Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben het je eens, en ik vind ook de manier waarop Fastned hier uit de markt wordt geduwd ook niet chique. Ik had verwacht dat de actuele installaties + vergunningen wel waarde zouden hebben voor een overname partij. Wellicht kunnen ze het meenemen in een deal met Duitsland, maar daar heb je ook te maken met datzelfde Ionity, waarbij daar de 'spelers' BMW, Daimler, Ford en de Volkswagen Group met Audi en Porsche zijn. Ik wens ze veel sterkte in al dit geweld. 5 autofabrikanten gaan 400 snellaadstations bouwen – Groene Courant
FastNed loopt nu enkele jaren voor de troepen uit. De olieboeren zitten al die tijd te kijken wanneer zij moeten instappen om op tijd de markt te kunnen overnemen. Dat moment is nu aangebroken. Ze hebben hun juridische afdelingen aan de gang gezet en gaan het pleit winnen.
De olieboeren zijn helemaal niet geïnteresseerd in een overname. Want waarom zou je geld betalen voor iets dat op termijn toch al bijna gratis naar je toekomt. Het langzaam verder uitroken van FastNed betekent straks een verzwakte concurrent, die met de bulk van zijn dan te trage laders, alleen nog maar kan hopen dat een nieuwe intreder en nog wat voor over heeft.
 
¿Qué? Quoi? Wass? WTF? Wat?
Willen ze zich nu al uit de markt prijzen?

Musk lacht zich een hoedje. Weer een argument om een Tesla te kopen met SuperCharger tarieven.

Jippie :D
Bij fastned betaal je zonder abonnement zelfs nog iets meer. 59 cent per kWh.

Met abbo natuurlijk een stuk minder maar zo'n rare prijs is het niet vergeleken met fastned.

Prijzen
 
Ben wel blij dat mijn gratis proefmaand van FTM ten einde is.
De toon van FTM is inderdaad verschrikkelijk, en het is ook een platform geworden voor mensen met een zéér uitgesproken mening die zich niet altijd met enige afstand kunnen opstellen, of de moeite nemen om hoor- en wederhoor te plegen. Maar je moet je inderdaad afvragen of de financieringsconstructies (en waarderingen) die Fastned er op nahoud wel voldoende bekend zijn. Weten de 6% obligatiehouders welke risico's ze lopen?
 
Als je het zo hoort zou je toch weer direct instappen...
Bespeur ik daar sarcasme of meen je het ook echt?

Ik geloof ook wel dat de markt gaat groeien voor snelladen, maar ik weet niet met welke cijfers.

50kW "snelladen" is kansloos, dat moet minimaal 150kW zijn.

De reden dat ik nu vaak Fastned voorbij rijd is dat ik het te langzaam vind. Daarom zou CCS met ~150kW op mijn volgende Model S ideaal zijn. Op veel meer plekken snel kunnen laden en niet langs de SuperCharger te hoeven.

De toon van FTM is inderdaad verschrikkelijk, en het is ook een platform geworden voor mensen met een zéér uitgesproken mening die zich niet altijd met enige afstand kunnen opstellen, of de moeite nemen om hoor- en wederhoor te plegen. Maar je moet je inderdaad afvragen of de financieringsconstructies (en waarderingen) die Fastned er op nahoud wel voldoende bekend zijn. Weten de 6% obligatiehouders welke risico's ze lopen?
Het risico is er zeker. Net zoals in de Bitcoin, al kan je daar in korte tijd nog meer winst maken.

Afijn, ik weet ook niet wie de mensen zijn die die obligaties kopen. Ik zou graag de redenering er achter eens horen.
 
Bespeur ik daar sarcasme of meen je het ook echt?
Awel, tijdens het interview deed hij me toch weer twijfelen om ook in te stappen, maar ben eerder al 2 maal gefopt geweest (laatst nog aan Newsmonkey.be) aan dergelijke niet-beursgenoteerde bedrijven dat er inderdaad ook een deel sarcasme in zat.
Hij kan het gewoon zo geweldig goed uitleggen en ik geloof in het concept van de altijd beschikbare / nooit geicete snellaadpunten. Maar of het financieel levensvatbaar is is maar zeer de vraag.

In het VK is er een bedrijf ontstaan (kan de link even niet vinden) die snelladers gaat plaatsen icm. een kleine shop, fitness (sportschool), flexwerkplekken, vergaderzaaltje, koffiebar,... Ik zie daar meer winst in.
 
Hoe meer ik over Fastned lees, hoe meer ik de indruk krijg dat Rijkswaterstaat een smerig spelletje speelt om de tankstations te bevoordelen t.o.v. de uitbaters van snelladers.

Ok Paulus: Uitbaters ipv uitbuiters... ;-)
Ik vind het ook echt heel vreemd gaan. Ineens wel vergunningen geven aan Shell en FN heeeeel lang laten wachten? Raar
 
En dat is dan nog heel beschaafd uitgedrukt. Hoe kan het toch dat mensen zo ver van het padje raken.
..mis ik iets ?? Wat is aan dit persbericht nou zo erg? Wellicht dat een Leaf rijder ( dat zijn wij in afwachting van de M3... ) of beter gezegd een niet-Tesla rijder dit persbericht wat anders leest.
Bijvoorbeeld zo af en toe rijden we vv Zeeland - A'dam, dat betekent met een 30kWh accu op heen- en terugweg een Fastned stopje waar we in 27min 19kWh laden en dan zitten we meestal weer op een 93% oid ( ik kijk net voor de zekerheid mijn FN laadhistorie even na ) en eigenlijk zijn we altijd in max precies een 1/2 uur weer op pad... Vaak zelfs sneller! Dus in 1/2 uur voor een niet-Tesla EV met 80% weer op pad dat klopt best wel !
 
  • Like
Reactions: nervus
Vandaag 2u geleden, uitspraak over 2 weken... en dit gaat nog wel even door!

Interessante punten.

“Vanuit het oogpunt van doelmatigheid zou één laadstation voldoende zijn”, erkende de advocaat van de minister deze woensdag"

Horen we hier een voorschot op de uitspraak ?
Als Fastned deze zaak wint dan hebben ze op de 200 plaatsen waar ze nu consessies voor hebben ter plekke weliswaar geen concurrentie, maar bestaat voor pompstations nog steeds de mogelijkheid om er een laadpunt erbij te plaatsen.
En dat zijn heel wat meer dan 200 lokaties.

Ten Wolde: "als elektrisch rijden werkelijk van de grond komt dan kan Shell zeker niet een benzinepomp volledig ombouwen naar
elektrisch laadstation. Ze werken immers op een vergunning voor een benzinepomp en bieden als aanvulling elektrisch laden"


Dus ook al blijft de huidige mogelijkheid om aanvullend een laadpunt te plaatsen overeind dan geldt dat alleen maar zolang het aanvullend is. Wanneer is het nog "aanvullend" ? Zolang er minder laders staan dan pompen ? Of blijft de hoofdlevering ook nog geldig als er steeds minder benzinepompen nodig zijn maar je laat voor de vorm 1 pomp naast 10 laadpunten staan ?
Helaas zal de behoefte aan benzinepompen niet zo snel afnemen.