Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Wido, petje af! Aanstaande vrijdag komt bij mij een installateur (namens thuisladen.nl) de situatie opnemen om te kijken wat er mogelijk of niet mogelijk is alvorens een offerte voor een laadpaal + installatie zal worden uitgebracht. Ondanks de bovenstaande discussie neig ik naar het voor mijn gevoel veiligere doch duurdere alternatief van een laadpaal, maar het liefst zou ik die installateur jouw documentje onder de neus drukken. In elk geval erg nuttig als referentiemateriaal!
Als je vragen hebt, shoot! Ik ben zelf ook enkele maanden bezig geweest met alles uit zoeken.

Dank voor de PDF, dat verduidelijkt een hoop.
PS: Ik ben niet snel jaloers maar die meterkast is echt master zo! :biggrin:
Ik ben er stiekem ook best trots op ;)

Zeker dat alles zo lekker weg is gewerkt en je er eigenlijk niets van ziet.

Tof! Voor 1000 euro een 3x16A (11kW), dat is geen gekke prijs. Ook een mooi klein boxje.

Dat zou ik écht aanraden over een simpele krachtstroomstekker. Dan kan je er ook een Leaf, Volt, Ampera, Zoe, Fluence, Kangoo, V60, Prius e.d. aan opladen.

In de meterkast een 3x16A automaat er bij voor 90 euro en kabel leggen en je bent klaar.
 
Tof! Voor 1000 euro een 3x16A (11kW), dat is geen gekke prijs. Ook een mooi klein boxje.

Dat zou ik écht aanraden over een simpele krachtstroomstekker. Dan kan je er ook een Leaf, Volt, Ampera, Zoe, Fluence, Kangoo, V60, Prius e.d. aan opladen.

In de meterkast een 3x16A automaat er bij voor 90 euro en kabel leggen en je bent klaar.
ze hebben ook een 32A voor dezelfde prijs KEBAElectro/instalaltie netkabel, aansluitkabel voor fornuisThuislaadstation KeContact home type 2 32A Zilver, Grijs in de Conrad online shop
 
Die RATI dat is een 1fase 16A lader zo te zien, heb je weinig aan toch?

Voor de Krachtstroomladers onder ons : 770 Euro


Algemene gegevens
Artikelnummer 4794285
Omschrijving MENN AMAXX WAND 11 C2
Fabrikaat Mennekes
Artikelcode leverancier 318478
EAN nummer 4015394263111
HGS code 19-11-83


of:

780 Euro

Omschrijving CIRC HOME CHARC RVE-WBM
Fabrikaat Circutor
Artikelcode leverancier V23010 (RVE-WBM 230V)
EAN nummer onbekend
HGS code 19-23-09
 
Zeker goed!

Nu denk ik niet dat iedereen thuis 3x40A heeft, maar voor de meeste is 3x16A echt méér dan voldoende.

Zoals je ziet: Beschermklasse: IP54

Zie hiervoor Wikipedia: IP-code - Wikipedia

IP-5x: Stofbescherming: Aanrakingsveilig doordat de behuizing geheel dicht is. Geen volledige bescherming tegen stof maar wel voldoende om de goede werking niet te hinderen.
IP x4: Plensdicht: Geen schade indien besproeid (10 l/min) onder eender welke hoek

Die kan je dus prima buiten in de regen hebben hangen en je Model S mee laden. Gewoon veilig.
 
Voor de Krachtstroomladers onder ons : 770 Euro


Algemene gegevens
Artikelnummer 4794285
Omschrijving MENN AMAXX WAND 11 C2
Fabrikaat Mennekes
Artikelcode leverancier 318478
EAN nummer 4015394263111
HGS code 19-11-83


of:

780 Euro

Omschrijving CIRC HOME CHARC RVE-WBM
Fabrikaat Circutor
Artikelcode leverancier V23010 (RVE-WBM 230V)
EAN nummer onbekend
HGS code 19-23-09

En Waar kan je die kopen?
 
Voor de Krachtstroomladers onder ons : 770 Euro


Algemene gegevens
Artikelnummer 4794285
Omschrijving MENN AMAXX WAND 11 C2
Fabrikaat Mennekes
Artikelcode leverancier 318478
EAN nummer 4015394263111
HGS code 19-11-83


of:

780 Euro

Omschrijving CIRC HOME CHARC RVE-WBM
Fabrikaat Circutor
Artikelcode leverancier V23010 (RVE-WBM 230V)
EAN nummer onbekend
HGS code 19-23-09

Die AMAXX is wel wat funky (looks)
00033507_0.png





Niet dat ik er in thuis ben maar is dit niet een goed (beter?) alternatief?




00033526_0.png



Home Charger Comfort 11


Type 2 tot 11 kW
Indicatie van het laadproces via een signaallamp

Type B gevoelig voor alle stroomsoorten, 4p, door de klant te voorzien
16A 3p+N, C, door de klant te voorzien
16A 4p


Bestelnr.: 312411
 
Uiteraard heb ik daar docs over!

Zie deze PDF: http://zooi.widodh.nl/ev/tech/charging/building_open_evse_eu.pdf
De meterkast in mijn schuur doet dus ook direct de verlichting en andere elektra in de schuur.
Aangezien bij mij alles nieuwbouw was kon ik daar volledig rekening mee houden.

Ik lees al een tijdje mee op dit forum, tijd voor mijn 1ste post. Mijn reserveringsnummer is 2158 dus dat zal wel eind dit jaar worden voordat het feest kan beginnen.
Widodh, ik heb een vraag over jouw oplossing. Jij hebt een extra verdeler in de schuur geplaatst waarbij de toevoerkabel in jouw meterkast afgezekerd is met 32A.
Is het dan wel toegestaan om een 'groep' (de laadpaal) in de verdeler in de schuur af te zekeren met ook 32A? Moet dat niet altijd een stapje lager zijn (25A)? Iets met selectiviteit?

Ik heb een vergelijkbare situatie, mijn 3 fase warmtepomp zit op een eigen groep van 16A en ik wil een extra verdeler op de plek van de warmtepomp plaatsen met daarin 2 3fase-groepen, een voor de warmtepomp en een voor de laadpaal. Maar volgens mij mag je dan beide groepen slechts afzekeren met 10A.
 
Ik lees al een tijdje mee op dit forum, tijd voor mijn 1ste post. Mijn reserveringsnummer is 2158 dus dat zal wel eind dit jaar worden voordat het feest kan beginnen.
Widodh, ik heb een vraag over jouw oplossing. Jij hebt een extra verdeler in de schuur geplaatst waarbij de toevoerkabel in jouw meterkast afgezekerd is met 32A.
Is het dan wel toegestaan om een 'groep' (de laadpaal) in de verdeler in de schuur af te zekeren met ook 32A? Moet dat niet altijd een stapje lager zijn (25A)? Iets met selectiviteit?
De automaat in mijn huis is een C32 waar die van de laadpaal een B32 is. De laadpaal vliegt er dus eerder uit dan die in het huis.

Ik zocht eigenlijk een C35 automaat 4P, maar die kon ik nergens vinden, helaas.

Overigens heb ik mijn EVSE op 30A geprogrammeerd, de Model S zal bij mij dus op 3x30A laden ipv 3x32A.
 
@wido
Ik heb net even wat over dat openevse gelezen maar klopt het dat deze nog 1fase is?

Edit: heb antwoord al gevonden, kwestie van 3fase relais er aan koppelen :smile:
Zoiets dus: http://www.vekto.nl/magneetschakelaars/installatierelais/4-polig-4no-25a-spoel-220-240-vac/310859
Misschien toch maar eens nadenken over een extra meterkastje in de schuur...
Inderdaad, ik heb dus een Hager ELS 440 relais, die is 4p 40A.

De EVSE zelf weet helemaal niets van 1 of 3 fase spanning af. Bij een correct pilot signaal schakelt deze gewoon het relais in.
 
Waar zou de Home charger Comfort 11 op komen excl. Btw?
Heb je een artikelcode van de leverancier ?
Dan is er zeker geen verwarring....

- - - Updated - - -

De automaat in mijn huis is een C32 waar die van de laadpaal een B32 is. De laadpaal vliegt er dus eerder uit dan die in het huis.

Ik zocht eigenlijk een C35 automaat 4P, maar die kon ik nergens vinden, helaas.

Overigens heb ik mijn EVSE op 30A geprogrammeerd, de Model S zal bij mij dus op 3x30A laden ipv 3x32A.
Widoh. Een automaat met k-karaktristiek zet je in je laadpaal, deze heeft een imaxX1.05A. De c-kar. Is imaxX1.13A
 
Widoh. Een automaat met k-karaktristiek zet je in je laadpaal, deze heeft een imaxX1.05A. De c-kar. Is imaxX1.13A
Bedankt voor de tip!

Mennekes Home Charger Comfort 11

Bestelnr.: 312411
Ik heb ook een account bij de Technische Unie, maar kan met dat bestelnummer niets vinden.

Alles wat de TU heeft (stuk of 15) zit rond de 1000 euro en hoger.
 
Wido (of iemand anders) wat is precies de inbouwdiameter van zo'n mennekes socket? (maw: welke diameter heb je het gat geboord in de wand van je schuur)
Ik heb op de site van mennekes gekeken daar staat wel een "datenblatt" maar daar staat alleen een foto op geen afmetingen of inbouwvoorschrift oid.
Vraag me ook af wat precies het verschil is tussen 31016+30012 en 31023, kan nergens preciese specs vinden van deze artikelen, of zoek/kijk ik verkeerd?
http://www.mennekes.de/industriesteckvorrichtungen1.html?asimGroupId=2001145&asimMenuId=2004079

Heb inmiddels zo'n kunstof paal (in totaal 140 lang, waarvan 100 boven grond) gekocht waar ik zo'n socket in wil gaan monteren:
PARKEERPALEN_NEDAPLAST_3.JPG

Bedoeling is aan tegenoverliggende kanten een groot gat te maken, 1 voor de socket zelf, de ander om er bij te komen/aan te sluiten (daarna afdekplaatje er over).
Paal is vierkant van buiten maar rond hol van binnen (weegt toch nog bijna 20kg, stevig spul dus) dus moet het interne montagevlak van de socket ook nog vlak frezen (tot max 9 mm volgens wido zn pdf)