Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een Lolo laadstation met vaste aansluiting en deze stekker. Ik kan met zekerheid zeggen dat de knop nergens op aangesloten is en dus niets doet. Ik heb de stekker open gehad vanwege de EVChargeKing-mod waar ik de zwarte "knop" voor gebruik.

Zit de EVChargeking knop dan goed beschermd onder de knop? Als ik het goed begrepen heb is de zelfbouw installatie van de EVchargeking niet geschikt voor buiten.
Heb namelijk al hetzelfde in gedachten gehad.
 
Zit de EVChargeking knop dan goed beschermd onder de knop? Als ik het goed begrepen heb is de zelfbouw installatie van de EVchargeking niet geschikt voor buiten.
Heb namelijk al hetzelfde in gedachten gehad.

Ik heb destijds de oude pushbutton vervangen voor een IP67 Marquardt 1058.0653 microswitch. Kabels doorvoeren door een reeds bestaand gat (voor de zekerheid dichtgelijmd met lijmpistool) en de EVChargeKing-pcb in de ITT-connector zelf. Het is wel een moeizaam klusje, want de positie van de microswitch is best kritisch, zodat deze net ver genoeg ingedrukt wordt door de zwarte knop. De ITT-connector weer in elkaar te zetten is ook een lastige, want er zit een hele strakke veer onder de schakelaar.
 
  • Informative
Reactions: MickC
Door een probleem bij mijn netbeheerder is mijn verzwaring van de aansluiting (eenzijdig) geannuleerd zonder mij te informeren.... Hierdoor zal ik dus de wagen eerder hebben dan mijn 3fase aansluiting. Momenteel is alles reeds voorzien voor de wagen (laadpaal etc). In de verdeelkast is momenteel een "bruggetje" gemaakt in afwachting van de zwaardere netaansluiting.

Ter informatie. In afwachting van de krachtstroom/3fase aansluiting laad ik momenteel via de laadpaal zonder problemen:
Screenshot_2016-06-20-22-24-11.png
 
Voor het eerst in Brugge bij het NMBS station (parking) geladen. B-Charged, werkt voor geen meter. Eerst gebeld voor het parkeerticketje die de automaat niet wou aannemen, opgelost goed... Laadpaal testen, geen enkele die werkt. Hun gebeld, moeten iemand sturen.
Tesla gaf aan dat er geen power door kwam.

Dan maar auto ergens verder gaan zetten en wat blijkt op -2 hangen allemaal 3F stekkers (rode) aan het plafond, lijkt me niet om te laden maar werkt gewoon. 50KM/uur laden ging gewoon.

Vraag me af of het wel waard is zo dure laadpalen te zetten als je het gratis aanbiedt.
Dat ding had een scherm waar je jouw auto model moest ingeven en huidig batterij percentage.
Parking NMBS: charge point in Brugge
 
Er is sinds kort een wijziging in het toegangsbeleid van de laadpalen van Becharged in de NMBS parkings.

Ik laad normaal gezien in Antwerpen altijd op met mijn personeelsbadge van de NMBS, maar deze werkte sinds gisteren niet. Er stonden buiten de Cambio elektrische wagens ook geen andere wagens, dus er was wel iets mis met alle aanmeldtickets dus ook parkingtickets.

Na een telefoontje met Becharged ben ik te weten gekomen dat nu enkel nog maar de Mobib kaart wordt geaccepteerd en de Becharged kaart. Dat laatste vind ik bijzonder want de palen zijn van de NMBS net zoals de stroom, maar met een Becharged kaart kost laden aan deze palen eenmalig 0,55 euro (zonder duur en kw prijs) per sessie. Zou de Mobib kaart dan ook geld van het saldo afgaan? Dat lijkt mij bijzonder aangezien je enkel producten kan laden op de Mobib kaart en geen saldo zoals bijvoorbeeld in Nederland op een OV kaart. Volgens de persoon van Becharged was laden met Mobib dus nog gratis tot nader order.

Waarom plots deze wijziging in beleid heb ik geen verder nieuws over. Maar er ging wel een aankondiging komen op papier aan de laadpalen over de wijzigingen.

Ik ben nu nog gewhitelist voor twee weken, maar daarna is het ook voor mij gedaan. Iets zegt mij dat de NMBS de concessie over deze palen heeft uit handen gegeven aan Becharged en deze nu dus zelf kunnen bepalen wie mag laden en aan welke prijs (met de uitzondering van de Mobib kaart dewelke de NMBS waarschijnlijk nog eiste als toegangsmogelijkheid, omdat deze ook op de website van B Parking staat geafficheerd als aanmeldticket, en in de toekomst de prijs van het laden zal af te trekken zijn van het saldo op de kaart).
 
Klopt, hier juist hetzelfde verhaal.
Nuja ze werkten toch niet uiteindelijk. En de 3 fase stekkers gingen goed. Had ik dat maar eerder gezien. Half uur verloren met bellen. Want ja, je hebt geen ontvangst in de parking, mag je naar buiten stappen... en de hulplijn op de paal is de controlekamer van de parking en die kunnen niet meer helpen met de toegang tot de laadsesies.
 
Hoi iedereen,
Ik ben van plan een model 3 te kopen echter ken ik niet zoveel van elektriciteit maar ik wil me graag even informeren hier.
Ik woon in Belgie in een appartement dat ik huur inclusief ondergrondse garage.
Om een laadpaal te kunnen installeren zou ik (momenteel 1 fase 40A) volgens de meeste elektriciens mijn elektriciteit verzwaren naar 3 fase ( 3x16A of 3x32A)? 16A of 32A?
Is dit ten eerste mogelijk?
Zoja, wat gaat me dit kosten exclusief de laadpaal zelf, ongeveer?
dbvb,
Jimmy
 
Hoi iedereen,
Ik ben van plan een model 3 te kopen echter ken ik niet zoveel van elektriciteit maar ik wil me graag even informeren hier.
Ik woon in Belgie in een appartement dat ik huur inclusief ondergrondse garage.
Om een laadpaal te kunnen installeren zou ik (momenteel 1 fase 40A) volgens de meeste elektriciens mijn elektriciteit verzwaren naar 3 fase ( 3x16A of 3x32A)? 16A of 32A?
Is dit ten eerste mogelijk?
Zoja, wat gaat me dit kosten exclusief de laadpaal zelf, ongeveer?
dbvb,
Jimmy
Mijn advies is om voorlopig NIETS te investeren totdat je de laadmogelijkheden van de Model 3 weet. En vertel tegen die tijd ook even wat je laadbehoefte (km per dag) wordt. Een type 2 lader op 3 fase 16A zal wel altijd goed zijn, maar de specificaties van de al dan niet bijgeleverde portable lader (bij de Model S was dat de UMC) kunnen nog van alles zijn. En al te veel investeren in een gehuurde locatie zou ik te allen tijde vermijden.
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
Mijn advies is om voorlopig NIETS te investeren totdat je de laadmogelijkheden van de Model 3 weet. En vertel tegen die tijd ook even wat je laadbehoefte (km per dag) wordt. Een type 2 lader op 3 fase 16A zal wel altijd goed zijn, maar de specificaties van de al dan niet bijgeleverde portable lader (bij de Model S was dat de UMC) kunnen nog van alles zijn. En al te veel investeren in een gehuurde locatie zou ik te allen tijde vermijden.

Ik doe ongeveer 50 km per dag. tussen de 18000 en 20000km max per jaar.
 
Wat een geklooi weer bij de NMBS. Kunnen ze dat niet gewoon openstellen voor iedereen? Als grootafnemer van elektriciteit via een complex systeem toch nog wat proberen te verdienen, typisch.

Het moet gezegd dat het systeem wel jaren lang gewoon open was voor iedereen, het gratis laden was zogezegd maar tot eind 2014, maar was tot deze week dus nog steeds gratis.

Ik ken toch wel een paar Model S rijders die in Antwerpen serieus wat stroomkosten thuis bespaard hebben ;)
 
Hoop dat dit het juiste draadje is en excuses als ik een vraag stel die al eerder gesteld is, maar het valt niet mee iets op dit forum te vinden...

Ik ben erg gecharmeerd van de dynamic balancing optie van de laadpalen van The New Motion, in combinatie met een slimme meter in de meterkast. Mooie manier wat mij betreft om niks aan mijn standaard netaansluiting te hoeven veranderen. Ik ben echter totaal niet gecharmeerd van het offertetraject van The New Motion.

Zijn er alternatieven voor hun systeem? Ik ben zelf niet handig genoeg om alles zelf aan te sluiten thuis, dus ik ben op zoek een dynamische/slimme laadpaal en naar een goeie installateur :) (ik woon in Breda, dus beetje in de buurt zou handig zijn)
 
Hoop dat dit het juiste draadje is en excuses als ik een vraag stel die al eerder gesteld is, maar het valt niet mee iets op dit forum te vinden...

Ik ben erg gecharmeerd van de dynamic balancing optie van de laadpalen van The New Motion, in combinatie met een slimme meter in de meterkast. Mooie manier wat mij betreft om niks aan mijn standaard netaansluiting te hoeven veranderen. Ik ben echter totaal niet gecharmeerd van het offertetraject van The New Motion.

Zijn er alternatieven voor hun systeem? Ik ben zelf niet handig genoeg om alles zelf aan te sluiten thuis, dus ik ben op zoek een dynamische/slimme laadpaal en naar een goeie installateur :) (ik woon in Breda, dus beetje in de buurt zou handig zijn)

Kan inderdaad prima met Cohere's Maxem Home icm een Keba laadpunt.
Of met Loxone Smarthome icm een Keba laadpunt, beide beproefde concepten.

Met beide systemen haal je meer mogelijkheden in huis als met de TNM oplossing
 
Zo'n Mobib kaart heb ik ook moeten aanvragen voor de laadpaaenl in het station van Hasselt.

De kaart zelf kost eenmalig 5 euro, en dan activeren ze op die kaart de functie om de laadpalen te kunnen gebruiken en dat kost voorlopig niets. Maar wees wel geduldig voor het aanmaken ervan. Bij mij heeft het ruim een uur geduurd, want de persoon in kwestie had dat negen maanden geleden voor het eerst gedaan en de op dat moment aanwezig collega's nog nooit...:confused:

Maar goed, nu werkt het prima en is het gratis.




Er is sinds kort een wijziging in het toegangsbeleid van de laadpalen van Becharged in de NMBS parkings.

Ik laad normaal gezien in Antwerpen altijd op met mijn personeelsbadge van de NMBS, maar deze werkte sinds gisteren niet. Er stonden buiten de Cambio elektrische wagens ook geen andere wagens, dus er was wel iets mis met alle aanmeldtickets dus ook parkingtickets.

Na een telefoontje met Becharged ben ik te weten gekomen dat nu enkel nog maar de Mobib kaart wordt geaccepteerd en de Becharged kaart. Dat laatste vind ik bijzonder want de palen zijn van de NMBS net zoals de stroom, maar met een Becharged kaart kost laden aan deze palen eenmalig 0,55 euro (zonder duur en kw prijs) per sessie. Zou de Mobib kaart dan ook geld van het saldo afgaan? Dat lijkt mij bijzonder aangezien je enkel producten kan laden op de Mobib kaart en geen saldo zoals bijvoorbeeld in Nederland op een OV kaart. Volgens de persoon van Becharged was laden met Mobib dus nog gratis tot nader order.

Waarom plots deze wijziging in beleid heb ik geen verder nieuws over. Maar er ging wel een aankondiging komen op papier aan de laadpalen over de wijzigingen.

Ik ben nu nog gewhitelist voor twee weken, maar daarna is het ook voor mij gedaan. Iets zegt mij dat de NMBS de concessie over deze palen heeft uit handen gegeven aan Becharged en deze nu dus zelf kunnen bepalen wie mag laden en aan welke prijs (met de uitzondering van de Mobib kaart dewelke de NMBS waarschijnlijk nog eiste als toegangsmogelijkheid, omdat deze ook op de website van B Parking staat geafficheerd als aanmeldticket, en in de toekomst de prijs van het laden zal af te trekken zijn van het saldo op de kaart).
 
Ik ben eergisteren mijn Mobib kaart gaan halen in het station van Antwerpen-Centraal, student aan loket, maar toch na 3 minuten had ik mijn kaart in handen ;) en ze was bovendien véél vriendelijker dan het vast personeel, over het activeren van laadpalen heb ik zelfs niet gesproken want dan hoort waarschijnlijk zelfs de chef het daar in Keulen donderen, en ze werkt gewoon de kaart.
 
  • Love
Reactions: Wim S.