Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Fastned heeft vandaag de eerste Duitse locatie geopend. Fastned on Twitter Goed nieuws voor Tesla rijders maar vooral ook voor het groeiende aantal rijders van andere EV wagens die stilletjes aan ook het gemak van zorgeloos internationaal laden zullen ervaren.

Al zal dat "gemak" niet direct zorgeloos zijn. Destijds ging het met de eerste Tesla's ook zo maar die werden niet geconfronteerd met een laadstation op dezelfde plek waar een groot aantal auto's met dubbele laadsnelheid echt probleemloos laadden.
Ik heb de bijdrage een paar posts terug gelezen en daar wordt je niet echt vrolijk van.

Tegelijkertijd, interessant voor de oude garde zoals dat kennelijk heet, wordt er weer hard gewerkt aan de destijds eerste corridor naar de wintersport (2013/2014). Toen kon je via één route, die zich in Zuid Duitsland splitste in links richting München en rechts richting Innsbruck, op Superchargers de bestemming bereiken. Nu zijn er uiteraard meer routes en zo is de route naar Innsbruck een stuk interessanter aan het worden. In maart is de SuC Bregenz geopend met 20 stalls (en een prachtige lounge zoals ik zondagavond heb ervaren) en wordt de SuC bij Stuttgart (Leonberg) op dit moment omgebouwd van 8 naar 20 stalls. Gezien de beschikbare ruimte gok ik dat Waldlaubersheim ook een uitbreiding zal krijgen en dan kun je vanuit NL de wintersport bereiken waarbij je alleen gebruik hoeft te maken van die 20 stalls SuC's. (En een hele rits alternatieven uiteraard).
Het is trouwens wel mooi dat het in Duitsland inmiddels weer verder gaat.
 
  • Like
Reactions: Basvdpoel
Dank je. Het heeft niets met stoer doen te maken hoor.
Het gaat om de aspecten/voorwaarden die electrisch rijden praktisch en onbezorgd maken en ik wens dat iedereen toe want niets liever dan dat we alle xx miljoenen auto’s in de EU electrisch maken.

Stel je eens voor dat je met je benzine auto een rit door Europa zou maken, en zodra je wil tanken blijkt het eerste pompstation net te dicht te zijn. De tweede blijkt alleen diesel en autogas te leveren. Bij de derde kan je alleen tanken met een pasje van het betreffende bedrijf, heb je niet en aanvragen duurt een week. De vierde staat achter een hek en je kan er niet bij komen. Je metertje geeft aan dat je inmiddels flink in de reserve zit. Aan de overkant van de snelweg zie je een andere pomp waar je wel bij kan komen maar je moet eerst 15km rijden naar een oprit om dan weer 15km terug te rijden, red je dat?
Lees de tweets van Roland en zie een paar van dat soort voorbeelden voorbij komen. En wellicht heb je ook nog een partner naast je die lekker zenuwachtig wordt en kinderen die al drie keer vragen wanneer ze er nou zijn...

Denk je dat heel Nederland op deze manier elk jaar fijn op vakantie zou gaan? Ik denk van niet.
Als jij dat wel doet vind ik dat stoer, serieus. Lees de eerste posts in de draadjes ‘Op vakantie met de Tesla naar....’ en zie hoe men in 2013/2014 zo ook moest pionieren; respect! En ook jaloers want ook gaaf; ik vind het ook leuk om in Toscane in gebied te komen waar haast geen oplaadpalen staan en toch lekker rond te reizen.
Maar de massa zal echt pas overgaan als het net zo makkelijk en onbezorgd is als op dit moment met een ICE.

Wellicht is het ook nodig om eerst tegen de huidige diverse problemen aan te lopen voordat ze worden herkent en een oplossing wordt gezien. Maar in plaats van bijv. ellenlang te vergaderen over roaming in de EU kan men ook kijken naar hoe Tesla al een en ander al heeft opgelost. En hoe ze ook het beste verdienmodel hebben toegepast: laat de koper van een EV vooraf wat extra betalen om gegarandeert te zijn van mobiliteit en op die manier je laadnetwerk uit.

Één snellader ergens neerzetten? Kansloos.
Geen 24/7 backoffice? Jammer dan.
Vertrouwen op apps die pas na een week worden bijgewerkt? Ouch.
Drie partijen die aan je laadsessie willen verdienen? Grrr.
Ik quote nog maar even Alex Roy: “launching an EV without a charging network like Tesla is a waste of effort” (ik zoek het stukje video nog even)

Fastned doet het goed, op de onderdelen van het rijtje snelladers-bestemmingladers-software-navigatie die ze zelf in de hand hebben: meerdere stalls per snellaadlokatie, nu in Duitsland eindelijk ook een lokatie die van twee kanten aan te rijden is, een goede uptime, een goede backoffice, voorspelbare vaste prijzen, autocharge, een goede navigatie app. Hopelijk worden ze zo groot dat de OEMs Fastned in de incar navigatie gaan opnemen.
En gaan ze ook laden op bestemming aanbieden.

Mooie reactie. Thx. En best ook wel een uitgebreide reactie op mijn 'stoere' opmerking! Ik herken er trouwens als Leaf-30kWh rijder veel in, vooral sinds we vorig jaar met dat Leafje naar de Midd.Zee zijn geweest. Ook nog de Mt Ventoux op én af, dan wordt het pas echt leuk... En mee eens, buiten NL is wat redundantie bij het (snel)laden inbouwen hééél verstandig.
Ps. Voor het stuk Parijs-Avignon, 700km, hebben we toen wel vv. de autotrain gepakt, zelf ga je dan met de Tgv. Kan ik iedereen aanbevelen, ook niet-EV rijders.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Voor Nissan rijders zelfs gratis toch?
LeafEnVacances.jpg Nee in 2017 niet meer gratis, maar hij wordt wel netjes ingepakt! 's Avonds of de volgende ochtend ga je zelf met de Tgv, dat is perfect, kun je er mooi een dagje Parijs aan vastplakken terwijl je je auto al ingeleverd hebt. Inleveren bij Garde de Bercy ( naast Gare de Lyon) dus centrum Parijs kon al vanaf 9h30 meen ik. Onze volgende autotrainrit wordt deo volente sept. 2019 Biarritz - Paris en heen al tourend met de M3 Long Range via Bretagne...
 
  • Like
Reactions: FrankNL
Binnen Nederland is Fastned ook nog steeds flink aan de weg aan het timmeren. Op de kaart zie ik nu 11 stations met 175kW-laders, een aantal bestaande locaties hebben een retrofit gekregen waaronder Gouda (concurrentie met Shell Recharge).

Reed pas op de A6 tussen Emmeloord en Lemmer, daar wordt aan beide weghelften (Wellerzand en Lemsterhop) een nieuw Fastned-station gebouwd. Zullen vast niet de enige twee stations in aanbouw zijn.
 
Binnen Nederland is Fastned ook nog steeds flink aan de weg aan het timmeren. Op de kaart zie ik nu 11 stations met 175kW-laders, een aantal bestaande locaties hebben een retrofit gekregen waaronder Gouda (concurrentie met Shell Recharge).

Reed pas op de A6 tussen Emmeloord en Lemmer, daar wordt aan beide weghelften (Wellerzand en Lemsterhop) een nieuw Fastned-station gebouwd. Zullen vast niet de enige twee stations in aanbouw zijn.
Maar het blijft jammer dat je met een Tesla er met ~50kW kan laden ivm het ontbreken van CCS op een Model S/X. Dat blijf ik echt een minpunt aan mijn Tesla vinden.
 
Maar het blijft jammer dat je met een Tesla er met ~50kW kan laden ivm het ontbreken van CCS op een Model S/X. Dat blijf ik echt een minpunt aan mijn Tesla vinden.

Je hebt nu 5 jaar met 100 kW+ kunnen Superchargen waar je met CCS op 50 kW beperkt geweest was. Had je hem gekocht als je met max 50 kW had kunnen laden? Had je al die tochtjes door Europa gemaakt als je met max 50 kW had kunnen laden?

Naar de toekomst zal Tesla moeten kijken wat ze gaan doen. Ik gok dat de Model 3 wel met SuC en CCS zal komen, maar wanneer komt er een refresh voor de Model S en X met SuC en CCS?
 
Je hebt nu 5 jaar met 100 kW+ kunnen Superchargen waar je met CCS op 50 kW beperkt geweest was. Had je hem gekocht als je met max 50 kW had kunnen laden? Had je al die tochtjes door Europa gemaakt als je met max 50 kW had kunnen laden?

Naar de toekomst zal Tesla moeten kijken wat ze gaan doen. Ik gok dat de Model 3 wel met SuC en CCS zal komen, maar wanneer komt er een refresh voor de Model S en X met SuC en CCS?
Een Model S poort kan met een uitbreiding CCS+SuC aan.

Maar na 5 jaar rijden kan ik zeggen dat 50kW gewoon veel te weinig is. Maar ik zou graag zien dat ik als Tesla rijder óók met >100kW bij Fastned kan laden. Dat kan ik niet en dat vind ik erg zonde van al die mooie locaties die er bij komen.
 
  • Like
Reactions: schonelucht
Je hebt nu 5 jaar met 100 kW+ kunnen Superchargen waar je met CCS op 50 kW beperkt geweest was. Had je hem gekocht als je met max 50 kW had kunnen laden? Had je al die tochtjes door Europa gemaakt als je met max 50 kW had kunnen laden?

Naar de toekomst zal Tesla moeten kijken wat ze gaan doen. Ik gok dat de Model 3 wel met SuC en CCS zal komen, maar wanneer komt er een refresh voor de Model S en X met SuC en CCS?

Ik weet dat Fastned/ABB zich met name inzetten voor Model 3 omdat dat een auto met echt volume zal zijn (naar schatting zo'n 40k voor einde volgend jaar). Ik sluit niet uit dat Model S en X er ook bij komen maar dan met de refresh die ergens ooit is aangekondigd voor eind 2019/begin 2020.
Mijn verwachting dan: gecombineerde CCS/SuC/AC poort, afscheid van 12 Volt circuit (is ooit genoemd in relatie tot Model Y), nieuwe batterijpacks en wellicht nog wat erbij.
 
  • Like
Reactions: schonelucht
Fastned krijgt ruim 1.4 miljoen euro subsidie van BENEFIC

Fastned krijgt ruim 1.4 miljoen euro subsidie van BENEFIC
De subsidie ondersteunt de bouw van 40 snellaadstations in Nederland en België

Amsterdam, 20 juli 2018. Fastned, dat een Europees netwerk van snellaadstations bouwt, heeft een subsidie toegekend gekregen van maximaal € 1.464.000 voor de bouw van 40 snellaadstations in Nederland, Vlaanderen en Brussel. De subsidie is afkomstig van BENEFIC.



Mooi. Fastned is een van de weinige partijen die snapt hoe een goed EV laadnetwerk hoort te functioneren.
 
  • Informative
Reactions: FVO
Nou verklaren sommige van die bestuursleden in andere gevallen nog wel eens om pertinent tegen publieke steun voor laadinfra te zijn...;)

Volgens mij zijn zij niet tegen overheidssteun maar menen zij dat de overheidssteun ongelijk verdeeld wordt. Als je ziet hoeveel subsidie er gaat naar de bouw van waterstoftankstations, dan is die €1,4 miljoen voor 40 snellaadstations (€35k per snellaadstation) natuurlijk peanuts.
 
  • Like
Reactions: FVO
Volgens mij zijn zij niet tegen overheidssteun maar menen zij dat de overheidssteun ongelijk verdeeld wordt. Als je ziet hoeveel subsidie er gaat naar de bouw van waterstoftankstations, dan is die €1,4 miljoen voor 40 snellaadstations (€35k per snellaadstation) natuurlijk peanuts.
Ik dacht aan het Allego / Alliander verhaal.

Als ik het plaatje goed begrijp gaat het in Vlaanderen om 13 snelladers speciaal voor taxi's, de rest publieke.
kaartje%20nieuw_en.JPG
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Maar na 5 jaar rijden kan ik zeggen dat 50kW gewoon veel te weinig is. Maar ik zou graag zien dat ik als Tesla rijder óók met >100kW bij Fastned kan laden. Dat kan ik niet en dat vind ik erg zonde van al die mooie locaties die er bij komen.
Onder welke omstandigheid zou je met je Tesla toch nog terecht komen bij een Fastned lader? Ik ga eerlijk zijn: ik zou er genoeg laden zodat ik tot bij een supercharger geraak, behalve als ik een lamme planning heb gemaakt en ik op tijd bij een volgende afspraak moet zijn.

Dat is in mijn geval nu op 1 jaar en 50000km nog maar 1 keer gebeurd.
 
Onder welke omstandigheid zou je met je Tesla toch nog terecht komen bij een Fastned lader? Ik ga eerlijk zijn: ik zou er genoeg laden zodat ik tot bij een supercharger geraak, behalve als ik een lamme planning heb gemaakt en ik op tijd bij een volgende afspraak moet zijn.

Dat is in mijn geval nu op 1 jaar en 50000km nog maar 1 keer gebeurd.

Er zijn altijd routes waar wél Fastned staat en geen SuperCharger. Ik 'weiger' ook mijn route aan te passen voor een SuperCharger, als ik route A of B wil rijden voor welke reden dan ook dan zou ik graag terecht willen kunnen bij Fastned (met 100kW) ipv persé de route te moeten rijden via de SuC.

> 4,5 jaar, > 100k km, 0 keer Fastned:cool:
5 jaar, 250.000km, zeker 30x FastNed.