....gepruts met publieke snelladers... nou nou wat een stoere taal. Bijna net zo stoer als op kosten vd zaak en nu nog net minimale bijtelling een heuse EV van best wel veel euri rijden.... Of is dat iets heel anders?
Ik ben ook net als Adm heel blij met die publieke snelladers.
Dank je. Het heeft niets met stoer doen te maken hoor.
Het gaat om de aspecten/voorwaarden die electrisch rijden praktisch en onbezorgd maken en ik wens dat iedereen toe want niets liever dan dat we alle xx miljoenen auto’s in de EU electrisch maken.
Stel je eens voor dat je met je benzine auto een rit door Europa zou maken, en zodra je wil tanken blijkt het eerste pompstation net te dicht te zijn. De tweede blijkt alleen diesel en autogas te leveren. Bij de derde kan je alleen tanken met een pasje van het betreffende bedrijf, heb je niet en aanvragen duurt een week. De vierde staat achter een hek en je kan er niet bij komen. Je metertje geeft aan dat je inmiddels flink in de reserve zit. Aan de overkant van de snelweg zie je een andere pomp waar je wel bij kan komen maar je moet eerst 15km rijden naar een oprit om dan weer 15km terug te rijden, red je dat?
Lees de tweets van Roland en zie een paar van dat soort voorbeelden voorbij komen. En wellicht heb je ook nog een partner naast je die lekker zenuwachtig wordt en kinderen die al drie keer vragen wanneer ze er nou zijn...
Denk je dat heel Nederland op deze manier elk jaar fijn op vakantie zou gaan? Ik denk van niet.
Als jij dat wel doet vind ik dat stoer, serieus. Lees de eerste posts in de draadjes ‘Op vakantie met de Tesla naar....’ en zie hoe men in 2013/2014 zo ook moest pionieren; respect! En ook jaloers want ook gaaf; ik vind het ook leuk om in Toscane in gebied te komen waar haast geen oplaadpalen staan en toch lekker rond te reizen.
Maar de massa zal echt pas overgaan als het net zo makkelijk en onbezorgd is als op dit moment met een ICE.
Wellicht is het ook nodig om eerst tegen de huidige diverse problemen aan te lopen voordat ze worden herkent en een oplossing wordt gezien. Maar in plaats van bijv. ellenlang te vergaderen over roaming in de EU kan men ook kijken naar hoe Tesla al een en ander al heeft opgelost. En hoe ze ook het beste verdienmodel hebben toegepast: laat de koper van een EV vooraf wat extra betalen om gegarandeert te zijn van mobiliteit en op die manier je laadnetwerk uit.
Één snellader ergens neerzetten? Kansloos.
Geen 24/7 backoffice? Jammer dan.
Vertrouwen op apps die pas na een week worden bijgewerkt? Ouch.
Drie partijen die aan je laadsessie willen verdienen? Grrr.
Ik quote nog maar even Alex Roy: “launching an EV without a charging network like Tesla is a waste of effort” (ik zoek het stukje video nog even)
Fastned doet het goed, op de onderdelen van het rijtje snelladers-bestemmingladers-software-navigatie die ze zelf in de hand hebben: meerdere stalls per snellaadlokatie, nu in Duitsland eindelijk ook een lokatie die van twee kanten aan te rijden is, een goede uptime, een goede backoffice, voorspelbare vaste prijzen, autocharge, een goede navigatie app. Hopelijk worden ze zo groot dat de OEMs Fastned in de incar navigatie gaan opnemen.
En gaan ze ook laden op bestemming aanbieden.