Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben ook aan het overwegen om over te stappen, nu Eneco met 52ct/69ct per KWh. Ik saldeer heel veel, maar volgens mij is het dan nog steeds interessant. Als je naar de netto KWh's kijkt die ik na salderen nog moet bijbetalen en die zou ik allemaal voor het hoogste tarief van de afgelopen maanden afnemen (rond 30-40ct?) dan zou het al een stuk goedkoper zijn. Maar ik zou de auto's tegen laag tarief laden en dan is het verschil groter. Het salderen tegen het lage uurtarief maakt volgens mij niet zoveel uit. Bepaal hoeveel KWh per jaar je netto nodig hebt en kijk naar de verwachtte prijs bij dynamisch versus variable ouderwets contract. Je kan per direct van dynamisch af als de prijzen echt door het dak zouden gaan, maar dan hoef je ook niet te rekenen op een rode loper bij de grote jongens...

Wat betreft een thuis-accu: dat als je meer gebruikt dan levert kan dat zeker wel interessant zijn. Als de accu slim laadt voor echt lage tarieven en je huis voorziet van stroom als het hoger is, pak je daar ook nog wel 15-20ct per KWh winst. Het zal niet in een jaar terugverdiend zijn, maar om het nou helemaal af te schrijven, lijkt me ook voorbarig. Zie ik iets over het hoofd?
 
Ik ben ook aan het overwegen om over te stappen, nu Eneco met 52ct/69ct per KWh. Ik saldeer heel veel, maar volgens mij is het dan nog steeds interessant. Als je naar de netto KWh's kijkt die ik na salderen nog moet bijbetalen en die zou ik allemaal voor het hoogste tarief van de afgelopen maanden afnemen (rond 30-40ct?) dan zou het al een stuk goedkoper zijn. Maar ik zou de auto's tegen laag tarief laden en dan is het verschil groter. Het salderen tegen het lage uurtarief maakt volgens mij niet zoveel uit. Bepaal hoeveel KWh per jaar je netto nodig hebt en kijk naar de verwachtte prijs bij dynamisch versus variable ouderwets contract. Je kan per direct van dynamisch af als de prijzen echt door het dak zouden gaan, maar dan hoef je ook niet te rekenen op een rode loper bij de grote jongens...

Wat betreft een thuis-accu: dat als je meer gebruikt dan levert kan dat zeker wel interessant zijn. Als de accu slim laadt voor echt lage tarieven en je huis voorziet van stroom als het hoger is, pak je daar ook nog wel 15-20ct per KWh winst. Het zal niet in een jaar terugverdiend zijn, maar om het nou helemaal af te schrijven, lijkt me ook voorbarig. Zie ik iets over het hoofd?
Ik heb dit ook al een tijdje in overweging genomen. Wat je zegt klopt inderdaad wel, als de dynamische tarieven niet meer interessant zijn kun je altijd weer terug.
Heb je al een interessante thuis batterij gevonden?
 
  • Informative
Reactions: Mars2020 and Hbrink
Op de site hebben ze het over een besparing tot €800,— per jaar. Uitgaande van de 3 fase variant is de terugverdientijd meer dan 12 jaar. Neemt niet weg dat het met deze prijzen en verder afbouwen van de salderingsregeling steeds interessanter aan het worden is.
 
Op de site hebben ze het over een besparing tot €800,— per jaar. Uitgaande van de 3 fase variant is de terugverdientijd meer dan 12 jaar. Neemt niet weg dat het met deze prijzen en verder afbouwen van de salderingsregeling steeds interessanter aan het worden is.

Mwah, je moet echt al heel behoorlijke tarieven en/of tariefsverschillen hebben om t interessant te maken.

Stel dat je iedere dag de volledige 10 kWh opslaat en op een later moment op die dag ook volledig gebruikt. Stel ook dat het tariefsverschil voor deze 10kWh bijvoorbeeld 40 cent is.
Dan is de opbrengst 365x10x0,4=1460 per jaar daar gaat 96 euro voor t verplichte abonnement vanaf. Hou je 1364 over. De 3 fase variant kost 10.395 (ex montagekosten). Maakt dat ie 7,6 jaar moet draaien om quitte te spelen.

Ik schat in dat deze accu dan echt het beste deel van z’n leven wel achter zich heeft gelaten. Los van laad en ontlaad verliezen.

Maar, prijzen zullen op termijn vast nog wel wat verder dalen en tariefverschillen worden in de toekomst wellicht alleen nog maar groter. En dan krijg je wel leuke businesscases.
 
Je kan toch ook een slimme meter nemen en de connectie laten uitzetten?
Kan je hem wel zelf voor slimmigheden gebruiken maar verder niemand die mee kan kijken.
Ja, en ik dacht ook dat dat zou gebeuren. Dat de monteur zei "dan laat ik de oude meter hangen" was voor mij een verrassing. Ik vind het best. Ja, die slimmigheden zou ik ook leuk vinden, maar met deze meter kun je altijd salderen. Dus maar afwachten wat er gebeurt als de plannen om dat af te bouwen doorgaan.
 
Ja, en ik dacht ook dat dat zou gebeuren. Dat de monteur zei "dan laat ik de oude meter hangen" was voor mij een verrassing. Ik vind het best. Ja, die slimmigheden zou ik ook leuk vinden, maar met deze meter kun je altijd salderen. Dus maar afwachten wat er gebeurt als de plannen om dat af te bouwen doorgaan.
Met deze meter kun je altijd salderen? Dat zou betekenen dat je een ferraris meter hebt hengen, dus niet eentje met een telwerk voor afname en een telwerk voor terug levering. Voor zover mij bekend mag je dan überhaupt vanaf januari geen zonnepanelen meer aangesloten hebben of je loopt kans op een boete. Zou het ff checken. Wel een rare reactie van de monteur van de netbeheerder.
 
Met deze meter kun je altijd salderen? Dat zou betekenen dat je een ferraris meter hebt hengen, dus niet eentje met een telwerk voor afname en een telwerk voor terug levering. Voor zover mij bekend mag je dan überhaupt vanaf januari geen zonnepanelen meer aangesloten hebben of je loopt kans op een boete. Zou het ff checken. Wel een rare reactie van de monteur van de netbeheerder.

Verschil tussen België en Nederland 😊
 
Met deze meter kun je altijd salderen? Dat zou betekenen dat je een ferraris meter hebt hengen, dus niet eentje met een telwerk voor afname en een telwerk voor terug levering. Voor zover mij bekend mag je dan überhaupt vanaf januari geen zonnepanelen meer aangesloten hebben of je loopt kans op een boete. Zou het ff checken. Wel een rare reactie van de monteur van de netbeheerder.
Ja, ferrarismeter met één telwerk (nou ja, twee, want het is een dubbeltariefmeter) die terugloopt. Ik had nog niet gehoord dat dat vanaf januari niet meer mag, heb je daar een linkje voor?
Ik woon in Nederland.
 
Last edited:
Ik ben van werkgever gewisseld. Nu moet ik een thuislader installeren die passen van NewMotion en/of MTC accepteert. De TWC moet dus helaas de deur uit. Nu heb ik een aantal vragen voor de ervaringsdeskundigen hier:

1) Kan ik gastgebruik instellen voor het laden van andere EV’s zonder pas? Of kan dat enkel met een pas en zo ja, kan ik een pas aanvragen die enkel laden als gast activeert en verder niks declareert ergens? Die laadsessie is simpelweg voor eigen rekening namelijk

2) Heeft er iemand ervaring met een thuislader met 4G en zo ja, welke? Ik heb geen WiFi-dekking op de p-plaats namelijk.

3) Kan iemand een partij die installeert in Zuid-Holland aanraden (mocht mijn werkgever geen standaard aannemer hebben)?

Bij voorbaat dank voor de hulp.
 
2) Heeft er iemand ervaring met een thuislader met 4G en zo ja, welke? Ik heb geen WiFi-dekking op de p-plaats namelijk.
De laadpaal van NewMotion/Shell Recharge (volgens mij een Lolo Smart) werkt met een eigen 4G verbinding.

En ik gebruik het niet, maar je kunt gastgebruik als ik het goed heb aanzetten betaald publiek, danwel betaald met een specifieke pas van de berijder. Je geeft dan een tarief en die krijg jij dan op je rekening gestort. Of je laat 'gratis' gastgebruik toe en betaal jij de rekening.

Vergoeding van jouw eigen laadsessies wordt alleen gedaan met gebruik van jouw pas waarvan je specifiek moet aangegeven dat deze gecrediteerd moet worden. Dus als jij een tweede pas gebruikt voor aurhenticatie, maar deze staat niet vermeld voor creditering dan betaal jij de rekening.

Je kunt ook plug+charge aanzetten, dan hoef je niet te authenticeren; maar worden alle sessies gezien als zijnde op jouw pas en dus gecrediteerd door je werkgever/leasemaatschappij.
 
  • Like
Reactions: NielsA
De laadpaal van NewMotion/Shell Recharge (volgens mij een Lolo Smart) werkt met een eigen 4G verbinding.

En ik gebruik het niet, maar je kunt gastgebruik als ik het goed heb aanzetten betaald publiek, danwel betaald met een specifieke pas van de berijder. Je geeft dan een tarief en die krijg jij dan op je rekening gestort. Of je laat 'gratis' gastgebruik toe en betaal jij de rekening.

Vergoeding van jouw eigen laadsessies wordt alleen gedaan met gebruik van jouw pas waarvan je specifiek moet aangegeven dat deze gecrediteerd moet worden. Dus als jij een tweede pas gebruikt voor aurhenticatie, maar deze staat niet vermeld voor creditering dan betaal jij de rekening.

Je kunt ook plug+charge aanzetten, dan hoef je niet te authenticeren; maar worden alle sessies gezien als zijnde op jouw pas en dus gecrediteerd door je werkgever/leasemaatschappij.
Thnx voor de toelichting. Mijn laadpaal staat op een afgesloten p-plaats. Maak me dus geen zorgen over ongeautoriseerd gastgebruik. Zo’n tweede pas voor authenticatie alleen is wel een idee mocht er ooit een tweede EV voor vrouwlief bijkomen. Tot die tijd zou plug+charge wel een oplossing zijn.

Nogmaals bedankt voor de informatie. Erg mee geholpen.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ja, ferrarismeter met één telwerk (nou ja, twee, want het is een dubbeltariefmeter) die terugloopt. Ik had nog niet gehoord dat dat vanaf januari niet meer mag, heb je daar een linkje voor?
Ik woon in Nederland.
Feitelijk heb je nu volgens mij één telwerk omdat die meters met het tf signaal werden omgezet van piek naar dal vv, dat signaal zit er al sinds 1 juli 2021 niet meer op dus heb je automatisch enkel tarief.
Dat een meter uitgerust moet zijn met afzonderlijke telwerken voor levering en terugleveren is afgesproken in het klimaatakkoord, het hoeft dus geen slimme meter te zijn.

Pagina 180, scheelt weer zoeken 😉
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Feitelijk heb je nu volgens mij één telwerk omdat die meters met het tf signaal werden omgezet van piek naar dal vv, dat signaal zit er al sinds 1 juli 2021 niet meer op dus heb je automatisch enkel tarief.
Dat een meter uitgerust moet zijn met afzonderlijke telwerken voor levering en terugleveren is afgesproken in het klimaatakkoord, het hoeft dus geen slimme meter te zijn.

Pagina 180, scheelt weer zoeken 😉
Is dat een keiharde afspraak die nog staat en in wetgeving is omgezet?
Ik heb nog steeds de ferraris meter en heb mijn netbeheerder er nog niet over gehoord dat hij vervangen moet worden (wellicht ook geen prioriteit voor ze want ik kan in/op dit appartementsgebouw toch geen pv op eigen meter kwijt.
 
De meter is van de netbeheerder volgens mij. Dus het lijkt me sterk dat je een boete kan krijgen als je nog een oude meter hebt behalve misschien als je meerdere malen geweigerd hebt om een nieuwe meter te laten installeren.
Alleen als je zonnepanelen neemt dan moet je hem laten wisselen. Anders mag je simpelweg niet terugleveren. Voor zover ik weet heeft het hof bepaald dat het klimaat akkoord bindend is en dus nageleefd moet worden.
Heb je geen zonnepanelen dan is het prima.