Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Als die stil staat natuurlijk. Ik heb op meerdere plekken gelezen dat het wordt aangeraden om de laadkabel ingeplugd te laten indien dat mogelijk is. Bijvoorbeeld bij 2 dagen stilstand.
Ik denk dat dit advies nog dateert uit de tijd van de ‘degradation-anxiety’. Als hij ingeplugd is, trekken alle actieve functies hun energie van het net en wordt de batterij niet belast. Zolang je niet onder de 10% gaat, lijkt er echter geen probleem te zijn. Degradatie is veel beperkter dan men vroeger dacht.
Het is ook commercieel om dit te zeggen vanuit Tesla, want dan merk je niet hoeveel phantom drain er is (was). Ondertussen is die op de nieuwere wagens ook al veel beperkter.
 
  • Like
Reactions: DM231191
2 dagen maakt niet uit denk ik. Ik zie bij mijn X die op gepland laden staat dat hij soms ook enkele dagen niet laad als ik niets met hem doe. De SOC kan wel een paar % zakken en dan gaat ie na 3 dagen of zo wel weer even laden.
Als ik een deur open gedaan heb of hem even van de stekker heb gehaald gaat hij 's nachts weer laden.
Ik ben nu kosten bewuster gaan laden. Als ik weet dat ik ergens kom waar ik goedkoop of gratis kan laden maak ik daar (ge)(mis)bruik van. :rolleyes:
Ik moet zelfs toegeven dat ik als Belg met een s de SuC meer gebruik als vroeger
 
Ik moet zelfs toegeven dat ik als Belg met een s de SuC meer gebruik als vroeger
Ik ook, maar dat zal vanaf volgende week met de MY niet meer het geval zijn.
En wat degradatie betreft bij DC laden, ik denk dat dat ondertussen volledig voorkomen wordt door het bms. Laden duurt wat langer dan vroeger, maar er is zo goed als geen degradatie meer.
200000km, 50% SuC en degradatie volgens ABRP 8,7%, volgens de guess-o-meter 10% (maar daar zit een algoritmewijziging in door 1 vd updates denk ik). Die waarden zijn de laatste 2 jaar niet meer gewijzigd.
 
Ik moet zelfs toegeven dat ik als Belg met een s de SuC meer gebruik als vroeger
Ik dus niet. :D Met de Bonnet app nu al een aantal keer gratis kunnen laden en als dat afgelopen is, is bonnet zelfs zonder een bundel nog steeds goedkoper dan de SUC. Met een 50 pond bundel krijg je 200 kWh (wat je mag sparen) en kom je op ongeveer 30 cent /kWh als je daar overheen gaat. Al staan de SUC's meestal op vriendelijker plekken voor mij wordt het dus Fastnet, Ionnity en Allego.
 
Ik dus niet. :D Met de Bonnet app nu al een aantal keer gratis kunnen laden en als dat afgelopen is, is bonnet zelfs zonder een bundel nog steeds goedkoper dan de SUC. Met een 50 pond bundel krijg je 200 kWh (wat je mag sparen) en kom je op ongeveer 30 cent /kWh als je daar overheen gaat. Al staan de SUC's meestal op vriendelijker plekken voor mij wordt het dus Fastnet, Ionnity en Allego.
Model S van 2017/04
 
Ik laad al 2 jaar thuis aan een WCD buiten, een gewone 220V aansluiting. Leek altijd goed te gaan. Laatst rook ik geregeld een bijzondere lucht op kantoor, kwam er deze week achter dat die lucht van het stopcontact komt waaraan de Tesla opgeladen wordt (stopcontact zit dus aan de buitenzijde van kantoor). Toch wel wat huiverig geworden om ‘m nu nog op deze manier op te laden….
 

Attachments

  • F2CCC5A3-683D-40C3-9A14-ADD723672C49.jpeg
    F2CCC5A3-683D-40C3-9A14-ADD723672C49.jpeg
    402.1 KB · Views: 102
  • D04A2D3C-8D6B-4C0F-A744-3F3A153F2BB5.jpeg
    D04A2D3C-8D6B-4C0F-A744-3F3A153F2BB5.jpeg
    347.6 KB · Views: 80
Ik laad al 2 jaar thuis aan een WCD buiten, een gewone 220V aansluiting. Leek altijd goed te gaan. Laatst rook ik geregeld een bijzondere lucht op kantoor, kwam er deze week achter dat die lucht van het stopcontact komt waaraan de Tesla opgeladen wordt (stopcontact zit dus aan de buitenzijde van kantoor). Toch wel wat huiverig geworden om ‘m nu nog op deze manier op te laden….
In principe zijn stocontacten ook niet bedoeld om langdurig veel vermogen te leveren. Incidenteel veel stroomafname
Is geen probleem maar continu een hoge stroom afname is niet aan te raden.
Vaak zit de oorzaak overigens in een slecht contact.
 
Ik laad al 2 jaar thuis aan een WCD buiten, een gewone 220V aansluiting. Leek altijd goed te gaan. Laatst rook ik geregeld een bijzondere lucht op kantoor, kwam er deze week achter dat die lucht van het stopcontact komt waaraan de Tesla opgeladen wordt (stopcontact zit dus aan de buitenzijde van kantoor). Toch wel wat huiverig geworden om ‘m nu nog op deze manier op te laden….

Was dit met de originele Tesla lader, bij deze stekker dus met 13A?
(zelf gebruik ik de blauwe stekker op 16A -> dit type stekker is veel geschikter voor LANGDURIGE / grotere vermogens)
 
Opmerkelijk. Ik heb 2,5 jaar lang een TWC aangesloten op dergelijk stopcontact (met een verdeelstekker tussen) en nooit problemen gehad, ook al liet ik het ding op 16A werken.

Dergelijke stopcontacten zijn vaak voorzien tot 13A piek, en zeker niet uren lang constant. Als je een degelijke oplossing wilt, moet je uitwijken naar een blauwe stekker (of rood als je een 3 fase TMC hebt).

Zoek op Mennekes CEE wandcontactdoos 16A en je zal wandcontactdozen voor blauwe stekkers vinden. Kan je perfect aansluiten op bestaande bedrading.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: gDrive and Hbrink
De blauwe stekker is wel voorzien voor 32A, want er loopt in principe een 4mm2 kabel naartoe en is afgezekerd op 32A. Maar jouw voorzichtigheidsprincipe is inderdaad een goede maatregel, zeker als je niet meer nodig hebt.
Het is bij mij meer uit efficiëntie. Ik zag dat ik een aantal volts spanningsverlies heb zeker bij de hogere stroomsterktes. Na een paar testjes en het vergelijken hoeveel energie in de auto is gegaan met de percentage SOC die er bij is gekomen. Mijn conclusie was dat de kabel verliezen bij 25 Amp en hoger niet opwegen tegen het langer half wakker zijn van de Tesla. Terwijl 20 Amp voor mij weer efficiënter is dan 16 Amp als scheelt dat weinig.
Mijn max van 28 Amp is dat ik nog de wasmachine en de droger er eventueel bij aan kan zetten zonder dat ik bang moet zijn voor de 40 Amp hoofdzekering.

Om slijtage te voorkomen blijft de stekker er eigenlijk altijd inzitten. De UMC gaat alleen meer op langere reizen.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ja originele TMC die in deze stekkerdoos zit (DWS 3-weg 230V CEE stekkerdoos 10 meter) die vervolgens met dit verloopstuk (DWS Frans verloop Schuko/CEE) naar een WCD in de buitenmuur gaat.

Dat is dus het probleem.

Schuko mag maar langdurig ik dacht 10A hebben. Je TWC trekt nu gewoon 16A omdat deze niet weet dat je via een Schuko laadt.

Maar alles valt of staat de stekker kwaliteit als ook de wandcontactdoos als ook de diameter van de aders.

13A kan wel als alles echt tiptop is.

De test is simpel. Ga laden en controleer af en toe de temperatuur van de kabels. Worden ze voelbaar warm dan is het vermogen te hoog.

Zo'n verloop stekker is echt vaak goedkope prut. De aders zijn van matige kwaliteit en zitten soms niet eens goed vast.

Gezien je Schuko steker het heeft begeven lijkt het dat daar de pinnen gewoon matig verbonden waren met de interne aders in de steker. Zou me niets verbazen als dat 1.5mm2 aders zijn geweest :cool:

Gewoon een nieuwe Schuko stekker kopen met 2.5mm2 aders en weer op de 16A CEE aansluiten. Bijvoorbeeld Schuko stekker 16A 230V 2Pol.+r.a.

Regelmatig je contacten eens controleren en desnoods wat vastdraaien kan nooit kwaad...

Dit dus, het is aan te raden dit sowieso jaarlijks te controleren in je meterkast en ZEKER nadat je installatie is aangepast.
 
  • Like
Reactions: gDrive
Gewoon een nieuwe Schuko stekker kopen met 2.5mm2 aders en weer op de 16A CEE aansluiten. Bijvoorbeeld Schuko stekker 16A 230V 2Pol.+r.a.

Ik zie bij deze specifiek vermeld staan Kerndiameter: 2.5 mm2

Is dat wat jij bedoelt met 2,5mm2 aders @ramonneke ?

Dit dus, het is aan te raden dit sowieso jaarlijks te controleren in je meterkast en ZEKER nadat je installatie is aangepast.

Ik las ook "Regelmatig je contacten eens controleren en desnoods wat vastdraaien kan nooit kwaad..."
Wat bedoelen jullie daar precies mee?

Je hoort het al, enorme leek hiero.... 😬
 
Ik heb zelf zo'n kabel gemaakt met een schuko en een 5 meter lange kabel (H07BQ-F 2,5 mm2) met daaraan een blauw CEE Contra. Zet hem zelf altijd wel wat lager dan 16A, aangezien dat voor de schuko wat beter is. Laatste keer toen ik hem heb gebruikt stond hij op 13A en werd niks noemenswaardig warm.

Met een verloop van schuko naar blauwe CEE contra is het slim om nooit op 16A te laden. De schuko zal naar verloop van tijd toch wel te heet worden. Een piek van een korte tijd kan geen kwaad maar uren achter elkaar is echt niet aan te raden. Zou je zonder een verloop laden met de UMC dan laat de auto volgens mij ook maar maximaal 13A toe om mee te laden.
 
Het is vooral de stekker enn de WCD die te warm worden, dus controleer vooral die. Normale WCD's zijn inderdaad niet voor continu 16 A gemaakt. De 16 A die er eventueel op staat is voor kortdurend gebruik zoals een frietpan of koffieapparaat.