Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Het gaat hier niet over perfect werken. Maar over beveiliging als er iets fout gaat.
Fietsen en GSMs laden ook perfect op. Maar soms gaat het verkeerd.
Veiligheid voor alles, helemaal mee eens. Maar kan je dan zeggen wat ik niet veilig doe?
Heb een volledig apart circuit voor één 32A stopcontact, dus met aparte zekering alleen daarvoor. 2 aardlekschakelaars in mijn zekeringskast. Is dat niet voldoende? Laden doe ik met 13 tot 16A. Als er heel weinig zonneopbrengst is soms ook met 8A.
 
Het is de wet.
Ik heb het van horen zeggen, maar als er een aardlek optreedt, kan een DC kring dit lek weer vullen. Zo wordt dit lek niet gedetecteerd door jouw standaard aardlekschakelaar en valt de stroom in het lekkende circuit niet uit.
Stel, een stroomdraad van jouw wasmachine schuurt tegen de behuizing. Door het trillen schuurt de isolatie van die draad door en komt er stroom op de behuizing. Normaal wordt dit door de aardlekschakelaar gedetecteerd en die onderbreekt dan de stroom. Hij detecteert het lek doordat er stroom in de ene fase vertrekt, die niet terugkeert in de andere fase: een lek dus en hij valt uit. De stroom die niet terugkeert zou theoretisch kunnen opgevuld worden door een DC circuit als je geen type B aardlek hebt. Er blijft dus stroom op de kast van jouw wasmachine zitten. Als je je volgende was insteekt zal je het voelen. Als je dan ook nog eens op blote voeten in een plas water zou staan, kan het resultaat redelijk dramatisch zijn.
Sowieso denk ik dat dit enkel kan bij een 3 fase aansluiting, maar de wetgever verplicht het ook voor monofase aansluitingen.
 
Wat ik dan weer gek vind is dat die verplichting voor het eerst opgelegd wordt terwijl er al een tijdje nog andere DC-toestellen zijn zoals PV, en op lager spanningsniveau laptop of smartphone. Ook die kunnen theoretisch voor een DC-lekstroom zorgen.
Die verplichting was er al voor PV. Niets nieuws onder de zon. Voor 2017 gold het om niet zo begrijpelijke redenen alleen voor 3 fase installaties, sinds 2017 ook voor enkelfase installaties. NEN1010.

Bivoorbeeld:

Doepke EV-aardlekschakelaar voldoet aan nieuwe norm: IEC 61851-1 ED 3 - Hateha

Zie de verwijzing naar IEC 61851-1 ed 3 , deze wordt in NL in NEN1010 geimplementeerd.

De norm IEC 61851-1 ed 3 is gepubliceerd en hierin staan een aantal belangrijke punten:
1. Ieder oplaadpunt moet door een eigen aardlekschakelaar van max. 30 mA worden beveiligd!
2. Er is geen onderscheid meer tussen 1- en 3-fase, in beide situaties moet er worden beveiligd tegen DC foutstromen:
3. Ofwel middels een aardlekschakelaar Type B. Let op bij het toepassen van Type B moeten in sommige situaties in verband met selectiviteit ook andere aardlekschakelaars in Type B worden uitgevoerd of vervangen!
4. Ook moet bij een gelijkstroomfout van > 6 mA de installatie worden gescheiden, dus stoppen van het laadproces via een relais is niet voldoende! Hiervoor is de speciale EV-aardlekschakelaar van Doepke gemaakt.
5. De aardlekschakelaar mag in het laadstation of in de verdeler worden geplaatst.
6. Automatische reset of reset op afstand is niet toegestaan.
 
Die verplichting was er al voor PV. Niets nieuws onder de zon. Voor 2017 gold het om niet zo begrijpelijke redenen alleen voor 3 fase installaties, sinds 2017 ook voor enkelfase installaties. NEN1010.

Bivoorbeeld:

Doepke EV-aardlekschakelaar voldoet aan nieuwe norm: IEC 61851-1 ED 3 - Hateha

Zie de verwijzing naar IEC 61851-1 ed 3 , deze wordt in NL in NEN1010 geimplementeerd.

De norm IEC 61851-1 ed 3 is gepubliceerd en hierin staan een aantal belangrijke punten:
1. Ieder oplaadpunt moet door een eigen aardlekschakelaar van max. 30 mA worden beveiligd!
2. Er is geen onderscheid meer tussen 1- en 3-fase, in beide situaties moet er worden beveiligd tegen DC foutstromen:
3. Ofwel middels een aardlekschakelaar Type B. Let op bij het toepassen van Type B moeten in sommige situaties in verband met selectiviteit ook andere aardlekschakelaars in Type B worden uitgevoerd of vervangen!
4. Ook moet bij een gelijkstroomfout van > 6 mA de installatie worden gescheiden, dus stoppen van het laadproces via een relais is niet voldoende! Hiervoor is de speciale EV-aardlekschakelaar van Doepke gemaakt.
5. De aardlekschakelaar mag in het laadstation of in de verdeler worden geplaatst.
6. Automatische reset of reset op afstand is niet toegestaan.
Ze noemen m prijsgunstig en hij kost hier… € 570. Schokkend.
 
If I wiuld have installed a 32A outlet I would not have needed the Type B, because I didn’t instal a DC circuit. In the 32A outlet I could have legally plugged in my mobile connector or even my TWC, if I added a 32A plug onto it.
Ik begin het allemaal wat te begrijpen, maar hier geraak ik dan toch niet uit.
Waarom is bij uw 32A outlet voorbeeld geen type B nodig? Ik vraag ernaar want dat is nu net wat ik heb geplaatst , een 32A outlet met de Tesla 32A adapter.
 
Ik begin het allemaal wat te begrijpen, maar hier geraak ik dan toch niet uit.
Waarom is bij uw 32A outlet voorbeeld geen type B nodig? Ik vraag ernaar want dat is nu net wat ik heb geplaatst , een 32A outlet met de Tesla 32A adapter.
Met een stekker is het geen vaste aansluiting. Er kan van alles in een stopcontact gestoken worden daar zijn minder regels voor.
Volgens mij maakt het niet voor de risico's.
 
Net overgestapt naar Tibber.
Vanaf 2014 zat ik bij Vandebron, maar hun tarieven voor groene stroom zijn in oktober zodanig verhoogd (90 cent normaal, 75 cent dal) dat het niet meer aantrekkelijk is om thuis te laden.
Mooie reclame, dat 100% groen laden, maar met thuis laden betaal je je blauw.
 

Attachments

  • 1B32D6B8-2FC2-4F99-86E9-63FA9813D610.jpeg
    1B32D6B8-2FC2-4F99-86E9-63FA9813D610.jpeg
    279.5 KB · Views: 39
Last edited:
Net overgestapt naar Tibber.
Vanaf 2014 zat ik bij Vandebron, maar hun tarieven voor groene stroom zijn in oktober zodanig verhoogd (90 cent normaal, 75 cent dal) dat het niet meer aantrekkelijk is om thuis te laden.
Mooie reclame, dat 100% groen laden, maar met thuis laden betaal je je blauw.
Fijn he? Vandaag laden we op voor € 0,12/kWh :-D Als je nog een code nodig hebt voor die € 50 stuur maar een pm
 
ANWB is nog een stuk goedkoper toen ik een aantal maanden geleden vergeleek. Vandaag bijv 4c/kWh incl BTW: Energie
Ik ga per 6 november naar Frank energie. Heb net even jouw link vergeleken met de prijzen van Frank, daar zit toch wel wat verschil tussen. Heb uiteraard allebei de prijzen vergeleken o.b.v. Inkoop+BTW.

Dat vind ik toch vreemd, Frank schermt er mee dat ze geen opslag hanteren.
 
Ik ga per 6 november naar Frank energie. Heb net even jouw link vergeleken met de prijzen van Frank, daar zit toch wel wat verschil tussen. Heb uiteraard allebei de prijzen vergeleken o.b.v. Inkoop+BTW.

Dat vind ik toch vreemd, Frank schermt er mee dat ze geen opslag hanteren.
Het verschil is inderdaad flink, eigenlijk zou het wel een goed idee zijn om historische tarieven (zeg laatste jaar) van Frank, Tibber en ANWB over elkaar heen te leggen zodat je goed het verschil ziet.
 
Is er iemand die een overzicht heeft van alle bijkomende kosten, of wellicht een excel met daarin e.e.a. verwerkt?
Ik had me dit zelf niet echt gerealiseerd, maar er zitten blijkbaar nog best wat kosten bovenop. Volgens de uitleg van ANWB:
Let op: de tarieven in de grafiek zijn exclusief inkoopkosten, energiebelasting, Opslag Duurzame Energie en de regiotoeslag voor gas. Deze opslagen zijn immers verplicht en wisselen maximaal één keer per jaar.
Een snelle berekening (terugrekening van daadwerkelijke kosten van afgelopen dagen) toont dat het ongeveer 7c per kWh is. Het zou beter zijn als dat direct weergegeven wordt, net als in de Tibber app (breakdown van het daadwerkelijke tarief). Tibber heeft als vaste kosten: 3.7c voor energiebelasting, 3.1c voor opslag en 0.2c voor garanties, dus ook 7c totaal.
 
  • Informative
Reactions: Mars2020