TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by widodh, Nov 12, 2013.

1. pvkeep

pvkeep Paul van Keep

Een wat aangedikte samenvatting van het FTM artikel, dat wel. Maar geen persoonlijke aanval. Til er niet zo zwaar aan.

• Like x 1
  2. PaulusdB

PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

• Helpful x 1
  3. schonelucht

schonelucht Active Member

Het scenario dat ik hierboven schets past niet in het greater fool verhaal omdat de koper wel degelijk een rationele reden heeft om de opgeblazen prijs te betalen en zelf niet op zoek gaat naar een greater fool maar de waarde van het onderliggende goed gaat uitbaten.

(Dat gezegd zijnde, het is natuurlijk daarnaast ook altijd mogelijk dat Fastned wel degelijk gekocht wordt door een 'echte' greater fool)

4. PaulusdB

Lees even de wiki, svp, @schonelucht.
    Niet een eventuele EU fabrikant investeert op basis van de greater fool theory, maar juist FN doet dat momenteel. En daarmee de -volgens FTM in het ootje genomen- beleggers dus evenzo. Misschien is er ook wel een 'Ponzi light' variant in te zien, maar dat zou kwade opzet zijn en daar geloof ik niet in.

5. Defiant

Defiant Member

Ik heb het boek van/over Fastned (story) gekregen en gelezen. Ik vond het leuk en interessant om te kijken wat er kwam kijken bij het ontstaan van het bedrijf en hoe het "gunnings" proces van de verzorgingsplaatsen in zijn werk gaat.

Hun model is een directe vertaling van de benzinepompen. Rekenend met ogenschijnlijk kleine percentages ten opzichte van de grote tankstationmarkt is men tot de basis gekomen van hun bedrijf. Met de gevleugelde term...."locatie, locatie, locatie". Ik snapte uit hun boek iets niet....maar misschien niet goed gelezen....

Als voorwaarde van de toewijzing van de verzorgingsplaatsen, zouden er binnen een aantal jaar laadstations moeten staan. Die tijd is ver voorbij en ik hoor niets over het vervallen van hun claims. Weet iemand toevallig hoe dat zit?

Verder heeft men bij de emissie ogenschijnlijk gedacht....200x200.000 = 40.000.000. Dus daar gaan we voor. En die 10 euro zal dan misschien wel gekozen zijn als "mooi rond getal dat niet afschrikt".

Bij Fastned wordt inmiddels stevig de hockeystick ter hand genomen bij groeiverwachtingen. Tijdens de launch misschien redelijk omdat de overheid de 200.000 EV's voor 2020 afgaf als doel. Echter blijkt nu uit alles dat dit getal zeer waarschijnlijk niet gehaald gaat worden. Ondanks groeiprognoses van een professor die ik met de beste wil niet kan volgen. En dan toch hiermee blijven schermen. Dat geeft mij wat kriebels.

Gegeven blijft dat:

- er ongeveer € 28.000.000 nodig is om alle beoogde stations te bouwen
    - er een nog onbekend bedrag nodig is tussen nu en 2022 om alle stations te upgraden (50.000 - 100.000 per station?) van 50kW -> 350kW (CCS 2.0; 150kW wordt waarschijnlijk overgeslagen)
    - er stations in DU moeten komen als onderdeel van een corridor van Denemarken naar Zuid-Duitsland (Fastned krijgt steun van EU voor bouw snellaadstations in Duitsland - Fastned (bericht)).
    - er nu een dikke 2.5 miljoen per jaar verlies wordt geleden
    - er (blijkbaar) 50x meer omzet gehaald moet worden met de huidige stations om nu quite te spelen

Ik snap dat men enthousiast is over Fastned als pionier en hun doel. Hun kwaliteit en uitstraling.

Ik snap gewoon niet dat men (Fastned en de rasoptimisten) zo positief kan zijn over hun kansen. Waarop is dat dan gebaseerd?

• Like x 1
  6. schonelucht

schonelucht Active Member

Misschien ken ik de nuances van de theorie niet, maar hierin lees ik dat ook de koper in de veronderstelling moet zijn dat hij het goed op zijn beurt weer kan doorversluisen. De voorbeelden die daarna gegeven worden lijken dat te ondersteunen. Zoniet, dan is bijna iedere aandelen aankoop, zoals pakweg die van TSLA, er wel onder te scharen.

7. widodh

widodh Model S 85kWh

Grappige is, als ik dus Leaf, Zoe en Golf rijders lees laden ze best veel bij Fastned. Gegeven, zij hebben kleinere accu's en moeten wel, maar is dit ook niet de groep die geen eigen oprit heeft? Goedkopere auto, lagere besteding en daarmee ook huis zonder oprit?

Veel Tesla rijders hebben volgens mij de luxe van een oprit danwel een eigen parkeerplaats.

Ik ben dan die ene Tesla rijder die 50.000km maakt, een vriendin heeft wonen aan de andere kant van het land en zo dus behoorlijk wat langs de weg moet laden. Het leven van een IT consultant.

Afijn, het is misschien boeiend om te kijken naar Noorwegen: Norway is reaching tipping point for electric vehicles as market share reaches record breaking 37%

Hoe doen de snellaadnetwerken in Noorwegen het financieël? Kan Fastned daar een les uit trekken en zo mee naar de toekomst kijken?

• Like x 1
  8. Edi99

Edi99 Egbert Dijkstra

Heeft FN eigenlijk het alleenrecht voor het plaatsen van laders op de 200 genoemde locaties verworven? Staat me bij dat daar eerder discussie (rechtszaak?) over was en dat FN tot de conclusie was gekomen dat dit niet het geval was (terwijl men er wel vanuit was gegaan). Als ook de bestaande fossiele uitbaters EV-laders mogen plaatsen kan dat een behoorlijke impact gaan hebben zodra ze daartoe over gaan... het vergt immers weinig om in deze markt deel te gaan nemen.. Weet iemand hoe dat zit?

9. PaulusdB

Inderdaad, precies zo zie ik het voor de huidige aandeelhouders van FN, maar niet voor de kopers na het tweede of derde faillissement. Die hebben een serieuze kans op rendabele exploitatie.
    Juist het geval Tesla is interessant; omdat het aandeel geen dividend zal betalen binnen enige afzienbare termijn. De mogelijkheid van rendement maken is dus gebaseerd op het doorverkopen van je investering aan iemand die er een hogere toekomstige waarde in ziet.

10. PaulusdB

Shell wil blijkbaaar wel aan laadinfrastructuur op tankstations, volgens Electrek.
    Shell says it will start installing electric vehicle chargers at its gas stations this year

11. Keezje

Keezje Active Member

Ehm... misschien weet je nog, van die gemeente waar in een straal van 140 meter 5 Tesla's wonen? (Een lokale meubelmaker die m bij mij voor de deur zag staan zei: ah, de Voorburgse Astra...). Twee eigenaren hebben een eigen oprit, de andere drie niet. De marktwaarde van woningen loopt van ruim 5 tot zo'n 13 ton, en de huizen met oprit zijn niet allebei de duurste van de 5. Wat koop je voor 5 ton in Middelburg? Vast een mooie oprit!. Er zijn echter talloze 'dure' huizen zonder oprit in een beetje stad.

Ik weet ook niet hoe belangrijk dat allemaal is als de Model 3 en z'n toekomstige vriendjes allemaal 300+ range krijgen, en 90% van hun ritten met thuis/werk/openbaar straat-laden kunnen doen, de overige 7% op SuC en 3% bij FN en/of concullega's. Of misschien, in mindering op de genoemde 90%, met de wekelijkse winkelbeurt aan een snellader? Dat zou heerlijk zijn. (Percentages mag ieder met eigen dikke duim of statistieken invullen).

12. gelden

gelden Active Member

En in aanvulling daarop: staat me bij dat ze nu het recht hebben om die laadplekken uit te baten, maar dat is voor een beperkte tijd. 10 of 15 jaar ofzo. En dan, komt het dan opnieuw in veiling? Juist op het moment dat het misschien rendabel gaat worden, zijn ze dan hun plekken weer kwijt...
    Weet iemand hoe dat precies is afgesproken?

13. redevries

redevries René de Vries

De concessie is voor 15 jaar, vanaf 2012 Zoon Lubbers installeert 200 elektrische laadpunten dan weten we tenminste de uiterste exit-datum.

Op dit moment is is niet exclusief, over een claim wordt al een tijdje over nagedacht. Ik kan althans geen follow-up up vinden. Fastned denkt na over miljoenenclaim tegen Staat

14. Maarten

Maarten Active Member

Blijkbaar staat de exclusiviteit niet in het contract, anders was er denk ik al wel een rechtzaak geweest.
    M.i. was het redelijk geweest als FastNed daar ook aanvullende voorzieningen had mogen bieden, dat geeft tenminste gelijke kansen.
    En vooral bij elektrisch laden zijn die voorzieningen van belang.

15. basvk

basvk Supporting Member

Tankstations willen nu ook elektrische laadpalen - Binnenland - Voor nieuws, achtergronden en columns

TL;DR: de concessies zijn niet exclusief volgens rijkswaterstaat en andere partijen, FN vindt van wel.

Voor zover ik weet is in de uitspraken niet terug te vinden dat FN een exclusieve concessie heeft gewonnen. Het is in feite andersom: FN mocht elektriciteit leveren omdat dit niet onder de exclusieve concessie van brandstoflevering viel.

16. widodh

widodh Model S 85kWh

Dat is gewoon een serieus risico voor Fastned waar ik mij al wel een tijdje 'zorgen' om maak.

Wanneer Shell/BP/X zich boos maken zetten ze in een jaar tijd bij al hun stations een 350kW snellader neer met 2 of 4 aansluitingen. Gekoppeld aan hun bestaande betaalsystemen en shop.

Dan is het daar over en uit voor Fastned. Binnenstedelijke stations zoals die van Fastned in Den Haag zijn wellicht een veel logischere optie. Die schijnt nu ook al best druk te zijn. Vooral in de grotere steden gaat er een druk zijn voor laadpalen en daar willen mensen kunnen laden.

• Like x 2
  17. Keezje

Keezje Active Member

NLE is daar al mee bezig, A13 achter de Esso, A4 bij Leiderdorp, en ik meen A2 bij Beesd, en plannen voor meer. Simpele outfit.

• Like x 1
  18. Wim S.

Wim S. Supporting Member

De investeringen voor de olieboeren om snel laden mogelijk te maken zijn relatief gering. Ze hebben ruimte zat met hun grote parkeerterreinen en ze hebben vrijwel altijd al forse vermogens op hun locaties. Als ze slim zijn zetten ze een regiment zonnepanelen op poten neer, verbinden die met een paar Powerpacks en ze hoeven waarschijnlijk niet eens hun aansluiting te verzwaren.
    Inderdaad jammer voor FastNed.

19. PaulusdB

Een paar zonnepaneeltjes draagt weinig bij, berekenden we hier al eens eerder.
    Is weer extra onderhoud en gedoe. Alleen maar voor de bühne, haast. Batterijen als buffer helpt natuurlijk wel enorm, maar kost ook wat. Zowel aanschaf, onderhoud, maar ook conversieverliezen. Komt dus pas in beeld als voor netverzwaring exorbitante kosten nodig zijn, zoals inderdaad in casu Haarrijn.

20. widodh

widodh Model S 85kWh

• Like x 2

Share This Page