Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik stap per 6 november over op dynamisch tarief. Heb gister de wall connector van Tesla binnen gekregen. Heb een jaar met 230V geladen (wel 3 fasen dus 3Kw per uur) Dat was voor mij altijd voldoende aangezien m'n woon-werk verkeer slechts 5 km is.

Nu echter, met de huidige energieprijzen, vind ik het aantrekkelijk geworden om gebruik te maken van de dynamiek van de stroomprijs.
Ik ben sinds 4 oktober overgestapt naar Tibber. In het weekend zijn de tarieven erg gunstig (7,7 cent). Kan in deze woning geen TWC aansluiten maar hij ligt wel klaar. Stekker erin als het goedkoop is en uit laten schakelen als het weer duur wordt.
 
  • Like
Reactions: Vova
Hoezo “dus 3kW”? Dat kan met 3 fasen toch veel meer dan 3kW zijn?
Ik laad monofase (230V dus) aan 7,4kW (32A).
Jouw laadverliezen al eens gecheckt? Hoe lager het vermogen, hoe groter de laadverliezen.
Ho ho, ik ben geen elektricien :). Mij is verteld dat ik 3 fasen heb en ik kan met max 13A laden. Dus de 3 Kwh.

Wel interessant trouwens, hoe check ik m'n laadverliezen?
 
Ho ho, ik ben geen elektricien :). Mij is verteld dat ik 3 fasen heb en ik kan met max 13A laden. Dus de 3 Kwh.

Wel interessant trouwens, hoe check ik m'n laadverliezen?
Als je een standaard stekker gebruik is dat 1 fase en dan kun je 13 A x 230V = 3kW laden.
Met 3 fase gebruik je een rode stekker en dan laad je met 13 A dus 9 kW.

Grof kun je je laadverliezen bereken door de bovenstaande waardes te vermenigvuldigen met de tijd en dan in de app kijken hoeveel de Tesla denk te hebben gekregen.

Ik heb sinds kort ook een TWC en laad meestal met 20 A op 1 fase aangezien ik bij deze laadsnelheid de minste verliezen had met de Mobile connector.
De mobile connector met de extra stekker geeft bij mij wat extra verlies t.o.v. de TWC. Bij 20 A lijkt het erop dat de spanning die de Tesla ontvangt 1 a 2 V hoger is. Dus dat is toch een gloeilamp minder aan verlies. :cool:
 
  • Like
Reactions: Vova
Klopt maar ik zei dat voor de berekening. Maar een M3 UMC is toch 1 fase?

Met de juiste adapter zoals rood of blauw kun je dan denk ik nog steeds 16A laden. Dat het dan maar 1 fase is maakt niet zoveel uit.

Wel raar trouwens dat de UMC maar 1 fase is van de 3/Y. Het is tenslotte maar een pass-through naar de on-board charger. Nooit echt begrepen die bezuiniging.
 
Met de juiste adapter zoals rood of blauw kun je dan denk ik nog steeds 16A laden. Dat het dan maar 1 fase is maakt niet zoveel uit.

Wel raar trouwens dat de UMC maar 1 fase is van de 3/Y. Het is tenslotte maar een pass-through naar de on-board charger. Nooit echt begrepen die bezuiniging.
Ik denk dat het te maken heeft met dat er meestal maar 1 fase is in de USA.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ik stap per 6 november over op dynamisch tarief. Heb gister de wall connector van Tesla binnen gekregen. Heb een jaar met 230V geladen (wel 3 fasen dus 3Kw per uur) Dat was voor mij altijd voldoende aangezien m'n woon-werk verkeer slechts 5 km is.
Ik overweeg dat ook, maar ik zit nog wel even hoe ik dat fiscaal juist kan verrekenen. Ik heb een meter die het aan kWh bijhoudt dat mijn TWC verbruikt en dat verrekende ik aan het einde van het jaar. Met een dynamische laadprijs is dat natuurlijk niet te doen. Hoe gaan jullie daar mee om?
Ik ben sinds 4 oktober overgestapt naar Tibber. In het weekend zijn de tarieven erg gunstig (7,7 cent). Kan in deze woning geen TWC aansluiten maar hij ligt wel klaar. Stekker erin als het goedkoop is en uit laten schakelen als het weer duur wordt.
Ik zou ook het liefst naar Tibber gaan i.v.m. integratie. Ik hik alleen een beetje aan tegen twee energieleveranciers (2x gedoe). Heb jij ook gas en twee leveranciers of ben je al gasloos?

PS: Wellicht dat dit item een apart draadje verdient?
 
Ik overweeg dat ook, maar ik zit nog wel even hoe ik dat fiscaal juist kan verrekenen. Ik heb een meter die het aan kWh bijhoudt dat mijn TWC verbruikt en dat verrekende ik aan het einde van het jaar. Met een dynamische laadprijs is dat natuurlijk niet te doen. Hoe gaan jullie daar mee om?

Tibber rekent per dag een gemiddelde kostprijs per kWh uit, ik zou daar vanuit gaan zolang er geen beter alternatief is. De marge van het laden in de daluren steek je dan in je zak (en verlies je als je eens in de avond of ochtend gaat laden)

Ik zou ook het liefst naar Tibber gaan i.v.m. integratie. Ik hik alleen een beetje aan tegen twee energieleveranciers (2x gedoe). Heb jij ook gas en twee leveranciers of ben je al gasloos?

Ik heb geen gas dus was geen issue voor mij. Je zit inderdaad met meer gedoe en mensen die niet boven het plafond uitkomen van 2900 kWh raad ik het ook af (want het daggemiddelde bij Tibber is momenteel maar € 0,05 onder het prijsplafond) en adviseer ik om publiek te gaan laden. In mijn geval kom ik er met een warmtepomp sowieso aan (> 4000 kWh) en dan pak ik ook graag die zeer goedkope stroom mee voor de Tesla.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ik ben sinds 4 oktober overgestapt naar Tibber. In het weekend zijn de tarieven erg gunstig (7,7 cent). Kan in deze woning geen TWC aansluiten maar hij ligt wel klaar. Stekker erin als het goedkoop is en uit laten schakelen als het weer duur wordt.
Domme vraag misschien, maar heb jij de auto ook gekoppeld of ben je van plan dat te doen (omdat je nu geen TWC hebt)? Voor zover ik kan zien krijgt Tibber gewoon gebruikersnaam en wachtwoord van mijn Tesla-account en ik weet niet of ik daar zo blij mee moet zijn.
 
Ik overweeg dat ook, maar ik zit nog wel even hoe ik dat fiscaal juist kan verrekenen. Ik heb een meter die het aan kWh bijhoudt dat mijn TWC verbruikt en dat verrekende ik aan het einde van het jaar. Met een dynamische laadprijs is dat natuurlijk niet te doen. Hoe gaan jullie daar mee om?

Ik zou ook het liefst naar Tibber gaan i.v.m. integratie. Ik hik alleen een beetje aan tegen twee energieleveranciers (2x gedoe). Heb jij ook gas en twee leveranciers of ben je al gasloos?

PS: Wellicht dat dit item een apart draadje verdient?
Ik rij privé dus heb (gelukkig) niks met fiscaliteit te maken.

Met gas blijf ik gewoon bij m'n huidige leverancier (Eneco). Huis is perfect geïsoleerd met flinke raampartijen aan de zuidkant. Blijf dus ruimschoots onder het gasplafond.
 
Domme vraag misschien, maar heb jij de auto ook gekoppeld of ben je van plan dat te doen (omdat je nu geen TWC hebt)? Voor zover ik kan zien krijgt Tibber gewoon gebruikersnaam en wachtwoord van mijn Tesla-account en ik weet niet of ik daar zo blij mee moet zijn.
Ik heb die koppeling wel gemaakt (en de auto blijft gewoon in slaap vallen) maar de opzet werkt niet voor mij. De koppeling van Tibber rekent de goedkoopste uren op een dag om vol te laden maar ik wil juist dat er alleen geladen wordt als het tarief onder de € 0,20 uitkomt. Wordt toch weer wat zelfbouw 😊
 
  • Informative
  • Like
Reactions: ERvee and MaSansky
“Easier” I don’t know, maybe if you don’t have a charger and have to buy a new one. Also it costs more than twice than the Tesla wall connector v2.
No, it does not cost more than twice the Tesla v2 wall connector, since you need to add an expensive B-type earth leakage circuit breaker (around 300 euro for a good one) to the TWC.

People tend to forget that.