Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Het wachten is deels, ik denk het niet direct.

Op andere fora lees je veel mensen die de iOniq en Ampera-e willen hebben maar hem gewoon niet kunnen krijgen.

De productie is gewoon een probleem van die auto's.

Beetje off-topic.
Maar daarom verwacht ik dus geen extreem sterke prijsdalingen komende 1à 2 jaren tov. de catalogusprijzen. Markt-vraag/aanbod...
 
Voor de beleggers in fastned, let op de verhandelbaarheid van de cerifictaten;

Opschorting secundaire handel NPEX
19 september 2017 - Het aantal bedrijven dat via NPEX succesvol gebruik heeft gemaakt van groeifinanciering laat de afgelopen jaren een zeer sterke stijging zien. In de eerste helft van 2017 is door NPEX-beleggers voor een bedrag van maar liefst EUR 23,5 miljoen geïnvesteerd in ambitieuze MKB-bedrijven.... etc etc
.
Fastned zit al heel lang niet meer bij NPEX. Als je er in wilt handelen kan alleen via Invest - nxchange.com
 
  • Informative
Reactions: Zuid5.nl
Joint ‘ultra-fast’ electric car charging network unveiled by BMW, Mercedes, Ford and Volkswagen

Ben benieuwd hoe dit Fastned gaat beïnvloeden en hun uitrol naar Duitsland.

Of gaat deze joint-venture nu gewoon Fastned kopen? Scheelt ze in Nederland een berg werk en levert direct marktaandeel en locaties.

Volgens mij is dit al wat ouder nieuws. Wat er nu niet bij staat is dat er wel van werd uitgegaan dat de overheid, d.w.z. de belastingbetaler, een flinke duit in het zakje moet doen.

Ik sprak pas met iemand uit de batterijwereld :) over het fenomeen van 350 Kw. Daaruit werd mij duidelijk dat dit helemaal geen levensvatbaar concept is omdat het altijd zal gaan om een prijs/prestatieverhouding. Laden met 350 Kw vereist veel meer van zowel batterij als laadinfrastructuur. Ofwel, veel meer kosten dus duurdere batterijen en hogere kWh prijs.

De verwachte max zal ergens tegen de 200 Kw liggen waarbij dan de laadsnelheid een stuk langer kan worden vastgehouden dan nu. Dat leidt al tot een aanzienlijk kortere laadtijd terwijl het veel goedkoper zal zijn. Het zal de vraag zijn of de automobilist bereid is om voor sneller laden veel extra te betalen als met het huidige niveau men ook binnen een kwartier verder kan.

Denk er daarbij ook aan dat het hier slechts gaat om 400 "stations" waar "meerdere" auto's kunnen laden (vergelijk dat met het aantal SuC's van dan, waarschijnlijk het dubbele met tot 40 stalls en ipv verdeling over twee stalls verdeling van de 40 (= 20 x 145 Kw wat er al is) over alle stalls zodat er bijna geen capaciteit onbenut blijft.)

Jullie kennen mij dus het zal jullie niet verbazen dat ik ook hier weer zeg dat ik het eerst nog moet zien. Zowel de komst van de auto's die 350 Kw kunnen laden als de daadwerkelijke uitbouw van dat netwerk, tenzij het zonder risico voor de fabrikant uit de belastinggelden betaald wordt zoals nu de melkpakken naast de Autobahn. Die staan soms naast een Supercharger met vier keer zoveel stalls en daar komen tien auto's per uur terwijl die andere nooit wordt gebruikt of door een Tesla als de eigen stalls bezet zijn.

Ik zie het als zoethoudertje in de zin van "want wij zijn er ook nog" en ook geheel in de opklapsfeer van Porsche.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Phil_BE
Fastned is de enige met een goede prijs policy.
Al die kasten van Allego/New Motion is afrekenen per tijdseenheid plus kWh. Toen ik een keer niet anders kan heb ik met mijn Roadster 2 uur aan een 43kW geladen. Dat is slechts 1 fase voor de Roadster en betekende 62 euro voor 29 kWh. Bij fastned kost me dat 18 euro of bij abonnement nog minder.
Ik kon op internet uitlezen dat de betreffende laadpaal slechts 1 x in 30 dagen was gebruikt.
Ik begrijp dat laadinfrastructuur moet worden betaald, maar Fastned is de enige die dat op een normale policy doet en lange afstandsrijden mogelijk maakt.
 
  • Like
Reactions: Basvdpoel
Had laatst nog maar een laag bereik en had geen zin om extra kilometers te maken naar een SuC. Was ook wel nieuwsgierig naar het gemak van fastNed (in de wetenschap dat de prijzen vrij hoog zijn zonder abonnement). Hun aanmeldprocedure werkt top. Kon mijn Newmotion kaart aan een account koppelen en kon binnen twee minuten beginnen met de laadsessie.

De prijs vind ik veel te hoog, maar als de nood aan de man is, zijn ze een prima alternatief
 
Had laatst nog maar een laag bereik en had geen zin om extra kilometers te maken naar een SuC. Was ook wel nieuwsgierig naar het gemak van fastNed (in de wetenschap dat de prijzen vrij hoog zijn zonder abonnement). Hun aanmeldprocedure werkt top. Kon mijn Newmotion kaart aan een account koppelen en kon binnen twee minuten beginnen met de laadsessie.

De prijs vind ik veel te hoog, maar als de nood aan de man is, zijn ze een prima alternatief

Klopt, in 12minuten 9kWh geladen, iets meer als 5 euro. Voor de nood prima
 
Fastned gaat de eerste 175kW CCS/CHAdeMO laders plaatsen: Nieuwe generatie snelladers

Daarbij komen er ook 3 nieuwe stations bij:
  • De Watering, Oostzaan: A8 Zaandam → Amsterdam
    (let op: geen AC stekker aanwezig)
  • Portland, Rhoon: A15 Europoort → Ridderkerk
  • Jutphaas, Nieuwegein: A2 Den Bosch → Utrecht
Sneller dan SuperChargers dus ;) Nu nog een auto die het ook kan.
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Nice, dat is echt wel gaaf. Bjorn heeft een filmpje van de Ioniq aan een 100 kW CCS lader, als je dan ziet dat je in 10 minuten al ruim 10 kWh hebt bijgeladen is dat wel erg lekker:

Hij piekt op 69,3 kW, wat voor zo'n kleine accu bijzonder veel is.

Dat de auto het ondersteunt om vrij snel te laden, gecombineerd met een geschikte laadinfrastructuur, maakt auto's met een wat kleinere accu al veel interessanter.
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Nice. Altijd goed voorruitgang. Wel bijzonder te lezen dat een Ampera-e nog iets voordeel heeft van de nieuwe standaard. 20% sneller volgens de site van FastNed. Dus:

In plaats van gemiddeld 36kW (van 20 naar 80%) met ongeveer 60 minuten laden, naar 48 minuten laden voor een gemiddelde van 45kW. Helaas zijn er momenteel niet veel auto's die baat hebben bij die stations, maar hopelijk verandert dat spoedig.

En dan natuurlijk mijn persoonlijke "wens" dat mijn Model 3 een CCS poort zou krijgen....packspanning is rond de 350V. Bij volledig kunnen gebruiken van de stroomsterkte...zou theoretisch geladen kunnen worden met: 130kW. Uiteraard als de Model 3 uberhaupt dergelijke A's wil accepteren direct in de accu. EN wanneer niemand anders laad op dezelfde ABB "Stack". Want als het type overeenkomt met een artikel van electrek (ABB launches new high-power 150-350 kW electric car chargers) dan heb je twee stations die 500A "delen".
 
Nice. Altijd goed voorruitgang. Wel bijzonder te lezen dat een Ampera-e nog iets voordeel heeft van de nieuwe standaard. 20% sneller volgens de site van FastNed. Dus:

In plaats van gemiddeld 36kW (van 20 naar 80%) met ongeveer 60 minuten laden, naar 48 minuten laden voor een gemiddelde van 45kW. Helaas zijn er momenteel niet veel auto's die baat hebben bij die stations, maar hopelijk verandert dat spoedig.
Zeker mooi! Het is een kip-ei verhaal wat hopelijk zo sneller op lost.

En dan natuurlijk mijn persoonlijke "wens" dat mijn Model 3 een CCS poort zou krijgen....packspanning is rond de 350V. Bij volledig kunnen gebruiken van de stroomsterkte...zou theoretisch geladen kunnen worden met: 130kW. Uiteraard als de Model 3 uberhaupt dergelijke A's wil accepteren direct in de accu. EN wanneer niemand anders laad op dezelfde ABB "Stack". Want als het type overeenkomt met een artikel van electrek (ABB launches new high-power 150-350 kW electric car chargers) dan heb je twee stations die 500A "delen".

Model 3 zou heel wat A kunnen: Tesla could be underselling Model 3’s range and charging capacity, reveals EPA document

Volgens dat document tot 525A.

En ja, ik wil ook CCS op Model 3 (maar ook S en X!)
 
Zeker mooi! Het is een kip-ei verhaal wat hopelijk zo sneller op lost.



Model 3 zou heel wat A kunnen: Tesla could be underselling Model 3’s range and charging capacity, reveals EPA document

Volgens dat document tot 525A.

En ja, ik wil ook CCS op Model 3 (maar ook S en X!)

Kip-ei is nog makkelijk, aangezien het zeer aannemelijk is dat de voorouder van de huidige "kip" uit een ei kwam en geen kip was...dus het ei was op zeker eerder dan de kip...maar ontopic ;).

Die 525A had ik ook gezien ja. Vraag is alleen "hoe" 525A. Daadwerkelijk DC laden? Of alleen de rating van de aansluiting, maar de rest gecapt op 200A? Geen idee. Blijft gissen en afwachten. Tsja...CSS. Theoretisch moet het kunnen, maar Tesla (Elon) is zo "eigenwijs" dat "we" zomaar pech kunnen hebben. Niet op rekenen, maar hopelijk positief verrast worden.

Verder vind ik je opmerking over het overnemen van Fastned geen gek idee. Ionity zou dat misschien wel willen. FastNed heeft immers al subsidies toegewezen gekregen van enkele miljoenen voor de aanleg van nieuwe stations in Duitsland (en elders). En natuurlijk al flink wat stations actief in NL. Misschien eenvoudig over te nemen voor relatief weinig. Het verlies blijft een veelvoud van de omzet. Financiering nog 1 tot 2 jaar "geregeld".

Het zou me wel verbazen daar de leiding van FastNed een rotsvast vertrouwen in eigen kunnen en de groei van BEVs blijft communiceren. Maar onder druk wordt alles vloeibaar. We zullen zien.