Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Het laadvermogen van de nieuwe stations bedraagt 50 kW, waardoor tot 80% van de batterij in 30 minuten kan worden opgeladen. De laadstations zijn van de nieuwste generatie waardoor het veel makkelijker is om de elektrische wagen in te pluggen. Ze beschikken over multi-standaard stekkers zodat ze bruikbaar zijn voor alle gangbare elektrische auto’s.

50kW. Ze blijven het maar fout doen. Verbazend.
 
Inderdaad. Nu vandaag de dag nog een 50kW 'snellaad' netwerk uitrollen is gewoon dom. Maar dat is gewoon onkunde en kennis die bij die mensen ontbreekt, geen kwade wil denk ik.

Deze mensen hebben vooral educatie nodig!
Truw....aan de andere kant... FastNed heeft zeer recentelijk een aantal nieuwe stations geplaatst, ook allemaal met die (oude) apparatuur. Dus FastNed lijkt er ook voor te kiezen niet te wachten tot later dit jaar beschikbare 150+kW apparatuur.

Ik zag wel de tweets hier langskomen van de "proof fitting" van ABB DC150kW+ apparatuur. Lastig...aan de ene kant willen uitbreiden, maar zeer belangrijke nieuwe apparatuur zou vlot beschikbaar moeten zijn.

Trajecten zoals die 18 stations in België gaan niet over 1 nacht ijs. Budgetten, product-eisen, product-keuze...dat kost tijd. Tijdens de besluiten was geen betere apparatuur voorhanden. Toch zou je ze willen adviseren even te wachten wanneer nieuwe apparatuur redelijk snel beschikbaar komt. ;)
 
Truw....aan de andere kant... FastNed heeft zeer recentelijk een aantal nieuwe stations geplaatst, ook allemaal met die (oude) apparatuur. Dus FastNed lijkt er ook voor te kiezen niet te wachten tot later dit jaar beschikbare 150+kW apparatuur.

Ik zag wel de tweets hier langskomen van de "proof fitting" van ABB DC150kW+ apparatuur. Lastig...aan de ene kant willen uitbreiden, maar zeer belangrijke nieuwe apparatuur zou vlot beschikbaar moeten zijn.

Trajecten zoals die 18 stations in België gaan niet over 1 nacht ijs. Budgetten, product-eisen, product-keuze...dat kost tijd. Tijdens de besluiten was geen betere apparatuur voorhanden. Toch zou je ze willen adviseren even te wachten wanneer nieuwe apparatuur redelijk snel beschikbaar komt. ;)
Zeker, maar Fastned is open en duidelijk over de toekomst: 150kW ~ 350kW.

Ze praten en denken er over. Handelen voor kabels voor te bereiden e.d.

Veel partijen die snelladers uitrollen doen dit niet. Denk aan TNM die hun 50kW laders op 3x80A zet op LS (400V).

TNM is sowieso bizar duur met snelladen, dus hoe ze die 50kW snelladers winstgevend willen maken? Ik weet het niet
 
[QUOTE="Maar daar komt inderdaad binnen nu en paar maanden een Fastned lader./QUOTE]

FastNed Haarlem - We zijn begonnen.jpg
 
Totdat ze 150kW of hoger willen leveren. Dan gaan het ook voor hen serieuze kosten worden.

Ik denk dat dat mee gaat vallen. Waarom zou Colruyt ook niet een batterij (pun intended) Powerpacks neer kunnen zetten voor peak shaving/Load shifting? Ze hebben al een grote aansluiting dit 's nachts vrijwel onbenut is. Dit gecombineerd met de duurzame energie die ze al opwekken lijkt mij dit een gouden combinatie.
 
Ik denk dat dat mee gaat vallen. Waarom zou Colruyt ook niet een batterij (pun intended) Powerpacks neer kunnen zetten voor peak shaving/Load shifting? Ze hebben al een grote aansluiting dit 's nachts vrijwel onbenut is. Dit gecombineerd met de duurzame energie die ze al opwekken lijkt mij dit een gouden combinatie.
Ik vermoed dat naast de netaansluiting, voornamelijk het vervangen van de laadapparatuur kostbaar zal zijn. AC laders zijn relatief goedkoop en simpel, DC laders niet ;).
 
  • Like
Reactions: robertvg
Over de Zoe: Laat er eerst maar eens relevant volume komen, en dan vooral in gereden kilometers.
Ik lees me wat bij in dit topic en merk dat de discussie over de verkopen van andere EV's weer oplaaide. Daarom, om een en ander in perspectief te plaatsen, de marktverdeling in een land waar elke EV eenzelfde nominaal subsidiebedrag krijgt:
upload_2017-4-25_13-8-14.png

en de marktverdeling voor Noorwegen, het mekka van de EV:
upload_2017-4-25_13-15-26.png
 
Last edited:
Het blijft voor jullie een heikel punt, maar voor de doelstelling geldt de hoeveelheid ICE brandstof die wordt vervangen door elektriciteit.
En dan gaat het om kilometrages. Door de beginnen met de categorie (S en X) die zowel kilometervreters zijn als auto's vervangen die het meest vervuilend zijn is de optimale aanzet gegeven.

Door dat uit te breiden met de categorie van de zakelijke middenklasse die ook veel kilometers maakt door een auto te kunnen aanbieden voor een prijs die in die categorie past en die niet de klassieke nadelen van een EV heeft (en waarschijnlijk inmiddels rond een half miljoen reserveringen heeft) schiet men weer in de roos.

Alles daaronder is weliswaar elektrisch maar, uiteraard zijn er uitzonderingen, draaien veel minder kilometers en vervangen auto's die minder vervuilend zijn.

Even dicht bij huis. Onze Leaf is nu bijna 3,5 jaar oud en heeft bijna 25k km gereden. Onze twee Tesla's (opvolgend hoor) hebben samen in precies drie jaar tijd 160k km gereden.
De Leaf vervangt een Citroën C3 die zo 1 op 13 reed, de Tesla een Chrysler Grand Voyager die 1 op 9 reed.
Rekensommetje, Leaf heeft tot nu toe bijna 2.000 liter benzine vervangen door elektriciteit en de Tesla bijna 18.000 liter.

Als je dit zou doortrekken, wat niet helemaal reëel is vanwege schommelingen, dan is een Tesla iets van 9 maal effectiever voor de doelstelling dan een auto als een Leaf. Inmiddels zullen ze beide wereldwijd ongeveer even vaak verkocht zijn (Leaf van 2010, S vanaf 2012). Om over de komende paar jaar maar te zwijgen.
 
Jij kent de kilometertellers van alle elektrische wagens blijkbaar?

Ik heb met mijn Leaf op anderhalf jaar tijd 20.000 km gereden. Met mijn tesla heb ik ongeveer 25.000 kilometer gereden in het eerste jaar. Meer dus, maar ik heb de Leaf als eerste wagen ook intensief gebruikt.

Jouw gebruikspatroon als Leaf voor tweede wagen kan je niet doortrekken naar alle wagens. Als ik dezelfde redenering volg dat mijn gebruik telt voor zulke rekensommetjes te maken die gelden voor heel de markt dan zouden de Leafs, Zoes en i3 veel meer kilometers gedaan hebben dan de Tesla's.