Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Als het aantal amps daalt, daalt ook het voltage, vaak rond de 224-225V...

Klinkt eerder als iets wat precies dan andersom zou gebeuren. De laden detecteert een lagere spanning en besluit daarom het vermogen dus het amperage aan te passen.

Ik heb het enkel meegemaakt dat bij een voltage drop ik dacht onder de 220V of 210V dat het laden gewoon stopt.
 
  • Like
Reactions: timp and fivari
Klinkt eerder als iets wat precies dan andersom zou gebeuren. De laden detecteert een lagere spanning en besluit daarom het vermogen dus het amperage aan te passen.

Ik heb het enkel meegemaakt dat bij een voltage drop ik dacht onder de 220V of 210V dat het laden gewoon stopt.
idd. spanningval zorgt voor stoppen laden.
Op de camping afgelopen zomer aantal keer meegemaakt, overigens heb ik kunnen zien dat ie zelfs onder de 200 nog blijft laden.
Wat ik niet weet of factor tijd ook meespeelt (bij spanning onder xx voor meer dan xx minuten stoppen met laden oid).

Lager ampèrage instellen kan er dan voor zorgen dat 't laden door blijft gaan.
 
  • Like
Reactions: timp
idd. spanningval zorgt voor stoppen laden.
Op de camping afgelopen zomer aantal keer meegemaakt, overigens heb ik kunnen zien dat ie zelfs onder de 200 nog blijft laden.
Wat ik niet weet of factor tijd ook meespeelt (bij spanning onder xx voor meer dan xx minuten stoppen met laden oid).

Lager ampèrage instellen kan er dan voor zorgen dat 't laden door blijft gaan.

Hij stopt wel nooit met laden, het lijkt erop dat het volgende gebeurt (uit de Tesla manual):

"If Model 3 is charging and detects unexpected fluctuations in input power, the charging current is automatically reduced by 25%. For example, a 40 amp current is reduced to 30 amps. This automatic current reduction increases robustness and safety in situations when an external problem exists (for example, a home wiring system, receptacle, adapter or cord is unable to meet its rated current capacity)."

-> dus ik begrijp daaruit dat het misschien niet uitmaakt of de spanning stijgt of daalt, bij elke fluctuatie gaat de stroom sowieso met 25% omlaag (klopt ook met wat ik zie: van 16A naar 12A naar 10A (9A staat blijkbaar niet in het keuzelijstje :)) naar 8A, en dan terug naar boven.

(voor de volledigheid: lader is op 3 fasen aangesloten)
 
Ik heb het wel een gezien bij het 3 fase laden maar nog niet bij 1 fase laden.
Het lastige bij 3 fase is dat er maar één spanning aangegeven wordt maar elke fase zijn eigen spanning heeft. Een spanningsval in 1 fase zou het langzamer laden dus kunnen triggeren maar misschien zie je dat niet of minimaal als de gegeven spanning een gemiddelde is.
 
  • Like
Reactions: robertvg and timp
dus ik begrijp daaruit dat het misschien niet uitmaakt of de spanning stijgt of daalt, bij elke fluctuatie gaat de stroom sowieso met 25% omlaag (klopt ook met wat ik zie: van 16A naar 12A naar 10A (9A staat blijkbaar niet in het keuzelijstje :)) naar 8A, en dan terug naar boven.

Mooie logica van de onboard charger! De basis blijft dan gelijk dat er fluctuaties zijn in spanning welke dan uiteindelijk resulteren in het aanpassen van de stroom.

Heb je een meter met een P1 poort? Wellicht even een P1 poort lezertje bestellen? Misschien is het wel een probleem buiten je woning en als je daar geen problemen ziet met voltage dan weet je dat het in je eigen bedrading zit.
 
  • Like
Reactions: timp
Mooie logica van de onboard charger! De basis blijft dan gelijk dat er fluctuaties zijn in spanning welke dan uiteindelijk resulteren in het aanpassen van de stroom.

Heb je een meter met een P1 poort? Wellicht even een P1 poort lezertje bestellen? Misschien is het wel een probleem buiten je woning en als je daar geen problemen ziet met voltage dan weet je dat het in je eigen bedrading zit.

Helaas nog een klassieke terugdraaiende teller... Ik heb alle bekabeling en aansluitingen nog eens extra gecontroleerd, maar dat zit goed volgens mij. Dus misschien toch iets met het elektriciteitsnet hier in de buurt?
 
Hij stopt wel nooit met laden, het lijkt erop dat het volgende gebeurt (uit de Tesla manual):

"If Model 3 is charging and detects unexpected fluctuations in input power, the charging current is automatically reduced by 25%. For example, a 40 amp current is reduced to 30 amps. This automatic current reduction increases robustness and safety in situations when an external problem exists (for example, a home wiring system, receptacle, adapter or cord is unable to meet its rated current capacity)."

-> dus ik begrijp daaruit dat het misschien niet uitmaakt of de spanning stijgt of daalt, bij elke fluctuatie gaat de stroom sowieso met 25% omlaag (klopt ook met wat ik zie: van 16A naar 12A naar 10A (9A staat blijkbaar niet in het keuzelijstje :)) naar 8A, en dan terug naar boven.

(voor de volledigheid: lader is op 3 fasen aangesloten)
Ah kijk, leerzaam!
Bij dat campingvoorbeeld van mij had ik 'm al op de laagste laadstroom staan (5A zeg ik uit m'n hoofd). Als ie dan nog blijft zwabberen met 't voltage kan ie niet meer 25% lager natuurlijk en gooit ie 'm er waarschijnlijk om die reden uit.
 
  • Like
Reactions: timp
I don't have a private garage but I have a public parking space right in front of my home. I'm considering getting a charger to charge the car overnight when I manage to park in this spot, which is often.

I have Liander with 1 phase up to 35A. From the website it's not clear how it works. The website seems to suggest that I contact an EV charger seller/installer and then they might reach out Liander for the changes. Do you suggest any company/charger brand? I read the last pages and didn't see any discussion on brands/companies.

There is a public charging point just around the corner and some more close by too, so I'm not too worried about charging. I'd use my home charger to save money and to have it in a more comfortable place.
 
Probably to create a 3 phase network. First an electrician has to prepare the system, and then Liander will pass by to actually connect it 3 phase.
Then @SpideyBR needs to make a good evaluation if he really need 3 phases. I always charge monophase 24A. (Although I have a 40A connection and I could load 32A monophase).
Before testing, I also thought I needed 3 phases. It was @S-19910 who advised me here 6 years ago to first test with the existing monophase installation. He saved me a lot of money. The power of this forum.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Then @SpideyBR needs to make a good evaluation if he really need 3 phases. I always charge monophase 24A. (Although I have a 40A connection and I could load 32A monophase).
Before testing, I also thought I needed 3 phases. It was @S-19910 who advised me here 6 years ago to first test with the existing monophase installation. He saved me a lot of money. The power of this forum.
Our home has a 3x25A connection, so our charger provides 3x16A (11kW) but I have it set to 10A (7kW) in the car by default and that's more than sufficient for daily loading. 5.5kW wouldn't be that different I guess.
 
I assumed that having a 3-phase setup would be more efficient. So one phase is plenty? Good to know.

My electrician previously mentioned that my power board is already kinda old and small, so I thought now is the time to update it. He mentioned they would update it for free, as it's needed for them to keep providing me with power safely.

Regarding the charger itself, how does it work? Do I shop for a charger and find and electrician myself? Or are there companies that sell the whole thing setup and installed?
 
I assumed that having a 3-phase setup would be more efficient. So one phase is plenty? Good to know.

My electrician previously mentioned that my power board is already kinda old and small, so I thought now is the time to update it. He mentioned they would update it for free, as it's needed for them to keep providing me with power safely.

Regarding the charger itself, how does it work? Do I shop for a charger and find and electrician myself? Or are there companies that sell the whole thing setup and installed?
Can be plenty... depending on the other big consumers in your house. If the powerboard is old and small I would definitly recommend to upgrade, and then an upgrade to 3 phase would be kind of obvious.

You can buy one yourself and find an electrician yourself or you can go to a company that does the work for you. Or you can use a mix (dig in the cable yourself eg.).
 
  • Like
Reactions: Phil V
Verklaar u nader? In welke omstandigheden bedoel je? Je kan toch niet rijden met de kabel ingeplugd in de auto?
Als die stil staat natuurlijk. Ik heb op meerdere plekken gelezen dat het wordt aangeraden om de laadkabel ingeplugd te laten indien dat mogelijk is. Bijvoorbeeld bij 2 dagen stilstand.
 
Met een Tesla kan het niet maar met een ICE wel. :p

m58c5ktey7b41.jpg
 
Als die stil staat natuurlijk. Ik heb op meerdere plekken gelezen dat het wordt aangeraden om de laadkabel ingeplugd te laten indien dat mogelijk is. Bijvoorbeeld bij 2 dagen stilstand.
2 dagen maakt niet uit denk ik. Ik zie bij mijn X die op gepland laden staat dat hij soms ook enkele dagen niet laad als ik niets met hem doe. De SOC kan wel een paar % zakken en dan gaat ie na 3 dagen of zo wel weer even laden.
Als ik een deur open gedaan heb of hem even van de stekker heb gehaald gaat hij 's nachts weer laden.
Ik ben nu kosten bewuster gaan laden. Als ik weet dat ik ergens kom waar ik goedkoop of gratis kan laden maak ik daar (ge)(mis)bruik van. :rolleyes: