Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Wat interessante weetjes van FastNed uitbreidingen in België in hun overzicht vandaag:

https://youtube.com/watch?v=ks0oZd44wD4&feature=em-lbrm…

  • 13 locaties in Vlaanderen voorzien, voor 15 jaar
  • Ik zie op de kaart nog extra locaties aan de kust en Wallonië, dus ik vermoed dat daar ook nog aankondigingen voor gaan gebeuren
EZrfjVqXYAAY330


Een bouwtekening van de parking Everberg Noord, nabij Brussel:
EZrfyu4WAAEfrMB


Een bouwtekening van de parking Brecht, tussen Breda en Antwerpen, met shop:
EZrgCXeWsAEAFX0
Is er eigenlijk nog nieuws over de SuC in Everberg langs E40 ?
 
Geen verder nieuws, maar voor verwarring te voorkomen: dit zijn geen "SuC"'s.

SuC = Tesla SuperCharger

Er is voor zover ik weet geen Tesla SuperCharger gepland in Everberg; enkel de Fastned Everberg Noord en Zuid, maar ik vermoed dat die plannen door corona vertraging hebben opgelopen.
 
Ik zie niet wat er feitelijk onjuist zou zijn aan de opmerking van @Gaston.

1,9 miljoen omzet / 3,3GWh is gemiddeld ca. €0,57 per kWh en is gemiddeld €0,69 incl btw. De vraag is hoe dit kan bij lagere verkoopprijzen. Geven ze het soms gratis weg? Gaat misschien om stroomverliezen voorafgaande aan het laadpunt?
Inderdaad, er is een opvallend verschil tussen de gepubliceerde cijfers en de prijs aan de pomp. Misschien zijn er ook inkomsten uit abonnementen die te weinig worden gebruikt, zodat de gemiddelde prijs per kWh hoger ligt.
 
De inkt van de vorige berichtjes is nog niet droog of de €150 mi is alweer binnen... Zie het persbericht. Zoals Nixon ooit zei ..Seize the moment.... Benieuwd of Follow-The-Money het al in de gaten heeft en weer de energie kan opbrengen om zijn eeuwigdurende gal over Fastned uit te spuwen ? En voor de Shells van deze wereld wordt het nu ook steeds duurder het mooie Fastned netwerk over te nemen. Hoe meer snelladers op het niveau waarop Fastned ze plaatst hoe beter...
 
Haha, wat een overwinning. De geldverbrander bij Fastned kan weer op standje 11. De aanloop bij het benzinestation op dezelfde locatie blijft zeker de komende 10 jaar veel hoger dan bij de wc en de winkel van Fastned.
Ben ook benieuwd of de Fastned winkel dezelfde troep gaat aanbieden die ze bij het tankstation voor de impulsaankoop hebben liggen. Of worden het allemaal Ekoplaza-express filialen?
 
Haha, wat een overwinning. De geldverbrander bij Fastned kan weer op standje 11. De aanloop bij het benzinestation op dezelfde locatie blijft zeker de komende 10 jaar veel hoger dan bij de wc en de winkel van Fastned.
Ben ook benieuwd of de Fastned winkel dezelfde troep gaat aanbieden die ze bij het tankstation voor de impulsaankoop hebben liggen. Of worden het allemaal Ekoplaza-express filialen?

Wat je ook van Fastned vindt ( zie oa. de vrienden van Follow the Money met hun privé-oorlog tegen de fam. Lubbers... ) :
  • ze zetten door
  • zijn voor de acceptatie van EV rijden ( wij zijn begonnen met een Leaf ) superbelangrijk, niet iedereen rijdt Tesla immers...
  • kunnen ontzettend goed geld ophalen
en hun steeds groter wordende netwerk nu met broodjes / koffie en WC wordt hierdoor nog interesanter. Verdienen trouwens de benzinestations ook niet hun meeste geld met snacks ?
Dus dit sarcasme van het geachte medeforumlid vind ik nogal gemakkelijk...
Tot slot wordt op dit forum de ondergang van Fastned al jaren voorspeld. Apart...
 
Wat je ook van Fastned vindt ( zie oa. de vrienden van Follow the Money met hun privé-oorlog tegen de fam. Lubbers... ) :
  • ze zetten door
  • zijn voor de acceptatie van EV rijden ( wij zijn begonnen met een Leaf ) superbelangrijk, niet iedereen rijdt Tesla immers...
  • kunnen ontzettend goed geld ophalen
en hun steeds groter wordende netwerk nu met broodjes / koffie en WC wordt hierdoor nog interesanter. Verdienen trouwens de benzinestations ook niet hun meeste geld met snacks ?
Dus dit sarcasme van het geachte medeforumlid vind ik nogal gemakkelijk...
Tot slot wordt op dit forum de ondergang van Fastned al jaren voorspeld. Apart...
Mijn laatste opmerking was inderdaad sarcastisch bedoeld naar de verwachte verdiensten op snacks ter ondersteuning van de transitie naar duurzame mobiliteit
 
Behalve natuurlijk dat die transitie wel degelijk aan het gebeuren is.

In het VK bouwt Shell nu al een tankstation om tot EV laadstation met shop.


De handicap is dat de petrochemie en de overheid nooit echt heeft nagedacht over die concessies en energietransitie, en je zo nu 2 partijen op 1 concessie krijgt die eigenlijk dezelfde dienst aanbieden. En dat is eerder omdat de petrochemische concessiehouder niet zelf de investeringen wou doen en vrolijk dacht dat een clubje wat verderop de parking wat laadpalen ging plaatsen geen bedreiging voor ze ging zijn.

In België zie je het omgekeerde, overigens: omdat daar concessies zo strikt zijn, zie je dat de overheid moet uitwijken naar carpool-parkings en lege snelwegparkings om snellaas-concessies aan te bieden. De petrochemische concessiehouders bewegen nauwelijks en behalve de Shell tankstations in Wetteren kan je nergens snelladen langs de Belgische snelwegen. Hier en daar kom je wel een verloren 50kW lader tegen bij een Total tankstation naast de snelweg.

Dit zal pas veranderen wanneer petrochemisch verbruik aanzienlijk daalt, of de overheid bij de volgende concessiecontracten verplicht laadplekken oplegt.

Vanzelfsprekend is een laadplek met shop leuker dan eentje zonder. En een laadplek met shop vlakbij leuker dan een stevige wandeling over de parking naar een tankstation.
 
Fastned heeft in het eerste half jaar een omzet van 4,4 miljoen euro en een nettoverlies van 15,8 miljoen euro behaald. (toename van 63 procent).
Ik vind deze cijfers nog niet erg positief. Wat als straks iedereen (wellicht iets goedkoper) ook bij het Supercharger-netwerk kan laden? En de huidige benzinestations zullen ook niet stil blijven zitten...

 
Fastned heeft in het eerste half jaar een omzet van 4,4 miljoen euro en een nettoverlies van 15,8 miljoen euro behaald. (toename van 63 procent).
Ik vind deze cijfers nog niet erg positief. Wat als straks iedereen (wellicht iets goedkoper) ook bij het Supercharger-netwerk kan laden? En de huidige benzinestations zullen ook niet stil blijven zitten...

Klopt, maar wat je ook van Fastned vindt, ze gaan door! Stap voor stap bouwen ze ( vrijwel overal pal ad snelweg itt meestal het SuC netwerk [ péages wel] ) een kwalitatief prima Europees netwerk ( itt Ionity volgens meneer Diess ) én ze kunnen ontzettend goed geld ophalen! Maar eens, ik ben ook heel benieuwd waar ze over zeg 5 jaar staan.
 
Behalve natuurlijk dat die transitie wel degelijk aan het gebeuren is.

In het VK bouwt Shell nu al een tankstation om tot EV laadstation met shop.


De handicap is dat de petrochemie en de overheid nooit echt heeft nagedacht over die concessies en energietransitie, en je zo nu 2 partijen op 1 concessie krijgt die eigenlijk dezelfde dienst aanbieden. En dat is eerder omdat de petrochemische concessiehouder niet zelf de investeringen wou doen en vrolijk dacht dat een clubje wat verderop de parking wat laadpalen ging plaatsen geen bedreiging voor ze ging zijn.

In België zie je het omgekeerde, overigens: omdat daar concessies zo strikt zijn, zie je dat de overheid moet uitwijken naar carpool-parkings en lege snelwegparkings om snellaas-concessies aan te bieden. De petrochemische concessiehouders bewegen nauwelijks en behalve de Shell tankstations in Wetteren kan je nergens snelladen langs de Belgische snelwegen. Hier en daar kom je wel een verloren 50kW lader tegen bij een Total tankstation naast de snelweg.

Dit zal pas veranderen wanneer petrochemisch verbruik aanzienlijk daalt, of de overheid bij de volgende concessiecontracten verplicht laadplekken oplegt.

Vanzelfsprekend is een laadplek met shop leuker dan eentje zonder. En een laadplek met shop vlakbij leuker dan een stevige wandeling over de parking naar een tankstation.
Blijft vreemd die dubbele concessie, lijkt wel een Nederlands fenomeen. We hebben het soms ook over de uitdagingen/drute op het stroomnet en dan zie zowel Shell als Fastned laders bij stations in de middle of nowhere (of Tesla en Fastned), dat voelt dan toch vreemd.

Ik ben wel benieuwd hoe die marge en volume van snelladen ontwikkelen als het bereik van EVs groter worden. Als ik mensen al zie staan bij Fastned dan zijn het toch vooral de EVS met een klein bereik (vroeg leaf, egolf en i3) of met inefficient verbruik (ipace)....
 
Ik ben wel benieuwd hoe die marge en volume van snelladen ontwikkelen als het bereik van EVs groter worden. Als ik mensen al zie staan bij Fastned dan zijn het toch vooral de EVS met een klein bereik (vroeg leaf, egolf en i3) of met inefficient verbruik (ipace)....
De grote handicap van elektrische mobiliteit is dat heel veel mensen met een eigen garage of laadpaal in de wijk vals kunnen spelen, en dus nooit meer om de paar dagen aan een tankstation staan. Dat is dus een risico voor vele tankstations, dat hun traffic in de shop zal opdrogen tot enkel mensen die op doorreis zijn.

Als daarnaast ook supermarkten beginnen met +50kW snelladers aan te bieden, waar mensen die thuis of in de wijk niet kunnen laden wél hun auto wekelijks kunnen laden, dan verdwijnt die omzet bij het lokale tankstation ook. Een lokaal tankstation kan ook niet eenvoudig 8 snelladers neerpoten, want in zo een shop vind je nu ook weer niet genoeg te doen om er een half uur van je tijd elke week te verliezen.

Ik zie dus op langere termijn (2050 en later, wanneer de transitie stevig heeft doorgezet) dat tankstations niet meer kunnen overleven, ook niet als ze snelladers ernaast zetten. Nu, uit verkopen uit de shop haalt zo een tankstation vaak meer winst dan het tankstation zelf, maar het tankstation is de lokker van mensen. De vraag is dan of zo een tankstation+shop genoeg klanten dagelijks kan aantrekken door het tankstation-gedeelte te sluiten en als shop/nachtwinkel verder te gaan.

Op snelwegparkings ga je een transitie zien naar snelladers voor vrachtwagens die verplicht pauze moeten nemen. Ook daar is de shop meer dan zelfbedruipend, dus zie ik dat niet verdwijnen. Maar ik denk wel dat het idee van een grote luifel met meerdere pompen plaats gaat ruimen voor iets anders.
 
De grote handicap van elektrische mobiliteit is dat heel veel mensen met een eigen garage of laadpaal in de wijk vals kunnen spelen, en dus nooit meer om de paar dagen aan een tankstation staan. Dat is dus een risico voor vele tankstations, dat hun traffic in de shop zal opdrogen tot enkel mensen die op doorreis zijn.

Als daarnaast ook supermarkten beginnen met +50kW snelladers aan te bieden, waar mensen die thuis of in de wijk niet kunnen laden wél hun auto wekelijks kunnen laden, dan verdwijnt die omzet bij het lokale tankstation ook. Een lokaal tankstation kan ook niet eenvoudig 8 snelladers neerpoten, want in zo een shop vind je nu ook weer niet genoeg te doen om er een half uur van je tijd elke week te verliezen.

Ik zie dus op langere termijn (2050 en later, wanneer de transitie stevig heeft doorgezet) dat tankstations niet meer kunnen overleven, ook niet als ze snelladers ernaast zetten. Nu, uit verkopen uit de shop haalt zo een tankstation vaak meer winst dan het tankstation zelf, maar het tankstation is de lokker van mensen. De vraag is dan of zo een tankstation+shop genoeg klanten dagelijks kan aantrekken door het tankstation-gedeelte te sluiten en als shop/nachtwinkel verder te gaan.

Op snelwegparkings ga je een transitie zien naar snelladers voor vrachtwagens die verplicht pauze moeten nemen. Ook daar is de shop meer dan zelfbedruipend, dus zie ik dat niet verdwijnen. Maar ik denk wel dat het idee van een grote luifel met meerdere pompen plaats gaat ruimen voor iets anders.

Het grote probleem is de beschikbaarheid van een electriciteitsaansluiting met voldoende vermogen. De meeste winkels (dus ook tankstations) hebben een gewone residentiele aansluiting. Daar kan je dus geen snelladers op uitbaten. 50kW kan je tegenwoordig ook niet meer snelladen noemen. Zelfs met een hoogspanningsaansluiting van pakweg 2MW kan je met moeite 8 a 16 snelladers bedienen, wat niet genoeg bezoekers oplevert om een shop voor open te houden.
Ik denk dat we naar een combinatie gaan van hotels met 24 uur receptie (zijn groot genoeg om hoogspanningsaansluiting in de buurt te hebben, en moeten geen extra kosten qua personeel maken) en snelladers met onbemande (Tesla) cubes met toilet en proviand.