Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een the new motion pas. Kost niks en je kunt er oa bij Fastned mee laden. Wellicht niet snel nodig, maar ligt 'just in case' in de auto

Sowieso denk ik verstandig ook even de Fastned app op je smartphone te zetten, kosteloos bij FN registreren, dan zit je altijd goed. Aan komen rijden, inpluggen en laadpaalnr op je app intikken. Iig zo snel gaat het met een niet-Tesla. Met CCS word je in principe auto herkend..! Wellicht is ook nog steeds van kracht bij de FN app dat de eerste maand gratis is ...? Dat was iig 2 jr geleden zo.
 
Sowieso denk ik verstandig ook even de Fastned app op je smartphone te zetten, kosteloos bij FN registreren, dan zit je altijd goed. Aan komen rijden, inpluggen en laadpaalnr op je app intikken. Iig zo snel gaat het met een niet-Tesla. Met CCS word je in principe auto herkend..! Wellicht is ook nog steeds van kracht bij de FN app dat de eerste maand gratis is ...? Dat was iig 2 jr geleden zo.
Klopt, ik heb laatst een mini-sessie van een paar minuten gedaan om even te testen. Ik moest mij inderdaad eerst aanmelden bij de Fastned-app met mijn pasnummer. Binnen een paar minuten geregeld. Ik heb overigens nog geen rekening gezien (eurootje denk ik)
 
Afgelopen weekend voor het eerst fastned geleden. Max 36kW gehaald - is dit normaal? Dan is snelheid wel echt irritatiepunt tov superchargersnelheden.

In algemene zin, er staat over dit onderwerp nogal wat op di forum ( verspreid.. ). Laadsnelheid hangt best wel van heel veel factoren af...

Uit nieuwsgierigheid hoe snel eigenlijk mijn huidige 30kWh Leaf accu bij Fastned snellaadt en in afwachting van een een ( yes... ) veel grotere Model 3 accu, zie ik over de afgelopen 1,5 jr maximaal 45 kW Fastned snelladen ( van de theoretische 50kW Chademo max ) tot ..schrik niet... eenmaal 12,2kW slechts ( volledig koude accu nog en buitentemp ook onder 0 ). Die 45kW haal ik tot 85% vol en dan zakt hij tot 92% vol naar 42-44kW en dan zijn we het wel zat en vertrekken wij... ! Altijd binnen 30min weg, dat is dan wel weer een voordeel van een kleine accu ! :D
 
Haha dat is ook een manier, doet me denken aan Herman Finkers: "Het maakt me niet uit wat een litertje euro loodvrij kost, ik tank toch altijd voor een tientje".

Ja :) en nee, want van 92% => 100% duurt ook gewoon veel te lang, dat is niet niet-Tesla specifiek ! Omdat er in NL best wel veel Fastneds zijn, kun je vrij gemakkelijk plannen dat je binnen 30min weg bent en tot max bv 92% snellaadt. Toch ?
 
Fastned

Interessant om te zien dat ze met AH samen gaan werken om te kijken of het aan slaat om bij de supermarkt een snellader neer te zetten.

Lijkt mij best handig. Even 30 min aan de snellader terwijl je je wekelijkse boodschappen haalt. Kan voor veel mensen ideaal zijn.
Ik zou met MC Donalds gaan samenwerken, zet er daar per vestiging maar 4 neer
Het kost toch tijd om te laden, en het groene lijkt voor voor het imago van de MC Donalds ook erg goed.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Fastned

Interessant om te zien dat ze met AH samen gaan werken om te kijken of het aan slaat om bij de supermarkt een snellader neer te zetten.

Lijkt mij best handig. Even 30 min aan de snellader terwijl je je wekelijkse boodschappen haalt. Kan voor veel mensen ideaal zijn.
De Lidl heeft het inderdaad ook. Zo hebben ze o.a. een gratis lader bij de Lidl Hengelo (Enschedesestraat) staan. Er zijn er nog wel een aantal en ze willen ook uitbreiden (Nederland Elektrisch - Foto van de week | Snelladers bij 10 Nederlandse supermarkten van Lidl). In Hengelo heb ik een keer onze Fiat eraan gehangen (wat totaal niet op schiet, want die doet maar 1 fase 32A en kan niet snelladen):

28423935_10210825015397846_2258933018529508830_o.jpg

Maar voor auto's die wel kunnen snelladen lijkt het mij ook erg handig inderdaad. Ook in betaalde vorm (want ik neem aan de Fastned / AH deal niet kosteloos laden wordt).
 
Snelladers op dit soort locaties maken verschillende kruisprogramma's mogelijk. Net zoals AH op sommige locaties een deel van de parkeerkosten betaalt ,kan het een competitief voordeel worden om ook een deel van de laadkosten op zich te nemen. Dan ga je ook al snel naar systemen waarbij de laadaccount en de bonuskaart gekoppeld zijn. Ik kan me inbeelden dat daar zomaar informatie uitrolt waar de marketing boys van beide bedrijven weer mee aan de slag willen (mumbel, mumbel, privacy, whatever,...). Langs de andere kant, de meeste tripjes naar de AH zijn toch echt wel vanuit huis en dan weer terug naar huis. En dan ook vaak met de kleine 'tweede' wagen. Kortom is er dan echt veel baat om bij te laden op een snellader?

Ook interessant is die 30 miljoen investeringsronde. Als die doorgaat zit Fastned in een mooie positie om effectief in de buurlanden aan de slag te gaan en ook na 2020 nog levensvatbaar te zijn. Ik ben ervan overtuigd dat er dan een grote consolidatieslag zal plaatsvinden waarbij allerlei kleinere spelers overgenomen worden. Dat draait hoe dan ook gunstig uit voor de huidige Fastned aandeelhouders. Ofwel worden ze uitgekocht, danwel groeit Fastned zelf tot 1 van de groten uit. Het scenario dat hier al meermaals geschetst wordt waarbij Fastned 'uitgerookt' wordt en daarna de bezittingen voor 'pennies op de dollar' overgekocht, wordt zo ook weer wat minder waarschijnlijk.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Langs de andere kant, de meeste tripjes naar de AH zijn toch echt wel vanuit huis en dan weer terug naar huis. En dan ook vaak met de kleine 'tweede' wagen. Kortom is er dan echt veel baat om bij te laden op een snellader?
Meer in zijn algemeenheid vraag ik mij af waar (sommige) Tesla eigenaren de auto beslist niet parkeren wegens ongemak of extra kans op schade. Bijvoorbeeld supermarkt, bouwmarkt, drukke winkelstraat, parkeergarages, specifieke wijken in grote steden etc. Voor een nieuw topic...
 
Last edited:
Meer in zijn algemeenheid vraag ik mij af waar (sommige) Tesla eigenaren de auto beslist niet parkeren wegens ongemak of extra kans op schade. Bijvoorbeeld supermarkt, bouwmarkt, drukke winkelstraat, parkeergarages, specifieke wijken in grote steden etc. Voor een nieuw topic...
Ik heb een auto om te komen waar ik wil. Of dit nou de Jordaan is of de Coolsingel, ik ga er naar toe. Wel probeer ik altijd langs te parkeren dan in te parkeren. Mijn BlackVue dashcam houdt een oogje in het zeil.
 
Meer in zijn algemeenheid vraag ik mij af waar (sommige) Tesla eigenaren de auto beslist niet parkeren wegens ongemak of extra kans op schade. Bijvoorbeeld supermarkt, bouwmarkt, drukke winkelstraat, parkeergarages, specifieke wijken in grote steden etc. Voor een nieuw topic...

Klinkt als een bank waar je niet op mag zitten...

Ik maal niet om een deukje of een kras in de lak. Ik vind mijn S (met deuk en enkele krassen) juist erg handig bij:
- de Bouwmaat (hele gipsplaten passen er net in)
- Albert Heijn (tassen in de kelder, kratje Grolsch in de frunk)
- in drukke winkelstraten (elektrisch rijden verhoogt de kans op een parkeerplaats)
- parkeergarages (achteruitrijcamera)
- in ‘bepaalde wijken’ (Tesla = respect, en bij mijn laatste aanvaring met een junk droop hij af omdat hij de deurhendel niet kon vinden)
 
De keuze voor AH verbaasde me een beetje. Niet omdat ik er niet blij mee ben, maar omdat ik in de veronderstelling was dat Fastned de visie heeft dat het laden op locatie geen toekomst heeft omdat het niet schaalt. Dat is bij de AH natuurlijk ook het geval.

Ik heb uit het geel met zwarte boekje van Bart Lubbers (de FastNed story) begrepen dat zij in hun strategie de vergelijking hebben getrokken met benzine tanken. De best lopende tankstations in NL vindt je niet alleen langs de rijkswegen maar ook bij grote supermarkten (Makro, Albert Heijn XXL enz.)
 
Ik heb uit het geel met zwarte boekje van Bart Lubbers (de FastNed story) begrepen dat zij in hun strategie de vergelijking hebben getrokken met benzine tanken. De best lopende tankstations in NL vindt je niet alleen langs de rijkswegen maar ook bij grote supermarkten (Makro, Albert Heijn XXL enz.)

Ah ja.. in vroeger tijden gingen wij boodschappen doen bij de Maxis Muiden vanuit Amsterdam IJburg.
Mega AH, gratis parkeren voor de deur, uitrijden via het goedkoopste tankstation in Amsterdam eo, én de wasstraat voor € 5.

Het tanken alleen scheelde de buurman met Grand Cherokee V8 een tientje per week. Nadat onze toegangsweg ter ziele ging door kleinburgerlijke politiek uit Diemen, heeft de buurman de switch naar Tesla gemaakt.