Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
55 cent per kWh . I-Pace rijders hebben het bij 50Kw over "snelladen"... Maar ik betwijfel of er ooit iemand komt laden..View attachment 396150
Bij Shell gaan alle prijzen 6 tot 8x over de kop. Shell koopt de stroom in voor 6 cent en verkoopt die voor 55 cent.
Dat gaat ook met waterstof gebeuren. Grijze waterstof kost 1,80 euro per kg inkoop. Prijs aan de pomp 10 euro per kg.
In dat licht is die extra cent per liter brandstof voor het aanplanten van nieuw bos een lachertje.
 
Dat zeg ik ook niet. Maar Tesla kan de stroom aanbieden voor 25 ct waar Shell 55 ct vraagt. Shell betaalt geen extra huur voor hun terrein, Tesla moet dit wel.
Het lijkt me ook niet dat Tesla voor een winstgevend verdienmodel heeft gekozen voor hun SuC netwerk, waar Shell dit natuurlijk wel doet. Met de huidige verkochte Tesla's kunnen ze voor die lage prijs per kWh waarschijnlijk toch lekker uit de kosten komen.
 
Jij hebt een manier ontdekt om geen energiebelasting te betalen ?
Energiebelasting speelt bij grote afnemers helemaal geen rol.
2019-04-17 15.22.43.jpg
 
  • Funny
Reactions: FairFrank
Energiebelasting speelt bij grote afnemers helemaal geen rol.
View attachment 397639
Helaas is het niet zo simpel: Energiebelasting (en ODE) moet betaald worden per WOZ object.
Volgens het kwartaalrapport 2019Q1 van Fastned leveren ze 1520 MWh per kwartaal met 90 actieve oplaadstations, dat is 6080 MWh per jaar en dat is dan 67 555 kWh per jaar per oplaadpunt gemiddeld gezien. Ze hebben dus 15% van hun verbruik in de eerste staffel (0-10 MWh), 60% van hun verbruik in de tweede staffel (10 MWh t/m 50 MWh) en maar 25% in de derde staffel (50 MWh t/m 10 000 MWh). In de hoogste staffel komt FastNed dus gemiddeld gezien niet.
Ik vraag me af of ze gebruik mogen maken van de Wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen met een zelfstandige aansluiting omdat ze ook terugleveren, verlichting en WiFi verzorgen.
 
Helaas is het niet zo simpel: Energiebelasting (en ODE) moet betaald worden per WOZ object.
Volgens het kwartaalrapport 2019Q1 van Fastned leveren ze 1520 MWh per kwartaal met 90 actieve oplaadstations, dat is 6080 MWh per jaar en dat is dan 67 555 kWh per jaar per oplaadpunt gemiddeld gezien. Ze hebben dus 15% van hun verbruik in de eerste staffel (0-10 MWh), 60% van hun verbruik in de tweede staffel (10 MWh t/m 50 MWh) en maar 25% in de derde staffel (50 MWh t/m 10 000 MWh). In de hoogste staffel komt FastNed dus gemiddeld gezien niet.
Ik vraag me af of ze gebruik mogen maken van de Wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen met een zelfstandige aansluiting omdat ze ook terugleveren, verlichting en WiFi verzorgen.
Met daarbij de opmerking dat het ene station het andere niet is.
Den Ruygenhoek met 8 laders waar constant taxis aan staan zal heel wat meer verbruiken dan andere lokaties.
 
Ook hier maar even het bewijs dat kan :). Maar was dus wel pas bij de tweede poging. En goed de bovenkant met (wellicht iets te korte) cp pin erin duwen. Ik denk dat die pin iets te kort is uitgevoerd bij de M3. En dat door de bolling in de constructie de stekker er net niet ver genoeg overheen gaat.
 

Attachments

  • 20190421_200259.jpg
    20190421_200259.jpg
    320.6 KB · Views: 43
  • Like
Reactions: Ipe and rvdput
@rvdput Misschien al gelezen door Fastned maar wie weet helpen deze observaties bij de Model 3 175kW laad problemen ? Zie draadje
Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure
#5289 tm 5294
Suc6

Dank voor de verwijzing (dat draadje volgen we inderdaad niet). We weten dat enkele 175/350 kW laders problemen geven met de Model 3 en andere laders weer helemaal niet. En van een aantal laders weten we het (nog) niet zeker. Het vreemde is dat geen enkele andere EV problemen geeft op dezelfde laders. Maar ook dat het geen specifieke Model 3's zijn, want dezelfde Model 3 kan op een andere station weer probleemloos laden.

We zijn het probleem al een tijdje aan het onderzoeken samen met ABB. We hebben al de nodige oorzaken kunnen uitsluiten, maar dat maakt het niet makkelijker (zo lijkt de stekker niet het probleem te zijn). Het zou helpen als we wat meer meldingen krijgen van Model 3 rijders met duidelijke informatie mocht het niet werken: welke lader (de ladercode of naam station + ladernummer), datum/tijd, lukt het bij een 2e of 3e poging wel en - in geval van meerdere 175/350 kW laders op hetzelfde station - lukte het op de andere lader wel?

Meldingen graag naar [email protected] of via een DM naar mij. Alvast bedankt!

P.S. Vooralsnog zijn alleen de laders Den Ruygen Hoek-West 1, De Watering 2 en Portland 3 zijn bekende probleemgevallen.
 
Top dat hierop wordt gereageerd door Fastned! Ikzelf heb veel baat bij jullie netwerk gehad in de tijd van mijn 24 kWh Leaf.

Bij mij gebeurde het dus op 21-4 om 19:57 bij Fastned de Slenk (ladercode 09102). Tweede poging ging goed (toen ik dus de bovenkant goed aandrukte).

De keer ervoor was bij Oudenhorst, laadpaal 11604 op 18-4 om 8:53. Toen kreeg ik het niet voor elkaar maar had ik ook nog niet bedacht om op de CP pin te focussen.

Aangezien mijn M3 bij andere Fastned laders wel werkt (de 50kw's) en de Fastned 175/350 kW laders met mijn E-Niro wel werken lijkt het dus specifiek in de combi M3/third party HPC lader te zitten. Door het gewicht zit er best wat kracht naar onderen in de kabel die door de vorm (de bolling in de laadaansluiting) makkelijk kantelt. Daardoor komt de bovenkant van de CCS stekker net te ver naar buiten voor de CCS pin zo lijkt het mij. Of de aansluiting ligt te ver verdiept in de M3 (zie foto).

Ik ga Tesla vragen om eens naar die pin te kijken. Zal vast door een of ander ISO normpje bepaald zijn hoe lang die moet zijn.

Volgende week test ik ook Oudenhorst en Bloemheuvel nog wel een keer. Ook deze werkte prima met mijn E-Niro.
 

Attachments

  • 20190422_194754.jpg
    20190422_194754.jpg
    221.9 KB · Views: 46
Ik weet het zeker. Zojuist bij Fastned Bloemheuvel langs de A12 bij Veenendaal de 175kw lader geprobeerd. Eerst weer gewoon normaal ingeplugd -> comm error. Daarna goed naar boven gehouden terwijl hij de handshake deed -> voila. Met 120kw aan het laden.

Ik heb zowel de foute sessie als de sessie waarbij het lukte even op Youtube gezet.

Interessant en behoorlijk overtuigend! :cool: Zal dit komende vrijdag ook eens proberen bij FN Portland / Rhoon, waar eerder bij ons 2x de 175kW mislukte. Eerste keer stonden we toen ook nog eens onhandig ahw 'ad verkeerde kant vd lader', dus vrij krappe kabel...
Happy testing een ieder en benieuwd naar de resultaten :rolleyes:
 
  • Like
Reactions: rvdput and basdej