Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
*knip*
Omgekeerd, op piekmomenten moet er soms heel duur geproduceerd worden, elke laadbeurt die ze uit die piekmomenten kunnen halen is winst. Ik weet niet of het nog gebeurt, maar in België werden soms vliegtuigmotoren bijgeschakeld om hoge pieken te kunnen opvangen.
Iedere producent biedt zijn productiepark aan in de markt aan een tarief dat hij redelijk acht. Als de noodzaak ontstaat, schakelt de netbeheerder extra capaciteit in, in functie van de prijs of de snelheid waarmee het vermogen kan geleverd worden (niet elke centrale start even snel op).
Elk verbruik dat in die piekmomenten kan vermeden worden is meegenomen, want de laatste centrales zijn natuurlijk de duurste.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Alleen krijg ik het volgens mij niet helemaal aan de praat. Als ik in Jedlix instel om te starten met laden om 21u en vertrek is om 8u, laadt de Tesla zelfs nu al op als ik de lader zou insteken.

Ik had voor vorige nacht dan geprobeerd om hetzelfde schema in te stellen in de Tesla app: start laden om 21u, laden tijdens daluren aangezet, vertrek om 8u. Resultaat deze ochtend: batterij was 100%, 32kWh geladen volgens de Tesla app, maar volgens de Jedlix app slechts 85%/24kWh en staat nu al de hele dag op “laden gepauzeerd” (??).
 
Ter info:

Ik heb sinds 19/01/23 een dynamisch contract bij Tibber. Die hebben een integratie met Tesla voor slim laden. Ik gebruik al een tijdje TeslaMate, en sinds vandaag ook TeslaMateAgile die de dynamische prijzen ophaalt bij Tibber en de werkelijke kosten in het charges overzicht van TeslaMate laat zien. Duidelijk te zien dat slim laden met een dynamisch contract aardig in de kosten kan schelen.

1676545130456.png
 

Attachments

  • 1676545052308.png
    1676545052308.png
    645.3 KB · Views: 46
  • Helpful
Reactions: ERvee and Maarten
Alleen krijg ik het volgens mij niet helemaal aan de praat. Als ik in Jedlix instel om te starten met laden om 21u en vertrek is om 8u, laadt de Tesla zelfs nu al op als ik de lader zou insteken.

Ik had voor vorige nacht dan geprobeerd om hetzelfde schema in te stellen in de Tesla app: start laden om 21u, laden tijdens daluren aangezet, vertrek om 8u. Resultaat deze ochtend: batterij was 100%, 32kWh geladen volgens de Tesla app, maar volgens de Jedlix app slechts 85%/24kWh en staat nu al de hele dag op “laden gepauzeerd” (??).
Stopt volgens mij na een minuut, zodat er gemeten kan worden wat de laadpaal kan leveren.
 
  • Like
Reactions: vdvaxel
Zijn er nog mensen waarbij de Jedlix app gestopt is met werken? Er stond al een hele tijd dat de laatste update 20 uur geleden was, heb dan geprobeerd de Tesla opnieuw te koppelen aan de app maar dan krijg ik een “internal server error”.
 
De Tesla app werkt wel gewoon bij mij, inloggen in mijn account op de website ook. Het is Jedlix die de error geeft.
 
Eens uitloggen en weer inloggen? Auto verwijderen en weer toevoegen? Ik denk dat door de problemen die er waren, de tokens vervallen zijn.
Net deze email ontvangen:

Dear user,
As you may be aware, Tesla has been experiencing some internal server errors in the past couple of days.
We started seeing the negative ramifications that this outage is having on our smart charging app(s) and we are investigating the best solution within our control for our users.
Although this may not be affecting all of our Tesla users, the majority may experience some connection issues.

We appreciate your patience and hope you will be able to start smart charging again soon!

Best regards,
Francisca

Team Jedlix
 
Ik heb sinds vandaag een laadpaal thuis van New Motion/Shell Recharge waarvan de kosten van het laden worden vergoed door mijn werkgever. Nu moet ik zelf een prijs invullen wat ik vergoed wil krijgen voor het elektriciteitsverbruik. Zijn er nog mensen die dit hebben moeten doen? Ik weet niet goed wat ik moet invullen: er staat dat je de energieprijs moet invullen, maar dit is natuurlijk niet de volledige kost. Bovenop komen nog eens transport-/distributiekosten en andere kosten. Bovendien veranderen de prijzen bij mij ook elke maand. Enig advies hierover?
Dit mag het tarief zijn zodat jouw kosten worden vergoed zonder dat je er winst op maakt (want dan moet je er loonbelasting over betalen).

Concreet is dit dus de kosten van jouw energiecontract per kWh en eventueel een kleine opslag voor verrekening van verliezen en idle verbruik van je laadpaal.
Als de laadpaal jouw eigendom is zou je die nog kunnen afschrijven en dat ook meerekenen in de kWh prijs.

Vastrecht kosten zou je niet moeten verrekenen, omdat je vastrecht kosten ook zou hebben zonder laadpaal (je hebt immers stroom thuis) en die kosten veranderen ook niet door het hebben van een laadpaal. Dat is uiteraard een ander verhaal als je laadpaal een eigen EAN aansluiting heeft.
 
  • Like
Reactions: Richard-W
Even een open vraag voor de Belgische (zelfstandige) collega’s. Excuses voor de lange uitleg, maar wellicht help ik meer mensen met onderstaande brainstorm.
Ik heb nog een terugdraaiende teller. Zonnepanelen die maar net iets meer dan het huisverbruik dekken (ik schat dat 80% van het autoverbruik aangekocht moet worden). Meer panelen is momenteel niet opportuun omdat ik dan naar 3 fase aansluiting moet en een digitale teller krijg en de groenestroomcertifaten verlies (Vlaamse Kafka).
Momenteel heel tevreden van de domme TWC (2).
Ik plan het laden om te starten om 21:15. Dan zijn de huishoudapparaten niet aan het verbruiken en ik ben altijd voldoende geladen tegen ‘s morgens. Ik laad aan 32A monofase, mijn aansluiting is 40A.
Voor nu perfect. Planning ifv andere apparaten, daltarieven, opbrengst zonnepanelen, capaciteitstarief is zo niet nodig.
Aan de andere kant zal dit ooit wel opportuun zijn (als ik een digitale teller krijg) en is er nu natuurlijk de 200% afschrijving als ik een slimme lader openbaar zet. Als het dus toch ooit moet is het nu de moment.
Nadelen zijn dat ik dan altijd een laadkaart moet scannen, wellicht geen Tesla knop meer heb op de stekker en dat ik mijn laadpaal moet buiten hangen. Die zit nu in mijn kelder en de kabel zit in een buisje met proper deksel.
Iemand die kan mee brainstormen?
Opties die ik zie:
  • nu al massaal zonnepanelen bij installeren zodat de overschot terug leveren het nadeel van de digitale teller compenseert (prosumer tarief verdwijnt dan ook) en 2000€ uitgeven voor. publieke laadpaal met RF-ID scanner. Geen idee wat de rekensom hier brengt om deze optie rendabel te maken.
  • Na de installatie van de digitale teller (ten vroegste 2025, gewoon doorgaan met de TWC en eventueel misschien instellen op 24A ipv 32. En die ene keer dat dat misschien niet zou volstaan een stop langs een SuC voorzien om 5 à 10’ bij te laden. Hier ook geen idee wat de extra laadverliezen hier betekenen, afgewogen tegen het vermijden van het capaciteitstarief. Het sop lijkt mij de kolen niet waard.
  • Later, als de digitale teller komt, de TWC gaan aansturen met externe apparatuur. Momenteel lijkt dit enkel met hobbywerk mogelijk. Ik zie hier een gat in de markt voor een commerciële oplossing. Laadpaal niet openbaar dan.
 
Even een open vraag voor de Belgische (zelfstandige) collega’s. Excuses voor de lange uitleg, maar wellicht help ik meer mensen met onderstaande brainstorm.
Ik heb nog een terugdraaiende teller. Zonnepanelen die maar net iets meer dan het huisverbruik dekken (ik schat dat 80% van het autoverbruik aangekocht moet worden). Meer panelen is momenteel niet opportuun omdat ik dan naar 3 fase aansluiting moet en een digitale teller krijg en de groenestroomcertifaten verlies (Vlaamse Kafka).
Momenteel heel tevreden van de domme TWC (2).
Ik plan het laden om te starten om 21:15. Dan zijn de huishoudapparaten niet aan het verbruiken en ik ben altijd voldoende geladen tegen ‘s morgens. Ik laad aan 32A monofase, mijn aansluiting is 40A.
Voor nu perfect. Planning ifv andere apparaten, daltarieven, opbrengst zonnepanelen, capaciteitstarief is zo niet nodig.
Aan de andere kant zal dit ooit wel opportuun zijn (als ik een digitale teller krijg) en is er nu natuurlijk de 200% afschrijving als ik een slimme lader openbaar zet. Als het dus toch ooit moet is het nu de moment.
Nadelen zijn dat ik dan altijd een laadkaart moet scannen, wellicht geen Tesla knop meer heb op de stekker en dat ik mijn laadpaal moet buiten hangen. Die zit nu in mijn kelder en de kabel zit in een buisje met proper deksel.
Iemand die kan mee brainstormen?
Opties die ik zie:
  • nu al massaal zonnepanelen bij installeren zodat de overschot terug leveren het nadeel van de digitale teller compenseert (prosumer tarief verdwijnt dan ook) en 2000€ uitgeven voor. publieke laadpaal met RF-ID scanner. Geen idee wat de rekensom hier brengt om deze optie rendabel te maken.
  • Na de installatie van de digitale teller (ten vroegste 2025, gewoon doorgaan met de TWC en eventueel misschien instellen op 24A ipv 32. En die ene keer dat dat misschien niet zou volstaan een stop langs een SuC voorzien om 5 à 10’ bij te laden. Hier ook geen idee wat de extra laadverliezen hier betekenen, afgewogen tegen het vermijden van het capaciteitstarief. Het sop lijkt mij de kolen niet waard.
  • Later, als de digitale teller komt, de TWC gaan aansturen met externe apparatuur. Momenteel lijkt dit enkel met hobbywerk mogelijk. Ik zie hier een gat in de markt voor een commerciële oplossing. Laadpaal niet openbaar dan.
Als je in de toekomst een digitale meter hebt lijkt het mij beter om zo traag mogelijk op te laden om een hoog capaciteitstarief te vermijden.
 
Even een open vraag voor de Belgische (zelfstandige) collega’s. Excuses voor de lange uitleg, maar wellicht help ik meer mensen met onderstaande brainstorm.
Ik heb nog een terugdraaiende teller. Zonnepanelen die maar net iets meer dan het huisverbruik dekken (ik schat dat 80% van het autoverbruik aangekocht moet worden). Meer panelen is momenteel niet opportuun omdat ik dan naar 3 fase aansluiting moet en een digitale teller krijg en de groenestroomcertifaten verlies (Vlaamse Kafka).
Momenteel heel tevreden van de domme TWC (2).
Ik plan het laden om te starten om 21:15. Dan zijn de huishoudapparaten niet aan het verbruiken en ik ben altijd voldoende geladen tegen ‘s morgens. Ik laad aan 32A monofase, mijn aansluiting is 40A.
Voor nu perfect. Planning ifv andere apparaten, daltarieven, opbrengst zonnepanelen, capaciteitstarief is zo niet nodig.
Aan de andere kant zal dit ooit wel opportuun zijn (als ik een digitale teller krijg) en is er nu natuurlijk de 200% afschrijving als ik een slimme lader openbaar zet. Als het dus toch ooit moet is het nu de moment.
Nadelen zijn dat ik dan altijd een laadkaart moet scannen, wellicht geen Tesla knop meer heb op de stekker en dat ik mijn laadpaal moet buiten hangen. Die zit nu in mijn kelder en de kabel zit in een buisje met proper deksel.
Iemand die kan mee brainstormen?
Opties die ik zie:
  • nu al massaal zonnepanelen bij installeren zodat de overschot terug leveren het nadeel van de digitale teller compenseert (prosumer tarief verdwijnt dan ook) en 2000€ uitgeven voor. publieke laadpaal met RF-ID scanner. Geen idee wat de rekensom hier brengt om deze optie rendabel te maken.
  • Na de installatie van de digitale teller (ten vroegste 2025, gewoon doorgaan met de TWC en eventueel misschien instellen op 24A ipv 32. En die ene keer dat dat misschien niet zou volstaan een stop langs een SuC voorzien om 5 à 10’ bij te laden. Hier ook geen idee wat de extra laadverliezen hier betekenen, afgewogen tegen het vermijden van het capaciteitstarief. Het sop lijkt mij de kolen niet waard.
  • Later, als de digitale teller komt, de TWC gaan aansturen met externe apparatuur. Momenteel lijkt dit enkel met hobbywerk mogelijk. Ik zie hier een gat in de markt voor een commerciële oplossing. Laadpaal niet openbaar dan.

Zomaar wat losse flodders:
  • Extra PV panelen erbij plaatsen en de omvormer laten "aftoppen" op een bepaald vermogen. Ja, je mist op zonnige momenten in de zomermaanden iets opbrengst maar de huidige meter kan gehandhaafd blijven. Later kan het "aftoppen" eventueel weer uitgeschakeld worden. Je mist met aftoppen niet zo veel opbrengst maar krijgt er op de andere momenten wel meer opbrengst voor terug. (ik doe het thuis, bij m'n dochter en op het werk ook)
  • Of een accu erbij plaatsen in de DC zijde en de pieken in de accu opslaan voor avond/nachtverbruik.
 
Zomaar wat losse flodders:
  • Extra PV panelen erbij plaatsen en de omvormer laten "aftoppen" op een bepaald vermogen. Ja, je mist op zonnige momenten in de zomermaanden iets opbrengst maar de huidige meter kan gehandhaafd blijven. Later kan het "aftoppen" eventueel weer uitgeschakeld worden. Je mist met aftoppen niet zo veel opbrengst maar krijgt er op de andere momenten wel meer opbrengst voor terug. (ik doe het thuis, bij m'n dochter en op het werk ook)
  • Of een accu erbij plaatsen in de DC zijde en de pieken in de accu opslaan voor avond/nachtverbruik.
Bedankt om mee te denken
  • Ik kan geen zonneënergie extra op het net steken zonder naar 3 fasen up te graden. Het verschil met wat monofase nog mogelijk is is te klein om de installatiekost te verantwoorden. Upgraden naar 3 fase betekent automatisch digitale teller.
  • Accu zou kunnen aan standalone, niet aan het net gekoppelde zonnepanelen. Maar het lijkt te duur voor wat het opbrengt. Ik heb die vraag al aan mijn installateur gesteld, maar hij geeft niet thuis. Zal te ingewikkeld zijn.
 
Even een open vraag voor de Belgische (zelfstandige) collega’s. Excuses voor de lange uitleg, maar wellicht help ik meer mensen met onderstaande brainstorm.
Ik heb nog een terugdraaiende teller. Zonnepanelen die maar net iets meer dan het huisverbruik dekken (ik schat dat 80% van het autoverbruik aangekocht moet worden). Meer panelen is momenteel niet opportuun omdat ik dan naar 3 fase aansluiting moet en een digitale teller krijg en de groenestroomcertifaten verlies (Vlaamse Kafka).
Momenteel heel tevreden van de domme TWC (2).
Ik plan het laden om te starten om 21:15. Dan zijn de huishoudapparaten niet aan het verbruiken en ik ben altijd voldoende geladen tegen ‘s morgens. Ik laad aan 32A monofase, mijn aansluiting is 40A.
Voor nu perfect. Planning ifv andere apparaten, daltarieven, opbrengst zonnepanelen, capaciteitstarief is zo niet nodig.
Aan de andere kant zal dit ooit wel opportuun zijn (als ik een digitale teller krijg) en is er nu natuurlijk de 200% afschrijving als ik een slimme lader openbaar zet. Als het dus toch ooit moet is het nu de moment.
Nadelen zijn dat ik dan altijd een laadkaart moet scannen, wellicht geen Tesla knop meer heb op de stekker en dat ik mijn laadpaal moet buiten hangen. Die zit nu in mijn kelder en de kabel zit in een buisje met proper deksel.
Iemand die kan mee brainstormen?
Opties die ik zie:
  • nu al massaal zonnepanelen bij installeren zodat de overschot terug leveren het nadeel van de digitale teller compenseert (prosumer tarief verdwijnt dan ook) en 2000€ uitgeven voor. publieke laadpaal met RF-ID scanner. Geen idee wat de rekensom hier brengt om deze optie rendabel te maken.
  • Na de installatie van de digitale teller (ten vroegste 2025, gewoon doorgaan met de TWC en eventueel misschien instellen op 24A ipv 32. En die ene keer dat dat misschien niet zou volstaan een stop langs een SuC voorzien om 5 à 10’ bij te laden. Hier ook geen idee wat de extra laadverliezen hier betekenen, afgewogen tegen het vermijden van het capaciteitstarief. Het sop lijkt mij de kolen niet waard.
  • Later, als de digitale teller komt, de TWC gaan aansturen met externe apparatuur. Momenteel lijkt dit enkel met hobbywerk mogelijk. Ik zie hier een gat in de markt voor een commerciële oplossing. Laadpaal niet openbaar dan.

Ongeveer gelijke situatie hier.
Op 30/1 m'n MY besteld, en intussen een volledige omtune gemaakt...

Situatie begin 2023:
Nu 3 x 230v 25A.
Ecopower
Terugdraaiende teller.
Zonnepanelen sinds 2009.
Verwarming op gas.

Situatie hopelijk binnen 1 maand al, na veel lezen en zoeken:
3 x230v 40A (ik zie af van 400v, Fluvius staat al gepland)
Ecopower
Er komt bewust een digitale teller (want dit zal na berekening en overleg quasi geen effect hebben, gezien bijkomend verbruik en ook onderstaande...)
Er komen extra zonnepanelen op de garage (14 x 400wp groepsaankoop), privé gefinancierd, installatie volgende week.
Warmtepomp in januari geïnstalleerd waardoor we volledig af zijn v/h gas, deze kan ook passief koelen in de zomermaanden, en gedeeltelijk met bv gefinancierd.
Geen semi-openbare laadpaal omdat dit:
- niet logisch is gezien mijn locatie
- noodzaak voor nog zwaardere electriciteit zou geven
- kostprijs v/h systeem ( 2 x Easee = 2.400 + nog wat gedoe links en rechts)
Heraanleggen v/d electriciteitsvoorziening in de (verafstaande garage) met bv (is dit weekend gebeurd), een 16mm² gelegd, 2 x UTP, en nog extra wachtbuizen voor later.
In de garage komt één TWC Gen 3 (gisterenavond beslist na overleg met electricien: https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Dutch.pdf, tabel 3 pagina 8 "minst gangbare aansluiting")
Mid-module van HomeWizard tbv facturatie v/d electiciteit voor EV van privé naar BV, wordt deze week geleverd.

Ik wil vooral een systeem waar ik de komende 5 tot 10 jaar niet meer moet over nadenken éénmaal het loopt.
 
Last edited:
Ik wil vooral een systeem waar ik de komende 5 tot 10 jaar niet meer moet over nadenken éénmaal het loopt.
Dan had ik wel een slimme aansturing van de lader verwacht.
Je hebt met deze vermogens wellicht geen load balancing nodig, maar een aansturing zou wel opportuun zijn voor
  • het optimaal verbruik van de zonneënergie (ipv aan een spotprijs op het net te steken als de wagen niet laadt en dan aan volle prijs moeten terugkopen om te laden)
  • Het vermijden van de capaciteitstoeslag
  • Future proof zijn voor een thuisbatterij of 2e EV met tweede paal
 
Dan had ik wel een slimme aansturing van de lader verwacht.
Je hebt met deze vermogens wellicht geen load balancing nodig, maar een aansturing zou wel opportuun zijn voor
  • het optimaal verbruik van de zonneënergie (ipv aan een spotprijs op het net te steken als de wagen niet laadt en dan aan volle prijs moeten terugkopen om te laden)
  • Het vermijden van de capaciteitstoeslag
  • Future proof zijn voor een thuisbatterij of 2e EV met tweede paal

Ik heb dat aan me laten voorbijgaan. Redenen:

1. Ik ken mezelf, dat zal dan weer perfect moeten draaien, en ik zie me zo al 3 weken bezig om een RPI + Home-assistant in orde te krijgen. Ik heb geen drie weken helaas, ik heb zelfs geen 3 uur vrije tijd. Ik heb wel 3 werkloze RPI's liggen. ;-)
2. Uit gesprekken met EV-eigenaars / Fluvius / Electricien begrijp ik dat "keep it stupid simple" ook perfect werkt. Laadt op op lager vermogen en gebruik gezond verstand.
3. Er zal nog veel te veel veranderen. Vandaar ook dat ik voor TWC kies. Nu 500 euro, en binnen x jaar is hij verouderd, en vervang ik. Ga ik naar een "future proof" laadpaal dan betaal ik het dubbel en evengoed is ze binnen x jaar verouderd. Wie zal het zeggen...

Dan bestel ik Homewizard. En 10 minuten later lees ik over Zigbee, en dan denk... "had ik misschien niet beter?". Op een gegeven moment moet je beslissen en afsluiten. Het gaat hier over gebruiksvoorwerpen, life goes on.