Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Iemand ervaring met het plaatsen van een tijdschakelaar in de stroomkast voor de TWC?

Wij hebben er 2 in een semi publieke parkeergarage hangen die steeds vaker buiten kantoortijden ongewenst gebruikt worden. Dit terwijl wij ook 3 EV-boxen hebben hangen. Ik zet nu de aardlekschakelaars vd TWC's elke avond uit en 's-ochtends weer aan maar wordt hier wel een beetje simpel van...
Ik heb een combinatie van energiemeter en switch via wifi te schakelen en ook op tijden te schakelen. Ik heb een 1 fase maar ze zijn er ook in 3 fasen.

 
  • Informative
Reactions: Nowyony
Bij Zappi is het inderdaad (nog) niet mogelijk om de kosten automatisch te verrekenen.
Sommige werkgevers accepteren declaratie van het verbruik dat door de Zappi wordt aangegeven en sommigen willen een gecertificeerde mod kWh meter. Zappi is overigens wel een heel mooie thuislader met veel mogelijkheden.
Mijn werkgever is niet zo moeilijk. Zappi uitdraai wordt geaccepteerd evenals een foto van de mid meter als je geen zappi hebt. Liefste had ik een verrekende paal gehad voor het gemak maar het loadbalance drama met mijn vorige evbox weegt niet op tegen de maandelijkse kosten voor het verzwaren van de hoofdaansluiting.
 
Het hangt sterk van de lengte af. Hier moest de kabel van de straat naar de meterkast worden vervangen van een 6 mm2 naar 16 mm2 toen we verzwaarden van 3x25A naar 3x50A, gedaan door de netwerkbeheerder. Zo gek is een dikkere kabel niet en 2.5 mm2 is wel erg magertjes voor de grote en vooral langdurige stromen. Het is geen frietpan die 10 minuten aan staat.
Duur grapje om 3 x 50A binnen te laten brengen. Zal je snel €1000,- meer vastrecht opleveren tov 3 x 25A
 
  • Like
Reactions: job-lek
Duur grapje om 3 x 50A binnen te laten brengen. Zal je snel €1000,- meer vastrecht opleveren tov 3 x 25A
Het is nog duurder om je auto ongeladen aan te treffen, en geen warm water te hebben omdat er zekeringsautomaten uitgevlogen zijn. ;) Het is de consequentie van het hebben van een verwarmd zwembad, en als je het geld voor de EV's en het zwembad hebt moet je niet willen bezuinigen op de onderdelen die daarvoor nodig zijn. Penny wise, pound foolish.
 
Het is nog duurder om je auto ongeladen aan te treffen, en geen warm water te hebben omdat er zekeringsautomaten uitgevlogen zijn. ;) Het is de consequentie van het hebben van een verwarmd zwembad, en als je het geld voor de EV's en het zwembad hebt moet je niet willen bezuinigen op de onderdelen die daarvoor nodig zijn. Penny wise, pound foolish.
Dat moet toch slimmer kunnen? Koop voor €4K zonnepanelen. Dan is je bad warm. Regel de boel slim en stop met sponsoring van de netbeheerder.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dat moet toch slimmer kunnen? Koop voor €4K zonnepanelen. Dan is je bad warm. Regel de boel slim en stop met sponsoring van de netbeheerder.
Hoe zie je dat voor je? Badwater alleen overdag verwarmen? En nee, er liggen hier al een berg zonnepanelen op dak. De boel slim regelen is wishful thinking met EVbox en warmtepompen die niet van elkaars bestaan weten. Verbruik is simpelweg te groot. Opwek op het moment dat het niet nodig is.
 
Ik neem aan dat je e.e.a. al hebt uitgezocht, maar kan de warmtepomp (of één van de warmtepompen) ook niet gecombineerd worden voor de verwarming van je woning en het zwembad? Ik weet niet wat voor systemen je hebt, maar zelf heb ik een Nibe en daar kun je ook een zwembadverwarming op koppelen.
Veel warmtepompen communiceren over modbus, wellicht kan je installateur de warmtepompen koppelen via modbus tot één systeem?
 
Helaas kan dat niet. De aannemer heeft van alles de allergoedkoopste versie neergezet, we hebben bijvoorbeeld gevraagd of het mogelijk was de warmtepomp voor het huis ook te laten koelen (er is een duurder model in dezelfde serie die dat kan) maar nee, niets kon.
 
Helaas kan dat niet. De aannemer heeft van alles de allergoedkoopste versie neergezet, we hebben bijvoorbeeld gevraagd of het mogelijk was de warmtepomp voor het huis ook te laten koelen (er is een duurder model in dezelfde serie die dat kan) maar nee, niets kon.
Een warmtepomp 'moet' toch koelen in de zomer, om zo de bron te 'regeneren'? Als je niet koelt in de zomer, dan gaat je bron minder opleveren.

EDIT: Dit geldt alleen bij de water/water warmtepomp natuurlijk.
 
Een warmtepomp 'moet' toch koelen in de zomer, om zo de bron te 'regeneren'? Als je niet koelt in de zomer, dan gaat je bron minder opleveren.

EDIT: Dit geldt alleen bij de water/water warmtepomp natuurlijk.
Lijkt me niet. De warmte die je in je gazon of grondwater pompt in de zomer door je interieur te koelen met zo een water-water warmtepomp, haal je er in de winter niet terug uit hoor :)
 
Helaas kan dat niet. De aannemer heeft van alles de allergoedkoopste versie neergezet, we hebben bijvoorbeeld gevraagd of het mogelijk was de warmtepomp voor het huis ook te laten koelen (er is een duurder model in dezelfde serie die dat kan) maar nee, niets kon.
Hmmm dat is wel balen, aannemers willen snel geld verdienen en meedenken met de klant kost tijd en geld. Ze vergeten alleen dat je later niet meer bij ze terugkomt.
 
Lijkt me niet. De warmte die je in je gazon of grondwater pompt in de zomer door je interieur te koelen met zo een water-water warmtepomp, haal je er in de winter niet terug uit hoor :)
Dat is nochtans wel wat de experts aangeven. Zie bijvoorbeeld:

 
  • Like
Reactions: job-lek
Dat is nochtans wel wat de experts aangeven. Zie bijvoorbeeld:

Ik denk dat dat meer heeft te maken met het feit dat de warmtepomp bij zo een scenario niet 'werkt', maar de koeling passief gebeurt door de temperatuur van de grond en het grondwater op te nemen in het systeem en zo het huis te koelen. Dat is anders dan in de winter, waar de compressor in de bodem koelte afgeeft, om binnen warmte te genereren.
 
Ik denk dat dat meer heeft te maken met het feit dat de warmtepomp bij zo een scenario niet 'werkt',
Jawel, maar omgekeerd.
Jouw koelkast perst het koelgas samen buiten de koelkast (en verwarmt zo de ruimte: voel maar eens aan de koelroosters achteraan) en laat het gas terug expanderen in de koelkast (expanderen = afkoelen). Ooit al eens een perslucht toeter lang laten blazen? Je handen bevriezen. Google maar eens de gaswet.
Mocht je de koelkastomgekeerd kunnen laten draaien, persen in de koelkast, expanderen er buiten, dan zou je de kamer afkoelen en de koelkast opwarmen. Dit is ook hoe de warmtepomp werkt.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dit geldt natuurlijk voor aardwarmte. Hierbij heb je bronnen in de grond waar je in de zomer je warmte aan afgeeft en in de winter warmte van onttrekt.
Dat noem ik geen aardwarmte. Aardwarmte is echt warmte van de aarde dus 2 putjes boren naar rond de 2800m diep. Goed zandlaagje vinden en dan heb je water van 60-70 graden C. En als je dan zorgt dat de putten beneden 1500m van elkaar af liggen dan heeft de aarde tijd genoeg om het water weer op te warmen.
Kost wat maar dan heb je ook wat.
 
Geen aardwarmte, maar ook in een w/w bron systeem. Wij hebben met ~500 woningen een collectieve bron in doublure; dus twee koude pockets en twee warme pockets water op enige diepte in de grond.

's Winters wordt warm water (13°C) opgepompt, langs een warmtewisselaar met het distributienet en bij de woning weer langs een wisselaar en een warmtepomp die dat verder op werkt voor verwarming en het boilervat voor tapwater.

Het retourwater naar de bron is zo'n 7° en die koude wordt weer opgeslagen in de koude bron.

's Zomers draait dat om. Koud water uit de bron wisselt de koude uit met de warmte uit de leidingen door de vloer. De temperatuur bij onze wisselaar is dan zo'n 13° wat door het huis loopt en de warmte die opgepakt wordt gaat weer terug om de warmtebron klaar te maken voor de winter.

Overigens leveren onze woningen onvoldoende warmte aan voor de warmtevraag in de winter. Nu loopt de hoofdleiding van het drinkwaternet langs onze bron en pakken we daar ook warmte uit op.

Win/win want zo hoeft het waterleiding bedrijf in de zomer niet heel veel moeite te doen om het water actief te koelen ter voorkoming van bacteriegroei.
 
Last edited: