Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Er worden geen grote aantallen "middengrote" BEV's verwacht dit jaar hoor.

Alles is relatief. Er hoeven er maar 3000 op de markt te komen dit regelmatig klant worden en ze verdubbelen in 2017 weer. Met Tesla waar je niet meer gratis kan laden, de nieuwe Zoe en de nieuwe Ampera moet dat toch wel lukken. Wanneer in 2018 ook de lage bijtelling wegvalt voor hybriedes verwacht ik echt dat de Ampera een succesknaller wordt in Nederland. En tegen het einde van dat jaar duiken misschien ook de eerste Model 3-en in Nederland op. Dus ook dat jaar moet een dikke verdubbeling er weer inzitten.
 
Alles is relatief. Er hoeven er maar 3000 op de markt te komen dit regelmatig klant worden en ze verdubbelen in 2017 weer. Met Tesla waar je niet meer gratis kan laden, de nieuwe Zoe en de nieuwe Ampera moet dat toch wel lukken. Wanneer in 2018 ook de lage bijtelling wegvalt voor hybriedes verwacht ik echt dat de Ampera een succesknaller wordt in Nederland. En tegen het einde van dat jaar duiken misschien ook de eerste Model 3-en in Nederland op. Dus ook dat jaar moet een dikke verdubbeling er weer inzitten.

Gelukkig kunnen we ervan uitgaan dat de Model 3 er snel zal zijn en de bestelde (schatting) 25 tot 30k in NL er medio 2018 zal zijn. De planning blijft op >100k in 2017 en 600k in 2018. Natuurlijk ben ik wel weer optimistisch maar ik heb geen reden om er ernstig aan te twijfelen.
 
Media 2018 is absoluut onwaarschijnlijk voor West Europa. Probleem is de Amerikaanse federale steun voor EVs. Die loopt in zijn eindfase net op het moment dat de eerste lading model 3 geleverd zal worden in California. Om de resterende steun dan nog ten volle te benutte zal Tesla de twee kwartalen die daarop volgen ook 100% moeten uitleveren in de VS. Dus ten vroegste 3 kwartalen na de eerste levering in California zal er voor de Europese markt kunnen geproduceerd worden. Daarna mag je zeker nog een kwartaal tellen voor verscheping en optimalisering van de assemblage lijn in Tilburg. Mijn verwachting is dat Europa pas ten vroegste aan de beurt is een jaar na de eerste levering van Model 3 aan de werknemers. Indien Canada en Noorwegen er tussen komen kruipen, misschien zelfs nog een kwartaal later.

En dat is dan nog zonder de eerste signalen gerekend die op vertraging kunnen wijzen waar de nauwgezette Tesla watchers ons ondertussen op wijzen.
 
2017 en 2018 samen worden er 700.000 geproduceerd, bijna het dubbele van het aantal reserveringen wereldwijd. Daarbinnen liggen volgordes vast. Nieuwe reserveringen op de site worden geleverd in tweede helft van 2018. We zillen nog verrast worden. Net als met specs verwacht ik. Maar laten we het afwachten. Conclusie, het komt helemaal goed met Fastned om weer on topic te komen.
 
2017 en 2018 samen worden er 700.000 geproduceerd, bijna het dubbele van het aantal reserveringen wereldwijd. Daarbinnen liggen volgordes vast. Nieuwe reserveringen op de site worden geleverd in tweede helft van 2018. We zillen nog verrast worden. Net als met specs verwacht ik. Maar laten we het afwachten. Conclusie, het komt helemaal goed met Fastned om weer on topic te komen.

Ik hoop het voor ze...temeer omdat "eigenlijk" het tankstation principe voor dagelijks gebruik niet ideaal is bij EV's. Maar misschien kunnen ze goed profiteren van rijtjeshuis/apparement "stakkers" zoals ik :). Misschien is er nog meer voordeel omdat we stiekem toch gewoontedieren zijn.

De markt groeit voor FastNed. Dat zeker. Echter zou dat vooral op conto van de 3 komen bij de aantallen die u schetst. Ruim 25000 auto's zorgt voor een verdrievoudiging ten opzichte van het huidige wagenpark wat bediend kan worden door FastNed. Ik ben alleen wat sceptisch over de overige modellen in dezelfde prijsklasse ;).

En of Tesla nu in staat zal zijn 450.000 Model 3's te maken in 2017/2018 of 700.000. In beide gevallen kan de 3 ergens in 2018, hoogstens eerste helft 2019, in Nederland verwacht worden.

@schonelucht ;

Er is nergens een spoortje bewijs van de stemming die sommige "watchers/analisten" proberen te maken. Voor zover bekend, loopt alles volgens schema en is er hoogstens door Elon aangegeven dat sommige onderdelen een grotere uitdaging geven dan andere. Daarbij denkend aan onder andere de stoelen. In 2017 rollen er 3's van de band. Dat is op zeker. Vraag is alleen, hoeveel? Enige juiste antwoord daarop is....in december 2017 meer dan in november 2017 ;).
 
Je bent nog optimistischer dan Elon Musk zelf. Die schatte een run-rate in van 500 000 tegen 2018. Maar wel in een s curve. Dus de effectieve gemiddelde run rate zal daar een stuk onder liggen. 700 000 gaat gewoon niet gebeuren, net zoals Opel tegen dan geen 100 000 Amperas gaat leveren. Als alles volgen schema verloopt had Tesla verleden week geen order van $100M onderdelen voor de Model 3 afgezegd of dan hadden ze in Q3 gewoon de investeringen in de productielijn gedaan die ze oorspronkelijk gepland hadden. Is het mogelijk dat ze desondanks wel op tijd leveren? Misschien wel, maar beweren dat ze volgens de planning werken is gewoon aantoonbaar fout.
 
  • Like
Reactions: S-19910
En uiteindelijk doen zes maanden eerder of later er niet toe. Feit is dat ze voorlopig nog de enige zijn met een EV die gewild zal zijn vanwege prijs, model, range, autonomie, interieur (als een spaceship), Brand (een echte Tesla), leuke combi's met geintegreerde solar, opslag en lader (DC is waar ik op gok) en tenslotte SuC en DeC netwerk en ik vergeet waarschijnlijk nog iets.

Het zou beleidmakers sieren als ze met deze realiteit rekening zouden houden en Fastned krijgt vanzelf wel wat ze verdienen door hun doorzettingsvermogen.
 
Je bent nog optimistischer dan Elon Musk zelf. Die schatte een run-rate in van 500 000 tegen 2018. Maar wel in een s curve. Dus de effectieve gemiddelde run rate zal daar een stuk onder liggen. 700 000 gaat gewoon niet gebeuren, net zoals Opel tegen dan geen 100 000 Amperas gaat leveren. Als alles volgen schema verloopt had Tesla verleden week geen order van $100M onderdelen voor de Model 3 afgezegd of dan hadden ze in Q3 gewoon de investeringen in de productielijn gedaan die ze oorspronkelijk gepland hadden. Is het mogelijk dat ze desondanks wel op tijd leveren? Misschien wel, maar beweren dat ze volgens de planning werken is gewoon aantoonbaar fout.
Neen. Ik moet het terugzoeken maar heb pas nog gelezen dat de planning voor 2018 600.000 Tesla's is. En in het traject van negen maanden is rekening gehouden met af en toe een onderpresterende toeleverancier. Dat is helemaal geen big deal. Laten we het afwachten. In juli begint de productie pas dus men heeft nog bijna een half jaar.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Je bent nog optimistischer dan Elon Musk zelf. Die schatte een run-rate in van 500 000 tegen 2018. Maar wel in een s curve. Dus de effectieve gemiddelde run rate zal daar een stuk onder liggen. 700 000 gaat gewoon niet gebeuren, net zoals Opel tegen dan geen 100 000 Amperas gaat leveren. Als alles volgen schema verloopt had Tesla verleden week geen order van $100M onderdelen voor de Model 3 afgezegd of dan hadden ze in Q3 gewoon de investeringen in de productielijn gedaan die ze oorspronkelijk gepland hadden. Is het mogelijk dat ze desondanks wel op tijd leveren? Misschien wel, maar beweren dat ze volgens de planning werken is gewoon aantoonbaar fout.

Dus jij weet dat ze gepland hadden in Q3 investeringen origineel "te activeren"? En dat deze latere activatie ook maar iets te maken had met zaken die in de fabrieken plaatsvonden? En dat dit niet een financiële handeling was die boekhouders nu eenmaal doen?

100M lijkt veel, maar je hebt het over een potentiële orderportefeuille van 16.8 MILJARD dollar (gemiddeld te verwachten verkoopprijs van 42.000 en 400.000 stuks reservering). Tuurlijk...als je 1 onderdeel mist, heb je geen auto. Maar er is nergens gezegd door Tesla dat dit onderdeel invloed heeft op het kritieke pad wat men in de planning heeft uitgestippeld. Er zijn uitsluitend geluiden geweest dat productielijnen volgens planning geïnstalleerd worden en dat de accu-cel productie inmiddels is gestart...ook volgens planning.

Ik ga niet zeggen dat Tesla even 100.000 stuks Model 3 gaat maken in 2017 en 500.000 in 2018. Ik denk ook dat dit erg positief is. Ik zou het al spectaculair vinden wanneer men ergens op de 50-75.000 stuks uitkomt voor dit jaar (25.000 in Q3 en 50.000 in Q4). Maar een wat minder positieve inschatting voor geleverde aantallen auto's is heel wat anders dan stellen dat het model uberhaupt pas halverwege 2018 van de band rolt.

Elon heeft inderdaad steeds gezegd 500.000 stuks IN TOTAAL in 2020 (later versneld naar 2018), maar blijkbaar is er daarna nog nieuwer nieuws geweest dat het 500.000 Model 3's PLUS nog de S en X (100.000 stuks schatting) zou zijn.

Dus de Model 3 komt eigenlijk op zeker dit jaar uit de fabriek rollen en er is op zeker in de lente een onthulling. Hoeveel 3's er dit jaar gemaakt worden, weet helemaal niemand....maar is leuk om over te speculeren...dat is wat anders dan dromen. ;)
 
Dus jij weet dat ze gepland hadden in Q3 investeringen origineel "te activeren"? En dat deze latere activatie ook maar iets te maken had met zaken die in de fabrieken plaatsvonden? En dat dit niet een financiële handeling was die boekhouders nu eenmaal doen?

100M lijkt veel, maar je hebt het over een potentiële orderportefeuille van 16.8 MILJARD dollar (gemiddeld te verwachten verkoopprijs van 42.000 en 400.000 stuks reservering). Tuurlijk...als je 1 onderdeel mist, heb je geen auto. Maar er is nergens gezegd door Tesla dat dit onderdeel invloed heeft op het kritieke pad wat men in de planning heeft uitgestippeld. Er zijn uitsluitend geluiden geweest dat productielijnen volgens planning geïnstalleerd worden en dat de accu-cel productie inmiddels is gestart...ook volgens planning.

Ik ga niet zeggen dat Tesla even 100.000 stuks Model 3 gaat maken in 2017 en 500.000 in 2018. Ik denk ook dat dit erg positief is. Ik zou het al spectaculair vinden wanneer men ergens op de 50-75.000 stuks uitkomt voor dit jaar (25.000 in Q3 en 50.000 in Q4). Maar een wat minder positieve inschatting voor geleverde aantallen auto's is heel wat anders dan stellen dat het model uberhaupt pas halverwege 2018 van de band rolt.

Elon heeft inderdaad steeds gezegd 500.000 stuks IN TOTAAL in 2020 (later versneld naar 2018), maar blijkbaar is er daarna nog nieuwer nieuws geweest dat het 500.000 Model 3's PLUS nog de S en X (100.000 stuks schatting) zou zijn.

Dus de Model 3 komt eigenlijk op zeker dit jaar uit de fabriek rollen en er is op zeker in de lente een onthulling. Hoeveel 3's er dit jaar gemaakt worden, weet helemaal niemand....maar is leuk om over te speculeren...dat is wat anders dan dromen. ;)

Ik heb even geen bron, maar ik weet dat enige tijd geleden werd aangegeven zoals Hans ook al aangeeft dat in 2018 in totaal al 500.000 autos worden geproduceerd. Dat is 2 jaar naar voren geschoven. Oorspronkelijk was dat 2020. Als je nu Model 3 bestelt staat dat je hem niet voor Q3 2018 hoeft te verwachten in NL.
 
Ik heb even geen bron, maar ik weet dat enige tijd geleden werd aangegeven zoals Hans ook al aangeeft dat in 2018 in totaal al 500.000 autos worden geproduceerd. Dat is 2 jaar naar voren geschoven. Oorspronkelijk was dat 2020. Als je nu Model 3 bestelt staat dat je hem niet voor Q3 2018 hoeft te verwachten in NL.

I know...ik heb nergens iets gezegd wat daar haaks op staat. Ik nam aan dat @Hans Noordsij het had over 25000 Model 3's die geleverd worden aan mensen die (net als ik) reserveringhouder zijn. Die leveringen vinden waarschijnlijk ergens in 2018 plaats. Met een kleine uitloop naar 2019 als de ramp up wat stroever verloopt dan gepland.

Dat is wat anders dan wat @schonelucht beweert, namelijk...dat het model zelfs in zijn geheel uitgesteld zou worden. Bovenop zijn inschatting dat levering aan markten buiten de VS vertraging op zou lopen omdat Tesla zoveel mogelijk amerikanen een max belastingvoordeel gunt.

Ik zie (net als Hans) geen enkele aanleiding om te denken dat de reeds gereserveerde Model 3's in NL later dan 2018 geleverd gaan worden.

Overigens loopt dit onderwerp inmiddels meer richting "Model 3", dan FastNed. ;) Het succes van FastNed zal groeien door Model 3. En wellicht in iets mindere mate door de overige "betaalbare" BEV's. Voor zowel FastNed als Tesla is 2018 een zeer belangrijk jaar :D.

En dat was post 100. :)
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Ik heb even geen bron, maar ik weet dat enige tijd geleden werd aangegeven zoals Hans ook al aangeeft dat in 2018 in totaal al 500.000 autos worden geproduceerd. Dat is 2 jaar naar voren geschoven. Oorspronkelijk was dat 2020. Als je nu Model 3 bestelt staat dat je hem niet voor Q3 2018 hoeft te verwachten in NL.
In ieder geval interview waarin bijstelling prognose naar 600k wordt genoemd en niet tegengesproken door Duitse Tesla manager. Overigens goed artikel.
Tesla: Deutschland-Chef Jochen Rudat im Interview - manager magazin
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Ik las het zojuist. In het algemeen schrijft men bij Follow The Money (FTM) zeer lezenswaardige artikelen, gebaseerd op 'echt' onderzoek. Financieel gezien lijkt het inderdaad een zeepbel waarbij vooral anderen het risico nemen door aandelen te kopen tegen een veel te hoge prijs, terwijl de oprichters hun risico's beperken.

Veel van de argumenten waarom Fastned niet goed van de grond komt, zijn in dit forum ook al genoemd.

- Te weinig 'echte' elektrische auto's op de markt. Tesla heeft verreweg grootste marktaandeel, maar heeft ook eigen laadnetwerk voor langere afstanden. Ik denk dat men na het succes van Tesla toch meer had verwacht van bestaande autoproducenten..
- Het businessmodel voor elektrisch laden is niet te vergelijken met dat van benzine; het lijkt er namelijk op dat structureel een heel groot deel van de electriciteit geladen wordt in de private sfeer: thuis of bij de werkgever (in dat laatste geval kun je de 20 cent per KWH nog eens bijna door 2 delen..).
- Zelfs snelladen kost meer tijd dan een tank volgooien. De huidige verzorgingsplaatsen zijn m.i. niet zo geschikt voor Fastned-achtige laadpunten. Vooral als het donker is en het hippe Fastned-station wat verder van het tankstation af staat, is het toch een beetje unheimisch. Je kunt beter een snellader neerzetten bij een Starbucks of fastfood-restaurant waar je tenminste de mogelijkheid hebt om even 20 minuten op een echte stoel te zitten en aan een echte tafel je laptop open te klappen. Wat dat betreft zijn de meeste SuC's al wat beter gesitueerd.
- Wat nog niet eens wordt genoemd: Fastned dacht de alleenrechten te hebben op verzorgingsplaatsen, maar ik ken verschillende plekken waar andere aanbieders ook gewoon laadstations hebben neergezet (zonder hippe luifel met zonnepanelen, dus tegen een veel lagere investering..).
 
Ik blijf altijd positief, maar het artikel heeft wel degelijk goede punten. Fastned blijft een risico en het is voor hen te hopen dat de markt snel genoeg aan trekt, daarbij:

- Laden moet veel sneller worden (deels in hun macht)
- Prijzen moeten omlaag

Ik zie voor Fastned wel een goede kans als ze deals weten te sluiten met grote vloten zoals leasemaatschappijen of iets dergelijks.

Over de plek langs de weg kan je heel lang praten. Ik vind de SuC veelal weer onhandig liggen, ik wil namelijk de snelweg niet af.

Wel mist dit artikel één stuk. Wiebes heeft het over de PHEV in zijn artikel. Niet over de BEV.
 
Ik las het zojuist. In het algemeen schrijft men bij Follow The Money (FTM) zeer lezenswaardige artikelen, gebaseerd op 'echt' onderzoek. Financieel gezien lijkt het inderdaad een zeepbel waarbij vooral anderen het risico nemen door aandelen te kopen tegen een veel te hoge prijs, terwijl de oprichters hun risico's beperken.

Veel van de argumenten waarom Fastned niet goed van de grond komt, zijn in dit forum ook al genoemd.

- Te weinig 'echte' elektrische auto's op de markt. Tesla heeft verreweg grootste marktaandeel, maar heeft ook eigen laadnetwerk voor langere afstanden. Ik denk dat men na het succes van Tesla toch meer had verwacht van bestaande autoproducenten..
- Het businessmodel voor elektrisch laden is niet te vergelijken met dat van benzine; het lijkt er namelijk op dat structureel een heel groot deel van de electriciteit geladen wordt in de private sfeer: thuis of bij de werkgever (in dat laatste geval kun je de 20 cent per KWH nog eens bijna door 2 delen..).
- Zelfs snelladen kost meer tijd dan een tank volgooien. De huidige verzorgingsplaatsen zijn m.i. niet zo geschikt voor Fastned-achtige laadpunten. Vooral als het donker is en het hippe Fastned-station wat verder van het tankstation af staat, is het toch een beetje unheimisch. Je kunt beter een snellader neerzetten bij een Starbucks of fastfood-restaurant waar je tenminste de mogelijkheid hebt om even 20 minuten op een echte stoel te zitten en aan een echte tafel je laptop open te klappen. Wat dat betreft zijn de meeste SuC's al wat beter gesitueerd.
- Wat nog niet eens wordt genoemd: Fastned dacht de alleenrechten te hebben op verzorgingsplaatsen, maar ik ken verschillende plekken waar andere aanbieders ook gewoon laadstations hebben neergezet (zonder hippe luifel met zonnepanelen, dus tegen een veel lagere investering..).
Het zwakste punt: 'Het bouwen van zo’n laadstation kost ongeveer 215.000 euro.'
Dit kan ook voor 10% van het bedrag, zonder dakje. Dan waren er nu geen 40 stations maar 400. En dan bij iedere Starbucks of fastfood maar vooral, ieder kantorenpark en winkelcentrum.
 
  • Like
Reactions: Keezje
Als je het forum op een artikel wil wijzen @Zuid5.nl, post dan alleen een link ernaartoe en niet het hele artikel. Zo pleeg je inbreuk op het auteursrecht en ontneem je de schrijver zijn bron van inkomsten.
Mijn excuses pvkeep hiervan was ik me niet bewust. Ben nog op tijd om het te corrigeren volgens mij.

Bij deze; De bodemloze put van de familie Lubbers
 
  • Like
Reactions: HWS and pvkeep