Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Een aansluiting, inclusief je huis, heeft maar 1 nul. De nul voor alle 3 je fases thuis is dezelfde vanuit de aanvoerkabel. Ik denk dat je prima 2 fases kan aanbieden via een koopgroep aan je Tesla. Voorwaarde is wel dat beide fases op dezelfde aardlekschakelaar moeten zitten. Als beide fases een eigen aardlekschakelaar hebben kan je daar achter niet de nullen weer koppelen. Ik denk dat de Tesla in deze situatie op 2x16A gaat laden. Ik heb het alleen nooit geprobeerd.
 
@adjego Waarom niet? Als je een lader op 400V hebt is het logisch dat het niet kan, want dan gebruik je de faseverchuiving tussen de fases, maar dat is niet het geval. De 230V ten opzichte van de nul wordt gebruikt, en dan zou dat geen enkel probleem mogen zijn, met 3 fasen werkt het toch ook? Je zou zelfs een enkelfase aansluiting (mits zwaar genoeg) op 3 fasen kunnen aanbieden, dat zou gewoon moeten werken. De AC/DC converters werken onafhankelijk van elkaar, afgezien van beveiliging.

@RichieB Mijn idee ook. ;)
 
  • Informative
Reactions: adjego
@adjego Waarom niet? Als je een lader op 400V hebt is het logisch dat het niet kan, want dan gebruik je de faseverchuiving tussen de fases, maar dat is niet het geval. De 230V ten opzichte van de nul wordt gebruikt, en dan zou dat geen enkel probleem mogen zijn, met 3 fasen werkt het toch ook? Je zou zelfs een enkelfase aansluiting (mits zwaar genoeg) op 3 fasen kunnen aanbieden, dat zou gewoon moeten werken. De AC/DC converters werken onafhankelijk van elkaar, afgezien van beveiliging.

@RichieB Mijn idee ook. ;)

Misschien dat het wel werkt, zou toch wel kunnen. Maar waarom zo moeilijk doen als je gewoon 1 fase kunt aanbieden met meer vermogen :)
 
Bij mij stopt het laden als 1 fase van de 3 er uit ligt. Dus 2 fase laden gaat hoogst waarschijnlijk niet werken. Met 3x25A is laden en inductie iets te veel en dan klapt 1 fase er uit. Ik laad altijd vanaf 1 uur s'nachts op. Opladen en warmtepomp gaat goed.
 
Bij mij stopt het laden als 1 fase van de 3 er uit ligt. Dus 2 fase laden gaat hoogst waarschijnlijk niet werken. Met 3x25A is laden en inductie iets te veel en dan klapt 1 fase er uit. Ik laad altijd vanaf 1 uur s'nachts op. Opladen en warmtepomp gaat goed.
Dat is inderdaad een beveiliging. Als ik mijn elektriciteits lessen goed herinner is de stroom door de neutrale kabel bij een sterschakeling 0 ampere. Mocht er een fase uitschakelen wordt de stroom door de neutrale kabel groter dan de stroom die door elk de fasen geleverd wordt. Was dat niet met een factor wortel 2, dus 1,47 ? Dus kan groter zijn dan waar met de aanleg van de kabels rekening is gehouden.

Nu zegt de logica in mijn hoofd dat het nooit meer dan de stroom van 1 fase kan zijn want dan zou de derde fase het niet kunnen opheffen. Dus waarschijnlijk moet ik die les nog maar eens overdoen.
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Aangezien wij in eigen beheer een woning aan het bouwen zijn en met Beng2021 te maken hebben (gasloos, zware warmtepomp met extra buffervaten) ben ik me eens gaan oriënteren. De opdracht via mijn werkgever gegeven aan een installateur die een Zappi levert met 2 harvi’s en een hub. Prijs was veel goedkoper dan vergelijkbare oplossing van andere aanbieders. En als ik er zo over lees ga ik mij evbox niet missen.
 
Verrekening met Zappi wordt iets lastiger (want niet automatisch).
Bij Zappi is het inderdaad (nog) niet mogelijk om de kosten automatisch te verrekenen.
Sommige werkgevers accepteren declaratie van het verbruik dat door de Zappi wordt aangegeven en sommigen willen een gecertificeerde mod kWh meter. Zappi is overigens wel een heel mooie thuislader met veel mogelijkheden.
 
Iemand ervaring met het plaatsen van een tijdschakelaar in de stroomkast voor de TWC?

Wij hebben er 2 in een semi publieke parkeergarage hangen die steeds vaker buiten kantoortijden ongewenst gebruikt worden. Dit terwijl wij ook 3 EV-boxen hebben hangen. Ik zet nu de aardlekschakelaars vd TWC's elke avond uit en 's-ochtends weer aan maar wordt hier wel een beetje simpel van...
 
Ik heb je een funny gegeven, mensen zijn inventief. Je hebt volgens mij ook automaten die gestuurd kunnen worden. Ik zou niet weten wat dat moet kosten maar dat zie je vaak op campings.

 
Last edited:
Iemand ervaring met het plaatsen van een tijdschakelaar in de stroomkast voor de TWC?

Wij hebben er 2 in een semi publieke parkeergarage hangen die steeds vaker buiten kantoortijden ongewenst gebruikt worden. Dit terwijl wij ook 3 EV-boxen hebben hangen. Ik zet nu de aardlekschakelaars vd TWC's elke avond uit en 's-ochtends weer aan maar wordt hier wel een beetje simpel van...
Heb je de switch op ‘Tesla only’ staan? Dan sluit je al uit dat niet-Tesla’s komen laden. De rest is familie.