Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Zelfs de stekker van mijn strijkijzer en het stopcontact waar ik die altijd inplug hebben een zwarte verkleuring na 20 jaar. En dat is maar 7,5 A.
Schuko is er niet voor bedoeld om continu 16A te doen. Om de lader met CEE plug en een verloop naar Schuko aan te sluiten is gewoon een slecht idee. Niet voor niets is de lader beperkt als je de Schukoaansluiting gebruikt. Dit is zoals je ziet vanwege de veiligheid en die omzeil je op deze manier.

Monteer gewoon een blauw CEE stopcontact, dan ben je van deze potentiële brandhaard af.
 
Groot deel is ook slijtage/vuil waardoor er een slecht contact ontstaat en daardoor extra weerstand en dus warmte. Op den duur kan dit ook met de blauwe 16A stekker en zelfs de blauwe 32 A stekker en stopcontacten gebeuren.
Zo heb ik een probleempje meegemaakt met een rode 3-fase 64 A verbinding waar maar 3 x 16 A zekeringen achter zaten van een kantoor container unit. Er liep alleen een airco, een paar laptops en een paar TL buizen en toch begon de 64 A stekker te roken.
 
Ik zie bij deze specifiek vermeld staan Kerndiameter: 2.5 mm2

Is dat wat jij bedoelt met 2,5mm2 aders @ramonneke ?



Ik las ook "Regelmatig je contacten eens controleren en desnoods wat vastdraaien kan nooit kwaad..."
Wat bedoelen jullie daar precies mee?

Je hoort het al, enorme leek hiero.... 😬

Inderdaad, een kerndiameter van 2.5mm2

Met het aandraaien bedoelen we dat als je eerst de hoofdschakelaar van je woning uit zet en dan de kap van je meterkast afhaalt je bij elke automaat aan de boven en onderzijde 4 kruiskopschroeven ziet. Met een grote kruiskopschroevendraaier deze dan wat proberen aan te draaien.

Door de warmteontwikkeling zetten ze uit en krimpen de draden. In het begin kan dit er voor zorgen dat ze los komen uit de klemmen.

Opgelet, zorg dus dat de hoofdschakelaar af is gezet maar just in case altijd een geïsoleerde schroevendraaier gebruiken.
 
Inderdaad, een kerndiameter van 2.5mm2

Met het aandraaien bedoelen we dat als je eerst de hoofdschakelaar van je woning uit zet en dan de kap van je meterkast afhaalt je bij elke automaat aan de boven en onderzijde 4 kruiskopschroeven ziet. Met een grote kruiskopschroevendraaier deze dan wat proberen aan te draaien.

Door de warmteontwikkeling zetten ze uit en krimpen de draden. In het begin kan dit er voor zorgen dat ze los komen uit de klemmen.

Opgelet, zorg dus dat de hoofdschakelaar af is gezet maar just in case altijd een geïsoleerde schroevendraaier gebruiken.
En pas op bij die van je zonnepanelen. Als de hoofdschakelaar uit is moet de omvormer ook uitgaan maar het kan even duren voordat ie helemaal spanningsloos is.
 
Dank allen voor de tips. Hopelijk komt binnenkort eindelijk de elektricien om de laadpaal te installeren, dan zal ik 'm vragen meteen de meterkast(en) even na te lopen.

Gisteren onderweg weer 's een keer een korte tussenstop bij de SuC moeten maken (normaliter eigenlijk alleen met vakanties), maar binnen 10 minuutjes tik je tegenwoordig ook gewoon 15 euro aan. Thuisladen is uiteraard ook duurder geworden maar sinds een weekje weer extra panelen dus die verdienen zichzelf met deze tarieven wel heel snel terug zeg :oops:
 
Dat klopt maar heb je nog steeds de omvormerkant van de automaat van de zonnepanelen groep die wat langer spanning zou kunnen hebben.
Als de installatie is aangelegd door een competente installatuer zit er in de buurt van de omvormer ook nog een werkschakelaar tussen de omvormer en de meterkast waarmee de omvormer volledig afgeschakeld kan worden.

(Advies uit NPR 5310: Het wordt aanbevolen een lastscheider te plaatsen naast de omvormer, wanneer de omvormer op hoogte, op een zolder of op grote afstand van de verdeelinrichting is geplaatst. Geen verplichting dus, maar voor het uitvoeren van onderhoud overzichtelijker en daarmee veiliger.)
 
Last edited:
Als de installatie is aangelegd door een competente installatuer zit er in de buurt van de omvormer ook nog een werkschakelaar tussen de omvormer en de meterkast waarmee de omvormer volledig afgeschakeld kan worden.

(Advies uit NPR 5310: Het wordt aanbevolen een lastscheider te plaatsen naast de omvormer, wanneer de omvormer op hoogte, op een zolder of op grote afstand van de verdeelinrichting is geplaatst. Geen verplichting dus, maar voor het uitvoeren van onderhoud overzichtelijker en daarmee veiliger.)
De omvormer heeft zelf een schakelaar. En met een extra schakelaar zou je de aansluitpunten ook willen controleren. :) Dus het probleem blijft hetzelfde maar verschuift zich. Gewoon een aantal minuten wachten zou voldoende moeten zijn om de spanning te laten verdwijnen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
De omvormer heeft zelf een schakelaar. En met een extra schakelaar zou je de aansluitpunten ook willen controleren. :) Dus het probleem blijft hetzelfde maar verschuift zich. Gewoon een aantal minuten wachten zou voldoende moeten zijn om de spanning te laten verdwijnen.
De schakelaar op een omvormer zelf is een DC schakelaar die de panelen van de omvormer loskoppelt. De werkschakelaar zit in het AC circuit tussen de omvormer en de groepenkast en garandeert dus dat er geen spanning staat op de groep in de meterkast (zelfs al zou je de DC schakelaar niet afgeschakeld hebben).

Maar inderdaad: controleren is altijd nodig. Check, check, double check.
 
Even een vraagje… Is er een storing bij laadpalen van NewMotion/Shell Recharge?

Ik probeer thuis mijn laadsessie te activeren met de NewMotion laadpas die ik gebruikelijk daarvoor gebruik, krijg ik de melding “Ongeldige kaart”. Pak ik de laadpas van mijn vrouw, ook NewMotion, zelfde melding. Geprobeerd via de portal op de website, ook een foutmelding.

Iemand anders ook problemen?
 
Mijn TWC doet sinds gisteren raar, opladen begint normaal en schaalt dan aantal amp terug en stopt na enige tijd met melding dat stekker te warm is geworden. De stekker gecontroleerd, daar niets aan te zien. Na enige uren opnieuw laden (ook bij andere auto) geeft zelfde resultaat (melding dat stekker te warm is). Na reset van de twc opnieuw geprobeerd. Begin gaat goed maar na enige tijd zelfde resultaat: verlagen amp en uiteindelijk stoppen . Het is weekend dus Electricien is niet bereikbaar, iemand tips? De twc is van begin 2020.
 
Mijn TWC doet sinds gisteren raar, opladen begint normaal en schaalt dan aantal amp terug en stopt na enige tijd met melding dat stekker te warm is geworden. De stekker gecontroleerd, daar niets aan te zien. Na enige uren opnieuw laden (ook bij andere auto) geeft zelfde resultaat (melding dat stekker te warm is). Na reset van de twc opnieuw geprobeerd. Begin gaat goed maar na enige tijd zelfde resultaat: verlagen amp en uiteindelijk stoppen . Het is weekend dus Electricien is niet bereikbaar, iemand tips? De twc is van begin 2020.
Voor nood even het gewone stopcontact gebruiken ?
 
  • Like
Reactions: job-lek and Astrid
Mijn TWC doet sinds gisteren raar, opladen begint normaal en schaalt dan aantal amp terug en stopt na enige tijd met melding dat stekker te warm is geworden. De stekker gecontroleerd, daar niets aan te zien. Na enige uren opnieuw laden (ook bij andere auto) geeft zelfde resultaat (melding dat stekker te warm is). Na reset van de twc opnieuw geprobeerd. Begin gaat goed maar na enige tijd zelfde resultaat: verlagen amp en uiteindelijk stoppen . Het is weekend dus Electricien is niet bereikbaar, iemand tips? De twc is van begin 2020.

Lijkt mij dat de weerstand in één of meer van de contactpunten wat is opgelopen.
Het apparaat vertaald dat (vooruitziend) in de melding dat de stekker dan te warm wordt.
Door de stekker ook in een andere EV te doen, kun je een indruk krijgen of het aan de zijde van de auto of aan de zijde van de stekker ligt.
Persoonlijk zou ik kijken of ik de contactpunten iets zou kunnen reinigen.
Hoe? Nog geen idee, even googelen zal denk ik wel een antwoord opleveren.
 
  • Informative
Reactions: Astrid
Mijn TWC doet sinds gisteren raar, opladen begint normaal en schaalt dan aantal amp terug en stopt na enige tijd met melding dat stekker te warm is geworden. De stekker gecontroleerd, daar niets aan te zien. Na enige uren opnieuw laden (ook bij andere auto) geeft zelfde resultaat (melding dat stekker te warm is). Na reset van de twc opnieuw geprobeerd. Begin gaat goed maar na enige tijd zelfde resultaat: verlagen amp en uiteindelijk stoppen . Het is weekend dus Electricien is niet bereikbaar, iemand tips? De twc is van begin 2020.
Probeer het Amperage eens op voorhand wat lager te zetten. (6 of 8A) Kun je wellicht wel blijven laden ook al gaat t wat trager.
 
  • Like
Reactions: Astrid
Lijkt mij dat de weerstand in één of meer van de contactpunten wat is opgelopen.
Het apparaat vertaald dat (vooruitziend) in de melding dat de stekker dan te warm wordt.
Door de stekker ook in een andere EV te doen, kun je een indruk krijgen of het aan de zijde van de auto of aan de zijde van de stekker ligt.
Persoonlijk zou ik kijken of ik de contactpunten iets zou kunnen reinigen.
Hoe? Nog geen idee, even googelen zal denk ik wel een antwoord opleveren.
Dank Maarten, stekker en stopcontacten nagekeken op viezigheid, schoon gemaakt (met een houten prikker), stroom er weer op en het lijkt nu goed te gaan.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Maarten
In het verhaal waarom mijn thuislader (NewMotion/Shell Recharge account) het niet meer doet voor thuisgebruik (zowel met de pas als online via de app of via de ShellRecharge portal), nog steeds in afwachting van de 2e lijn support van Shell, 2 werkdagen zijn bijna voorbij.
Net maar weer even ingelogd in de portal en zie dat ik mijn laadpaal kan openstellen voor gastgebruik, maar kan de vermelding op de kaart niet uitvinken. Dat kon voorheen volgens mij wel, net zoals zelf een bedrag per kWh kiezen zonder maximum van 60ct incl btw, maar dat terzijde. Ik vermoed dat het probleem wat ik met mijn laadpunt heb, te maken heeft met dat ik het gastgebruik kort voordat ik niet meer kon laden uit heb gezet. Klinkt dat logisch?
 
Klinkt het logisch dat je niet meer kan laden bij je eigen laadpaal omdat een of ander webportaal een instelling verkeerd heeft staan? Voor mij klinkt dat totaal onacceptabel maar goed, kan bij jou best logisch zijn.
In het kort was mijn vraag aan ShellRecharge support, of het klopt dat het eigen gebruik werkt als ik ook gastgebruik tegen betaling met vermelding op de landkaart heb aangezet. (Ik had voorheen gastgebruik tegen betaling zonder vermelding op de landkaart aan staan, om te voorkomen dat ongenode vreemden mijn laadkast gebruiken en daarmee mijn oprit bezetten )

Ter info: gister de instelling gewijzigd, gastgebruik aan, auto aangekoppeld, laadpas werd geaccepteerd, via de portal gastgebruik weer uitgezet, check net via de Tesla app, auto heeft geladen. Problem solved, so far, maar wel een beetje omslachtig.
 
In het kort was mijn vraag aan ShellRecharge support, of het klopt dat het eigen gebruik werkt als ik ook gastgebruik tegen betaling met vermelding op de landkaart heb aangezet. (Ik had voorheen gastgebruik tegen betaling zonder vermelding op de landkaart aan staan, om te voorkomen dat ongenode vreemden mijn laadkast gebruiken en daarmee mijn oprit bezetten )

Ter info: gister de instelling gewijzigd, gastgebruik aan, auto aangekoppeld, laadpas werd geaccepteerd, via de portal gastgebruik weer uitgezet, check net via de Tesla app, auto heeft geladen. Problem solved, so far, maar wel een beetje omslachtig.
Is jouw auto misschien een leaseauto en jouw pas ook van de zaak? Dan zou het natuurlijk onder gastgebruik kunnen vallen. Anders zou ik het niet weten.
 
  • Like
Reactions: job-lek