Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Hoi,

Sinds 2 maanden de eigenaar van een M3P (geweldige auto!!) en net een Wall Charger aangeschaft.
Echter is het mij nu niet geheel duidelijk of de Wall Charger direct gebruik maakt van de zonne-energie die onze panelen opwekken of dat dit via het normale stroomnet gaat?
Hopelijk hebben jullie hier een antwoord op?

Groeten, Benjamin
 
Hoi,

Sinds 2 maanden de eigenaar van een M3P (geweldige auto!!) en net een Wall Charger aangeschaft.
Echter is het mij nu niet geheel duidelijk of de Wall Charger direct gebruik maakt van de zonne-energie die onze panelen opwekken of dat dit via het normale stroomnet gaat?
Hopelijk hebben jullie hier een antwoord op?

Groeten, Benjamin
Dat is geheel afhankelijk van hoe het geïnstalleerd is. Uitgaande van een basis installatie met een slimme meter:
Is dit misschien een handige site: Zonnepanelen: zo gebruik je zelf de opgewekte stroom

Het blijft wel globaal beschreven. Zelf ga ik ervan uit dat eerst de stroom van de zonnepanelen wordt gebruikt en daarna pas wordt afgenomen van het net en dat de slimme meter daar rekening mee houdt. Het blijft een aanname.
 
Hoi,

Sinds 2 maanden de eigenaar van een M3P (geweldige auto!!) en net een Wall Charger aangeschaft.
Echter is het mij nu niet geheel duidelijk of de Wall Charger direct gebruik maakt van de zonne-energie die onze panelen opwekken of dat dit via het normale stroomnet gaat?
Hopelijk hebben jullie hier een antwoord op?

Groeten, Benjamin
Zolang we nog mogen salderen maakt het niet uit. Maar de TWC kan niet zelf regelen waar die het stroom vandaan haalt. En dan is het ook nog welke TWC je hebt of het met een redelijk simpele (als je snapt hoe) regeling het wel zo te maken is.
 
Zolang we nog mogen salderen maakt het niet uit. Maar de TWC kan niet zelf regelen waar die het stroom vandaan haalt. En dan is het ook nog welke TWC je hebt of het met een redelijk simpele (als je snapt hoe) regeling het wel zo te maken is.
Ok, dan doel je op 'load balancing'? En is de simpelste oplossing dan niet gewoon een Zappi o.i.d.? Lees daar goede verhalen over...
Thnx voor de replies:).
 
Ok, dan doel je op 'load balancing'? En is de simpelste oplossing dan niet gewoon een Zappi o.i.d.? Lees daar goede verhalen over...
Thnx voor de replies:).
Of de Fivari. Kan zowel aan loadbalancing doen (vermogen beperken afhankelijk van wat de rest van het huis verbruikt om de hoofdzekering niet te laten doorslaan) als aan laden op enkel zonne-energie.
 
Ok, dan doel je op 'load balancing'? En is de simpelste oplossing dan niet gewoon een Zappi o.i.d.? Lees daar goede verhalen over...
Thnx voor de replies:).
Loadbalancing is het vermogen naar de EV te verminderen m.b.t. tot het huis gebruik om niet over de maximale installatie vermogen te gaan.

Ik dacht dat jij niet wil salderen maar de overproductie van de zonnepanelen niet het net in te laten gaan maar naar je auto te sturen. Hiervoor moet je de slimme meter uitlezen en het laden van je auto sturen.
 
Hoi,

Sinds 2 maanden de eigenaar van een M3P (geweldige auto!!) en net een Wall Charger aangeschaft.
Echter is het mij nu niet geheel duidelijk of de Wall Charger direct gebruik maakt van de zonne-energie die onze panelen opwekken of dat dit via het normale stroomnet gaat?
Hopelijk hebben jullie hier een antwoord op?

Groeten, Benjamin
Met de TWC heb je inderdaad weinig intelligentie en kun je niet laden bij overproductie. Volgens mij is het wel mogelijk door wat extern te knutselen om dit zelf te bouwen.
Met de Zappi v2 kun je standaard heel veel zelf instellen, waaronder loadbalancing en laden op het moment dat je overproductie hebt van je zonnepanelen.
 
Vandaag krijg ik een Enecolaadpaal geinstalleerd. Ideaal voor het opladen van mijn leaseauto - met laadpas. Maar nu wil ik ook graag het laadpunt gebruiken voor privéautos waarbij ik liefst in het geheel geen gebruik maak van een laadpas. Heeft iemand een vergelijkbare situatie en zo ja, hoe kun je dit het beste inregelen? Of toch maar gewoon een goedkoop abonnement met een privélaadpas?
 
Vandaag krijg ik een Enecolaadpaal geinstalleerd. Ideaal voor het opladen van mijn leaseauto - met laadpas. Maar nu wil ik ook graag het laadpunt gebruiken voor privéautos waarbij ik liefst in het geheel geen gebruik maak van een laadpas. Heeft iemand een vergelijkbare situatie en zo ja, hoe kun je dit het beste inregelen? Of toch maar gewoon een goedkoop abonnement met een privélaadpas?

Bij ons op het werk staan 2 openbare laadpalen waar iedereen kan laden met een pasje.
Via de backoffice van betreffende laadpalen kunnen we 2 pasjes/druppels "gratis laten laden". Je hebt dus wel een druppel nodig om het laden te starten/stoppen maar er worden geen kosten in rekening gebracht voor betreffende 2 pasjes/laadpalen. In het overzicht van de backoffice zie je wel hoeveel er geladen is maar bij de kosten staat "Euro 0,00".

Nb: de laadpalen staan overigens wel ACHTER een elektrameter en niet op de openbare weg.
 
ChargeArm Home - ChargeArm biedt een laadpaal aan voor thuisladers met een laadarm door de lucht om zo veilig de stoep te overbruggen. Nu de politiek nog ChristenUnie wil met nieuw type laadpalen stroomkabels op stoep tegengaan
AMSTELVEEN – De gemeente Amstelveen is druk op zoek naar oplossingen om de overlast van oplaadkabels voor auto’s te verminderen. Kabelgoottegels zijn hiervoor een oplossing maar ook zwenkarmen vanaf eigen terrein zijn hiervoor opties.

Dit laat de gemeente weten aan Bert de Pijper van de ChristenUnie naar aanleiding van schriftelijke vragen. De fractievoorzitter van de CU had hierin de oplossing van de zwenkarmen aangedragen.
(....) Amstelveen onderzoekt meerdere oplossingen voor kabelprobleem laadpalen - AAN! Amstelveen
 
  • Like
Reactions: job-lek
Vandaag krijg ik een Enecolaadpaal geinstalleerd. Ideaal voor het opladen van mijn leaseauto - met laadpas. Maar nu wil ik ook graag het laadpunt gebruiken voor privéautos waarbij ik liefst in het geheel geen gebruik maak van een laadpas. Heeft iemand een vergelijkbare situatie en zo ja, hoe kun je dit het beste inregelen? Of toch maar gewoon een goedkoop abonnement met een privélaadpas?
Eigenlijk alle Laadpaal aanbieders met een backoffice bieden ook aan dat je een aantal pasjes kunt aanmelden waarbij je gratis laden kunt activeren. Hier zijn dan geen kosten aan verbonden. Dit kun je dus het beste even navragen bij Eneco.
 
Ik heb een Model S 2015 met een Gen 2 Home charger. Nu blijkt de charger defect en net voorbij de garantieperiode van 4 jaar (eind jan 2018 gekocht). :mad: Tesla wil daar niets aan doen en hoop ik dat zij nog terugkomen met een gebaar als korting. Afijn, ik zal een nieuwe Gen3 moeten aanschaffen maar deze heeft een andere connector dan die op mijn 2015 S past. Betekent het dat ik naast de Gen3 ook nog een CCS adapter moet kopen? Dat wordt een kostbaar feestje! Alvast bedankt voor jullie meedenken.
 
Ik heb een Model S 2015 met een Gen 2 Home charger. Nu blijkt de charger defect en net voorbij de garantieperiode van 4 jaar (eind jan 2018 gekocht). :mad: Tesla wil daar niets aan doen en hoop ik dat zij nog terugkomen met een gebaar als korting. Afijn, ik zal een nieuwe Gen3 moeten aanschaffen maar deze heeft een andere connector dan die op mijn 2015 S past. Betekent het dat ik naast de Gen3 ook nog een CCS adapter moet kopen? Dat wordt een kostbaar feestje! Alvast bedankt voor jullie meedenken.
Ik denk dat je verwart met de gen 3 SuC. De TWC is nog steeds type 2 toch?
 
  • Like
Reactions: OttoR and job-lek
Ik heb een Model S 2015 met een Gen 2 Home charger. Nu blijkt de charger defect en net voorbij de garantieperiode van 4 jaar (eind jan 2018 gekocht). :mad: Tesla wil daar niets aan doen en hoop ik dat zij nog terugkomen met een gebaar als korting. Afijn, ik zal een nieuwe Gen3 moeten aanschaffen maar deze heeft een andere connector dan die op mijn 2015 S past. Betekent het dat ik naast de Gen3 ook nog een CCS adapter moet kopen? Dat wordt een kostbaar feestje! Alvast bedankt voor jullie meedenken.

Eventueel een TWC aanschaffen als je deze op een vaste locatie gaat gebruiken? (is nu erg goedkoop in de shop en waardevast)
 
  • Like
Reactions: job-lek