TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by widodh, Nov 12, 2013.

1. basvk

basvk Supporting Member

2. BobbyKings

BobbyKings Silver

Inderdaad netjes en onderbouwd.

Toch vind ik dat ze hun concurrentiepositie overschatten. Ze concurreren met 21 cent inclusief BTW zonder opstart kosten publiek (Den Haag e.o.), met 20 cent bij SuperCharger, met gratis bij het winkelcentrum, met gratis bij destination, met toekomstig gratis bij ondernemers die je graag als klant ontmoeten, met gratis in parkeergarages, met gratis op je werk, etc.

Als ze 15 cent per kWh vragen bij >100 kW worden ze wat mij betreft pas concurrerend.

3. FrankNL

FrankNL Member

Wederom net geschreven, duidelijk en helder. Zonder een "zie ons" toontje...ze mogen dit wel wat groter brengen...via via lezen we via dit forum deze reactie...maar verder zie je er niks van...wel op twitter maar niet op de site...zou het er zelf neergezet hebben op hun blog oid...

Heb geen aandelen FN, risico te groot, hun obligaties ook niet gedaan, zelfde verhaal....maar als ik beter in de slappe was zat had ik er wel wat risico mee willen nemen..over 2-3 jaar is wel duidelijk wat het gaat worden gok ik zo

4. Hans Noordsij

Hans Noordsij Well-Known Member

Nu het weer wat rustiger in dit draadje is geworden wil ik wel toelichten waarom ik eerder aan de bel trok. Dit is geen besloten forum. Zou dat wel zo zijn dan kunnen we ongebreideld onze gang gaan.

Maar dit is een openbaar forum waar iedereen kan meelezen.

Bij rendez vous aan de SuC met nieuwe rijders wijs ik ze op dit forum als plaats waar ze informatie kunnen vinden.

Dat brengt wat verantwoordelijkheid met zich mee met wat we posten. Natuurlijk hoeven we zaken die niet kloppen niet uit de weg te gaan maar zeer vaak zitten er onderbuikgevoelens in die zich uiten in cynisme of sarcasme.
    Misschien ben ik de enige die dat zo ziet, maar ik denk bij elke post wat het brengt aan een nieuwe bezoeker. Daarbij moet de baseline (ik had haast rode draad gezegd) opbouwend blijven.

Misschien overdrijf ik, misschien niet of alleen maar een beetje. Jullie kennen me nu wel en ik bedoel het goed.

5. Wim S.

Wim S. Supporting Member

Je ziet er heel fris en fruitig uit Hans ;)

6. Gerard60

Gerard60 Member

Laat ik vooral niet cynisch overkomen maar toch een paar dingen over het stuk van FastNed.
    Met name omdat er zo positief gereageerd wordt heb ik het toch maar gelezen.

Het klinkt leuk maar er zitten toch veel halve waarheden of zelfs volledige onwaarheden in.
    En een leugen verpak je natuurlijk het beste in een paar waarheden, een veel gebruikte methode in commerciële verhalen.

Wat zwakheden in het betoog. Ik ga er vanuit dat er andere zijn die de sterktepunten kunnen belichten.

Facebook aanroepen als bron? Een ‘investeerder’ citeren? Dit laatste heet anekdotische bewijsvoering, het eerste kan wijzen op alternatieve feiten, trollen of nepnieuws. Een meer gedegen bron zou helpen.

Allego aanroepen als concurrent is ook niet echt sterk. Wie niet op let, laad bij een paal van Allego. Het overgrote deel van de laadpalen doet ergens tussen de €0,30 en €0,40. Check The New Motion app.
    En, bij bijvoorbeeld Flevonice en Widodh is het gratis.

Mijn laadpaal kost maar €750,- en die hoefde ik niet aan te schaffen. Een wandcontactdoos had voldoende geweest, als ik niet te lui was om de laadkabel uit de kofferbak te pakken.

En daar zit het grote probleem voor FastNed, thuis laden kost 10 seconden.
    Bij Fastned al gauw 30 minuten. Bij een tarief van €50/uur toch een verschil van €25.

Het kan zijn dat je bij FastNed tot 15 keer sneller kan laden, alleen ik heb het niet meegemaakt. Sterker de keren dat ik een laadpaal gebruiken kwam dit tot 50km per uur en de enige keer dat ik bij Fastned was slecht tot 150km per uur. Een factor 3 waarbij ik bij de Laadpalen niet hoefde te wachten en bij FastNed wel. Wat betreft de tijd investering was het ruim andersom en kost FastNed mij een factor 15 meer tijd.

Is Noorwegen aanroepen als voorbeeld wel zo logisch? Is dit het vergelijken van Appels met Peren? Hoeveel laadpalen zijn daar in het totaal? Wat is de dichtheid per elektrische auto? Wat zijn de kosten van een station? Hebben die ook zo’n dak van rond de €100.000 met 10 keer meer oppervlakte dan noodzakelijk.

Leugen: ‘Inmiddels krijgt iedere Tesla een budget van 400 ‘gratis’ kWh per jaar - daarna zal moeten worden afgerekend.’
    Alle voor 15 januari bestelde en voor 31 maart geleverde Tesla’s is het SuC gebruik onbeperkt zonder extra kosten.
    Vraag, wie moet er al betalen voor het gebruik van de SuC?

Natuurlijk zijn mensen meer naar superchargers gegaan, op 31-12-2015 waren er maar 542, nu 818(supercharge.info). De verklaring dat een grotere accu meer onderweg chargen vraagt lijkt mij in dit verband niet de enige optie.

Bij FastNed kunnen ze rekenen. Een 30 kWh accu met 3 kW laden kost zo ongeveer 10 uur. Maar de enige plek waar dat kan is thuis, zonder laadpaal, en daar speelt tijd geen rol. Zijn er publieke palen waar met minder dan 11kWh geladen wordt?
    De snelheid die FastNed roept is tot nu toe, voor mij, hypothetisch gebleken.

FastNed beweegt snel naar winstgevendheid. Juist maar als het een lange weg is gaat dat niet helpen, zeker niet als in die tijd de concurrentie komt die goedkoper is en op meer plaatsen zit. De tijd werkt in het nadeel van FastNed. Los van het eventueel verlopen van concessies.

5 miljoen garantie? Is dat privekapitaal of komen die uit inkomsten uit de de verkoop van aandelen? Geen idee, alleen een vraag.

Verlies en investeringen worden door elkaar gehaald. Een investering is geen verlies, wel kan een afschrijving op de investering tot verlies lijden. De vraag is dan, waarom zijn die afschrijvingen zo groot?

Over de omzet calculator enkele opmerkingen:
    De keuzes die je daar kan doen leiden altijd tot een gunstig resultaat voor FastNed.
    Maar, aangenomen dat er in 2025 miljoenen EV’s zijn. Waarom zouden die eens per maand naar FastNed gaan? in 2025 zijn er miljoenen laadpunten. Wat maken die 57, of 157, van FastNed bijzonder?
    Waarom zou FastNed in 2025 nog €0,25 kunnen rekenen voor een kWh als de kostprijs inmiddels gezakt is naar minder dan €0,02?
    Door de beperkte keuzes is dit model misleidend.

Er staan goede dingen maar ook halve waarheden in het betoog. Dit schaadt de introductie van de EV.
    Maar misschien is het wel anders. Waarom zijn dan halve waarheden nodig?

• Informative x 1
    • Like x 1
  7. widodh

widodh Model S 85kWh

Zou ik niet direct een leugen noemen. Of het de beste bron is weet ik niet, kan tijdsdruk zijn geweest,

Ik weet niet waar jij publiek laad, maar snelladers van The New Motion en Allego vermijd ik wel zeker. Die zijn bizar, maar echt bizar duur.

Die situatie gaat niet bij iedereen op. Wij zijn Tesla rijders en hebben met de UMC wat 'luxe'. Andere EV-rijders zijn aan een goede laadpaal toch snel 1500 kwijt met alles er op en aan.

Laden gaat sneller worden bij Fastned, daar ben ik wel heel zeker van.

Dat staat ook netjes in de uitleg. Alleen nieuwe Tesla's krijgen het niet meer gratis.

Weer een Tesla luxe. Wij hebben 3-fase laders, andere EV's allemaal 1-fase. Laden dus met 3,7kW.

8. Keezje

Keezje Active Member

#2108 Keezje, Feb 16, 2017
    Last edited: Feb 16, 2017
    Zonder iemand tekort te willen doen blijft dit toch een draad met een zeer hoog my two cents gehalte waar het gaat om de vaststelling van huidig en toekomstig laadgedrag en laadbehoefte. Geeft allemaal niks.

Mijn mening is dat hetzelfde geldt voor de business case en proposities van Fastned. Gebaseerd op aannames.

Met investeerders heb ik geen medelijden. Ik vind het wel uitermate jammer dat FN met initieel een unieke positie en groot budget er nog steeds niet in slaagt om iets neer te zetten dat zo aantrekkelijk is dat we er graag de afslag voor nemen en een stop maken cq dat ICE rijders zou kunnen overtuigen dat elektrisch rijden smarter is..

Dat meer BEV's met grote range de behoefte zullen laten groeien en hoeveel... meer twee centen aannames, het omgekeerde Is evengoed mogelijk.

9. widodh

widodh Model S 85kWh

Klopt helemaal! Want de toekomst gaat uiteindelijk uitwijzen wie er gelijk had en wie niet :)

10. Keezje

Keezje Active Member

Degene die zegt: 25 cent en dalend, met een eenvoudige outfit op een goede verzorgingsplaats langs de snelweg en met een nog simpeler outfit bij winkelgebieden. ;)

11. HWS

HWS Supporting Member

Ik geloof niet in het business model van Fastned maar gun ze dat ze het wel zullen redden.
    @Gerard60 helaas zijn er ook 1-fase 16A paaltjes die maar 3,7 kW geven, Voor langparkeren en veel PHEV's voldoende. Voor auto's die op 3-fase kunnen laden jammer.
    @widodh De Mercedes B-klasse is altijd al 3-fase geweest, helaast max 11kW en geen snellaad optie. De nieuwe i3 is ook 3-fase geworden. Helaas wordt de Ampera-E die over 2-3 maanden in NL bij de dealer staat ook weer 1-fase meen ik.

12. Hans Noordsij

Hans Noordsij Well-Known Member

En kijk eens aan. Op weg terug vanuit Hengelo moet ik laden. Normaliter Zevenaar. Maar begin van vakantie dus 1 en later 0 van 8 stalls available. Nu heel blij met Fastned De Brink.
    Even koppelen aan Newmotion en laadt met 193 km/uur.
    Wifi is prima en er inmiddels al 44 km bij.
    Top nu!

IMG_5476.JPG IMG_5478.JPG

• Like x 3
  13. pvkeep

pvkeep Paul van Keep

Ik reed vanmiddag twee keer langs het Fastned station aan de Benoordenhoutseweg in Den Haag. Op de heenweg stond een .be rode MS te laten en op de terugweg een blauwe .nl MS met taxiplaten. Volgens mij moet Fastned stoppen met die snelweg laadplaza's en zich concentreren op dit soort stadslocaties.

• Like x 1
  14. widodh

widodh Model S 85kWh

Ze gaven ook aan al druk met Amsterdam en Utrecht in gesprek te zijn hier over. Die steden zagen het wel erg zitten.

Ze gaan binnenkort 6 stations bouwen. Wellicht nog meer van deze?

15. Edi99

Edi99 Egbert Dijkstra

Kan ik mij goed voorstellen - relatief groene raad (zeker Utrecht), beleid om vervuilende auto's te weren en ze begrijpen daar natuurijk ook wel dat ze niet door kunnen gaan met steeds meer 11kw paaltjes neer te zetten ... straks ga je even bij de Febo langs en tegelijk laden bij Fastned.. Voor hun BC ook goed - weinig concurrentie te verwachten van tankstationhouders -;)

16. Gtech

Gtech Member

Blijf het bijzonder vinden dat je een abonnement moet nemen om de prijs per kwh met 2/3 te laten zakken. Doe je dit niet rij je duurder als op benzine. Als ik 1X per maand tank bij een tankstation omdat ik weinig kilometers maak word ik toch ook niet benadeeld? Of als je wat meer kilometers maakt een abonnement moet afsluiten om goedkoop te tanken...

• Like x 1
  17. PaulusdB

PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

Is het verdienmodel van (semi-)monopolisten, @Gtech. Je betaalt toch ook gewoon je kabel-tv, vaste telefonie en internetaansluiting tijdens je vakantie?

18. widodh

widodh Model S 85kWh

Heeft alles met marge en omzet te maken toch?

Waarom betaal ik een starttarief voor een laadpaal?

Uiteindelijk moet het geld uit de lengte of breedte komen. Of dat nou een abbo is of een hogere kWh prijs. Uiteindelijk gaat het om Euro's.

Elk bedrijf heeft het liefste vaste en voorspelbare inkomsten. Daar zij abbo's mooi voor.

19. Gtech

Gtech Member

Ik weet waarom maar ik bekijk het niet vanuit een zakelijk oogpunt maar vanuit een simpele particulier. Snap dat er nog niet veel particulieren zijn die een EV rijden maar ik ga enkel in uiterste nood naar een snellader, simpelweg vanwege de kosten. Ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren zodra de Shell ook snelladers gaat plaatsen.

20. Hans Allis

Hans Allis Member

Bij de beschikbaarheidsinformatie zou ik (vooralsnog) echt even de JoZo erbij pakken. In elk geval bij die in Zevenaar. Afgelopen nacht om 1 uur gaf hij nog steeds aan dat alle stalls bezet waren. Toen ik er woensdag jl. ben gaan laden, gaf de auto aan dat er 2 stalls beschikbaar toen ik er aankwam, terwijl alles vrij was. Ik weet dat het tot 2 minuten achter kan lopen, maar toen we een 20 min later vertrokken gaf 'ie 1 vrije stall aan, terwijl we met z'n drietjes stonden te laden.

Share This Page