Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Op kantoor heb ik 32A laadstations hangen. Ik heb m meestal in de Tesla ergens tussen de 12A-16A staan. Soms duurt het erg lang voordat auto en laadstation gereed zijn om het amperage op te schroeven naar 26A. Het is me al een paar keer opgevallen dat als ik het laden met de App stop en enige tijd later weer start hij automatisch naar 26A springt. Dit is niet altijd het geval, ik heb er nog geen patroon in kunnen vinden maar het is wel makkelijk om niet te hoeven wachten.
 
Ik heb thuis een ev-box met een maximale capaciteit van 32 ampère. Door herkenningsproblemen met tesla staat deze op minimaal 16 ampère en maximaal 25 ampère (huis is 3x 35 ampère). Er vallen mij twee zaken op, de tesla gaat nog steeds niet automatisch door naar 25 ampère dat moet ik handmatig doen. Daarnaast als hij op 25 ampère staat laad hij maar met 54 km per uur terwijl die bij 16 ampère met 50 km per uur laad. Ik had (met twin charchers) toch minimaal 75 km per uur verwacht. De techneuten een idee?

Dat de Tesla niet automatisch naar 25A gaat komt door een software bug in de Tesla. De EV-Box start namelijk op zijn minimaal ingestelde amperage (16A voor jou) en geeft daarna door aan de Tesla dat hij sneller kan gaan laden. Door de bug kan de Tesla wel naar beneden worden bijgesteld, maar niet omhoog. Dit is een probleem waar wij met onze smart charger ook tegen aan lopen. Van Tesla horen we dat de update over 1-2 maanden komt. Maar in december zeiden ze dat hij in januari zou komen. Eerst zien dan geloven met Tesla :)

Vwb de lage laadsnelheid met 25A kan ik weinig zeggen. Wellicht was je batterij al bijna vol? In de laatste 20% van de laadcyclus gaat een OBC (On Board Charger) steeds langzamer laden.
 
Ik ben er inmiddels achter. Komt omdat de laadsnelheid in km/H een gemiddelde is van de laadcyclus. Vandaag in de auto blijven zitten en toen ik door kon naar 25 ampère deze gelijk omgezet dan zie het gemiddelde dus gelijk oplopen. Zou wel handig zijn als die update voor evbox eens zou komen.
 
Ik ben er inmiddels achter. Komt omdat de laadsnelheid in km/H een gemiddelde is van de laadcyclus. Vandaag in de auto blijven zitten en toen ik door kon naar 25 ampère deze gelijk omgezet dan zie het gemiddelde dus gelijk oplopen. Zou wel handig zijn als die update voor evbox eens zou komen.
Firmware 6.0 moet dat oplossen. Dit probleem zit hem in de S, niet in de EV-Box.
 
Ik kom even terug op mijn Ardennen Probleem. ik heb via het forum vernomen dat een neuter probleem daar echt wel aanwezig kan zijn. Dus de oplossing is enkel een CEE32AMP naar Shuko verloopstuk maken. Als ik mijn Wallb-e to Go beperk tot vb 10 AMP of zelfs 6AMP en een rode 32Amp connector met een meter draad verbind met een gewone Shuko stekker. Kan dit dan werken? Is dit makkelijk te maken (iemand een plannetje, waar welke kabels moeten komen?) of best een electricien opzoeken?

Het gaat er gewoon om dat ik hem over de loop van een weekend kan voldruppelen.
 
Ik kom even terug op mijn Ardennen Probleem. ik heb via het forum vernomen dat een neuter probleem daar echt wel aanwezig kan zijn. Dus de oplossing is enkel een CEE32AMP naar Shuko verloopstuk maken. Als ik mijn Wallb-e to Go beperk tot vb 10 AMP of zelfs 6AMP en een rode 32Amp connector met een meter draad verbind met een gewone Shuko stekker. Kan dit dan werken? Is dit makkelijk te maken (iemand een plannetje, waar welke kabels moeten komen?) of best een electricien opzoeken?

Het gaat er gewoon om dat ik hem over de loop van een weekend kan voldruppelen.

Dit is te maken. Je hebt nodig

1 Shuko male stekker
1 CEE 32A female stekker
50 cm 3G2.5 neopreen kabel

Je sluit de Shuko zo aan:

mains-schuko.jpg


uncletony's Introduction to Mains Plug and Wiring

En de CEE sluit je zo aan (alleen L1, N en PE ). Let op hier staat de mannelijke kant getekend, jij hebt de vrouwelijke kant nodig!!! Staat normaal in de stekker als je gaat aansluiten:

1366728233-800px-CEE-Stecker.jpg
 
Ik ben er vandaag na weken laadproblemen eindelijk achter wat de oorzaak is. Het ligt aan de liftinstallatie in het gebouw. Iedere keer als iemand de lift pakt reset de UMC en stopt het laadproces. Ik zit in een bedrijfsverzamelgebouw en de lift zit op een aparte aansluiting/meter, maar blijkbaar veroorzaakt die toch een storing of spanningsdip op mijn net. Andere apparatuur die ik op kantoor gebruik heeft nergens last van…

Nou Enexis is net geweest en heeft een logger aangesloten onder de meter. We hebben de eerste meetdata even bekeken maar daar zag je helemaal geen spanningsdip op verschijnen als de lift werd gebruikt. Ze laten hem een week hangen maar ik vraag me af of het wat op gaat leveren.

Heb de fases ook omgedraaid maar dat baat ook niet (volgens mij op de manier waarop de Tesla laad maakt het niets uit?). Wil eigenlijk nog even met een multimeter meten aan de WCD waar de UMC op zit, maar volgens mij collega gaat dat zo snel dat je het niet kan zien.

Iemand nog heldere ideeën?
 
Nou Enexis is net geweest en heeft een logger aangesloten onder de meter. We hebben de eerste meetdata even bekeken maar daar zag je helemaal geen spanningsdip op verschijnen als de lift werd gebruikt. Ze laten hem een week hangen maar ik vraag me af of het wat op gaat leveren.

Heb de fases ook omgedraaid maar dat baat ook niet (volgens mij op de manier waarop de Tesla laad maakt het niets uit?). Wil eigenlijk nog even met een multimeter meten aan de WCD waar de UMC op zit, maar volgens mij collega gaat dat zo snel dat je het niet kan zien.

Iemand nog heldere ideeën?


Lastig...... Heb alleen een HELE wilde gok..

Je zou denken dat het een meer dynamisch effect moet zijn..

Kan het zijn dat er storingspieken of pulsjes van de aansturing van je lift (in de vorm van netvervuiling) je UMC bereiken (en wellicht de CP pulsjes verstoren ?)
Ik weet niet hoe de liftaansturing er uit ziet en ook niet of er in de UMC een ferrietring zit om zulke stoorpulsen af te schermen.

Als de man van Enexis even met een oscilloscoop op de WCD kan kijken wat er te zien is als je de lift laat lopen kan dat duidelijkheid geven of de lift ernstige netvervuiling geeft.


Wellicht kun je dan een ferrietkern om de kabel aan 230V kant van je UMC doen (en mocht dat helpen aan de liftvoedingskabel !!)
Iets als bijvoorbeeld : Gedeelde ringkern RKCF-13-A5 in de Conrad online shop (Let op, ik heb nog niet naar de afmetingen / doorsnede gekeken !!)

Misschien heb je er nog een aan de kabel van een oude CRT monitor liggen of zo.. :)
Die past dan wel om een verlengkabel die je dan er tussen zet..
 
Last edited:
Nou Enexis is net geweest en heeft een logger aangesloten onder de meter. We hebben de eerste meetdata even bekeken maar daar zag je helemaal geen spanningsdip op verschijnen als de lift werd gebruikt. Ze laten hem een week hangen maar ik vraag me af of het wat op gaat leveren.

Heb de fases ook omgedraaid maar dat baat ook niet (volgens mij op de manier waarop de Tesla laad maakt het niets uit?). Wil eigenlijk nog even met een multimeter meten aan de WCD waar de UMC op zit, maar volgens mij collega gaat dat zo snel dat je het niet kan zien.

Iemand nog heldere ideeën?

Voltage dip was ook mijn eerste idee maar krijg je misschien een foutmelding of iets dergelijks op de Tesla scherm op moment dat de UMC stopt?


___________
Een laadpaal voor elke elektrische auto - Cohere | Energy Solutions
 
Heb gisteren mijn wagen in ontvangst genomen, geweldige wagen uiteraard ! Couldn't be happier.
But ... De twee blauwe stopcontacten die ik bij mij thuis heb laten installeren (1-fase, 230V, 32A) worden momenteel door de Tesla niet aanvaard (knipperende rode licht) (ik heb trouwens hetzelfde probleem met de gewone stopcontacten).

Ik heb Tesla gebeld en hun antwoord was eerder vaag (aansluiting moet op "een correcte wijze" gedaan worden, maar ze sprak ook van behoefte aan een N, wat volgens mij hier niet klopt). Heeft er iemand al een gelijkaardig ervaring gehad, en zoja, wat kan ik aan mijn electricien vertellen ? Hij komt vanavond om het op te lossen.
 
Heb gisteren mijn wagen in ontvangst genomen, geweldige wagen uiteraard ! Couldn't be happier.
But ... De twee blauwe stopcontacten die ik bij mij thuis heb laten installeren (1-fase, 230V, 32A) worden momenteel door de Tesla niet aanvaard (knipperende rode licht) (ik heb trouwens hetzelfde probleem met de gewone stopcontacten).

Ik heb Tesla gebeld en hun antwoord was eerder vaag (aansluiting moet op "een correcte wijze" gedaan worden, maar ze sprak ook van behoefte aan een N, wat volgens mij hier niet klopt). Heeft er iemand al een gelijkaardig ervaring gehad, en zoja, wat kan ik aan mijn electricien vertellen ? Hij komt vanavond om het op te lossen.

Gefeliciteerd met je MS! Over rood knipperende UMC: bij een schuko stopcontact moet de fase aan de goede kant zitten, als het niet werkt, de stekker er even andersom inpluggen, al geprobeerd?
 
Kan helaas niet omdaat er een pin is op die stopcontacten, maar wordt idd makkelijk opgelost door de electricien. Prioriteit voor mij is wel om die blauwe stopcontact te laten werken...

Komt er een N binnen in je elektriciteitskast?
Zo ja kan het zijn dat je Blauwe stopcontact niet volgens de normen is aangesloten

Als er geen N binnenkomt moet je dmv een transfo een geaarde Nullijn laten simuleren. Maar hoe dat juist werkt weet ik ook niet.

Oplossing is een laadstation installeren en die op 1 fase 16A(of 32A) configureren. Een laadstation zoekt niet naar een N en zal gewoon kunnen opladen. Probleem is hier de UMC van Tesla, en niet de auto.

Laadstations kan je hier vinden (artikelnummers : 31338 en 31336 )
Power Cords, PDUs and Shore Power Connections

Mobiele laders (artikelnummers : 31313 en 31323)
Power Cords, PDUs and Shore Power Connections

In België allemaal bestelbaar via becharged.eu via [email protected]

Er zijn nog alternatieve providers ook uiteraard (Electrabel Carplug, Keba, ...)
 
Als ik me goed herinner komt er bij mij geen N binnen. Betekent dit dan dat de blauwe stopcontact die geïnstalleerd is niet gebruikt kan worden met de UMC van Tesla ? Wel een tegenklap als het zo is, want hoeveel kost zo'n laadstation ?
Dat klopt inderdaad. De UMC vereist een N.

Maar je moet de UMC zeker niet voor elke dag laden gebruiken. Een laadstation met Type 2 stekker is veiliger en ook beter toekomstgericht.
 
Dat vind ik wel lastig omdat de oplossing waarvoor ik nu gekozen heb mij specifiek door Tesla aanbevolen werd (omdat rode stopcontact 3x400V niet mogelijk was door gebrek aan N). Zij hebben dus iets verkeerd verteld -niet zeer professioneel.

Hoeveel kost zo'n laadstation ongeveer ? Wat zijn de voordelen van een laadstation tov een UMC ? En klopt het dat ik mijn geld niet helemaal verloren heb omdat de laadstation sowieso aan een blauwe stopcontact verbonden moet worden ?
 
Dat vind ik wel lastig omdat de oplossing waarvoor ik nu gekozen heb mij specifiek door Tesla aanbevolen werd (omdat rode stopcontact 3x400V niet mogelijk was door gebrek aan N). Zij hebben dus iets verkeerd verteld -niet zeer professioneel.

Hoeveel kost zo'n laadstation ongeveer ? Wat zijn de voordelen van een laadstation tov een UMC ? En klopt het dat ik mijn geld niet helemaal verloren heb omdat de laadstation sowieso aan een blauwe stopcontact verbonden moet worden ?
Het meerdendeel leg ik al uit in deze blogpost: Waarom een Type 2 laadstation en geen Rode CEE voor een Model S? | Widodh

Het laadstation kan gewoon op de kabel waar de Blauwe CEE al op zit, alleen gaat de kabel direct het laadstation in en niet via de CEE.

Je kan voor ongeveer 800 euro een Keba kopen. Deze is 3-fase 32A geschikt, maar kan ook prima 1-fase leveren aan de auto.