Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik moest even aan een gewoon stopcontact laden (laadpaal heeft kuren) en toen kreeg ik de volgende melding: "Gebruik Laadpoort Hendel alleen onder begeleiding van Tesla". Hij laadde overigens wel gewoon.
7u6yqy7y.jpg

Sindsdien heb ik de laadpaal weer aan de praat gekregen en laadt 'ie weer met 3x13A, maar die melding kwam meteen zodra het laden startte weer terug. Iemand enig idee wat dit inhoudt?

Kan het zijn dat een van de laders een defect heeft ?
Bel Tesla eens op en vraag wat zij kunnen zien in de logs ?
 
Heeft er iemand ervaring met de LS24 thuisladers die verkocht worden door groepenkastbestellen.nl aka Elektramat ?
Dit model lijkt me erg voordeling om op 11kW te laden:

LS24 thuislader mode 3, 3 fase 16A Vaste kabel type 2 Groepenkast of meterkast nodig? Actie: binnen 24u GRATIS bezorgd

Alle feedback is welkom! Ik wil graag snel beslissen zodat ik tijdig al het materiaal in huis heb.

Die ben ik ook van plan te kopen..... tot nu toe geen ervaringen over kunnen vinden, ben dus ook benieuwd naar reacties!
Het is de enige die ik heb kunnen vinden waarbij je zelf de kabel lengte kunt bepalen tot 10m of meer :cool:... en inderdaad erg betaalbaar.
 
Mijn netaansluiting privé is 3x25A. Ook de auto charger maakt daar gebruik van. Vandaar.
Ik ben wel voorbereid op 22kW laden (22C2 en 2,5mm kabel) maar dan moet ik dus mijn netaansluiting uitbreiden.. En ik merk eigenlijk sinds ik de auto heb (23 september) dat ik helemaal nooit de behoefte heb aan een sneller laadproces dan 50 km/per uur. Heb een duocharger dus kan ook nog steeds echt met die snelheid laden. Zolang de nachten niet korter worden dan ze de afgelopen vier maanden zijn geweest zie ik geen noodzaak tot uitbreiding ...

Snap ik als je op een huisaansluitng zit waar ook andere stroomgebruikers zijn.
Die 3x 35A aansluiting is per definitie onzin zolang Tesla het laden beperkt tot 3x 26A.

Zelf vind ik een dedicated 3x 25A aansluiting met een 3x 32A Mennekes-lader een mooi compromis.
Je moet de Tesla dan dus wel handmatig begrenzen op pak-em-beet 3x 22A (vanwege fluctuaties).
En hoewel de Tesla de lokatie met laadcapaciteit onthoud, moet je het toch voor de zekerheid telkens controleren. Anders ploppen je hoofdzekeringen er uit...
 
Snap ik als je op een huisaansluitng zit waar ook andere stroomgebruikers zijn.
Die 3x 35A aansluiting is per definitie onzin zolang Tesla het laden beperkt tot 3x 26A.

Zelf vind ik een dedicated 3x 25A aansluiting met een 3x 32A Mennekes-lader een mooi compromis.
Je moet de Tesla dan dus wel handmatig begrenzen op pak-em-beet 3x 22A (vanwege fluctuaties).
En hoewel de Tesla de lokatie met laadcapaciteit onthoud, moet je het toch voor de zekerheid telkens controleren. Anders ploppen je hoofdzekeringen er uit...
Die C22 moet te programmeren zijn dat hij maximaal 25A adverteert aan de auto. Al die EVSE's zijn te configureren op die manier.
 
Die C22 moet te programmeren zijn dat hij maximaal 25A adverteert aan de auto. Al die EVSE's zijn te configureren op die manier.

Terecht punt. Ongetwijfeld mogelijk en veiliger. En ook een correcte advertentie is ons streven.
Echter, vooralsnog beperkt elektrotechnisch groothandelsland zich primair tot dozen schuiven en leidt dit soort vragen tot een pijnlijke stilte.
Zal er nog eens achteraan duiken, want de Mennekes-brochures druipen van de We Innovate en Quality Assured claims.
 
Terecht punt. Ongetwijfeld mogelijk en veiliger. En ook een correcte advertentie is ons streven.
Echter, vooralsnog beperkt elektrotechnisch groothandelsland zich primair tot dozen schuiven en leidt dit soort vragen tot een pijnlijke stilte.
Zal er nog eens achteraan duiken, want de Mennekes-brochures druipen van de We Innovate en Quality Assured claims.

Groothandel levert doorgaans aan (elektrotechnische) vakmensen, niet aan consumenten die met krachtstroom gaan puzzelen :p
 
Groothandel levert doorgaans aan (elektrotechnische) vakmensen, niet aan consumenten die met krachtstroom gaan puzzelen :p

Wat uw opmerking met die van mij te maken heeft weet ik niet, maar alles is aangelegd door een branche-erkende electro-installateur die de Mennekes-lader van zijn groothandel heeft betrokken.
Wat ik als eindconsument vaststel, is dat er weinig kennis is over deze systemen. Bij beide schakels. Mijn vragen worden over het algemeen eerst met fronsende wenkbrauwen beantwoord en later met 'U kunt het proberen'.
 
View attachment 42803
Gisteren zijn de zonnepanelen geïnstalleerd. Zouden genoeg stroom moeten opleveren voor mijn Tesla en voor de Volvo plug in. Ben heel benieuwd. Eerste stap lijkt me overigens wel meer zon.

Nice!
Verwacht pas in April echt wat opbrengst. In de wintermaanden staat de zon zo laag, dat je niet heel veel hoeft te verwachten.
Maar waar ik wel enigszins zorgen om maak is dat schoorsteen pijpje. Als dat voor schaduw zorgt stort je opbrengst in elkaar.
 
Nice!
Verwacht pas in April echt wat opbrengst. In de wintermaanden staat de zon zo laag, dat je niet heel veel hoeft te verwachten.
Maar waar ik wel enigszins zorgen om maak is dat schoorsteen pijpje. Als dat voor schaduw zorgt stort je opbrengst in elkaar.

Erg mooi aangelegd. En inderdaad moet je met deze opstelling wel individuele mini-converters hebben, als ze in serie staan geschakeld komt het niet goed met die schaduw. Op Olino stond daarover eens een aardig artikeltje: Zonnepanelen in de schaduw | OliNo
 
Wanneer ik een scheduled charge instel, word ik regelmatig s'ochtends geconfronteerd met een accu die halverwege is gestopt met laden. Dit gebeurt (vooralsnog) alleen bij een scheduled charge. Wanneer ik de laadsessie opnieuw wil starten vanaf mijn iPhone, weigert hij dat. Alleen wanneer ik de auto unlock en hem vervolgens weer afsluit (terwijl de kabel er gewoon aan blijft hangen) kan ik het laden opnieuw starten en maakt hij de laadsessie af tot de ingestelde waarde. Ik heb dit al bij Tesla laten nakijken en zij kunnen niks vinden. Ik ben ervan overtuigd dat het in de auto zit en niet in de paal, gezien de herstelprocedure. Iemand hetzelfde probleem? En dit ook al bij Tesla gemeld?
 
@HWS
Heb zeer goede ervaringen met Energie uit zonnepanelen - Zonnefabriek (nee, ben geen familie, aandeelhouder oid)
Hele procedure van berekeningen, advies, offerte tot aanleg is professioneel. Met voor zo'n 150 euro een module in de omvormer die gekoppeld is aan een webaccount of app. Kun je mooi de opbrengst zien en vastleggen.
Wist u dat u ook als particulier de BTW kunt terugkrijgen?

@bill1971
Je haalt maximaal 75 - 90% van de paneelspecs. En van de winter wordt je inderdaad niet vrolijk, dus middel je over een jaar. Ben wel benieuwd hoe je met 12x doe-eens-gek 275 mWh panelen een Tesla S een jaar rijdende wilt houden. Dan ben je met max. 3.000 kWh toch echt zonnekoning, waarmee je blij mag zijn als je 13.000 km (bij 225 Wh gemiddeld) haalt. Realistischer is max. 10.000 km. Of rij je ook niet zo veel?

Wat betreft die schoorsteen, er zijn tegenwoordig omvormers die met zo'n schaduw om kunnen gaan. Maar wellicht was het beter om nou net dat ene paneel er tussen uit te houden. Maar goed, zal wel over nagedacht zijn.

- - - Updated - - -

@Jean
Zelf nooit meegemaakt, maar er wordt gesproken over laadonderbreking als er te vaak significante stroomvariaties zijn. De software stopt dan het laadproces. Wat daarbij wel bevreemd is dat het alleen bij scheduled charge gebeurt (zeker weten?). Of zijn de dips juist in die periode?
En gebruikt u een lader? Want dan kan naast het netgebeuren ook de lader de voortgang verstoren.
 
@Jean
Zelf nooit meegemaakt, maar er wordt gesproken over laadonderbreking als er te vaak significante stroomvariaties zijn. De software stopt dan het laadproces. Wat daarbij wel bevreemd is dat het alleen bij scheduled charge gebeurt (zeker weten?). Of zijn de dips juist in die periode?
En gebruikt u een lader? Want dan kan naast het netgebeuren ook de lader de voortgang verstoren.

Ik heb een greenflux laadpaal die ik heb aangesloten op een aparte 3x25A aansluiting. Op deze aansluiting staat alleen deze paal (geen lader). Ik heb hem laten afstellen op 3x24A om veilig te zitten. Wanneer ik het voltage en amperage tijdens het laden op een willekeurig tijdstip bekijk, is dat zeer constant. 223V en 24/24A. Ik ga de komende tijd niet scheduled, maar handmatig starten met laden (rond het zelfde tijdstip), om te kijken of het dan ook gebeurt. Soortgelijke ervaringen van andere forumleden zouden kunnen helpen om het probleem op te sporen.
 
Wanneer ik een scheduled charge instel, word ik regelmatig s'ochtends geconfronteerd met een accu die halverwege is gestopt met laden. Dit gebeurt (vooralsnog) alleen bij een scheduled charge. Wanneer ik de laadsessie opnieuw wil starten vanaf mijn iPhone, weigert hij dat. Alleen wanneer ik de auto unlock en hem vervolgens weer afsluit (terwijl de kabel er gewoon aan blijft hangen) kan ik het laden opnieuw starten en maakt hij de laadsessie af tot de ingestelde waarde. Ik heb dit al bij Tesla laten nakijken en zij kunnen niks vinden. Ik ben ervan overtuigd dat het in de auto zit en niet in de paal, gezien de herstelprocedure. Iemand hetzelfde probleem? En dit ook al bij Tesla gemeld?

Zelfde probleem hier, behalve dat het een gewone charge is, niet scheduled. Ik heb twee Keba's, de ene (=3/16amp) geeft t probleem, de ander (=1/25amp) niet. Dit is pas sinds de laatste update...
 
View attachment 42803
Gisteren zijn de zonnepanelen geïnstalleerd. Zouden genoeg stroom moeten opleveren voor mijn Tesla en voor de Volvo plug in. Ben heel benieuwd. Eerste stap lijkt me overigens wel meer zon.

Mooie panelen. Het is hiervoor al gezegd: ik hoop dat bij de twee panelen die achter het schoorsteentje vallen gebruik is gemaakt van micro-omvormers, anders gaat de opbrengst van de hele string omlaag (en heb je een betere totale opbrengst door de panelen in de schaduw helemaal af te koppelen ipv ze mee te laten draaien).

Zijn dit alle panelen? Wij hebben zelf 36 panelen met een kleine 9000 W piekvermogen, pal op het zuiden. Daarmee redden wij het net (of net niet, moet nog blijken) voor de tesla en de ampera samen (circa 30k km voor de tesla en 15k voor de ampera op jaarbasis).
 
Ziet er erg mooi uit. Ben me ook aan t oriënteren. Door wie heb je dit laten installeren?

Ik heb de panelen laten installeren door Idsingatech in Makkum. Zeer kundig en perfecte service.
Deze panelen zijn zo geschakeld dat het niet uitmaakt als er een paneel in de schaduw ligt, de anderen blijven dan gewoon produceren. Bovendien zijn dit panelen van een nieuwe variant die ook zonder zon en met maar weinig licht toch nog rendement leveren.
We rijden denk ik 20.000 km in de Tesla en 20.000 km in de Volvo plug in dus we zullen het niet helemaal op zonne-energie gaan halen, de rest op nachtstroom.
(En wij hebben natuurlijk de meeste zonne-uren hier aan de kust)
 
Ik heb de panelen laten installeren door Idsingatech in Makkum. Zeer kundig en perfecte service.
Deze panelen zijn zo geschakeld dat het niet uitmaakt als er een paneel in de schaduw ligt, de anderen blijven dan gewoon produceren. Bovendien zijn dit panelen van een nieuwe variant die ook zonder zon en met maar weinig licht toch nog rendement leveren.
We rijden denk ik 20.000 km in de Tesla en 20.000 km in de Volvo plug in dus we zullen het niet helemaal op zonne-energie gaan halen, de rest op nachtstroom.
(En wij hebben natuurlijk de meeste zonne-uren hier aan de kust)

Mag ik vragen welk type omvormers en panelen zijn gebruikt? Wij denken nu na over een verdere uitbreiding van het aantal panelen, micro omvormers zouden daarvoor in aanmerking komen.