igorvinck
Member
Voor diegene die op de rode stekker wachten....net telefoon gehad van tesla dat bij de levering van mijn auto dinsdag (4feb) , geen rode stekker is. Dit omdat ze deze nog steeds niet zullen hebben tegen dan.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Het begint nu wel al erg lang te duren!!
Ik hoop dat degenen die er vrijdag bij zijn de mogelijkheid zien om de langdurige issues met betrekking tot het laden (rode stekker, verlaging laadstroom, neuter probleem in België) bij Elon onder de aandacht te brengen. Snel en probleemloos kunnen laden is nu _juist_ wat nodig is om de drempelvrees van de massa tov EV rijden weg te nemen. Ik probeer echt heel erg mijn gemopper daarop tot dit forum te beperken :wink:, maar desondanks leeft inmiddels bij mijn vriendenkring toch wel het beeld "dat het met dat laden toch maar aanmodderen is".Beetje understatement zou ik zeggen.
Ik heb het vermoeden dat er initieel een leveringsprobleem was, dat de stekkers toen even zijn geleverd, en dat vervolgens is besloten tot een update met thermische beveiliging. Daardoor moeten we nu dus opnieuw wachten totdat de (verbeterde) exemplaren beschikbaar zijn.Worden deze rode stekkers compleet willekeurig uitgedeeld? De auto is hier op 30 December geleverd, rode stekker keurig aanwezig. Alhoewel het me wel ontzettend vervelend lijkt om geen rode stekker te krijgen, is toch een een must wil je thuis normaal kunnen laden zonder een dure laadpaal..
Wat zou er nou toch gebeurd zijn dat Tesla opeens zo "freaked out" is over dat laden. Rode stekkers met eigen thermische beveiliging (lijkt me eerder een feature van de UMC dan van de rode adapter, trouwens), proactief de laadstroom verlagen met 20%, dan nog een update om bij lage voltages de laadstroom nog verder te beperken (terwijl ik als leek denk: minder Volt betekent toch al: minder vermogen?)..Ik heb het vermoeden dat er initieel een leveringsprobleem was, dat de stekkers toen even zijn geleverd, en dat vervolgens is besloten tot een update met thermische beveiliging. Daardoor moeten we nu dus opnieuw wachten totdat de (verbeterde) exemplaren beschikbaar zijn.
Jij hebt er waarschijnlijk eentje uit de oudere serie, zonder extra beveiliging.
Ik denk dat een laag voltage ook zou kunnen komen omdat er ergens in de keten elektrische energie in warmte omgezet wordt.Wat zou er nou toch gebeurd zijn dat Tesla opeens zo "freaked out" is over dat laden. Rode stekkers met eigen thermische beveiliging (lijkt me eerder een feature van de UMC dan van de rode adapter, trouwens), proactief de laadstroom verlagen met 20%, dan nog een update om bij lage voltages de laadstroom nog verder te beperken (terwijl ik als leek denk: minder Volt betekent toch al: minder vermogen?)..
Dat ze bang zijn voor de US situatie waar bizar hoge laadstromen single phase over flimsy stekkertjes en draadjes gaan is één ding, maar wat is er in Europa nou misgegaan dan met 3 fase laden?
Snap ik, maar of die warmte op één punt verloren wordt (en dus oververhitting kan veroorzaken) of over een lange afstand kunnen ze onmogelijk weten/meten. En dan is volgens mij die extra 15% (of wat is het) verlaging ook maar natte vingerwerk waarvan het onmogelijk is om vast te stellen of het veilig genoeg is.Ik denk dat een laag voltage ook zou kunnen komen omdat er ergens in de keten elektrische energie in warmte omgezet wordt.
Sterker nog, de afgelopen kin ik meermaals niet meer laden op punten waar het wel werkte. Dacht eerst dat m'n kabel stuk was. Na test bij loek bleek dat niet zo te zijn. Update naar de interim .83 versie laten pushen door tesla, en voila, hij laadt weer... Moeten inderdaad niet onder druk van de Amerikaanse toestanden doorslaan...
Billy:
Heb je al meer informatie over hoe de installatie verloopt van je Wallb-E laadstation? Ik ben van plan om mij dezelfde aan te schaffen. Kan je de kWh vanaf een pc uitlezen (of is dat een domme vraag)?
Thx!
Chris
Munchen : Gerucht klopte dus.. 22 kW laden heeft een hardware fix nodig. 1 uur werk in Service centre.
Munchen : Gerucht klopte dus.. 22 kW laden heeft een hardware fix nodig. 1 uur werk in Service centre.
12A is eigenaardig, heb ik nergens eerder gelezen of zelf gemerkt.
Wat betreft de 3*16 A. stel ik mij intussen wel wat vragen.
In de US laadt men met 1*40A, 220V. Dat levert een DC-stroom van 22A op 400V naar de batterij.
In Europa laden we nu aan 3*13A, 230V. Dat levert een DC-stroom van... 22A op 400V.
(voor de eenvoud uitgaande van 100% rendementen)
IMHO zou daar het probleem kunnen liggen : het DC-gedeelte na de AC-DC omvormers zal waarschijnlijk hetzelfde zijn voor US en EU - en is misschien wel begrensd tot 22A.
Met andere woorden : ik denk dat er een hardware-probleem is, geen software-probleem.
Lijkt er sterk op dat je helemaal gelijk had !
Blijkbaar is er iets in de Europese on-board lader hardware te licht gedimensioneerd en hebben ze daarom uit veiligheidsoverwegingen tijdelijk in de firmware een begrenzing geimplementeerd tot de hardware aangepast is (en ruim 27A bij 400V aan kan).