Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Ik had de Leaf vanaf 1 november 2013 en toen de Tesla kwam, op 31 maart 2014, had de Leaf, die ik als eerste auto ging gebruiken omdat elektrisch leuk en een avontuur was, al 10k km gereden. Gisteren nog tegen mijn vrouw gezegd toen we Heerde (onder Zwolle) passeerden dat ik daar met haar auto ooit ben geweest (geladen bij Fastned). Daarna is hij als tweede auto in gebruik, dagelijks en in ritten vaker dan de Tesla, en heeft dus 15k gereden in drie jaar.
Dus de werkelijkheid is nog grilliger. En ik heb aangegeven dat je mijn cijfers niet volledig kunt doortrekken omdat het niet bij iedereen hetzelfde is.
Hier in de straat had ook ooit iemand een Zoe en reed daar 8 km per (werk)dag mee.

En uiteindelijk bepalen wij niet welke EV een succes wordt, ook de fabrikant bepaalt dat niet maar de EV koper vanaf 2018 en volgende jaren (eerder dan medio 2018 zal er waarschijnlijk geen grote verschuiving in het denken gaan komen, ook trouwens voorlopig nog geen EV's aan de horizon te zien dus tot die tijd zal alles mondjesmaat blijven).
 
Iedereen zijn eigen mening uiteraard.
Je kan ook stellen dat die korte afstanden met een ICE, veelal in een stadsomgeving, nefaster zijn voor de gezondheid van zeer veel medemensen dan de honderden km op een desolate (snel)weg naar Hongarije. Je kan ook bekijken hoeveel uitgespaarde ICE-km per bestede euro of per kWh elektriciteit enz...
Beweren dat er geen EV's aan de horizon te zien zijn, zegt meer over wie er aan het kijken is dan over wat er te zien is IMHO. Gestaag komen er EV's bij. De verkoopscijfers, actueel en historisch, vind je gedetailleerd op deze site. Voor Europa en sinds het begin van het jaar geeft dat volgend beeld.
upload_2017-4-26_8-35-32.png

Men kan toch moeilijk beweren dat al die mensen rijden in een auto die niet bestaat.
 
... Je kan ook bekijken hoeveel uitgespaarde ICE-km per bestede euro of per kWh elektriciteit enz...
Het is zelfs nog wat cynischer als je kijkt naar deze, door F. genoemde, aspecten.
Dan renderen de relatief kleine accupakketten in hybrides heel erg goed, onafhankelijk of ze zijn van het type plug-in of niet. Die batterijcapaciteit wordt voortdurend ten volle benut en verplaatst dus heel efficiënt brandstof-kilometers.
Dit in contrast met de capaciteit van een Model S of X, die slechts bij een enkeling daadwerkelijk ten volle benut wordt. Bij de massa staat die capaciteit netjes geconditioneerd geparkeerd of wordt als ballast meegezeuld.
Als je deze redenering doortrekt kun je met de hoeveelheid batterijen van 1 Model S een handvol hybrides op de weg helpen, die meer brandstofkilometers elektrificeren dan die ene Tesla.
Nogmaals, dit is als je naar die aspecten kijkt. Er zijn natuurlijk legio andere, minder op de effectiviteit van de investering gerichte, aspecten.
 
Natuurlijk, maar we moeten vooruit kijken en de weg banen voor al die automobilisten die nu heel tevreden rondrijden in hun ICE's (hoe vies wij die ook mogen vinden, maar zij zijn nog lang niet zo ver) en het gemak hebben van een zeer dichte infrastructuur, overal kunnen komen en dit al generaties lang gewend zijn. Dat zijn geen pioniers, noch milieuactivisten, noch avonturiers. Die laatste groepen zie je in het overzicht op die site.
Willen we echt een transitie moet er een brede aanpak komen waarbij nul concessies gevraagd hoeven te worden aan automobilisten om de overstap te maken. Anders krijg je ze alleen mee met (overheids)dwang en daar zit niemand op te wachten.

En het gaat hier over Fastned en dan heb je het (nog) over Nederland. En dan hebben Model S en Model X samen 51% van de BEV markt (ja, dankzij incentives, maar ze rijden er wel). De hier eerder genoemde Zoe moet het doen met 6%.
En als er vanaf volgend jaar de tienduizenden Model 3's bijkomen dan wordt het plaatje nog helderder.
Daarom pleit ik ervoor om überhaupt niet veel waarde te hechten aan cijfers uit het verleden want we weten dat die niets zeggen over de toekomst.
En nogmaals, ik heb het over Nederland en elk land moet de dingen doen die daar het meest voor de hand liggen.
 
Natuurlijk, maar we moeten vooruit kijken en de weg banen voor al die automobilisten die nu heel tevreden rondrijden in hun ICE's (hoe vies wij die ook mogen vinden, maar zij zijn nog lang niet zo ver) en het gemak hebben van een zeer dichte infrastructuur, overal kunnen komen en dit al generaties lang gewend zijn. Dat zijn geen pioniers, noch milieuactivisten, noch avonturiers. Die laatste groepen zie je in het overzicht op die site.
Willen we echt een transitie moet er een brede aanpak komen waarbij nul concessies gevraagd hoeven te worden aan automobilisten om de overstap te maken. Anders krijg je ze alleen mee met (overheids)dwang en daar zit niemand op te wachten.

En het gaat hier over Fastned en dan heb je het (nog) over Nederland. En dan hebben Model S en Model X samen 51% van de BEV markt (ja, dankzij incentives, maar ze rijden er wel). De hier eerder genoemde Zoe moet het doen met 6%.
En als er vanaf volgend jaar de tienduizenden Model 3's bijkomen dan wordt het plaatje nog helderder.
Daarom pleit ik ervoor om überhaupt niet veel waarde te hechten aan cijfers uit het verleden want we weten dat die niets zeggen over de toekomst.
En nogmaals, ik heb het over Nederland en elk land moet de dingen doen die daar het meest voor de hand liggen.

De ene dag moeten we denken op wereldniveau en de half miljoen gereserveerde Model 3'en, en vandaag moeten we plots alles weer bekijken op Nederlands niveau.

Blijkbaar stopt de CO2 aan de Nederlandse grens met de rest van Europa? Blijkbaar heb jij ook de reserveringcijfers en de verkoopsvooruitzichten van de Model 3 per land? Blijkbaar weet jij ook perfect dat alle nieuwe modellen van andere constructeurs één voor één een flop gaan zijn?

Kan jij nu eens niet éénmaal inzien dat de EV markt veel groter is dan enkel Tesla en dat Nederland slechts één land is in Europa en dus niet de trend uit zet? En dat er dus véél meer aan de gang is op dit ogenblik dan dat jij in een of andere ooglappen toekomst ziet over 2 jaar (dan is het al eens 5 jaar, of 10 jaar naargelang hoe je het besproken onderwerp wil de grond in boren) waarin telkens maar weer énkel Tesla de "winnaar" in het verhaal is (alsof het helpen van onze planeet van de ondergang moet gaan met winnaars en verliezers, élke EV telt van eender welke producent, élke inspanning telt van alle producenten ook diegene die maar schoorvoetend mee doen).

Kijk ik voer graag discussies hé, maar als je telkens afkomt met "de toekomst" met daarna een hele hoop eenzijdige hypotheses dan dood je telkens opnieuw de discussie die er gaande is want wij zijn allemaal mis, we snappen het grote plaatje niet, we kijken niet naar de toekomst. Ik heb graag af en toe eens een hier en nu discussie met de feiten van nu.
 
Last edited:
Kijk ik voer graag discussies hé, maar als je telkens afkomt met "de toekomst" met daarna een hele hoop eenzijdige hypotheses dan dood je telkens opnieuw de discussie die er gaande is want wij zijn allemaal mis, we snappen het grote plaatje niet, we kijken niet naar de toekomst. Ik heb graag af en toe eens een hier en nu discussie met de feiten van nu.

Je slaat de spijker op zijn kop.
 
Dat komt omdat hier enkel naar 2017 is gekeken. Geeft vertekend beeld. Liefst zie ik cijfers van afgelopen 5 jaar voor verschillende landen.

Dat kan gewoon via die website opgevraagd. Zoals je ziet zijn zowel Nissan Leaf als Renault Zoe duidelijk wagens die breder in te markt zitten over een langere periode.
Wagen2013201420152016
Nissan Leaf32,825,617,520,4
Renault Zoe26,619,221,223,3
Model S+X1216,71917,5
 
  • Helpful
Reactions: CO2CLEAN
Shell gaat ook beginnen met snellaad palen. En niet in een verdom hoekje maar op prominente plekken op het Shell terrein:
Cookies op AD.nl | AD.nl
Goed nieuws!

Dat kon wel eens het nekschot voor Fastned zijn.
Dat is natuurlijk de discussie die heel lang loopt. Hoe exclusief is het recht van Fastned langs de snelwegen?

Een van mijn angsten is altijd de grote olieboeren geweest. Als ze willen gooien ze er gewoon even 100 miljoen tegenaan en het is gefixed.

De vraag blijft natuurlijk hoe je gaat betalen voor het laden. Wat het gaat kosten, hoe veel kW, etc. Shell moet daar wel serieus mensen op zetten.
 
Goed nieuws!
Dat is natuurlijk de discussie die heel lang loopt. Hoe exclusief is het recht van Fastned langs de snelwegen?
Een van mijn angsten is altijd de grote olieboeren geweest. Als ze willen gooien ze er gewoon even 100 miljoen tegenaan en het is gefixed.
De vraag blijft natuurlijk hoe je gaat betalen voor het laden. Wat het gaat kosten, hoe veel kW, etc. Shell moet daar wel serieus mensen op zetten.
De olieboeren kennende laten ze nieuwe klanten een periode gratis laden. Daarna een periode een zodanig laag tarief dat FastNed de lucht uit de longen wordt geperst. Dit is geen goed nieuws voor FastNed omdat de zakken van de olieboeren heel diep zijn. Overigens vanuit hun oogpunt wel begrijpelijk. Ook zij zien de transitie aankomen en kunnen hiermee geleidelijk van fossiel transfereren naar elektrisch. Zij hebben de beste locaties langs de snelweg, hebben een winkel, toiletten e.d. Kortom, hun hele infrastructuur is al aanwezig. Alleen langzaam de benzinepompen slopen en vervangen door snelladers.
 
De olieboeren kennende laten ze nieuwe klanten een periode gratis laden. Daarna een periode een zodanig laag tarief dat FastNed de lucht uit de longen wordt geperst. Dit is geen goed nieuws voor FastNed omdat de zakken van de olieboeren heel diep zijn. Overigens vanuit hun oogpunt wel begrijpelijk. Ook zij zien de transitie aankomen en kunnen hiermee geleidelijk van fossiel transfereren naar elektrisch. Zij hebben de beste locaties langs de snelweg, hebben een winkel, toiletten e.d. Kortom, hun hele infrastructuur is al aanwezig. Alleen langzaam de benzinepompen slopen en vervangen door snelladers.

Behoorlijk vol aannames deze post! ;)

Waarom zouden ze het gratis aanbieden? De snelladers van BP (oa bij A4) is gewoon duur betaald. Wat doet jou aannemen dat Shell het ineens gratis gaat doen?

Ik juig meer snelladers altijd toe, maar ook 150kW aanbieden is iets anders dan een enkele 50kW snellader neer zetten. Die MW die je nodig hebt ligt ook niet bij een huidig tankstation.

Wel kan Fastned het hier nog wel eens lastig mee gaan krijgen.