32A (22kW) punten tegen kom, dan wil ik wel maximaal laden. Daar heb ik immers mijn Twin Charger voor :)

Als ik het goed begrijp heb je een Mennekes en geen Keba. Weet niet zeker welk type dat is. De Mennekes die ik heb - Comfort 22 C2 - heef geen switches. Ik werk op dezelfde manier op basis van 3x25A. Ik heb (eenmalig) de auto op 16A ingesteld en dat werkt inmiddels al vier maanden prima. Oorspronkelijk dacht ik tzt nog wel naar 32A (en dus een zwaardere netaansluiting over te zullen aan) maar zie dat voorlopig niet gebeuren.
Hoewel dat prima werkt is dat verre van optimaal. Het pilot signaal van de auto moet/mag nooit hoger zijn dan de achterliggende infrastructuur aan kan.

Stél je voor je prikt een andere S (bezoek?) in en je vergeet het. Weg zijn je zekeringen en je kan de netbeheerder bellen.

Die C22 moet ook vast te programmeren zijn, wellicht via een kabeltje aan een laptop.
 
Tesla had aangegeven in Januari met deze update te komen. Dat heb ik toen ook aan Cohere door gegeven.

Nu horen we dus een datum van 2 Februari.. Ik ben heel benieuwd. Begin maart ga ik een rit maken waar ik meerdere 3x32A (22kW) punten tegen kom, dan wil ik wel maximaal laden. Daar heb ik immers mijn Twin Charger voor :)

Hoewel dat prima werkt is dat verre van optimaal. Het pilot signaal van de auto moet/mag nooit hoger zijn dan de achterliggende infrastructuur aan kan.

Stél je voor je prikt een andere S (bezoek?) in en je vergeet het. Weg zijn je zekeringen en je kan de netbeheerder bellen.

Die C22 moet ook vast te programmeren zijn, wellicht via een kabeltje aan een laptop.

Ben niet bepaald een specialist op dit terrein.. maar De stroomtoevoer is voorbereid op 32A en de Mennekes zit op een separate groep. . .. zodra ik de auto hoger instel dan 16A stopt deze het laadproces...Daarna is het een kwestie van de zekering weer activeren... Theoretisch begrijp ik je opmerking van de achterliggende infrastructuur.. Maar praktisch zitten hier toch geen bezwaren aan ?

Sinds 23-9 ben ik nog de enige lader hier geweest...

mogelijk werkt dat programmeren inderdaad - zal er nog eens naar kijken.
 
Ben niet bepaald een specialist op dit terrein.. maar De stroomtoevoer is voorbereid op 32A en de Mennekes zit op een separate groep. . .. zodra ik de auto hoger instel dan 16A stopt deze het laadproces...Daarna is het een kwestie van de zekering weer activeren... Theoretisch begrijp ik je opmerking van de achterliggende infrastructuur.. Maar praktisch zitten hier toch geen bezwaren aan ?

Sinds 23-9 ben ik nog de enige lader hier geweest...

mogelijk werkt dat programmeren inderdaad - zal er nog eens naar kijken.
Het punt is dat je een installatie nooit zo mag maken dat hij over het limiet kán gaan. In jouw geval is dat wel zo.

Nu werkt dit prima omdat JOUW Model S handmatig naar 16A is gezet, maar elke "nieuwe" EV die je in prikt zal direct 32A afnemen omdat de laadpaal dat "adverteert".

Veilig is je opstelling wel, de kabels zijn dik genoeg, dus uiteindelijk doet de zekering zijn werk.

Maar voor de goede orde en correctheid moet de laadpaal een maximale stroom (Amperé) adverteren aan de auto die overeen komt met de achterliggende infrastructuur.
 
Vandaag mijn laadvoorziening ontvangen. De Wallb-e 22 Kw. Nette installatie, zware kast met alles er op en eraan, sleutelschakelaar en zelfs een schuko voor bijvoorbeeld de stofzuiger. Inwendig ook een Kwh-meter. Ziet er voor zover ik als leek het kan beoordelen degelijk uit. Hij is alleen wat groter als ik het verwacht. Er zit normaal nog een spuuglelijke groene sticker met Wallb-e.com in het kader van de behuizing, maar die heb ik er gelijk afgehaald. DieHieronder enkele foto's.
IMG_1125.jpg
IMG_1127.jpg
IMG_1130.jpg
 
Vandaag mijn laadvoorziening ontvangen. De Wallb-e 22 Kw. Nette installatie, zware kast met alles er op en eraan, sleutelschakelaar en zelfs een schuko voor bijvoorbeeld de stofzuiger. Inwendig ook een Kwh-meter. Ziet er voor zover ik als leek het kan beoordelen degelijk uit. Hij is alleen wat groter als ik het verwacht. Er zit normaal nog een spuuglelijke groene sticker met Wallb-e.com in het kader van de behuizing, maar die heb ik er gelijk afgehaald. DieHieronder enkele foto's.


ik kan op de foto niet alles even goed zien, maar op het eerste zicht degelijke componenten.
het standaard-stopcontact vind ik goed gevonden ! simpel maar handig.

maar ik zie ook hier geen enkele beveiliging (misschien is er een èènfazige beveiliging voor de schuko ?). wat staat er vermeld in de handleiding ?
 
Als je de ev controller op je netwerk aansluit dan kan je via een webbrowser de status van de laadvoorziening zien.

Vandaag mijn laadvoorziening ontvangen. De Wallb-e 22 Kw. Nette installatie, zware kast met alles er op en eraan, sleutelschakelaar en zelfs een schuko voor bijvoorbeeld de stofzuiger. Inwendig ook een Kwh-meter. Ziet er voor zover ik als leek het kan beoordelen degelijk uit. Hij is alleen wat groter als ik het verwacht. Er zit normaal nog een spuuglelijke groene sticker met Wallb-e.com in het kader van de behuizing, maar die heb ik er gelijk afgehaald.
 
ik kan op de foto niet alles even goed zien, maar op het eerste zicht degelijke componenten.
het standaard-stopcontact vind ik goed gevonden ! simpel maar handig.

maar ik zie ook hier geen enkele beveiliging (misschien is er een èènfazige beveiliging voor de schuko ?). wat staat er vermeld in de handleiding ?
Handleiding? Er zitten vier blaadjes bij met wat specificaties en meermaals de mededeling dat de installatie en aansluiting door een gekwalificeerde elektricien uitgevoerd moet worden. Staat in dat de kabel 5x6 mm2 moet zijn, zekering van 3 pol x B 32A en aardlek van 40A / 0,03A. Tenminste als ik het goed leesi in Duits. Als je dus op die beveiligingen doelt, dan zit dat er inderdaad niet in. Daar zorgt mijn elektricien voor.
 
welke dan wel ?
ik zie twee èèndraads automaten, (F1 en F2)
eentje zal voor de voeding van controle-units zijn. de andere misschien voor het stopcontact. alhoewel, èèndraads ?
F3 is mij niet duidelijk, maar door die telefoondraadje zal niet veel lopen...

voor het vermogengedeelte zie ik niks. :confused:

Op het oog is dit een stroommeting, hier word waarschijnlijk volstaan met een stroomspoel...(denk ik)
 
Heeft er iemand ervaring met 3f 230V zonder N en met een single charger aan boord?

S-19910 komt één van de dagen testen met zijn zelfgemaakt UMC om te zien wat dit geeft. Maar aangezien hij een dual charger heeft en ik nog niets, ben ik op zoek naar ervaringen in die richting. Ik vraag me af, indien het lukt met 3f 230V, of het laden piekt bij 16A of bij 11KVA?

Groeten!
 
Last edited: