Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Agentschap weg en verkeer Vlaanderen kondigt vandaag aan dat Fastned op 13 locaties langs snelwegen 350kWh laders zal plaatsen, uitvoering in 2020. De exacte locaties vind je hier : Wegen en Verkeer on Twitter

Uiteraard een goede zaak dat er nu schot komt in de plannen voor de Belgische uitbreiding van Fastned.
Mooi! Ik heb deze obligatieronde mee gedaan. Dan weet ik waar het geld naar toe gaat :)

Fast Charging.......Lijkt mij een gruwel voor een Tesla; speciaal als het geen Superchargers zijn. En ik moet al helemaal niet aan Chademo denken.......Geef mij maar AC thuis en Destination Chargers bij hotels e.d. Heb nu een half jaar de M3 en > 10.000 km gereden, maar nog nooit aan een Super- of een fastcharger geladen. En ik kom er het hele land mee door.
Waarom niet? Gewoon (zoals meerdere aan gaven) de CCS stekker insteken en met zo'n 150kW laden bij Fastned.

Ik stond gisteren langs de A4 te laden. 8 auto's stonden er. Waarvan 4 Model 3 en ik met mijn S100D (met CCS adapter).

Je kan buiten de 'Tesla bubbel' bij Fastned en ook Ionity super snel en goed laden.

Kort door de bocht is toch wat je wilt met een M3.
Maar je hebt gelijk. Zat mensen die ze nodig hebben, maar als het niet perse moet.........AC laden is nog wel beter voor het batterijpak. Nu nog wel iig. In de toekomst wellicht niet meer.
Eigenlijk zit ik te wachten op een aanvulling op het batterijpak, namelijk capacitors, die het accelereren en het regenereren overnemen van het batterijpak of wellicht wel Solid State batterijen. Jammer dat die laatsten nog niet bestaan in de praktijk.
De mythe dat snelladen zo slecht is moet echt de wereld eens uit. Mijn S85 uit 2013 heb ik echt heel, heel, heel veel aan de snellader gezet en die werkt nog echt prima.

Ook mijn 100D prik ik aan de snellader wanneer het mij uit komt. Ik laad ook tot 100% wanneer ik het nodig heb.

Heel langzaam laden is ook weer 'slecht' voor de accu. Gebruik de auto vooral en maak je niet te veel zorgen. Het BMS doet verder zijn werk om je accu te beschermen.

7 ervan liggen op regelmatige routes van mij. Ideaal om op terugweg even bij te laden ipv te hypermilen tot Heusden-Zolder of aan 40kW in Diegem te staan.

AC laden terwijl je geparkeerd staat is beter, maar in België kost het 4 jaren om 2000 AC laadpalen bij te plaatsen. In NL plaatsen jullie er 2500 per jaar bij.

Oh, en qua DC laden zijn er momenteel maar 4 locaties in België met +100kW snelladers (muv Tesla Superchargers)
Antwerpen <> Eindhoven wordt zo goed gedekt. Die route rijd ik best vaak. Ben er blij mee.

Sowieso goed om te zien dat Fastned hun betrouwbare en snelle netwerk ook naar België brengt. Heel goed nieuws.

Nu zou het nog leuk zijn als Tesla ook 3rd party snelladers laat zien in de navigatie. Met een optie om ze wel of niet te gebruiken bij het plannen van een route.
 
Mooi! Ik heb deze obligatieronde mee gedaan. Dan weet ik waar het geld naar toe gaat :)


Waarom niet? Gewoon (zoals meerdere aan gaven) de CCS stekker insteken en met zo'n 150kW laden bij Fastned.

Ik stond gisteren langs de A4 te laden. 8 auto's stonden er. Waarvan 4 Model 3 en ik met mijn S100D (met CCS adapter).

Je kan buiten de 'Tesla bubbel' bij Fastned en ook Ionity super snel en goed laden.


De mythe dat snelladen zo slecht is moet echt de wereld eens uit. Mijn S85 uit 2013 heb ik echt heel, heel, heel veel aan de snellader gezet en die werkt nog echt prima.

Ook mijn 100D prik ik aan de snellader wanneer het mij uit komt. Ik laad ook tot 100% wanneer ik het nodig heb.

Heel langzaam laden is ook weer 'slecht' voor de accu. Gebruik de auto vooral en maak je niet te veel zorgen. Het BMS doet verder zijn werk om je accu te beschermen.


Antwerpen <> Eindhoven wordt zo goed gedekt. Die route rijd ik best vaak. Ben er blij mee.

Sowieso goed om te zien dat Fastned hun betrouwbare en snelle netwerk ook naar België brengt. Heel goed nieuws.

Nu zou het nog leuk zijn als Tesla ook 3rd party snelladers laat zien in de navigatie. Met een optie om ze wel of niet te gebruiken bij het plannen van een route.
Laatst een artikel gelezen, welk overeen komt met ervaringen van Bjorn. Met Chademo snelladers waren de Tesla batterijen substantieel veel sneller aan het degraderen dan bij andere snelladers en snelladers in het algemeen waren/zijn ivm de degradatie ook weer slechter dan AC laden, waren de conclusies. Vandaar mijn bijdrage.
 
... De mythe dat snelladen zo slecht is moet echt de wereld eens uit. Mijn S85 uit 2013 heb ik echt heel, heel, heel veel aan de snellader gezet en die werkt nog echt prima. ...

Laadt die ook nog prima?
Bij mijn weten zijn (vrijwel?) alle batterijen ouder dan 5-6 jaar geknepen in hun DC-laadsnelheid tot ~ 60kW maximaal.
Klaarblijkelijk is langzamer minder slecht dan minder langzaam.
 
Wel interessant : al deze locaties liggen op snelwegparkings zonder voorzieningen. Dus geen winkel of restaurant. Heeft waarschijnlijk met concessies te maken, maar het fijne weet ik er ook niet van.
Klopt. Op de concessies met Total tankstations staat er vaak een 50kW DC lader, en de rest heeft niets. Hopelijk zorgt deze push van FastNed ervoor dat er op die andere locaties ook adequate laadmogelijkheden komen. Enkel jammer dat er geen sanitaire voorzieningen en shops zijn op de locaties van FastNed, maar dat zal ook wel evalueren.
 
Klopt. Op de concessies met Total tankstations staat er vaak een 50kW DC lader, en de rest heeft niets. Hopelijk zorgt deze push van FastNed ervoor dat er op die andere locaties ook adequate laadmogelijkheden komen. Enkel jammer dat er geen sanitaire voorzieningen en shops zijn op de locaties van FastNed, maar dat zal ook wel evalueren.
Even een plasje er over en mijnheer Lubbers zal zich op zijn hoofd gaan krabben of aan zijn ongeschoren gezicht gaan schuren, hahaha
 
Laatst een artikel gelezen, welk overeen komt met ervaringen van Bjorn. Met Chademo snelladers waren de Tesla batterijen substantieel veel sneller aan het degraderen dan bij andere snelladers en snelladers in het algemeen waren/zijn ivm de degradatie ook weer slechter dan AC laden, waren de conclusies. Vandaar mijn bijdrage.

Dat kan eigenlijk niet kloppen. Om een aantal redenen:

- Het is de auto die het laadproces bepaald. Niet de snellader.. Het proces kan daardoor eigenlijk niet anders zijn dan bij een Supercharger
- CHAdeMO is beperkt tot ~43 kW en dat is eigenlijk de perfecte snelheid (die Jeff van Tesla heeft eens geroepen dat 0.5C laden het beste is)
- de CHAdeMO adapter is een adapter die het protocol CHAdeMO kan praten. De pinnen waar de stroom doorheen loopt is 1:1 doorgelust. Er zit dus geen speciaal sausje over de stroom ofzo.
 
Dat kan eigenlijk niet kloppen. Om een aantal redenen:

- Het is de auto die het laadproces bepaald. Niet de snellader.. Het proces kan daardoor eigenlijk niet anders zijn dan bij een Supercharger
- CHAdeMO is beperkt tot ~43 kW en dat is eigenlijk de perfecte snelheid (die Jeff van Tesla heeft eens geroepen dat 0.5C laden het beste is)
- de CHAdeMO adapter is een adapter die het protocol CHAdeMO kan praten. De pinnen waar de stroom doorheen loopt is 1:1 doorgelust. Er zit dus geen speciaal sausje over de stroom ofzo.
Tja ik weet het technisch fijne er niet van, maar dat werd geschreven door een serieuze technicus op het EV gebied. Geloof niet dat het Electrik was, maar wel een evenzo serieuze partij. Daarnaast had Bjorn dat ook al geanalyseerd. Dan neem ik dat dan maar aan.
 
Wat interessante weetjes van FastNed uitbreidingen in België in hun overzicht vandaag:

https://youtube.com/watch?v=ks0oZd44wD4&feature=em-lbrm…

  • 13 locaties in Vlaanderen voorzien, voor 15 jaar
  • Ik zie op de kaart nog extra locaties aan de kust en Wallonië, dus ik vermoed dat daar ook nog aankondigingen voor gaan gebeuren
EZrfjVqXYAAY330


Een bouwtekening van de parking Everberg Noord, nabij Brussel:
EZrfyu4WAAEfrMB


Een bouwtekening van de parking Brecht, tussen Breda en Antwerpen, met shop:
EZrgCXeWsAEAFX0
 
  • Informative
Reactions: horta
Iemand enig idee of het interessant is om wat geld in fastned te steken op de beurs. Steun dit soort bedrijven graag, maar wil er ntrlk ook wel rendement op.

Mwah, weet niet. Er is nu weer een investeringsrondje aan de gang, komen ze ergens rond de € 75.000.000 geleend geld uit. Dan zit je al op € 4.500.000 aan rentelasten. De bruto omzet m.b.t. laden bedroeg in 2019...€ 4.548.000, de bruto winst m.b.t. laden kwam in 2019 uit op € 3.680.000.
 
  • Informative
Reactions: F500e
Iemand enig idee of het interessant is om wat geld in fastned te steken op de beurs. Steun dit soort bedrijven graag, maar wil er ntrlk ook wel rendement op.
Je steunt een bedrijf slechts symbolisch met het kopen van bestaande aandelen op de beurs. Je koopt ze immers niet van het betreffende bedrijf, zoals bij een emissie van nieuwe aandelen, maar van een aandeelhouder die zijn aandelen verkoopt.