Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Beetje understatement zou ik zeggen.
Ik hoop dat degenen die er vrijdag bij zijn de mogelijkheid zien om de langdurige issues met betrekking tot het laden (rode stekker, verlaging laadstroom, neuter probleem in België) bij Elon onder de aandacht te brengen. Snel en probleemloos kunnen laden is nu _juist_ wat nodig is om de drempelvrees van de massa tov EV rijden weg te nemen. Ik probeer echt heel erg mijn gemopper daarop tot dit forum te beperken :wink:, maar desondanks leeft inmiddels bij mijn vriendenkring toch wel het beeld "dat het met dat laden toch maar aanmodderen is".
 
Worden deze rode stekkers compleet willekeurig uitgedeeld? De auto is hier op 30 December geleverd, rode stekker keurig aanwezig. Alhoewel het me wel ontzettend vervelend lijkt om geen rode stekker te krijgen, is toch een een must wil je thuis normaal kunnen laden zonder een dure laadpaal..
Ik heb het vermoeden dat er initieel een leveringsprobleem was, dat de stekkers toen even zijn geleverd, en dat vervolgens is besloten tot een update met thermische beveiliging. Daardoor moeten we nu dus opnieuw wachten totdat de (verbeterde) exemplaren beschikbaar zijn.
Jij hebt er waarschijnlijk eentje uit de oudere serie, zonder extra beveiliging.
 
Ik heb het vermoeden dat er initieel een leveringsprobleem was, dat de stekkers toen even zijn geleverd, en dat vervolgens is besloten tot een update met thermische beveiliging. Daardoor moeten we nu dus opnieuw wachten totdat de (verbeterde) exemplaren beschikbaar zijn.
Jij hebt er waarschijnlijk eentje uit de oudere serie, zonder extra beveiliging.
Wat zou er nou toch gebeurd zijn dat Tesla opeens zo "freaked out" is over dat laden. Rode stekkers met eigen thermische beveiliging (lijkt me eerder een feature van de UMC dan van de rode adapter, trouwens), proactief de laadstroom verlagen met 20%, dan nog een update om bij lage voltages de laadstroom nog verder te beperken (terwijl ik als leek denk: minder Volt betekent toch al: minder vermogen?)..

Dat ze bang zijn voor de US situatie waar bizar hoge laadstromen single phase over flimsy stekkertjes en draadjes gaan is één ding, maar wat is er in Europa nou misgegaan dan met 3 fase laden?
 
Wat zou er nou toch gebeurd zijn dat Tesla opeens zo "freaked out" is over dat laden. Rode stekkers met eigen thermische beveiliging (lijkt me eerder een feature van de UMC dan van de rode adapter, trouwens), proactief de laadstroom verlagen met 20%, dan nog een update om bij lage voltages de laadstroom nog verder te beperken (terwijl ik als leek denk: minder Volt betekent toch al: minder vermogen?)..

Dat ze bang zijn voor de US situatie waar bizar hoge laadstromen single phase over flimsy stekkertjes en draadjes gaan is één ding, maar wat is er in Europa nou misgegaan dan met 3 fase laden?
Ik denk dat een laag voltage ook zou kunnen komen omdat er ergens in de keten elektrische energie in warmte omgezet wordt.
 
Ik denk dat een laag voltage ook zou kunnen komen omdat er ergens in de keten elektrische energie in warmte omgezet wordt.
Snap ik, maar of die warmte op één punt verloren wordt (en dus oververhitting kan veroorzaken) of over een lange afstand kunnen ze onmogelijk weten/meten. En dan is volgens mij die extra 15% (of wat is het) verlaging ook maar natte vingerwerk waarvan het onmogelijk is om vast te stellen of het veilig genoeg is.
 
Sterker nog, de afgelopen kin ik meermaals niet meer laden op punten waar het wel werkte. Dacht eerst dat m'n kabel stuk was. Na test bij loek bleek dat niet zo te zijn. Update naar de interim .83 versie laten pushen door tesla, en voila, hij laadt weer... Moeten inderdaad niet onder druk van de Amerikaanse toestanden doorslaan...
 
Sterker nog, de afgelopen kin ik meermaals niet meer laden op punten waar het wel werkte. Dacht eerst dat m'n kabel stuk was. Na test bij loek bleek dat niet zo te zijn. Update naar de interim .83 versie laten pushen door tesla, en voila, hij laadt weer... Moeten inderdaad niet onder druk van de Amerikaanse toestanden doorslaan...

En je bent zeker niet de enige, net ook weer iemand aan de lijn die beweerde dat de geleverde kabel met maar 6A kon laden. Duurt even voordat je uitgelegd hebt dat sommige palen de stroom opbouwen en dat de Tesla hier (nog) niet mee overweg kan.
 
Billy:
Heb je al meer informatie over hoe de installatie verloopt van je Wallb-E laadstation? Ik ben van plan om mij dezelfde aan te schaffen. Kan je de kWh vanaf een pc uitlezen (of is dat een domme vraag)?
Thx!
Chris

Zag je PM en reageer via het forum, zodat er meer mensen profijt van kunnen hebben. Heb hem anderhalve week geleden geleverd gekregen en afgelopen dinsdag is hij door de elektricien geïnstalleerd. De aansluiting zit aan de onderkant, maar omdat hij bij mij aan de muur hangt heeft de elektricien een gat in de achterzijde van de behuizing gemaakt voor de doorvoer van de kabel. Hierdoor is de behuizing niet meer waterdicht, maar bij mij heeft het nog nooit in de carport geregend (Dan zou mijn woonkamer blank staan :biggrin:). De installatiebeschrijving is zeer summier. Hier staat niet meer in dan dat je een erkende elektricien het ding moet laten installeren, hoe je hem met de sleutel (of knop) in- en uitschakelt en wat technische specificaties. De belangrijkste component is de EV Charge control van Phoenix contact. http://catalog.phoenixcontact.net/phoenix/treeViewClick.do?reloadFrame=true&UID=2902802&parentUID= Verder zit er inderdaad een netwerk aansluiting in de kast. Ik ben hier echter een nitwit in en lees 1x per jaar wel de kWh-meter uit. Meer hoef ik niet te weten. In eerste instantie deed hij niets nadat hij was aangesloten. De ondersteuning vanuit de importeur was netjes, maar op afstand wist deze niet de oplossing aan te reiken. Probleem zat in de combinatie met de kabel. Mijn S heeft een single charger en daarom heb ik een 16A kabel (bij LuckyLuke) gekocht. De EV-controler staat standaard op 32A en weigerde daarom stroom af te geven. Instelling aangepast naar 16A en voilà als werkt zoals het hoort. Dit en andere zaken is te regelen via de dipswitches in de kast. Staat allemaal in de handleiding die via de link is te downloaden Ik ben zeer tevreden met dit laadstation. Goede degelijke componenten en behuizing in tegenstelling tot bijvoorbeeld die plastic broodtrommels van Keba (No offense voor degenen die een KEBA hebben). Bijgaand een plaatje van de gemonteerde kast.
IMG_1156.jpeg
 
12A is eigenaardig, heb ik nergens eerder gelezen of zelf gemerkt.


Wat betreft de 3*16 A. stel ik mij intussen wel wat vragen.
In de US laadt men met 1*40A, 220V. Dat levert een DC-stroom van 22A op 400V naar de batterij.
In Europa laden we nu aan 3*13A, 230V. Dat levert een DC-stroom van... 22A op 400V.
(voor de eenvoud uitgaande van 100% rendementen)

IMHO zou daar het probleem kunnen liggen : het DC-gedeelte na de AC-DC omvormers zal waarschijnlijk hetzelfde zijn voor US en EU - en is misschien wel begrensd tot 22A.
Met andere woorden : ik denk dat er een hardware-probleem is, geen software-probleem.


Lijkt er sterk op dat je helemaal gelijk had !

Blijkbaar is er iets in de Europese on-board lader hardware te licht gedimensioneerd en hebben ze daarom uit veiligheidsoverwegingen tijdelijk in de firmware een begrenzing geimplementeerd tot de hardware aangepast is (en ruim 27A bij 400V aan kan).
 
Ik moest even aan een gewoon stopcontact laden (laadpaal heeft kuren) en toen kreeg ik de volgende melding: "Gebruik Laadpoort Hendel alleen onder begeleiding van Tesla". Hij laadde overigens wel gewoon.
7u6yqy7y.jpg

Sindsdien heb ik de laadpaal weer aan de praat gekregen en laadt 'ie weer met 3x13A, maar die melding kwam meteen zodra het laden startte weer terug. Iemand enig idee wat dit inhoudt?
 
Last edited: