Behalve natuurlijk dat die transitie wel degelijk aan het gebeuren is.
In het VK bouwt Shell nu al een tankstation om tot EV laadstation met shop.
De handicap is dat de petrochemie en de overheid nooit echt heeft nagedacht over die concessies en energietransitie, en je zo nu 2 partijen op 1 concessie krijgt die eigenlijk dezelfde dienst aanbieden. En dat is eerder omdat de petrochemische concessiehouder niet zelf de investeringen wou doen en vrolijk dacht dat een clubje wat verderop de parking wat laadpalen ging plaatsen geen bedreiging voor ze ging zijn.
In België zie je het omgekeerde, overigens: omdat daar concessies zo strikt zijn, zie je dat de overheid moet uitwijken naar carpool-parkings en lege snelwegparkings om snellaas-concessies aan te bieden. De petrochemische concessiehouders bewegen nauwelijks en behalve de Shell tankstations in Wetteren kan je nergens snelladen langs de Belgische snelwegen. Hier en daar kom je wel een verloren 50kW lader tegen bij een Total tankstation naast de snelweg.
Dit zal pas veranderen wanneer petrochemisch verbruik aanzienlijk daalt, of de overheid bij de volgende concessiecontracten verplicht laadplekken oplegt.
Vanzelfsprekend is een laadplek met shop leuker dan eentje zonder. En een laadplek met shop vlakbij leuker dan een stevige wandeling over de parking naar een tankstation.