Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Je hebt het prosumententarief. Google maar eens op die term en je weet perfect wat je jaarlijks zal moeten betalen, omdat je zonnepanelen hebt die je aan het net koppelt. Dat bedrag hangt af van de intercommunale waar je aan vast zit en van het AC-vermogen van je omvormers.
Daarnaast heb je een vast jaarlijks bedrag voor de meter. Dat bedrag hangt af van je leverancier en van de formule die je kiest.
En dan heb je je nettoverbruik waarvoor je normaal betaalt, opnieuw volgens de gekozen leverancier/formule. Heb je een negatief verbruik, dus netto levering aan het net, dan krijg je daar niets voor.
Opgelet indien je een dag- en een nachtteller hebt: die worden afzonderlijk afgerekend. Dus een netto levering aan het net op de dagteller compenseert je verbruik in de daluren niet. Om die reden hebben wij onze dubbele teller laten vervangen door een enkelvoudige.
 
Je hebt het prosumententarief. Google maar eens op die term en je weet perfect wat je jaarlijks zal moeten betalen, omdat je zonnepanelen hebt die je aan het net koppelt. Dat bedrag hangt af van de intercommunale waar je aan vast zit en van het AC-vermogen van je omvormers.
Daarnaast heb je een vast jaarlijks bedrag voor de meter. Dat bedrag hangt af van je leverancier en van de formule die je kiest.
En dan heb je je nettoverbruik waarvoor je normaal betaalt, opnieuw volgens de gekozen leverancier/formule. Heb je een negatief verbruik, dus netto levering aan het net, dan krijg je daar niets voor.
Opgelet indien je een dag- en een nachtteller hebt: die worden afzonderlijk afgerekend. Dus een netto levering aan het net op de dagteller compenseert je verbruik in de daluren niet. Om die reden hebben wij onze dubbele teller laten vervangen door een enkelvoudige.

Aangezien het laden vooral 's nachts zal gebeuren is een dubbele teller dus geen voordeel in België als ik het goed begrijp?
De panelen genereren vooral tijdens de piekuren energie en zorgen er dus voor dat het verbruik op de dagteller opgevangen wordt, maar in de daluren is er weinig opwekking van stroom, maar wel veel verbruik door laden, en dan komen compenseert de gegenereerd enrgie de verbruikte niet, waardoor je toch nog kosten hebt?
 
Aangezien het laden vooral 's nachts zal gebeuren is een dubbele teller dus geen voordeel in België als ik het goed begrijp?

Soms wel. Stel dat je de productie tijdens de piekuren toch in elk geval volledig opgebruikt en je nog een aanzienlijk extra verbruik hebt. Dan loont het weer wel. Stel dat je een productie hebt van 6000 kWh (zoals ik heb met 27 panelen uit 2010) en je verbruik ligt, met de Tesla erbij, ruim boven de 10.000kWh, dan heb je er wel nog belang bij om die overige 4000 kWh allemaal op de dal-teller te krijgen.
Maar zelf heb ik netto ongeveer een nulverbruik en voor ons was de dubbele teller niet langer interessant,niet alleen omdat je een hogere tellervergoeding moet betalen, maar ook omdat het met de balans dal- en piekverbruik niet goed kwam. Zelf hadden we te veel productie op de dagteller (dus netto terugdraaiende meter) en te veel verbruik op de nachtteller die werd aangerekend.
Bovendien moet je dan echt wel moeite doen om verbruik op de dagteller, dus niet in het weekend en niet na 21u, te krijgen.
 
Mijn laadkabel van mijn Carplug is kapot. Kan ik die ergens laten nazien,cq herstellen? Ik gebruik die enkel thuis. Electrabel herstelt niet maar verkoopt er een aan 309€ (6 meter, 3 fasig, 32 A). Maar er zijn allicht betere te koop?

paar vragen :
hoe weet je zeker dat het de laadkabel is ?
heb je geen garantie meer op de kabel ?
en kan je de stekkers openvijzen ?

(in dat laatste geval : stuur mij een PM)
 
ondertussen in Zaventem... 4 Non-Tesla's??? What's happening!!

Wie spreekt er de parkeerwachter aan?!
(al begint het wel sterk op een spelletje zwarte-pieten-schuiven) te lijken.


Dag Frederik,


Volgende wil ik u toch nog meegeven.

Na gesprek met de bestuurder bleek:


Onze bestuurder had een afspraak in het vd Valk hotel en de Parkeerwachter zou zelf aangegeven hebben daar te gaan staan, omdat er 10 Tesla oplaadpunten waren en maar een stuk of 3 bezet waren.



Desalnietemin hebben wij de chauffeur gewezen op het feit dat het geen gewone parkeerplaatsen zijn en hij hier nooit mag gaan staan.

Maar misschien toch even het VD Valk hotel op de vingers (laten) tikken?



Beste groeten,



Kristof Van Eepoel
Supply Chain Manager



 
Ja, dat werkt natuurlijk niet, als er een ICE staat is de drempel al vele malen lager voor de volgende...
Begint ingewikkeld te worden daar in Zaventem! Wat VDV bedoelt met dit (denk ik nieuwe) bord is me eigenlijk niet duidelijk: dat je de eerste twee charger-plaatsen (waar op het bord "P" staat, in tegenstelling tot de zes anderen, waar alleen een 'laad-icoon' prijkt - zie onderste foto) wél mag ICE'n, maar voor 40 minuten max (of zo)? :confused:. Of dat EVs andere dan Tesla's op die eerste twee plaatsen mogen laden? (kan technisch toch niet, vandaag?). Of zegt dit iets over een toekomstig openstellen van het SuC-netwerk voor andere merken?
TIMG_1016.jpg
TIMG_1015.jpg