Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Moderne fratsen, jongens.
Eerst klanten, dan omzet, dan winst.
Ik denk dat dit principe niet werkt bij het aanbieden van laadinfrastructuur, maar zolang genoeg andere investeerders dat anders zien is er leven.

Race to the bottom.
Ik weet niet of we als EV promoters erbij gebaat zijn als er straks partijen gaan omvallen (de fossiele partijen daarentegen hebben heeeele diepe zakken).
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Fastned CTO Roland van der Put bevestigde dat komende week het eerste snellaadstation in Duitsland online gaat...
Roland van der Put on Twitter
Opvallend om in die functie en met dat Fastned geprofileerde Twitteraccount nadrukkelijk de publiciteit te zoeken inzake een concurrerende laadpaal....
This fast charger from @innogy_emob near Willenberg is broken (cable does not lock and buttons do not work). The phone number cannot be called with my phone. Total failure...
1f630.png
 
Opvallend om in die functie en met dat Fastned geprofileerde Twitteraccount nadrukkelijk de publiciteit te zoeken inzake een concurrerende laadpaal....
This fast charger from @innogy_emob near Willenberg is broken (cable does not lock and buttons do not work). The phone number cannot be called with my phone. Total failure...
1f630.png

Hij is op vakantie met een elektrische auto en bericht bijna van iedere snellaadbeurt positief en negatief. Ik waardeer zijn berichtgeving, want dit is belangrijke info voor mensen die niet de luxe van een geweldig Supercharger netwerk hebben. (Ja, ik ben jaloers! :mad:;)) Als Renault Zoe rijder van het eerste uur herken ik de frustratie van een niet werkende snellader en een falende klantenservice.

Fastned mag volgens sommige een te hoog tarief rekenen, maar ik waardeer het feit dat ze er zijn (1), ze betrouwbaar zijn (2) en als er een probleem is, dat er een back office is die ook aan de knoppen zit 24/7 (3). Niet dat je buiten kantooruren naar de ANWB alarmcentrale doorgeschakeld wordt die het heel erg naar vinden dat de lader het niet doet, maar verder niets kunnen doen behalve een sleepwagen sturen.
Bovendien werken zij er hard aan dat iedereen aan hun snelladers kan laden (eigen belang, I know) en zij hebben een servicenummer dat ook met buitenlandse mobiele telefoonnummers gebeld kan worden. Dit zijn allemaal kwaliteiten die niet vanzelfsprekend in Duitsland (Europa) zijn.

Laadinfrakwaliteit en -kwantiteit moet snel omhoog om de transitie naar elektrisch rijden te versnellen. Mocht iemand butt-hurt zijn om zijn tweet, tough! [/rant]
 
Dat gepruts met publieke snelladers bevestigd maar weer eens hoe juist Tesla is geweest in de keuze om hun eigen snellaadnetwerk in eigen beheer op te bouwen.

Niet gezegd dat derde partijen niet ook een goed systeem zouden kunnen opzetten maar de combinatie van superchargers + destinationchargers + eigen wallconnectors + de auto maakt een ecosysteem dat lastig te evenaren is door partijen die ieder maar een deel van het geheel in handen hebben.
 
  • Like
Reactions: S-19910
eens. mijn indruk bij Inoity is dat ze met partners werken - dat gaat niet helpen. maar is wel voorwaarde - incluis integratie in de navigatie in de auto en één gestandaardiseerde manier van betalen (bij v oorkeur via de kabel uiteraard). Het ontbreken hiervan wordt voorlopig ook de achilleshiel van de I-pace. Jaguar biedt nu chargemap aan via hun site. Als ik mijn vakantieadres in Italia opgeef moet ik elk potentieel (gefilterd op CSS 50kw+) laadpunt in detail bekijken of ik er vanuit mag gaan dat het werkt, of ik een laadpas nodig heb, die zo nodig bestellen etc.. En volgend jaar weer, want er veranderd veel.. Maar goed - als ik het goed heb begrepen is de verwachting dat je 45 minuten laadt tot 70% SoC en dan 1,5 uur kunt kunt rijden met 120 km/u. Dat wordt nog een flinke teleurstelling voor de eerste I-Pace kopers,
 
  • Like
Reactions: S-19910
Maar goed - als ik het goed heb begrepen is de verwachting dat je 45 minuten laadt tot 70% SoC en dan 1,5 uur kunt kunt rijden met 120 km/u. Dat wordt nog een flinke teleurstelling voor de eerste I-Pace kopers,

3 km/kWh? Is dat realistisch? Wat verbruikt een X gemiddeld bij 120 km/u?

0-70% in 45 minuten is 84 kW gemiddeld. Wat is het gemiddelde bij een S of X tot 70%?
 
Dat gepruts met publieke snelladers bevestigd maar weer eens hoe juist Tesla is geweest in de keuze om hun eigen snellaadnetwerk in eigen beheer op te bouwen.

Niet gezegd dat derde partijen niet ook een goed systeem zouden kunnen opzetten maar de combinatie van superchargers + destinationchargers + eigen wallconnectors + de auto maakt een ecosysteem dat lastig te evenaren is door partijen die ieder maar een deel van het geheel in handen hebben.
....gepruts met publieke snelladers... nou nou wat een stoere taal. Bijna net zo stoer als op kosten vd zaak en nu nog net minimale bijtelling een heuse EV van best wel veel euri rijden.... Of is dat iets heel anders? :D Ik ben ook net als Adm heel blij met die publieke snelladers.
 
....gepruts met publieke snelladers... nou nou wat een stoere taal. Bijna net zo stoer als op kosten vd zaak en nu nog net minimale bijtelling een heuse EV van best wel veel euri rijden.... Of is dat iets heel anders? :D Ik ben ook net als Adm heel blij met die publieke snelladers.
Iedereen die het verschil heeft ervaren tussen het opladen van een Tesla en het opladen van een ander electromobiel zal de term ‘gepruts met publieke laders’ van harte onderschrijven. Daar is niks stoers voor nodig.
 
Iedereen die het verschil heeft ervaren tussen het opladen van een Tesla en het opladen van een ander electromobiel zal de term ‘gepruts met publieke laders’ van harte onderschrijven. Daar is niks stoers voor nodig.

Helemaal mee eens. Wil men ooit de automobilist in een EV krijgen is dat niet de meest optimale weg, om niet te zeggen pure anti-reclame.

En dat er dat afgunst-argument weer bij moet komen is veelzeggend. Vergeet niet dat i.t.t. een aantal van de publieke laders deze volledig zijn betaald door de Tesla rijders. Eén van de redenen van het "best wel veel euri's" van de , zoals je wel terecht zegt, "heuse EV".
 
Last edited:
....gepruts met publieke snelladers... nou nou wat een stoere taal. Bijna net zo stoer als op kosten vd zaak en nu nog net minimale bijtelling een heuse EV van best wel veel euri rijden.... Of is dat iets heel anders? :D Ik ben ook net als Adm heel blij met die publieke snelladers.

ik betwijfel of je dit goed leest.... alle initiatieven die leiden tot meer laadpalen zijn echt toe te juichen.. en Nl is een luilekkerland, met één enkele pas kan je bijna overal terecht - let wel bij elk 11 of 22 kw paaltje...dan heb je ook nog Fastned...betrouwbaar...op de juiste app staat ook wel of de paal bezet is of niet functioneert . bij Chademo of CSS ligt dit vaak al anders. Maar ga je naar het buitenland dan is dit helemaal onvergelijkbaar.. Plan maar eens een route naar Rome, gebruik makend van Chargemap (zoals Jaguar voorstelt). vergeet dus de SuC's... je zal zien dat er veel verschillende mogelijke laadpunten zijn: gratis, met app, met pas, gratis maar van 12-3 gesloten want bij een garage, allerlei verschillende providers (dus pasjes, betaalmethoden) , verschillende laadsnelheden, pasje ophalen bij lokale VVV, maar let op om 19:00 gesloten.., pas bestellen, maar nee wordt niet naar Nl opgestuurd.... info op chargemap vaak beperkt, dan moet je ook nog naar de site van die buitenlandse provider voor die zes lokale paaltjes...en dan moet je ook nog begrijpen wat al die type laadpunten en kabelaansluitingen op Chargemap betekenen en of je ze kunt gebruiken.. dan kom je bij dat ene paaltje, blijkt het niet te werken of is iemand je net voor..voor zo'n ritje ben je - als je wat onervaren bent - zo twee avonden aan het plannen en puzzelen. dan heb je ook nog back-up's nodig, want je kan niet vertrouwen op de informatie op Chargemap... IKEA - kan je gratis laden, maar je hebt wel family-pas nodig om een gratis laadpas op te halen m(alleen als de winkel open is)... begin je tegen sluitingstijd bij IKEA te laden en wil je uur later weg is het parkeerterrein afgesloten.... denk je, ik ga via dat ene ChadeMo laadpunt in centrum Amiens, blijkt pas ter plekke dat dat er niet meer is....kom je bij een laadpunt en dan blijkt het niet te werken, helpdesk - als deze al bereikbaar is - spreekt alleen Italiaans/Frans etc...je kabel blijft gekoppeld aan de paal....dus dat moet je toch regelen...de eerste Tesla-rijders reden in 2013/2014op die manier door Europa - ik heb alle voorbeelden allemaal mogen ervaren, ging gewoon met een lijstje van alle opties op stap en spreek gelukkig Frans, Duits en wat Italiaans..

....het wordt allemaal uiteindelijk wel beter, maar het is nog volstrekt onvergelijkbaar met de weelde van de SuC's die je ook nog eens in de navigatie terug ziet en dan heb je ook nog de DeC's..... .. klaag er niet over, want het had wel iets als early adaptor.. maar het is natuurlijk volstrekte gepruts.. op deze manier gaat de massa niet over naar EV's.. en gelijk hebben ze..
 
En artikel in de Telegraaf.
AMSTERDAM - Nederlandse pomphouders zijn de rechtszaken die Fastned tegen hen voert meer dan beu. Het bedrijf dat elektrische laadpalen bouwt, probeert via rechtszaken benzinestations te verbieden laadpalen neer te zetten bij hun vestigingen.
https://www.telegraaf.nl/financieel/2157028/pomphouders-zijn-fastned-beu

Deze twee paragrafen zetten de toon...
(...)De concurrentie wordt steeds heviger voor het in de penarie zittende Fastned. Net als tankstations is ook Shell bezig in rap tempo elektrische oplaadvestigingen te bouwen. Ook is het thuis opladen veel goedkoper dan bij Fastned. Het bedrijf van Lubbers moet het hebben van goedgelovige geldschieters. De cijfers zijn echter dramatisch.(...)

(...)Fastned haalde in 2017 bij voornamelijk particulieren €20 miljoen op. Dit jaar denkt Fastned daar €30 miljoen aan kapitaal te kunnen vergaren. Maar het bedrijf verliest geld als water. (...)
 
....gepruts met publieke snelladers... nou nou wat een stoere taal. Bijna net zo stoer als op kosten vd zaak en nu nog net minimale bijtelling een heuse EV van best wel veel euri rijden.... Of is dat iets heel anders? :D Ik ben ook net als Adm heel blij met die publieke snelladers.

Dank je. Het heeft niets met stoer doen te maken hoor.
Het gaat om de aspecten/voorwaarden die electrisch rijden praktisch en onbezorgd maken en ik wens dat iedereen toe want niets liever dan dat we alle xx miljoenen auto’s in de EU electrisch maken.

Stel je eens voor dat je met je benzine auto een rit door Europa zou maken, en zodra je wil tanken blijkt het eerste pompstation net te dicht te zijn. De tweede blijkt alleen diesel en autogas te leveren. Bij de derde kan je alleen tanken met een pasje van het betreffende bedrijf, heb je niet en aanvragen duurt een week. De vierde staat achter een hek en je kan er niet bij komen. Je metertje geeft aan dat je inmiddels flink in de reserve zit. Aan de overkant van de snelweg zie je een andere pomp waar je wel bij kan komen maar je moet eerst 15km rijden naar een oprit om dan weer 15km terug te rijden, red je dat?
Lees de tweets van Roland en zie een paar van dat soort voorbeelden voorbij komen. En wellicht heb je ook nog een partner naast je die lekker zenuwachtig wordt en kinderen die al drie keer vragen wanneer ze er nou zijn...

Denk je dat heel Nederland op deze manier elk jaar fijn op vakantie zou gaan? Ik denk van niet.
Als jij dat wel doet vind ik dat stoer, serieus. Lees de eerste posts in de draadjes ‘Op vakantie met de Tesla naar....’ en zie hoe men in 2013/2014 zo ook moest pionieren; respect! En ook jaloers want ook gaaf; ik vind het ook leuk om in Toscane in gebied te komen waar haast geen oplaadpalen staan en toch lekker rond te reizen.
Maar de massa zal echt pas overgaan als het net zo makkelijk en onbezorgd is als op dit moment met een ICE.

Wellicht is het ook nodig om eerst tegen de huidige diverse problemen aan te lopen voordat ze worden herkent en een oplossing wordt gezien. Maar in plaats van bijv. ellenlang te vergaderen over roaming in de EU kan men ook kijken naar hoe Tesla al een en ander al heeft opgelost. En hoe ze ook het beste verdienmodel hebben toegepast: laat de koper van een EV vooraf wat extra betalen om gegarandeert te zijn van mobiliteit en op die manier je laadnetwerk uit.

Één snellader ergens neerzetten? Kansloos.
Geen 24/7 backoffice? Jammer dan.
Vertrouwen op apps die pas na een week worden bijgewerkt? Ouch.
Drie partijen die aan je laadsessie willen verdienen? Grrr.
Ik quote nog maar even Alex Roy: “launching an EV without a charging network like Tesla is a waste of effort” (ik zoek het stukje video nog even)

Fastned doet het goed, op de onderdelen van het rijtje snelladers-bestemmingladers-software-navigatie die ze zelf in de hand hebben: meerdere stalls per snellaadlokatie, nu in Duitsland eindelijk ook een lokatie die van twee kanten aan te rijden is, een goede uptime, een goede backoffice, voorspelbare vaste prijzen, autocharge, een goede navigatie app. Hopelijk worden ze zo groot dat de OEMs Fastned in de incar navigatie gaan opnemen.
En gaan ze ook laden op bestemming aanbieden.
 
Last edited: